Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loslaten na spelbeloning

Moderator: moderatorteam

*Charlotte
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Aantal honden: 1
Contacteer:

Loslaten na spelbeloning

Ongelezen bericht door *Charlotte »

Wie heeft er nog tips? Ik train sinds kort obedience met James en beloon van pup af aan al veel met spel, bijvoorbeeld met zo'n speeltouw. Meneer vindt dat helemaal geweldig, hij is super fanatiek en dat is het probleem :F: Hij laat niet meer los namelijk :N: Hij trekt eraan, hangt er met zijn hele gewicht in en er komt een heleboel spelgegrom bij kijken. Dat is niet erg, maar hij moet wel loslaten :wink:

Ik heb van pup af aan los geleerd door te ruilen voor een koekje, maar James wil dat koekje niet, hij wil alleen maar spelen en los laat hij niet meer. Als hij weleens een keertje los laat, heeft hij het speeltouw binnen notime alweer te pakken, sneller dan dat ik het kan pakken :roll: Daarnaast hebben we geprobeerd om het touw helemaal stil te houden tegen m'n been aan, maar dat triggert hem extra en dan gaat hij extra hard staan trekken. Vorige training hebben we geprobeerd om samen te spelen en dan te clicken, want hij weet dat hij na de click een koekje krijgt en op de training liet hij direct los toen hij de click hoorde. Thuis lukt dat ook helemaal niet, hij hoeft dat koekje niet, hij wil alleen maar zo veel en hard mogelijk trekken aan dat ding :cheer: Hij doet dit overigens ook met andere speeltjes, niet als we gewoon binnen aan het spelen zijn, maar wel met de speeltjes die hij als beloning krijgt.

Nou ja, heel verhaal, maar hoe kan ik hem nu leren om wel los te laten en niet direct het speeltje weer te pakken? (James is trouwens een druk hondje, hij stuitert en springt op en neer tijdens de training)
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Re: Loslaten na spelbeloning

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik lees mee, Jamey heeft diezelfde neiging... Wat bij mij in ieder geval een beetje heeft geholpen is geen gewone ballen geven (behalve bij het water, omdat ik nog niet hebben gevonden wat ik zoek in drijvende versie), maar een bal met een touwtje eraan. Als ze meot lossen pak ik haar in de halsband (gewoon pootjes op de grond, maar zo dat ze gewoon geen kant op kan), haal ik de druk van het touwtje af, dus gewoon in een boogje, en dan het commando los geven. Duurt soms even, maar dat is wel de snelste manier om haar te laten lossen heb ik ontdekt... Zodra er druk op komt te staan of ik probeer hem van haar af te pakken klemt ze zo vast dat ik geen schijn van kans heb...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Zelf het speeltje loslaten en wat anders gaan doen. Hond negeren. Kijken hoe snel de lol eraf is :engel:
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Rosita Compagner schreef:Zelf het speeltje loslaten en wat anders gaan doen. Hond negeren. Kijken hoe snel de lol eraf is :engel:
Die heb ik ook wel eens geprobeerd met Jamey, was vrij kansloos. Op een gegeven moment is het speeltje idd niet meer interessant, tot ik hem weer wil hebben... En dan wordt het een wedstrijdje wie als eerste het speeltje vastheeft... Niet erg effectief in Jamey's geval (maar misschien wel bij James hoor)
Afbeelding
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Ik heb met mazzel dit geoefend los van de training. Dus gewoon een bak met lekkere worst clicker gaan zitten en dan spelen en duidelijk zijn in je los commando. En constant blijven ruilen dus speeltje commando los en dan koekje en zo een paar keer.

Want als ik met mazzel aan het trainen ben is hij zobieso al wat hieper de pieper dus als ik dan ook nog dat ene hele leuke speeltje mee heb en dan nog het los commando moet trainen gaat het dubbel op.

Wat rosita zegt kan ook alleen mazzel speelt rustig door in zn uppie hoor.
*Charlotte
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef:Ik lees mee, Jamey heeft diezelfde neiging... Wat bij mij in ieder geval een beetje heeft geholpen is geen gewone ballen geven (behalve bij het water, omdat ik nog niet hebben gevonden wat ik zoek in drijvende versie), maar een bal met een touwtje eraan. Als ze meot lossen pak ik haar in de halsband (gewoon pootjes op de grond, maar zo dat ze gewoon geen kant op kan), haal ik de druk van het touwtje af, dus gewoon in een boogje, en dan het commando los geven. Duurt soms even, maar dat is wel de snelste manier om haar te laten lossen heb ik ontdekt... Zodra er druk op komt te staan of ik probeer hem van haar af te pakken klemt ze zo vast dat ik geen schijn van kans heb...
Ja, ik heb alleen speeltjes met een touwtje of iets dergelijks eraan, zodat we het altijd samen kunnen beethouden. Aan z'n halsband pakken is geen goed idee, ik denk niet dat hij dat op prijs stelt, dan gaat hij alle kanten op wurmen..
Rosita Compagner schreef:Zelf het speeltje loslaten en wat anders gaan doen. Hond negeren. Kijken hoe snel de lol eraf is :engel:
Ook geprobeerd. Heeft geen nut, James vindt zelf spelen met het speeltje ook érg leuk en vermaakt zich prima met dat ding door elkaar schudden :wink:
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ruilen voor een ander speeltje?
Later zou ik gaan variëren in wat er na 'los' komt.
Soms mag hij daarna het speeltje weer pakken en spelen jullie weer door, soms een voertje en soms een ander speeltje.
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Ruilen voor iets super-super lekkers! Als James loslaat, speeltje direkt op je rug (hoog :wink: )
Dit eerst goed thuis oefenen in een prikkelarme omgeving. Op het veld met andere honden in zijn nabijheid zal t loslaten zolang hij het niet goed beheerst nog lastig blijven.
Wat zal James super lekker vinden?
*Charlotte
Zeer actief
Contacteer:

shanty schreef:Ik heb met mazzel dit geoefend los van de training. Dus gewoon een bak met lekkere worst clicker gaan zitten en dan spelen en duidelijk zijn in je los commando. En constant blijven ruilen dus speeltje commando los en dan koekje en zo een paar keer.

Want als ik met mazzel aan het trainen ben is hij zobieso al wat hieper de pieper dus als ik dan ook nog dat ene hele leuke speeltje mee heb en dan nog het los commando moet trainen gaat het dubbel op.

Wat rosita zegt kan ook alleen mazzel speelt rustig door in zn uppie hoor.
Oke, daar ga ik hard mee aan de slag. Je hebt gelijk dat hij tijdens spelen als beloning heel druk is en misschien dat het daardoor niet lukt. Hij kan het namelijk wel, hij weet gewoon wat los is, alleen doet hij het niet. Binnen als we spelen komt hij ook balletjes brengen en die laat hij wel gewoon los, zodat ik ze weg kan rollen :19: En net wat jij en Karin zeggen, James speelt in zijn eentje gewoon lekker door en na een tijdje is het over, maar als ik het speeltje wil hebben, dan weet hij niet hoe snel hij het weer moet pakken.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

TeamWork schreef:Ruilen voor iets super-super lekkers! Als James loslaat, speeltje direkt op je rug (hoog :wink: )
Dit eerst goed thuis oefenen in een prikkelarme omgeving. Op het veld met andere honden in zijn nabijheid zal t loslaten zolang hij het niet goed beheerst nog lastig blijven.
Bij Jamey is zelfs het lekkerste voer kansloos tegenover HET speeltje... Alle andere speeltjes ook. Al zijn het 2 identieke tennisballen, ruilen doet ze niet aan, er is maar 1 belangrijk en dat is HET speeltje... Heb ook wel eens geprobeer om eerst 1 speeltje HET speeltje te maken en vervolgens die te gebruiken om het andere speeltje te laten lossen, maar dat werkte ook niet zo, het speeltje waar Jamey op dat oment mee bezig was, was natuurlijk de belangrijkste geworden :blauwoog:
Afbeelding
*Charlotte
Zeer actief
Contacteer:

marye schreef:Ruilen voor een ander speeltje?
Soms mag hij daarna het speeltje weer pakken en spelen jullie weer door, soms een voertje en soms een ander speeltje.
Dat zou ik kunnen proberen, maar James is nogal hebberig. Hij wil ze dan allebei hebben, dus als hij het ene speeltje heeft en ik ruil dat voor het andere, dan is hij waarschijnlijk zo snel dat hij degene die ik weg pak ook te pakken heeft, want hij heeft geen enkel probleem met twee speeltjes vasthouden.
TeamWork schreef:Ruilen voor iets super-super lekkers! Als James loslaat, speeltje direkt op je rug (hoog :wink: )
Oef, dat wordt moeilijk :ugh: James vindt genoeg dingen lekker, maar niets kan op tegen zijn speeltjes... Laatst op de training had ik heerlijke knakworst, maar het enige wat meneer aan wilde pakken waren de gewone koekjes van de trainer :roll: Het probleem is dat ik niet snel genoeg ben met weghalen. James heeft een enorm reactievermogen en is zo snel, dat zodra hij het loslaat en ik het aanpak, hij het alwéér te pakken heeft.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

*Charlotte schreef:
marye schreef:Ruilen voor een ander speeltje?
Dat zou ik kunnen proberen, maar James is nogal hebberig. Hij wil ze dan allebei hebben, dus als hij het ene speeltje heeft en ik ruil dat voor het andere, dan is hij waarschijnlijk zo snel dat hij degene die ik weg pak ook te pakken heeft, want hij heeft geen enkel probleem met twee speeltjes vasthouden.
Oef, dat wordt moeilijk :ugh: James vindt genoeg dingen lekker, maar niets kan op tegen zijn speeltjes... Laatst op de training had ik heerlijke knakworst, maar het enige wat meneer aan wilde pakken waren de gewone koekjes van de trainer :roll: Het probleem is dat ik niet snel genoeg ben met weghalen. James heeft een enorm reactievermogen en is zo snel, dat zodra hij het loslaat en ik het aanpak, hij het alwéér te pakken heeft.
Zou het aan de naam liggen :F:
Laatst gewijzigd door Jacksel op 10 mar 2010 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
*Charlotte
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef:
Bij Jamey is zelfs het lekkerste voer kansloos tegenover HET speeltje... Alle andere speeltjes ook. Al zijn het 2 identieke tennisballen, ruilen doet ze niet aan, er is maar 1 belangrijk en dat is HET speeltje... Heb ook wel eens geprobeer om eerst 1 speeltje HET speeltje te maken en vervolgens die te gebruiken om het andere speeltje te laten lossen, maar dat werkte ook niet zo, het speeltje waar Jamey op dat oment mee bezig was, was natuurlijk de belangrijkste geworden :blauwoog:
Klinkt precies als James :wink: Datgene wat hij heeft, is veel belangrijker dan al het andere. Wie weet ligt het wel aan de naam hahaha :mrgreen:
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

*Charlotte schreef: Het probleem is dat ik niet snel genoeg ben met weghalen. James heeft een enorm reactievermogen en is zo snel, dat zodra hij het loslaat en ik het aanpak, hij het alwéér te pakken heeft.
Oei Charlotte...in dat geval heb ik een ander advies :wink:
De trainer gaat t vrouwtje trainen! Eerlijk gezegd denk ik dat James dat wel door heeft omdat t hem veel vaker zo gelukt is, snap je?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ook geprobeerd. Heeft geen nut, James vindt zelf spelen met het speeltje ook érg leuk en vermaakt zich prima met dat ding door elkaar schudden :wink:[/quote]

lekker weglopen en natuurlijk niet gaan staan kijken hoe 'leuk' hij doet. Voor mijn part gaat iedereen dan even weg. Kom, je gaat toch geen aandacht aan zulk gedrag geven. Ik zou daar snel klaar mee zijn. In zijn benchje stoppen, als je die bij je hebt, met speeltje en al is ook een optie. De boodschap: als jij niet loslaat vindt niemand je grappig, moet wel overkomen. Door allerlei ruilacties wordt het vasthouden natuurlijk alleen maar leuker.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik zou dus met voertjes gaan trainen (lekkere voertjes, bv kaasjes of zo) en het speeltje alleen gebruiken als "jackpot" waarbij je hem dus ook niet direct weer terug hoeft te hebben.
Precies hetgeen wat je beschrijft maakt speelgoed minder geschikt als beloning tijdens trainen. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik zou hetzelfde doen als Eline schrijft. Lekker gaan trainen met voertjes en voor de ultieme jackpot het speeltje inzetten. Daarnaast zou ik ook gaan oefenen met los. Maar dan als afzonderlijke oefening. En gaat dit goed, dan zou ik het pas weer proberen om een speeltje in te zetten tijdens een training als beloning.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
*Charlotte
Zeer actief
Contacteer:

Sita schreef:Ik zou hetzelfde doen als Eline schrijft. Lekker gaan trainen met voertjes en voor de ultieme jackpot het speeltje inzetten. Daarnaast zou ik ook gaan oefenen met los. Maar dan als afzonderlijke oefening. En gaat dit goed, dan zou ik het pas weer proberen om een speeltje in te zetten tijdens een training als beloning.
Oke, ja, dat is misschien wel een hele goede. Hij is zó gefixeerd op dat speeltje, dat het misschien nu té is. Zal het eens overleggen :wink:
TeamWork schreef:
*Charlotte schreef: Het probleem is dat ik niet snel genoeg ben met weghalen. James heeft een enorm reactievermogen en is zo snel, dat zodra hij het loslaat en ik het aanpak, hij het alwéér te pakken heeft.
Oei Charlotte...in dat geval heb ik een ander advies :wink:
De trainer gaat t vrouwtje trainen! Eerlijk gezegd denk ik dat James dat wel door heeft omdat t hem veel vaker zo gelukt is, snap je?
Ja, ik denk ook dat ik het erin heb getraind :mrgreen: Ik denk dat ik meer moet leren dat James haha!
In ieder geval bedankt voor alle tips, ik ga gewoon aan de slag thuis met loslaten als aparte oefening en dan misschien alleen met voertjes belonen in de training :ok:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik zou ook voorlopig gewoon niet meer belonen met een speeltje. Thuis goed trainen op loslaten en als dat thuis goed gaat eens in de buurt wat proberen, dan pas weer op de training :)
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Ik zou zelf niet stoppen met spelen. Ik heb het een tijdje geleden gedaan en betrapte mazzel er op dat hij alles wel deed maar met minder enhousiastme.

Volgens mij is james net als mazzel een echte speelhond. Juist met dat spelen houd je ze zo lekker enthousiast dus ik zou daar niet helemaal mee stoppen.

Lekker thuis oefenen zonder teveel prikkels en toch streng zijn als jij zegt klaar is het echt klaar. Geduld word beloont want inmiddels kan mazzel het ook tijdens drukke trainingen :wink:
Wahya
Actief
Mijn ras(sen): Alaskan malamute

Ongelezen bericht door Wahya »

En vooral geen commando gebruiken!

Vaak gebruiken mensen een commando welke hun hond vervolgens helemaal niet opvolgt. Daar kan de hond twee dingen van leren:
1. je kunt altijd je baas negeren, geen probleem!
2. In dit geval 'los' betekent nog harder gaan trekken.

Ik zou het los laten op commando helemaal opnieuw gaan conditioneren met een nieuw commando. Dat kan m.b.v. een clicker of op een andere manier.

Kies je niet voor de clickermethode, dan moet je erop letten dat je geen commando geeft tot de hond ook daadwerkelijk het speeltje uitspuugt. Hoe lang het ook duurt, in feite moet je dan het speeltje vast blijven houden maar op geen enkele andere manier contact maken met je hond. Je handen opschuiven naar de bek van de hond kan soms een hulpmiddel zijn voor het uitspugen van het speeltje.

Ook het ruilen voor iets superlekkers kan, maar ook dan moet je er geen commando aan verbinden tot de hond het speeltje steeds braaf uitspuugt en dan nog precies op het moment dat hij het speeltje uitspuugt.

Vooral de timing van het geven van het nieuwe commando is belangrijk. Vergeet het oude commando, de hond heeft al teveel geleerd het commando te negeren of heeft er een andere associatie aangekoppeld.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als je met je ene hand het speeltje nog vast hebt kan je dan met je andere hand rustig over het speeltje (of touw o.i.d.) vanaf jouw hand richting de bek van de hond glijden? Helemaal tot je de bek van de hond aanraakt.
Dat wil nog wel eens helpen.
Ik houd dan zelf vervolgens men mijn hand open voor de neus van mijn hond en zeg "genoeg".

Het kan zijn het het gedrag van James al een beetje is "doorgeslagen" :wink:
Dan zou je kunnen beginnen met oefenen met iets dat net een klein beetje minder leuk is.

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 12 mar 2010 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik ben daar vanaf het begin heel duidelijk in geweest. Als ik zeg dat het klaar is, is het klaar. Ook op advies van m'n obediencetrainster hoor, want ik ben zelf niet zo consequent :wink: Speeltje uit m'n broek pakken enzo, dat wil ik gewoon niet hebben. En ze speelt er niet minder om, want als we spelen is het leuk. Ik pas ook op waar ik de spelbeloning in zet. Als ik iets op rust moet trainen, gebruik ik vaak voer. Ik denk dat je het wat te leuk vond dat hij zo graag speelt :wink: (ik heb daardoor in mij bijten tijdens het spelen veel te lang getolereerd)
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”