Elmo en ik hebben ondertussen onze eerste lesjes achter de rug.
Het gaat vlot, Elmo is al héél snel bij de sprongen en de wissels. Ook de band/ slurf en tunnel gaan heel goed. Hij laat zich goed sturen!
Hij is erg enthousiast! Hij staat te trillen op zijn poten om te vertrekken...
Hierdoor is hij redelijk wild (de trainers noemden het "gedreven", ik noem het gestoord

Vooral bij de wip hou ik soms mijn hart vast:
Hij vliegt er als een halve gare op en bij het kantelpunt "smijt" hij zijn gewicht naar voren (hij ligt dan half) om het zo snel mogelijk te doen kantelen. Op het vlak ligt worst, dus dan loopt hij verder tot daar. De andere honden 'dribbelen' er over, blijven staan tot het kantelt en gaan dan verder. Die zijn dus wel traag in vergelijking met Elmo...
De raakvlakken zijn ons grootste bekommernis...
Elmo had al snel door dat erover springen sneller is.

Bij de kattenloop doe ik het als volgt:
Ik moet hem aan de leiband erover leiden en dan op het vlak laten zitten. Even laten wachten en dan doorlopen naar de volgende sprong. Vindt meneer niet zo leuk, hij wilt vliegen natuurlijk. We hebben al geprobeerd om een snoepje op het vlak te leggen (helpt immers bij de wip), maar dan springt hij eraf en draait zich dan om, of hij schuift met zijn poep eraf. Ookal geprobeerd om hem voor te zijn en voor hem te staan, maar of ik ben te traag (Elmo is écht snel) of hij ontwijkt me... Dus dan maar aan de leiband tot hij het door heeft.
Bij het dak gaat het als volgt:
Daar kan ik niet met leiband werken, het hindert hem én de lijn is te kort...
Dus daar ga ik al bijna aan het eindvlak staan, zodra hij start, ga ik achter het vlak staan. En ik laat hem dus in zitvoor op het vlak komen. Dan doe ik een paar passen achteruit en laat hem komen.
Pfjoew... moeilijk hoor, die raakvlakken! Zijn er hier nog tips?
En herkent iemand het 'roekeloze' gedrag? Ik heb wel de indruk dat Elmo weet wat hij doet, maar toch... Gek beest!
We vinden het alletwee wel heerlijk! Hij is zo braaf bij agility! Hij kijkt niet naar andere honden, niks... hij ziet enkel mij!