Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Raakvlakken + halve gare op de wip

Moderator: moderatorteam

Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Re: Raakvlakken + halve gare op de wip

Ongelezen bericht door Sepp »

Zoek stok! schreef:
Sita schreef:Ik vind de running contacts er natuurlijk uit zien, maar ik begrijp de theorie nog niet. Ga mij er maar eens in verdiepen.
Misschien wil Nanda eens een filmpje plaatsen van Sepp en het aanleren van running contacts. Het is wel iets waar je echt heel veel tijd in moet steken, herhalen herhalen herhalen.

De beste uileg voor running contacts staat op de website van Silvia Trkman.
http://silvia.trkman.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

Met goede running contacts win je wellicht zo'n 1 a 2 seconden op de kattenloop in vergelijk met een goed & snel uitgevoerde 2 op 2 af. Het verschil tussen 2o2o en running is dat je geen rustpunt hebt na je kattenloop. Beide methoden hebben hun speciefieke handlings-uitdagingen.

Ik zal van Sepp binnenkort weer eens een aantal sessies filmen (ook voor mijn eigen training goed :D ).

Groetjes
Nanda
Afbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik zou Sem niet kunnen controleren met running contacts, daar ben ik zeker van. Dat ligt zeker ook aan mij omdat ik niet ervaren genoeg ben in het handlen, maar ook aan zijn manier van agility lopen.

Met een kleiner (en dus trager) hondje zou ik het wsl wel doen.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Chasing Clouds
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische herder

Ongelezen bericht door Chasing Clouds »

Ik weet wat ik wil: Elmo moet zitten op het raakvlak en pas doorlopen op mijn bevel.

Gisteren gaan oefenen (alleen) op het plein... Ik tot het einde van het toestel gehinkt :wink: en hem dan de kattenloop laten nemen. Hij ging steeds braaf zitten! :cheer: Hij heeft het door! Als ik te ver ga staan; loopt hij er wel nog over... Maar hij springt niet meer! :cheer: Hij zit met zijn poep op het vlak en voorpoten op de grond. Dus nu ga ik de komende maanden het zo oefenen! Steeds zelf wat verder weg gaan tot hij ook dat door heeft!

Heerlijk, zo'n hond die alles snel oppikt!

En ik ben niet boos, alleen kwamen de posts van Martijn niet zo leuk over. Hij leest dingen die er niet staan!
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Sepp schreef:
Zoek stok! schreef:
Sita schreef:Ik vind de running contacts er natuurlijk uit zien, maar ik begrijp de theorie nog niet. Ga mij er maar eens in verdiepen.
Misschien wil Nanda eens een filmpje plaatsen van Sepp en het aanleren van running contacts. Het is wel iets waar je echt heel veel tijd in moet steken, herhalen herhalen herhalen.

De beste uileg voor running contacts staat op de website van Silvia Trkman.
http://silvia.trkman.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

Met goede running contacts win je wellicht zo'n 1 a 2 seconden op de kattenloop in vergelijk met een goed & snel uitgevoerde 2 op 2 af. Het verschil tussen 2o2o en running is dat je geen rustpunt hebt na je kattenloop. Beide methoden hebben hun speciefieke handlings-uitdagingen.

Ik zal van Sepp binnenkort weer eens een aantal sessies filmen (ook voor mijn eigen training goed :D ).

Groetjes
Nanda
Dank voor de link. Ga die eens op mijn gemak bekijken.

Ben benieuwd naar de filmpjes :ok:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Sepp
Zeer actief

Chasing Clouds schreef:Ik weet wat ik wil: Elmo moet zitten op het raakvlak en pas doorlopen op mijn bevel.

Gisteren gaan oefenen (alleen) op het plein... Ik tot het einde van het toestel gehinkt :wink: en hem dan de kattenloop laten nemen. Hij ging steeds braaf zitten! :cheer: Hij heeft het door! Als ik te ver ga staan; loopt hij er wel nog over... Maar hij springt niet meer! :cheer: Hij zit met zijn poep op het vlak en voorpoten op de grond. Dus nu ga ik de komende maanden het zo oefenen! Steeds zelf wat verder weg gaan tot hij ook dat door heeft!

Heerlijk, zo'n hond die alles snel oppikt!

En ik ben niet boos, alleen kwamen de posts van Martijn niet zo leuk over. Hij leest dingen die er niet staan!
Waarom wil je dat Elmo zit op het einde? Wat is het idee daarachter?
Afbeelding
Chasing Clouds
Zeer actief

Ik wil dat hij zit op het einde omdat running contacts te riskant is bij Elmo. Die wil immers vliegen!
Nu duurt het zitten wel eventjes, maar later is dat maar een fractie van een seconde. Ik wil dat hij weet dat het vlak heilig is! Bovendien gebruiken ze op onze hondenschool meestal die methode. (of 2op 2af)

Elmo begrijpt het trouwens: ik kan al op twee/ drie meters afstand staan (scheef of recht ervoor) en Elmo gaat braaf op het vlak zitten! :cheer: Allez, in onze tuin en op de plank.

Ik ben eens benieuwd of de kattenloop nu beter gaat! Ik hoop stiekem morgen toch naar de les te gaan, maar ik vrees dat mijn ventje mij gaat vastbinden in de zetel dan. (ik kan nog niet zo goed stappen) Maar als ik enkel raakvlakken oefenen, lijkt het me geen probleem om te gaan :8): !
~Tine~
Zeer actief

Chasing Clouds schreef:Ik wil dat hij zit op het einde omdat running contacts te riskant is bij Elmo. Die wil immers vliegen!
Nu duurt het zitten wel eventjes, maar later is dat maar een fractie van een seconde. Ik wil dat hij weet dat het vlak heilig is! Bovendien gebruiken ze op onze hondenschool meestal die methode. (of 2op 2af)
Volgens mij wordt er gewoon bedoeld dat de meeste honden hun leren "staan" op het vlak. Niet zitten, gewoon staan. Die van mij moeten ook gewoon blijven staan.
Sepp
Zeer actief

Chasing Clouds schreef:Ik wil dat hij zit op het einde omdat running contacts te riskant is bij Elmo. Die wil immers vliegen!

Elmo begrijpt het trouwens: ik kan al op twee/ drie meters afstand staan (scheef of recht ervoor) en Elmo gaat braaf op het vlak zitten! :cheer: Allez, in onze tuin en op de plank.

Ik ben eens benieuwd of de kattenloop nu beter gaat! Ik hoop stiekem morgen toch naar de les te gaan, maar ik vrees dat mijn ventje mij gaat vastbinden in de zetel dan. (ik kan nog niet zo goed stappen) Maar als ik enkel raakvlakken oefenen, lijkt het me geen probleem om te gaan :8): !
Met mijn vraag doelde ik niet op waarom je niet voor running contacts had gekozen...maar over de positie die jij kiest voor je hond bij de 2 op 2 af methode.

Waarom zitten in plaats van staan?

Groetjes
Nanda
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

~Tine~ schreef:Ik zou Sem niet kunnen controleren met running contacts, daar ben ik zeker van. Dat ligt zeker ook aan mij omdat ik niet ervaren genoeg ben in het handlen, maar ook aan zijn manier van agility lopen.

Ik denk dat running de toekomst is. Dat over een aantal jaar geen 1 hond die in de C meedraait nog 2 op 2 af doet. Maar ik heb geen glazen bol hoor, dus ik kan er naast zitten. Sepp van Nanda is bepaald geen langzame hond :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

Zoek stok! schreef:
~Tine~ schreef:Ik zou Sem niet kunnen controleren met running contacts, daar ben ik zeker van. Dat ligt zeker ook aan mij omdat ik niet ervaren genoeg ben in het handlen, maar ook aan zijn manier van agility lopen.

Ik denk dat running de toekomst is. Dat over een aantal jaar geen 1 hond die in de C meedraait nog 2 op 2 af doet. Maar ik heb geen glazen bol hoor, dus ik kan er naast zitten. :wink:
Ik denk dat je er naast zit :N: Feit blijft dat de controle na zo'n running contact raakvlak minder is. Keurmeesters gaan hier in hun parcoursen op inspelen, zoals we afgelopen wk konden zien. Een tunnel recht achter de kattenloop terwijl ze die niet moesten nemen. Dit zorgde voor wijde bochten en dk's. Ik ken mensen die op hoog niveau in de c lopen en die spijt hebben van hun running contacts. Een ander feit is natuurlijk wel dat running contacts sneller is, maar of dit 2 hele sec. is (zoals ik eerder las) waag toch echt wel te betwijfelen.
Het is dat het moeilijk te meten is maar ik wil er wel een wedje op wagen (om zelfgebakken hondenkoekjes ofzo :cheer: ) hoe in de top over een jaar of 5 de raakvlakken genomen worden.
Zelf heb ik overigens ook een tijdje getwijfeld of ik running contacts zou gaan aanleren bij mijn jonge hond.
Groetjes van Bo en de honden.
~Tine~
Zeer actief

Zoek stok! schreef:

Ik denk dat running de toekomst is. Dat over een aantal jaar geen 1 hond die in de C meedraait nog 2 op 2 af doet. Maar ik heb geen glazen bol hoor, dus ik kan er naast zitten. Sepp van Nanda is bepaald geen langzame hond :wink:
Kan er zelf moeilijk over oordelen. Ik vind mezelf ook helemaal geen agilitykenner, dus ik ga daarover geen uitspraken doen.
In mijn ogen lijkt het alleen enorm handig als je je hond toch op één of andere manier kan afremmen op het raakvlak àls dat nodig is. Als de 2o2o goed aangeleerd is, dus als je hond keihard tot op het einde van het vlak rent en je kan dan een "go"-commando (bij mij yes) geven als hij één poot op het vlak gezet heeft, denk ik niet dat je zoveel tijd verliest. Maar natuurlijk gaat het bij die honden wel om één seconde of minder. Dus ja. Ik weet het niet lol.

Bij Sem gaat het trouwens niet enkel om snelheid. Er zullen zeker honden even snel of sneller zijn dan hij. Maar Sem is algemeen nogal moeilijk te controleren. Aangeboren denk (vrees) ik :oeps: .
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Trixi schreef:
Zoek stok! schreef:

Ik denk dat running de toekomst is. Dat over een aantal jaar geen 1 hond die in de C meedraait nog 2 op 2 af doet. Maar ik heb geen glazen bol hoor, dus ik kan er naast zitten. :wink:
Ik denk dat je er naast zit :N: Feit blijft dat de controle na zo'n running contact raakvlak minder is. Keurmeesters gaan hier in hun parcoursen op inspelen, zoals we afgelopen wk konden zien. Een tunnel recht achter de kattenloop terwijl ze die niet moesten nemen. Dit zorgde voor wijde bochten en dk's. Ik ken mensen die op hoog niveau in de c lopen en die spijt hebben van hun running contacts. Een ander feit is natuurlijk wel dat running contacts sneller is, maar of dit 2 hele sec. is (zoals ik eerder las) waag toch echt wel te betwijfelen.
Het is dat het moeilijk te meten is maar ik wil er wel een wedje op wagen (om zelfgebakken hondenkoekjes ofzo :cheer: ) hoe in de top over een jaar of 5 de raakvlakken genomen worden.
Zelf heb ik overigens ook een tijdje getwijfeld of ik running contacts zou gaan aanleren bij mijn jonge hond.
Over vijf jaar komen we terug in dit topic en gaan we kijken wie gelijk heeft haha. Ik heb ook even getwijfeld bij Izzie. Ze is natuurlijk sowieso al langzamer dan een Border, dus tijd winnen bij raakvlakken zou goed uit komen. Maar ik ben er van overtuigd dat je running meerdere malen per week moet oefenen. Als ik nou een kattenloop in de tuin had, zou het kunnen. Maar met twee keer per week trainen, zoals ik doe, kom je er niet. Denk ik. En daarbij denk ik ook dat je een heel goede handler moet zijn voor running contacts. Dat ben ik niet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Chasing Clouds
Zeer actief

Ik ben gisteren toch maar gaan trainen (ik ben kunnen ontsnappen aan het toeziend oog van mijn vriend) en het igng goed.

We hebben elk toestel één keer genomen (allez, twee keer, aan elke kant eens) en hij deed de raakvlakken erg keurig! Braaf wachten op het einde en pas doorlopen als ik het zeg. :cheer:

Wel is hij drie keer gaan lopen naar andere honden :mep: ! Maar ik vrees dat dat het resultaat is van een week niet wandelen en zich kalm moeten houden doordat het baasje buiten strijd was. Bovendien heb ik gisteren op training niet gelopen, waardoor hij ook nauwelijks. We hebben in een vierkant geoefend met de sprongen. Wissels oefenen... pfft... Ik was er behoorlijk slecht in, waardoor Elmo veel moest wachten terwijl ze het me nog eens uitlegden... Op een gegeven moment werd het teveel en is hij dus tot drie keer toe naar andere honden gelopen... Ik kon hem gelukkig wel altijd goed ophalen.

Dit weekend ga ik me nog rustig houden en vanaf maandag ga ik terug wandelen, anders dan wordt Elmo hélemaal zot...
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Ik kies er met mijn jonge hond ook heel bewust voor om 2 on 2 off stapje voor stapje aan te leren. Voordat ze de hele kattenloop zal gaan nemen, zijn we vast een maand of 4 a 6 verder. Maar streef ik er wel naar dat ze hem wel op snelheid, met een goed raakvlak neemt. Ik wil dat ze echt begrijpt wat de bedoeling is en daarvoor ook zelf kiest.
Ik vrees dat als ik het niet langzaam opbouw en haar heel duidelijk maak wat de bedoeling is, dat ze naarmate ze het hele agilityspelletje nog leuker gaat vinden, het dan niet zo nauw meer neemt met de raakvlakken. Of dat ik dan druk moet gaan gebruiken om haar nog op het raakvlak te houden, met als gevaar dat daarmee ook de snelheid/ motivatie eruit gaat. Dat vind ik zonde. Potentieel is het en enorm gedreven idioot die zo snel mogelijk, zo veel mogelijk lol wil maken. En daar past stilstaan op een raakvlak niet zomaar bij :wink:
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”