Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Raakvlakken + halve gare op de wip

Moderator: moderatorteam

Chasing Clouds
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische herder
Aantal honden: 2

Raakvlakken + halve gare op de wip

Ongelezen bericht door Chasing Clouds »

Hoi,

Elmo en ik hebben ondertussen onze eerste lesjes achter de rug.
Het gaat vlot, Elmo is al héél snel bij de sprongen en de wissels. Ook de band/ slurf en tunnel gaan heel goed. Hij laat zich goed sturen!
Hij is erg enthousiast! Hij staat te trillen op zijn poten om te vertrekken...

Hierdoor is hij redelijk wild (de trainers noemden het "gedreven", ik noem het gestoord :mrgreen: )

Vooral bij de wip hou ik soms mijn hart vast:
Hij vliegt er als een halve gare op en bij het kantelpunt "smijt" hij zijn gewicht naar voren (hij ligt dan half) om het zo snel mogelijk te doen kantelen. Op het vlak ligt worst, dus dan loopt hij verder tot daar. De andere honden 'dribbelen' er over, blijven staan tot het kantelt en gaan dan verder. Die zijn dus wel traag in vergelijking met Elmo... :smile: De trainers vinden het niet erg, zij zeggen dat veel honden het zo doen. Zijn ook de snelle honden op wedstrijd volgens hen. Ik zal hun dan maar geloven hé? Tenslotte is onze club vaak kampioen, dus... Met hem aan een leiband erover gaan, helpt niet... Hij is dan rustig, maar na vijf keer op die manier doet hij het toch nog snel en wild. Zolang hij zijn evenwicht kan houden, is het niet erg zeker?

De raakvlakken zijn ons grootste bekommernis...
Elmo had al snel door dat erover springen sneller is. :roll:
Bij de kattenloop doe ik het als volgt:
Ik moet hem aan de leiband erover leiden en dan op het vlak laten zitten. Even laten wachten en dan doorlopen naar de volgende sprong. Vindt meneer niet zo leuk, hij wilt vliegen natuurlijk. We hebben al geprobeerd om een snoepje op het vlak te leggen (helpt immers bij de wip), maar dan springt hij eraf en draait zich dan om, of hij schuift met zijn poep eraf. Ookal geprobeerd om hem voor te zijn en voor hem te staan, maar of ik ben te traag (Elmo is écht snel) of hij ontwijkt me... Dus dan maar aan de leiband tot hij het door heeft.
Bij het dak gaat het als volgt:
Daar kan ik niet met leiband werken, het hindert hem én de lijn is te kort...
Dus daar ga ik al bijna aan het eindvlak staan, zodra hij start, ga ik achter het vlak staan. En ik laat hem dus in zitvoor op het vlak komen. Dan doe ik een paar passen achteruit en laat hem komen.

Pfjoew... moeilijk hoor, die raakvlakken! Zijn er hier nog tips?
En herkent iemand het 'roekeloze' gedrag? Ik heb wel de indruk dat Elmo weet wat hij doet, maar toch... Gek beest!

We vinden het alletwee wel heerlijk! Hij is zo braaf bij agility! Hij kijkt niet naar andere honden, niks... hij ziet enkel mij! :cheer: Mijn trainers zijn ook tevreden over ons, ookal moeten we nog vaak apart van de groep trainen. We doen immers nog geen parcours... We doen toestel per toestel, soms wel al met sprongen en wissels erbij. Maar dus niet bijvoorbeeld: sprong - kattenloop - sprong - sprong - tunnel...
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Re: Raakvlakken + halve gare op de wip

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Chasing Clouds schreef: Pfjoew... moeilijk hoor, die raakvlakken! Zijn er hier nog tips?
Ja, maar die zul je niet leuk vinden. Eerst de raakvlakken trainen. Pas als die er in zitten hond over kattenloop, schutting en wip laten gaan.

Leuk dat het zo goed gaat!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Chasing Clouds
Zeer actief

Waarom zou ik die tip niet leuk vinden?
We zijn volop met de raakvlakken bezig.

Meestal doen we eerst 20 à 30 minuten de sprongen; tunnel, band en slurf. Daar zijn geen raakvlakken dus daar doen we soms als een klein parcourtje mee.

Daarna 20' de raakvlakken: soms met kattenloop, soms met dak en soms met de wip. De wip gaat goed, daar gaat hij 'liggen' en dan zit hij dus op het raakvlak. Het dak begint ook te gaan. Daar ben ik hem meestal voor, dus dan kan ik hem op het vlak laten zitten, zitvoor kent hij van de gehoorzaamheid. Alleen de kattenloop hé, daar is hij te snel. Ik moet nu in de tuin oefenen met een plank die van een tafel helt. Hem steeds op het einde laten zitten. Voorlopig doen we die op training dus enkel nog maar aan de leiband. Zodat hij niet de fout in gaat.

De weave is nog zoiets moeilijk. Nu moet hij nog maar gewoon door een straatje met palen, maar dit is toch moeilijker dan het lijkt. Hij begint het door te hebben. Ik had gedacht dat hij dit snel ging doen, aangezien hij heel goed en snel door mijn benen kan slalommen. Niet dus... De trainers willen eerst dat hij goed door het straatje gaat. Dan pas gaan ze de palen stilaan op één lijn zetten om uiteindelijk tot de weave te komen.

Haha... ik ben soms net té enthousiast zoals Elmo... ik wil ook dat het vooruit gaat!

Maar ik luister braaf naar mijn instructeurs! :engel:
Zoek stok!
Zeer actief

Chasing Clouds schreef:Waarom zou ik die tip niet leuk vinden?
We zijn volop met de raakvlakken bezig.
Omdat het saaaaaai is. Steeds maar weer, steeds maar weer. En al die tijd dus geen complete raakvlaktoestellen. Of je moet running contacts willen, maar daar gaat nog veel meer tijd in zitten.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
chant
Zeer actief

Ongelezen bericht door chant »

Jouw beschrijving van Elmo klinkt precies als Dex. Ook ontzettend gedreven (inderdaad gestoord :mrgreen: ) en onbenullig op de raakvlaktoestellen. Nou heb ik nog maar 7 lessen gehad, dus ik heb geen tips voor je. Het gaat allemaal goed, sprongen, band, tunnel, sluf en zelfs de paaltjes gaan prima, maar die raakvlaktoestellen :N:
Heb op training al geprobeerd om over de gehele lengte van de kattenloop stukjes worst te leggen, maar hij denderd alsnog keihard door. Aan de riem houden werkt ook niet, want dan springt hij ernaast. We hebben ook een balletje aan het eind geprobeerd, maar hij springt net als Elmo eraf en draait zich dan snel om.
Ik heb thuis geoefend met een plank en dat gaat wel al beter, maar hoe het nu op de echte toestellen gaat weet ik niet. we hebben een winterstop gehad, maar over 1,5 week begint de training weer :cheer:
Ik lees hier even mee voor tips!
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

Ook hier is het weer heel belangrijk dat je de hond aanleert wat je van hem verwacht. Dan moet je eerst weten wat je zelf wilt. Wil je running contacts of wil je dat de hond op het raakvlak wacht (staand, zittend, liggend, op het raakvlak of 2 op 2 af) en doorloopt op jouw release commando.
Ik wil mijn hond 2 op 2 af en zij mag doorlopen op mijn "go". Dit heb ik haar aangeleerd via de "back chaining methode". Dus, kort gezegd, achterstevoren aangeleerd. Eerst op het einde neergezet en dat een heellll leuk plekje gemaakt. Toen aangeleerd dat ze daar wegmag op mijn "go". Vervolgens steeds een stapje terug.
Groetjes van Bo en de honden.
Chasing Clouds
Zeer actief

Ik vind het niet saai hoor, maar jah... ben nog maar net begonnen natuurlijk. Na drie weken raakvlakken oefenen heb ik waarschijnlijk een andere mening.

Bij onze club leert men de raakvlakken per toestel aan. Dus niet zoals ik in jou filmpje heb gezien, Zoekstok. Ik moest thuis met een plank oefenen. Dit doe ik nu. Ik zeg zodra hij naar beneden gaat "vlak", dat betekent dat hij op het einde moet gaan zitten. Pas met mijn "vooruit" mag hij verder lopen. Dit gaat goed. De bedoeling is dat ik vanaf nu op de training (op de kattenloop) hem aan de leiband hou en hem zo 'intoom' bij het naar beneden gaan. Zodat ik tijdig "vlak" kan zeggen en hij op den duur het automatisch gaat doen. Hier moeten ze gaan zitten/ staan/ liggen op het vlak en bij de 'vooruit' verder lopen.

De wip gaat goed, daar mist hij zijn raakvlakken niet. We hebben hem dat toestel aangeleerd door een worstje uit te smeren op het raakvlak. Dus daar wacht hij zowiezo. Dit lukt echter niet bij de kattenloop en het dak. :19: Dan springt hij en draait zich dus om.

Het dak gaat wél op een andere manier: daar laat ik hem in zitvoor komen. Ik sta dan achter het raakvlak. Ik beloon hem zodra hij zit, ga dan enkele stappen verder en roep dan "vooruit". Raar genoeg werkt dit ook met de kattenloop weer niet.

Ach, een bedeesd hondje heeft dan weer al nadeel dat ze traag zijn, hé :wink: . Elmo leert de raakvlakken nog wel, ik heb er alle vertrouwen in! :ok: Het wordt niet simpel, maar met véél geduld leert hij het wel.
Trixi
Actief

Jaaa, geduld is een schone zaak :lol1: Let wel dat de manier waarop je nu het dak doet je hond deze niet zelfstandig leert nemen, hij is afhankelijk van jou om hem goed uit te voeren. Je kan hem op dat punt dus niet alleen laten, sterker je moet voor hem zijn. Het zou handig kunnen zijn om je hond hier ook zelfstandig het toestel te kunnen laten nemen. Je kan dan zelf weer je vervolgpositie innemen.
Zoek stok!
Zeer actief

Chasing Clouds schreef:Na drie weken raakvlakken oefenen heb ik waarschijnlijk een andere mening.
Ik train de raakvlakken al maaaaanden :wink: Izzie heeft nog nooit over een volledige kattenloop gelopen. Maar het is maar net wat je wilt natuurlijk. Ik wil rotsvaste raakvlakken. Dat ik me daar nooit zorgen over hoef te maken in een wedstrijd: zal ze het doen of niet. Zoals ik bij Bram nu wel heb. Het is altijd spannend op het eind van de kattenloop of hij het raakvlak heeft of niet. En zo gaat het bij veel honden. Er worden niet voor niets zoveel raakvlakfouten gemaakt. Ben benieuwd of het me wel gaat lukken met Izzie.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Leuk, zoveel enthousiasme! :D Wat wij nu leren is de toestellen stap voor stap goed aan te leren. Pas als ze het goed doen, ga je snelheid erin bouwen en meerdere toestellen achter elkaar nemen. En voor die tijd mogen ze ook niet los over de toestellen. Dus loop je nooit de kans dat ze het fout doen, want het gaat (grotendeels) op het tempo van de handler omdat de hond aangelijnd is. Ze blijven er bij ons op hameren dat snelheid nog lang niet belangrijk is, snelle honden maken makkelijk fouten. Dus eerst zorgen dat hij het héél goed kent, dus aangelijnd over de schutting, laten zitten op het raakvlak, belonen en dan laten doorlopen. Dat moet dan een gewoonte worden, dan pas mag hij het los proberen zodat hij het los ook zo doet.
Zoek stok!
Zeer actief

Maeve schreef:Leuk, zoveel enthousiasme! :D Wat wij nu leren is de toestellen stap voor stap goed aan te leren. Pas als ze het goed doen, ga je snelheid erin bouwen en meerdere toestellen achter elkaar nemen. En voor die tijd mogen ze ook niet los over de toestellen. Dus loop je nooit de kans dat ze het fout doen, want het gaat (grotendeels) op het tempo van de handler omdat de hond aangelijnd is. Ze blijven er bij ons op hameren dat snelheid nog lang niet belangrijk is, snelle honden maken makkelijk fouten. Dus eerst zorgen dat hij het héél goed kent, dus aangelijnd over de schutting, laten zitten op het raakvlak, belonen en dan laten doorlopen. Dat moet dan een gewoonte worden, dan pas mag hij het los proberen zodat hij het los ook zo doet.
Hier ben ik het niet mee eens :wink: Alles wat ik doe, doe ik op snelheid. Het verklaart ook de frustratie van je hond, maar daar zei ik in het andere topic al iets over.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Maeve schreef:Leuk, zoveel enthousiasme! :D Wat wij nu leren is de toestellen stap voor stap goed aan te leren. Pas als ze het goed doen, ga je snelheid erin bouwen en meerdere toestellen achter elkaar nemen. En voor die tijd mogen ze ook niet los over de toestellen. Dus loop je nooit de kans dat ze het fout doen, want het gaat (grotendeels) op het tempo van de handler omdat de hond aangelijnd is. Ze blijven er bij ons op hameren dat snelheid nog lang niet belangrijk is, snelle honden maken makkelijk fouten. Dus eerst zorgen dat hij het héél goed kent, dus aangelijnd over de schutting, laten zitten op het raakvlak, belonen en dan laten doorlopen. Dat moet dan een gewoonte worden, dan pas mag hij het los proberen zodat hij het los ook zo doet.

Dit zou ik nooit doen, gelijk snelheid.
Afbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Hidde heb ik de raakvlakken met een plank aangeleerd thuis. Nadien op de club enkele keren alleen getraind op het aflopende vlak van de toestellen, dan naar het volledige toestel, en ze snapte het perfect. Op de club heb ik er dus niet meer veel tijd ingestoken, maar thuis heb ik er wel enkele maanden op getraind (was ideaal voor ik op de club kon beginnen).

Ik doe direct alles los, snelheid mag erin zitten!
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

marye schreef:

Maar hoe voorkom je dan dat een snelle hond slordig werkt en fouten maakt? Want bij zulke gemotiveerde honden hoef je denk ik amper te belonen met een brokje ofzo, het agilitytoestel is zelf al heel belonend. Misschien heb je wel gelijk hoor, ik weet amper iets van agility :mrgreen: Maar dit is hoe ze het op de KC hadden uitgelegt en het klinkt logisch. Eerst gecontroleerd de toestellen goed aanleren, daarna op snelheid werken zodat de hond het snel én foutloos kan.
marye
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:
marye schreef:

Maar hoe voorkom je dan dat een snelle hond slordig werkt en fouten maakt? Want bij zulke gemotiveerde honden hoef je denk ik amper te belonen met een brokje ofzo, het agilitytoestel is zelf al heel belonend. Misschien heb je wel gelijk hoor, ik weet amper iets van agility :mrgreen: Maar dit is hoe ze het op de KC hadden uitgelegt en het klinkt logisch. Eerst gecontroleerd de toestellen goed aanleren, daarna op snelheid werken zodat de hond het snel én foutloos kan.
Dingen rustig opbouwen.
Eerst veel rechte lijnen, dan rustig bochten introduceren.
Zorgen dat je de moeilijkheid niet te snel opbouwt en zo dus fouten grotendeels voor zijn.
Nu juist leren om snel, zelfstandig en van je af te werken, zeker met een toller.
Niet gelijk hele raakvlaktoestellen, maar raakvlakken los trainen.
Op de raakvlakken na zoveel mogelijk me bal belonen om de snelheid te erin te houden.
Afbeelding
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

marye schreef:
Als je met ons mee komt doen...eerst bochten ...dan rechte lijnen ..... :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Sepp schreef:
marye schreef:
Als je met ons mee komt doen...eerst bochten ...dan rechte lijnen ..... :mrgreen: :mrgreen:
Ook goed :mrgreen:
Maar wel los mag ik hopen, anders heb ik geen armen meer over :pffff:
Afbeelding
Chasing Clouds
Zeer actief

Bij ons wordt er wel op snelheid gewerkt, maar dan vooral met de sprongen, tunnel, slurf en band. Dingen die hij dus niet fout kan doen. De raakvlaktoestellen worden wel traag aangeleerd. Vandaar dat ik de kattenloop nu aangelijnd doe: ik loop mee tot hij naar beneden moet, dan vertraag ik. Zo leert hij dat daar trager moet en dat hij dus op het raakvlak even op mijn bevel moet wachten. De wip en het dak doen we wél los. Maar daar hebben we niet zoveel problemen.
Ik zal volgende training vragen om enkel met het raakvlak ook eens te oefenen, dus zonder dat hij het hele toestel doet. Is een goede tip!

Ik denk dat Elmo er snel de brui aan zou geven, mocht hij niet kunnen vliegen over de sprongen enz... Dat is net zo belonend voor hem! Ik ben zowel bochten aan het oefenen (die gaan héél goed, hij let héél erg op mijn lichaamstaal) als het alleen vooruit sturen. Dat gaat ook redelijk. Met apportje weliswaar! Ik loop nu nog maar mee tot de tweede sprong en dan stuur ik hem nog over een derde en vierde sprong heen. Alles op rechte lijn, hé! Elmo is een hondje dat aan het lijf plakt en heel erg let op de bewegingen van de baas, dus we bouwen het vooruit lopen voorzichtig op.

Maar ik vrees dat de trainingen hier even stil zullen liggen, ik heb gisteren een ongelukje gehad... :( Kussentje van mijn teen is eraf. :oeps: Mag (en kan) dus niet lopen. Dus nu ga ik in de tuin héél veel met de plank bezig zijn. Hij weet al wel wat de bedoeling is. :cheer:
Chasing Clouds
Zeer actief

Let wel dat de manier waarop je nu het dak doet je hond deze niet zelfstandig leert nemen, hij is afhankelijk van jou om hem goed uit te voeren. Je kan hem op dat punt dus niet alleen laten, sterker je moet voor hem zijn. Het zou handig kunnen zijn om je hond hier ook zelfstandig het toestel te kunnen laten nemen. Je kan dan zelf weer je vervolgpositie innemen.
Het dak doet hij zelfstandig hoor. Ik laat hem enkele meters ervoor zitten (of soms met sprong ervoor) en ga zelf naast het midden van het dak staan. Dan geef ik het startsein. Zo ben ik hem voor als naar beneden gaat. Hij komt dan in zitvoor op het raakvlak. Ik geef het een voertje, ga zelf verder en geef hem dan terug een startsein tot een volgende sprong of tot zijn balletje.

De kattenloop mag hij niet meer los doen.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Martijn schreef:Je leert toestellen (en al het ander dat een hond moet leren) aan door hem er aan de hand doorheen te leiden.
Hoeft niet per se, Jip heeft alles los en op eigen initiatief geleerd. Ik vond dat zelf heel erg fijn. Bij de kattenloop eerst een plank op de grond waar ze van begin tot eind overheen moest. Daarna op een kleine verhoging, toen einde kattenloop met poortjes op het eind en al heel snel de complete kattenloop. (wel met running contacts, maar andere methode moet ook toe te passen zijn).
De wip heeft ze geleerd door eerst een plank met een dun latje eronder, toen zo'n verstelbare wip, daarna de normale wip met een tafel op het eind en toen de complete wip.
Nooit geen riem, handen of wat dan ook aan te pas gekomen. Ik vond het zelf erg fijn op deze manier aanleren.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Lysette schreef:
Martijn schreef:Je leert toestellen (en al het ander dat een hond moet leren) aan door hem er aan de hand doorheen te leiden.
Hoeft niet per se, Jip heeft alles los en op eigen initiatief geleerd. Ik vond dat zelf heel erg fijn. Bij de kattenloop eerst een plank op de grond waar ze van begin tot eind overheen moest. Daarna op een kleine verhoging, toen einde kattenloop met poortjes op het eind en al heel snel de complete kattenloop. (wel met running contacts, maar andere methode moet ook toe te passen zijn).
De wip heeft ze geleerd door eerst een plank met een dun latje eronder, toen zo'n verstelbare wip, daarna de normale wip met een tafel op het eind en toen de complete wip.
Nooit geen riem, handen of wat dan ook aan te pas gekomen. Ik vond het zelf erg fijn op deze manier aanleren.
Mjah, mij persoonlijk te veel gedoe maar het zal misschien aan je hond liggen.
Eva wil gewoon graag weten hoe het zit en als je dat haar duidelijk maakt dan doet ze het op die manier.
Die zou het waarschijnlijk stomvervelend vinden als je het toestel steeds gaat veranderen.

Verder vind ik het zonde om een toestel eerst veertig keer fout te laten gaan. Dat maakt alles maar onduidelijk.
Liever gewoon van meet af aan op de juiste manier en dat gaat met zo'n ragger als ik in dit topic topic niet goed los.
Als je het eerst 40 keer fout laat gaan bouw je het niet goed op. Het ging overigens super snel. Juist omdat ze na moesten denken over hoe ze de click moesten verdienen gingen ze heel secuur de toestellen nemen. Binnen notime hadden ze door dat ze de hele plank af moesten lopen en niet er halverwege af springen e.d. Ik was er zelf ook verbaasd over hoe makkelijk ze het oppikten (alle honden trouwens), maar in minder dan 10 weken had ik een hond die zonder angst over alle toestellen heen ging op de juiste manier, inclusief raakvlakken omdat ze die niet kon missen. Poortjes afbouwen bij de kattenloop kost wel wat tijd uiteraard (maar dat is met twee op-twee af niet anders). Ik vond dit zelf heel prettig omdat er niks van dwang bij komt kijken. Jip heeft nooit angst gehad bij een toestel, terwijl zij echt geen held is.

Zeg niet dat dit de enige manier is (Ziva heeft het ook zoals Eva aangeleerd), maar er zijn wel andere manieren dan je hond helemaal begeleiden bij alles.

Zoek stok!
Zeer actief

Maeve schreef: Maar hoe voorkom je dan dat een snelle hond slordig werkt en fouten maakt?
De oefeningen opbouwen. Zoals ik al aangaf, is Izzie nog nooit over raakvlaktoestellen geweest. Waarom zou agility daarin anders zijn dan obedience wat je ook doet? Daar doe je toch ook niet eerst alles op halve kracht terwijl je ze tegen houdt aan de riem? Het hierkomen oefen je gewoon op snelheid, maar de moeilijkheid bouw je op (eerst zitten, dan tegen muur, etc.).
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Trixi
Actief

Chasing Clouds schreef:
Let wel dat de manier waarop je nu het dak doet je hond deze niet zelfstandig leert nemen, hij is afhankelijk van jou om hem goed uit te voeren. Je kan hem op dat punt dus niet alleen laten, sterker je moet voor hem zijn. Het zou handig kunnen zijn om je hond hier ook zelfstandig het toestel te kunnen laten nemen. Je kan dan zelf weer je vervolgpositie innemen.
Het dak doet hij zelfstandig hoor. Ik laat hem enkele meters ervoor zitten (of soms met sprong ervoor) en ga zelf naast het midden van het dak staan. Dan geef ik het startsein. Zo ben ik hem voor als naar beneden gaat. Hij komt dan in zitvoor op het raakvlak. Ik geef het een voertje, ga zelf verder en geef hem dan terug een startsein tot een volgende sprong of tot zijn balletje.

De kattenloop mag hij niet meer los doen.
Voor het goed uitvoeren van de schutting moet jij er dus bij zijn want je moet voor hem staan als hij de afloop neemt. Je hond is afhankelijk van jou. Je kan niet 10 meter verderop gaan staan. Dat is wat ik bedoel met niet zelfstandig. Ik wil dat het niet uitmaakt waar ik ben (voor, achter of 20 meter naast mijn hond) maar mijn hond weet precies hoe ze het toestel moet nemen inclusief raakvlak dit geldt ook voor de andere raakvlaktoestellen en de paaltjes. De palen moet ze in het geheel als 1 toestel zien net als 1 sprong. Ik geef het commando, ze zoekt zelfstandig de insteek op en maakt ze af ,ongeacht wat ik doe of waar ik ben.
Chasing Clouds
Zeer actief

Voor het goed uitvoeren van de schutting moet jij er dus bij zijn want je moet voor hem staan als hij de afloop neemt. Je hond is afhankelijk van jou. Je kan niet 10 meter verderop gaan staan. Dat is wat ik bedoel met niet zelfstandig. Ik wil dat het niet uitmaakt waar ik ben (voor, achter of 20 meter naast mijn hond) maar mijn hond weet precies hoe ze het toestel moet nemen inclusief raakvlak dit geldt ook voor de andere raakvlaktoestellen en de paaltjes. De palen moet ze in het geheel als 1 toestel zien net als 1 sprong. Ik geef het commando, ze zoekt zelfstandig de insteek op en maakt ze af ,ongeacht wat ik doe of waar ik ben.
Het aanleren van het dak is nog in opbouw hé, :wink: . Nu (na amper vier lessen) sta ik er nog vlak achter, maar het is de bedoeling steeds verder weg te gaan of zelfs ernaast ofzo staan. Hij moet nu leren dat hij op het raakvlak moet zitten en dit lijkt tot nu toe het beste te werken. Hij heeft het dak nog maar 8x gedaan ofzo... Je leert de sprongen toch ook eerst stap per stap aan? Je gaat toch niet direct 5m verder staan bij een sprong? Ik beschouw dit als hetzelfde: eerst leren wat de bedoeling is van het raakvlak bij het dak en dan pas op afstand werken. Ik laat hem trouwens altijd verder lopen (soms zelfs met sprong erachter) nadat hij op het raakvlak op mijn bevel heeft gewacht.

Het enige dat momenteel fout gaat met de raakvlakken is de kattenloop. Dus daar mag hij niet meer los op. Hij is ook nog geen 40x in de fout gegaan, eerder drie keer ofzo. Dus nu moet hij het aan de leiband aanleren.
Ik vrees dat ik hierin een belangrijke rol heb gespeeld: op het plein van de hondenschool staat een kleine versie van de kattenloop en ik laat hem daar al sinds pup op rennen. En ik vrees dat hij daardoor nu springt over het raakvlak. Ik had er immers eerder niet op gelet. Stom stom stom...

De wip doet hij wél goed, is nog nooit fout gegaan. Hebben we eerst met de leiband gedaan, toen hij steeds vanzelf ging zitten op het vlak (en hij dus doorhad wat de bedoeling was), lieten we het hem eens los doen. Hij gaat er wel als een halve gare op, maar mist zijn raakvlak niet. Ik begrijp niet waarom daarover begonnen wordt? Hij gaat er wild op en ik wou gewoon weten of er hier nog honden dit toestel zo zot nemen... Meer niet... De instructeurs zeiden dat er nog meer honden de wip zo nemen (zichzelf al 'smijtend').

En wat er met mijn teen is?
Leuk gevolg van in een bouwwerf te wonen :roll: ... Mijn voet is geschaard tegen een onafgewerkt trapje (OSBplaten) en nu is mijn middelste teen zijn "zooltje" kwijt tot op het bot. Pijnlijk... Ik wou het trapje overspringen (was mezelf aan het afjagen) en miste dus... (ik lijk Elmo wel, die springt ook over het vlak om sneller te zijn... Zo baasje, zo hond :lol: )
Chasing Clouds
Zeer actief

Ow,
En Elmo sjeest niet als een blinde door het parcour. Ik doe nog geen parcour met hem. Of zijn vier sprongen (al dan niet met bocht of op rechte lijn) al een parcour? Ik kan hem bij die vier sprongen perfect sturen. Mag hij er maar drie nemen, dan zal hij die vierde niet doen.
Hij neemt de toestellen wild/ snel, maar dat wilt niet zeggen dat hij zich niet laat sturen, hé! :wink:
Chasing Clouds
Zeer actief

Tja, ik zou hem toch leren dat een toestel een begin en een eind heeft en dat die dus gepakt moeten worden mocht je een beloning willen krijgen.
Waar lees jij dat ik dit niet zo doe?
Hij krijgt geen beloning als hij het niet neemt/ of niet goed neemt.

Je doet alsof ik Elmo maar wat laat rondlopen en hem maar wat toestellen laat nemen.
Nogmaals: ik doe nog geen parcours met hem! Kan ook niet na amper vier lessen! (en buiten de school oefenen we ook niet)

Enkel een paar sprongen achter elkaar doen we soms al! En hierbij kan ik hem goed sturen, hij vertrekt ook niet vooraleer ik het zeg! En de sprongen gaan héél goed, daar krijgt hij zodra hij over de laatste sprong gaat, zijn apport (wordt dan verder weg gesmeten).

De toestellen worden één voor één aangeleerd, en enkel op mijn bevel mag hij erop. Elmo loopt dus NIET wild in het rond! Hij neemt sommige toestellen wild, maar dat is iets anders dan hem gewoon laten doen.
Daarbij wordt geen apport weggegooid, daar krijgt hij een voertje zodra hij op het raakvlak gaat zitten. Dus hij krijgt pas zijn beloning als hij het goed doet!

Dus vertel mij: waar lees jij dat ik Elmo maar wat laat doen? (want zo komen jouw posts over op me)
Zoek stok!
Zeer actief

Chasing Clouds schreef:Je doet alsof ik Elmo maar wat laat rondlopen en hem maar wat toestellen laat nemen.
Niet boos worden, mensen proberen je juist te helpen :wink: Het is goed als je jezelf in trainingsmethodes verdiept in plaats van alleen blind op de instructeur afgaan. Wat wil jij, running contacts of twee op, twee af bij de raakvlakken? Dat is een belangrijke keuze. En als je voor twee op, twee af gaat, zou ik echt van achter naar voren gaan werken. Dus eerst zorgen dat hij staat op het raakvlak en dan langzamerhand naar achteren werken op de kattenloop. Dus niet aangelijnd over de kattenloop. Schutting zou ik nog helemaal even laten zitten totdat de kattenloop goed gaat. Maar natuurlijk bepaal je zelf wat je doet :wink:

Hier een filmpje waar iemand de hond twee op twee af met een matje leert:
" onclick="window.open(this.href);return false;

En running:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik vind de running contacts er natuurlijk uit zien, maar ik begrijp de theorie nog niet. Ga mij er maar eens in verdiepen.

Het filmpje van de border laat het principe goed zien van de 2 op 2 af goed zien. Mis alleen de snelheid van de border :wink:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Sita schreef:Ik vind de running contacts er natuurlijk uit zien, maar ik begrijp de theorie nog niet. Ga mij er maar eens in verdiepen.
Misschien wil Nanda eens een filmpje plaatsen van Sepp en het aanleren van running contacts. Het is wel iets waar je echt heel veel tijd in moet steken, herhalen herhalen herhalen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Lysette schreef: Ik was er zelf ook verbaasd over hoe makkelijk ze het oppikten (alle honden trouwens), maar in minder dan 10 weken had ik een hond die zonder angst over alle toestellen heen ging op de juiste manier, inclusief raakvlakken omdat ze die niet kon missen.
Oh, dat is inderdaad best vlot!
Zeg niet dat dit de enige manier is (Ziva heeft het ook zoals Eva aangeleerd), maar er zijn wel andere manieren dan je hond helemaal begeleiden bij alles.
Tuurlijk. Maar zo'n ragger als waar dit topic over gaat zou ik toch heel erg op een nette afronding letten en het niet zelf laten uitzoeken.
Als hij eenmaal opgevat heeft dat je gewoon de wip op moet rennen tot het einde en vanzelf weer een keer beneden komt krijg je dat er best moeilijk weer uit, denk ik.
Het is niet dat je ze maar wat aan laat klooien ofzo hoor :mrgreen: Het ging echt wel heel gestructureerd en er was echt wel over nagedacht. Die afronding was net zo belangrijk als dat jij het aan de riem doet, alleen op een andere manier aangeleerd.
Ik merk bij Eva ook dat ze gefrustreerd wordt als ze onduidelijkheid heeft over hoe iets precies moet. Dan wordt ze drukker en gaat eer en meer uitproberen terwijl ze het bij een rustige, gestructureerde uitleg zo goed als direct oppakt.
Dat kan. Bij andere honden werkt het wel heel erg goed en die methode weer minder. Nogmaals, zeg niet dat het de enige methode is of dat iedereen hem moet gebruiken. Zeg alleen dat het een mogelijkheid is en dat het bij een juiste opbouw geen idiote bende hoeft te worden maar het juist heel goed kan werken. Niet om ze meteen racend over toestellen te krijgen en secuurheid is net zo belangrijk als bij een andere opbouw. Gewoon... een andere methode waar ik zelf goede ervaring mee heb, niet meer en niet minder :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”