Wie heeft er nog tips? Ik train sinds kort obedience met James en beloon van pup af aan al veel met spel, bijvoorbeeld met zo'n speeltouw. Meneer vindt dat helemaal geweldig, hij is super fanatiek en dat is het probleem

Hij laat niet meer los namelijk :N: Hij trekt eraan, hangt er met zijn hele gewicht in en er komt een heleboel spelgegrom bij kijken. Dat is niet erg, maar hij moet wel loslaten
Ik heb van pup af aan los geleerd door te ruilen voor een koekje, maar James wil dat koekje niet, hij wil alleen maar spelen en los laat hij niet meer. Als hij weleens een keertje los laat, heeft hij het speeltouw binnen notime alweer te pakken, sneller dan dat ik het kan pakken

Daarnaast hebben we geprobeerd om het touw helemaal stil te houden tegen m'n been aan, maar dat triggert hem extra en dan gaat hij extra hard staan trekken. Vorige training hebben we geprobeerd om samen te spelen en dan te clicken, want hij weet dat hij na de click een koekje krijgt en op de training liet hij direct los toen hij de click hoorde. Thuis lukt dat ook helemaal niet, hij hoeft dat koekje niet, hij wil alleen maar zo veel en hard mogelijk trekken aan dat ding

Hij doet dit overigens ook met andere speeltjes, niet als we gewoon binnen aan het spelen zijn, maar wel met de speeltjes die hij als beloning krijgt.
Nou ja, heel verhaal, maar hoe kan ik hem nu leren om wel los te laten en niet direct het speeltje weer te pakken? (James is trouwens een druk hondje, hij stuitert en springt op en neer tijdens de training)