Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe doen jullie dat nou? Enthousiasme onder controle houden

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Hoe doen jullie dat nou? Enthousiasme onder controle houden

Ongelezen bericht door Maeve »

We hebben nu 2 lessen agility gehad en Nilo vind het geweldig! :cheer: Hij vind het sowieso geweldig om te trainen, dus hij is echt enorm enthousiast. Helemaal leuk natuurlijk, maar ik ken hem langer dan vandaag en hij kan zo enthousiast worden dat hij niet meer bereikbaar is. Dan gaat hij gillen, trekken aan de lijn en volgt geen aanwijzingen meer op, dan zit hij compleet in zn eigen wereld. Bij obedience heeft hij hier minder last van omdat het eigenlijk allemaal rustig en beheerst is. Dan is hij dat dus ook. Maar behendigheid! Ja, dat is rennen, springen, vliegen en gillen :mrgreen: Ik merkte gisteren dus al dat hij weer erg enthousiast word. Hij begon alweer aardig te gillen terwijl de andere honden de schutting mochten proberen, hij wou nog een keer! :boos: Toen hij eenmaal mocht kon ik hem wel kalmeren en had ik hem goed onder controle, maar zijn enthousiasme word natuurlijk steeds hoger naarmate hij meer leert. En al helemaal als we straks de snelheid erin gaan brengen.

Maar hoe doen mensen op wedstrijden dat dan? Want die honden, vooral de Borders, hebben minstens zovele enthousiasme als dat rode monster van mij. Toch zijn die wel goed onder controle te houden en zie ik bij hen niet wat ik bij Nilo wel zie: dat hij in zn eigen wereld zit. Wat is het geheim? :scratch:
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Hoe doen jullie dat nou? Enthousiasme onder controle houden

Ongelezen bericht door duitse herder »

Rust :mrgreen: Reageert hij heftig op speeltjes? Dan zou ik die voorlopig niet te veel mee met belonen gebruiken. Noah wil ook (te) graag. Met koekjes is ze redelijk rustig te krijgen. Als ze moet zitten voor een sprong, elke keer als ze overeind komt terug zetten en opnieuw doen. Duurt even (vooral omdat je zelf rustig moet blijven) maar het lukt wel.
En tussen de oefeningen door appel trainen, dat werkt bij Noah ook goed. :ok:
Perry en Noah

Afbeelding
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

Wat fijn dat hij zo enthousiast is. Probeer dat vast te houden en te benutten en druk het zeker niet de kop in.
Ik heb hier een hyperdepieper (bij oa behendigheid dan, nu niet nu liggen ze :slaap: ) xbc en bc. Ik vind dat je het enthousiasme tijdens het lopen zelf moet zien te sturen, in goede banen leiden. Mijn honden zijn als ze zelf moeten lopen erg enthousiast maar wel geconcentreerd. Als de hond weet wat er van hem verwacht wordt (dit is wel belangrijk) denk ik dat dit tijdens het lopen goed zal komen.
Een speeltje vind ik wel handig. Aan het eind van de oefening kan de hond daar dan toch nog even wat spanning op kwijt dmv. kauwen of een trekspelletje.

Dan het aan de kant staan als je niet aan de beurt bent, dan is het lastig als hij staat te gillen en te trekken etc. :ugh: Mijn bc is nu 2 jaar en zij kan nu tijdens de training los liggen, ze wil wel de lopers in de gaten houden. Lijn ik haar aan dan gaat ze gillen en schreeuwen. Ik heb haar dit (los liggen) aangeleerd aan een lange lijn (ik had een flex zonder spanning erop). Dan lag ze maar mocht ze wegsperen dan stoorde ze de loper niet.
Tijdens een wedstrijd ga ik pas laat met haar naar de start. Tot die tijd sta ik op een dusdanige afstand waar ik nog wel contact met haar heb en doe daar spelletjes met haar. Bij de start heb ik ook geen contact met haar dan is ze bezig met de voorgaande hond. Op het moment dat ik haar losdoe is ze er weer helemaal bij en gefocused op wat ze moet doen.

Veel succes ermee.
Groetjes van Bo en de honden.
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

Helemaal met Bo eens! Niets de kop indrukken...liever juist aanmoedigen :F: .

Als een hond in het parours of tijdens het trainen ongecontroleerd loopt te stuiteren is het 9 van de 10 keer dat jij niet duidelijk bent in handling. Dikwijls wordt dan gewezen naar de hond...terwijl een hele dikke vinger moet naar de baas!!!

Buiten het veld moet je inschatten welke effect het opleggen van gehoorzaamheid heeft op de werklust van je hond. Als ik van Roef zou verwachten dat zij stil is..dan moet ik te veel druk leggen....haar motivatie gaat dan heeeeeeel hard achteruit. Ik heb er voor gekozen haar bij trainingen in een bench te leggen naast het parcours met een deken eroverheen.

Sepp kan meer hebben ...daar eis ik ook meer van...zijn drive is groot.

Zo moet je inschatten hoe dit ook voor jouw toller is....en hierbij moet je echt eerst buiten beschouwing laten dat wij als mensen het lastig vinden dat een hond geluid maakt (blaffen, gillen).

Motivatie is het grootste goed dat er is in behenidgheid...de wil & de opwinding & het enthousiasme.....en tollers gillen nou eenmaal (he Caja!!)

Groetjes
Nanda
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Het gillen op zich vind ik ook niet erg hoor, kan er wel om lachen soms, het is zo'n mafkees :mrgreen:

Maar als pup heeft hij wel laten zien dat dit gillen er toe leid dat hij onbereikbaar kan worden. Dan moest hij tijdens jachttraining of puppycursus wachten op de andere honden die een opdracht mochten uitvoeren of een dummy ophalen, en dan begon hij uit enthousiasme te gillen. Tegen de tijd dat hij zelf aan de beurt was, had hij zich zo opgefokt dat hij alleen nog maar kon gillen en trekken. En dan maakt het weinig uit hoe duidelijk ik was, hij kon niet ees meer contact maken dus zelfs de makkelijkste commandos lukten niet. Dus dan had hij al die tijd gewacht tot hij zelf mocht, en dan kan het niet omdat hij niet gefocused was :19: En dat wil ik een beetje voorkomen bij de behendigheid.

Dus ja, gillen is geen probleem en ik ben heel blij met zijn enthousiasme. Maar ik hoop dat hij niet in herhaling gaat vallen met dit gedrag.
Trixi
Actief

Wellicht is het het proberen waard wat bij mij werkte. Dus aan een lange lijn (flex) zonder spanning erop. Laten liggen maar dat hij wel kan zien wat er gebeurt op enige afstand.
Mijn hond gaat gillen en schreeuwen als ze vast zit aan een lijn met spanning erop.
Balint
Actief
Mijn ras(sen): 2 Nova Scotia Duck Tolling Retrievers
Flanna en Kayah
Contacteer:

Ongelezen bericht door Balint »

Ik herken dit wel :D
Ik ga met Balint voor de training altijd een stuk fietsen of laat hem ergens lekker rennen.
Sinds ik dat doe, gaat het een stuk beter :D
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Kies als je bang bent om hem tijdens het wachten te verliezen, ga dan even uit de groep en doe even wat appart met hem. Tja soms is het niet mogelijk om te kijken bij anderen.
Verder inderdaad van te voren uitrazen. Dit deed ik zelfs met mijn vrij rustige oude terrier. Ik fietste met hem naar training, zodat de scherpe kantjes er af waren. Anderen gingen ballen of zwemmen met de hond.
Afbeelding
Sepp
Zeer actief

gyanty schreef:Kies als je bang bent om hem tijdens het wachten te verliezen, ga dan even uit de groep en doe even wat appart met hem. Tja soms is het niet mogelijk om te kijken bij anderen.
Verder inderdaad van te voren uitrazen. Dit deed ik zelfs met mijn vrij rustige oude terrier. Ik fietste met hem naar training, zodat de scherpe kantjes er af waren. Anderen gingen ballen of zwemmen met de hond.
Ik snap niet dat mensen juist willen dat de scherpe kantjes eraf zijn....ik wil een hond die er vol voor kan gaan, zich 300% geeft, bijwijze van spreke stijf staat van de adrenaline. Het klinkt bij mij alsof een 100 meter sprinter voor zijn wedstrijd nog ff een duurloop doet omdat hij anders te hard gaat bij de sprint :U: :U: . Onder het mom van inlopen ok...maar bewust moeier maken.... :O:

2 dingen moeten we denk ik scheiden en niet op1 hoop gooien. Enerzijdse het gedrag in het parcours en anderzijds gedrag naast het parcours. Dat deze 2 elkaar ten dele beinvloeden snap ik.....maar m.i. moet de klemtoon goed worden gelegd. Veelal wordt er veel energie gestoken in een keurig gedrag naast het veld en niet zozeer kanaliseren in het parcours door het toepassen van hele goede hanlingstechnieken. Door hem uit te putten vooraf, los je wellicht het probleem naast het parcours af, maar daalt aanzienlijk de kans op goede prestaties in het parcours...en daar is het juist niet een gedragsprobleem van de hond, maar het probleem van de handler. De handler moet zich verdiepen in hoe wordt ik 1 team met mijn hond, kritisch kijken naar de relatie met mijn hond, wil mijn hond met mij samenwerken, juiste technieken van lopen, hoe ben ik duidelijk, hoe stuur ik mijn hond, hoe zorg ik dat ik contact hou e.d. Een mooi voorbeeld vind ik zoals Bo beschrijft. Mable is onbereikbaar bij de start als de vorige hond nog in het parcours is. Maar Mable schakelt direct om zodra Bo het parcours in loopt....ok baas NU zijn wij aan de beurt...yes!!!

Nu worden de oplossingen gezocht in het moeier maken van de hond...ben ik het niet mee eens. Wat mijn hond doet naast het parcours of als hij niet aan de beurt is zal mij bij wijze van spreke een worst zijn. Iek heb een modus gevonden die hun rust brengt (bench) en de oren van omstanders ook. Als ik met hun bij de start sta...dan weten zij dat wij samen gaan werken, dan zijn ze niet meer gefocussend op de omgeving of andere honden. Ik zou het advies juist geven om energie daarin te steken. Op dat omschakelpunt vanaf de start...wij als 1 team sjeesen samen door het parcours...we hebben samen lol en zetten samen een prestatie neer...want dat is leuk.

Groetjes
Nanda
Afbeelding
Trixi
Actief

Ik snap het ook niet helemaal. Mijn honden worden juist wat korter uit gelaten aan het eind van de middag als ze 's avonds moeten trainen. Dit vergt fysiek en mentaal best wel wat van ze en na de training zijn ze helemaal voldaan.

Zoals gezegd, bij Mable heb ik ook echt wel met mijn handen in het haar gezeten. Na een jaar heb ik gelukkig een voor mij aanvaardbare manier gevonden om met haar om te gaan aan de kant. Ik hoop dat jij die ook zal vinden, maar verminder aub niet de motivatie bij je hond, daar zou je zomaar spijt van kunnen krijgen (spak ik ook uit ervaring).
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik ga Caja ook absoluut niet expres moe maken voor de training.
Die controle komt vanzelf dat moet groeien, nu moet je die motivatie alleen maar stimuleren.
Als hij echt zo uit zijn plaat gaat als een andere hond moet kun je hem gewoon even in een bench doen met een deken erover net als Nanda met Roef doet.
Voor je zelf start even wat aandachtsoefeningetjes en gaan met die banaan :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik sluit me bij m'n voorgangers aan. Het is omgekeerde wereld om een hond moe te maken zodat hij dan een topprestatie in de training neer kan zetten :denken: Ik geef mijn beide honden rust voor de training. Ga maar lekker pitten, straks moet je er staan. Ja, dus ook Izzie. Ik sta echt wel eens met m'n handen in m'n haar door haar felheid in het parcours. Dat ik denk, rem nou eens tuthola, je kunt niet alles op volle snelheid nemen. En als je me niet begrijpt hoef je me niet in m'n arm te bijten. Maar ik ga haar toch echt niet moe maken van tevoren zodat ze langzamer loopt. Ik wil bereiken dat ik haar wel kan handelen, dat ze snapt dat ze zo nu en dan ook moet inhouden omdat ze anders de bocht uit vliegt. Gewoon een kwestie van trainen.

En het gedrag buiten het parcours. Tsja, met Izzie ben ik eigenlijk steeds bezig, maar ze kan ook even rustig naast me staan. Dat is iets wat ik haar geleerd heb, belonen voor kalm zijn. Bram zet ik even vast langs de kant of ik laat hem blijven tijdens het verkennen. Bram blaft me de oren van de kop tijdens het wachten. Mooi, dan is hij gemotiveerd. Izzie gaat volledig uit haar plaat als we in de DIT hal trainen en ik loop met Bram. Ik merk het nauwelijks, pas op film denk ik 'goh wat een hoop lawaai' :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Maeve schreef:En al helemaal als we straks de snelheid erin gaan brengen.
Deze zin valt me trouwens wel op. Moet hij nu alles aan de lijn doen ofzo? Want dan kan ik me de frustratie goed voorstellen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Deze zin valt me trouwens wel op. Moet hij nu alles aan de lijn doen ofzo? Want dan kan ik me de frustratie goed voorstellen.
Ja, we leren alle oefeningen aangelijnd aan zodat we de controle hebben dat ze het goed aanleren en bijvoorbeeld niet zelf over de raakvlakken springen. Dus helemaal uit zn dak gaan mag hij nog niet.

Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik hem inderdaad ga belonen voor rustig gedrag buiten het parcours. Hopelijk fokt hij zich dan niet op zodat hij ook nog kan functioneren als hij eenmaal het parcour mag lopen.
Zoek stok!
Zeer actief

Maeve schreef:
Zoek stok! schreef:
Ja, we leren alle oefeningen aangelijnd aan zodat we de controle hebben dat ze het goed aanleren en bijvoorbeeld niet zelf over de raakvlakken springen.
Even los van het wel of niet aangelijnd aanleren van raakvlakken; de sprongen, tunnels e.d. kan hij toch gewoon los doen? Ik denk dat het steeds aangelijnd oefeningen doen de reden is dat hij zo uit z'n plaat gaat namelijk. Stel dat jij de hindernisbaan moet doen en er staat steeds iemand achter je/naast je die je tegenhoudt, dan word je toch ook gek? Ik weet zeker dat ik dan een zeer gefrustreerde Izzie zou krijgen, terwijl ze nu rustig is tussen de oefeningen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk dat hij de oefeningen inderdaad beter uit zo voeren als hij niet aangelijnd is, maar de regels zijn zo dat de honden pas los mogen als de trainer dat zegt. Maar goed, ik ben langzaam op zoek naar een andere hondenschool, er zijn namelijk wel meer dingen waar ik het niet mee eens ben. Sowieso denk ik dat los wachten niet wat voor Nilo is, in ieder geval al niet zo snel. Er zit een Herder reu bij hem in de groep, ongeveer van dezelfde leeftijd als Nilo en die zijn aangelijnd al aan het patsen naar elkaar. Ik denk dat als die beiden los lopen, we meer bezig zijn de honden bij elkaar vandaan te houden dan wat anders :ugh:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja voor alles is wat te zeggen. In de aanleerfase vind ik een hond die te bereiken is belangrijker dan snelheid. Vandaar dat ik de scherpste kantjes voor training er dan graag af heb. Als ze verder in training zijn, zullen dergelijke maatregelen dan niet meer nodig zijn (maar hebben ze wel een goede conditie :D, waardoor ze nog wel goed zullen gaan)
Afbeelding
Sepp
Zeer actief

gyanty schreef:Tja voor alles is wat te zeggen. In de aanleerfase vind ik een hond die te bereiken is belangrijker dan snelheid. Vandaar dat ik de scherpste kantjes voor training er dan graag af heb. Als ze verder in training zijn, zullen dergelijke maatregelen dan niet meer nodig zijn (maar hebben ze wel een goede conditie :D, waardoor ze nog wel goed zullen gaan)
Ik vind een hond die te bereiken is ook belangrijk, omdat je samen het spelletje moet spelen. Het enige verschil is dat ik de klemtoon anders leg. Ik zou gaan fouccesen op het omschakel moment.... nu gaan wij aan de gang met zijn 2-en. Speel, hol naar de start, doe een trekspel, gooi een balletje, vraag een makkelijke oefening van je hond etcetera en ga dan pas richting start..zoek wat de manier is om je hond te bereiken.

Belangrijk ook is dat er ruimte is de cursusgroep om hieraan mee te werken. In eerste instantie zal er iets meer ruimte nodig zijn tussen de honden hoe snel de honden achter elkaar volgen. Iedereen moet de kans krijgen om als ze aan de beurt zijn contact te kunnen maken met zijn hond....dit zal hooguit 30 seconden zijn. Een kleine opoffering in mijn ogen voor scherpte en snelheid.
Afbeelding
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje

Ongelezen bericht door bellabeest »

vast alle oefeningen doen, dat lijkt me een ramp, ik heb gisteren mijn 4de les gehad in behendigheid en al vanaf les 1 loopt hij loop ja bij de raakvlakken pakken we ze even aan de halsband/tuig maar verder loop hij los tijdens de oefening is iemand anders zit hij wel vast.
voor we naar de training gaan ga ik overigens wel 1,5 uur met hem fietsen omdat hij anders het parcour over sjeest terwijl ik nog bij hindernis twee sta ofzo
Afbeelding
Sepp
Zeer actief

bellabeest schreef:vast alle oefeningen doen, dat lijkt me een ramp, ik heb gisteren mijn 4de les gehad in behendigheid en al vanaf les 1 loopt hij loop ja bij de raakvlakken pakken we ze even aan de halsband/tuig maar verder loop hij los tijdens de oefening is iemand anders zit hij wel vast.
voor we naar de training gaan ga ik overigens wel 1,5 uur met hem fietsen omdat hij anders het parcour over sjeest terwijl ik nog bij hindernis twee sta ofzo
Moet jij dan niet van te voren 1,5 uur gaan hardlopen zodat je hem uiteindelijk na een aantal maanden kan bij houden :F: :mrgreen: ...Nee ...flauwe grap...of misschien toch niet....

Ik snap echt niet waarom mensen hun hond bewust moe willen maken vooraf aan de training.

Ik ben zo dolgelukkig met mijn border met in potentie (nu nog slungel) giga veel kracht, snelheid, drive en motivatie. Als hij op het behendigeheids veld komen dan wil hij maar 1 ding....springen, hollen, sjeesen zo hard mogelijk en zo veel mogelijk. Hij is mega ongeduldig voordat hij mag beginnen. Mijn uitdaging gaat zijn een hond die in potente tussen de 5 a 6 meter per seconde over het parcours gaat sjeesen te kunnen handlen. Ik wil niet dat hij langzamer gaat lopen....maar dat ik beter ga handlen. Als hij snelheid gaat verliezen over de jaren heen dan heb ik fouten gemaakt in mijn trainingen.

Zijn enthousiasme maakt mij zo blij...kan bijna wel zeggen gelukkig...tovert een grote glimlach op mijn gezicht...
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Sepp schreef: Moet jij dan niet van te voren 1,5 uur gaan hardlopen zodat je hem uiteindelijk na een aantal maanden kan bij houden :F: :mrgreen: ...Nee ...flauwe grap...of misschien toch niet....
:F: Ik verbaas me er ook enorm over dat mensen hun hond eerst moe maken en dan gaan trainen. Als je zo slecht contact met je hond kunt maken op het agilityveld, zou ik daar eerst eens aan gaan werken. Ik denk namelijk dat het helemaal niet aan de hond ligt. Ik zie zoveel waanzinnig gedreven en snelle honden om me heen trainen. Die wel bereikbaar zijn zonder dat ze eerst moe gemaakt zijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
duitse herder
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Sepp schreef: Moet jij dan niet van te voren 1,5 uur gaan hardlopen zodat je hem uiteindelijk na een aantal maanden kan bij houden :F: :mrgreen: ...Nee ...flauwe grap...of misschien toch niet....
:F: Ik verbaas me er ook enorm over dat mensen hun hond eerst moe maken en dan gaan trainen. Als je zo slecht contact met je hond kunt maken op het agilityveld, zou ik daar eerst eens aan gaan werken. Ik denk namelijk dat het helemaal niet aan de hond ligt. Ik zie zoveel waanzinnig gedreven en snelle honden om me heen trainen. Die wel bereikbaar zijn zonder dat ze eerst moe gemaakt zijn.
Ik heb het een tijdje wel gedaan. Dit omdat Noah steeds wilde klieren met haar halfzus en daar werd ik niet vrolijk van. Tot ik er achter kwam waarom ze het doet. Als zij iets eng vind (wip)gaat ze vermijdingsgedrag vertonen. En niets is zo ontspannend als even bij je half zus gaan klieren :mrgreen: Toen ik daar achter kwam, ben ik daar hard aan gaan trainen om haar beter bij mij te houden en vertrouwen te geven. Dat werkt nu prima :ok:
Met appel doe ik wel haar even 20 min los laten rennen, anders is er weinig mee te beginnen bij haar. :F: Dan wil ze niet sloom volgen, gaan zitten of afgaan. nee dan wil ze actie
Perry en Noah

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn schreef: Maar dat gaat niet over moe maken want het is met een paar goede sprintjes klaar.
O ja, maar ik doe dat ook tijdens het inlopen al he. Ik kom niet aangelijnd met Izzie uit de auto aanlopen en zet haar voor een sprong klaar. We spelen, rennen etc, allemaal los. Dan is ze lekker warm en heb ik goed contact. Als ik haar zo neerzet zonder eerst iets te doen, weet ik eigenlijk al zeker dat ze overal langs schiet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

duitse herder schreef: Met appel doe ik wel haar even 20 min los laten rennen, anders is er weinig mee te beginnen bij haar. :F: Dan wil ze niet sloom volgen, gaan zitten of afgaan. nee dan wil ze actie
Maar er zijn toch ook actieoefeningen bij appel? Ik ken het programma bij IPO niet hoor, maar Izzie heeft genoeg actie bij obedience. Richting sturen etc is allemaal rennend. Hierkomen gaat in volle vaart, apporteren ook. En in volgen kan ze haar actie ook echt wel kwijt. Plus veel spelen tussendoor natuurlijk. Blijf train ik nog helemaal niet, dat komt later wel.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
duitse herder
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
duitse herder schreef: Met appel doe ik wel haar even 20 min los laten rennen, anders is er weinig mee te beginnen bij haar. :F: Dan wil ze niet sloom volgen, gaan zitten of afgaan. nee dan wil ze actie
Maar er zijn toch ook actieoefeningen bij appel? Ik ken het programma bij IPO niet hoor, maar Izzie heeft genoeg actie bij obedience. Richting sturen etc is allemaal rennend. Hierkomen gaat in volle vaart, apporteren ook. En in volgen kan ze haar actie ook echt wel kwijt. Plus veel spelen tussendoor natuurlijk. Blijf train ik nog helemaal niet, dat komt later wel.
Ik train nu voornamelijk VZH en op de versnelde pas na ( :mrgreen: ) zit er weinig actie in. Vooral veel volgen
Perry en Noah

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

duitse herder schreef:
Zoek stok! schreef:
Ik train nu voornamelijk VZH en op de versnelde pas na ( :mrgreen: ) zit er weinig actie in. Vooral veel volgen
Ja obedience is ook heel veel volgen. Maar ik train dat niet constant. Steeds stukjes en dan wat anders er tussendoor. Maar ik train natuurlijk ook maar een half uur met een trainer erbij, dat is niet lang.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Bedan had het ook nodig om voor de training een half uur door het bos te denderen. Deed ik dat niet dan was hij niet te harden op het veld. Hij had een een concentratieboog van 0,1 seconden. Alles was erg leuk, ik kon gek doen, op mijn kop gaan staan en dan was ik geweldig totdat er ergens op het veld een hond een hindernis nam want dan wilde hij ook. Clickeren werkte ook niet. Op het einde van de cursus was ik al blij als ik kon clickeren met hem bij het raakvlak. Moet wel zeggen dat het steeds beter ging, helaas zal ik nooit weten hoe hij zou zijn als hij iets ouder was.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”