Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nadeel gevonden aan agility!

Moderator: moderatorteam

Chasing Clouds
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische herder
Aantal honden: 2

Nadeel gevonden aan agility!

Ongelezen bericht door Chasing Clouds »

Hoi,

Begrijp me niet verkeerd: ik vind agility nog steeds geweldig en blijf het doen...

MAAR:

Sinds ik begonnen ben met agility, neemt Elmo vaak de benen... Grrr! Vorige agilityles maar liefst DRIE keer! En gisteren tijdens de gehoorzaamheidsles ook twee keer! :mep:

Hij heeft dit rond de 10 maanden ook gedaan, toen zat hij vollop in zijn 'lastige' periode :smile: en ik ben er toen serieus mee aan de slag gegaan. De voorbije maanden leek dit opgelost, Elmo volgde mij terug overal. Ik kon hem altijd los laten, zolang ik ermee bezig was, bleef hij bij mij.
En nu... Er is wel een verschil met vroeger: in zijn puberteit kon ik hem niet meer bereiken, dan was hij niet onder appel te krijgen als hij ging buurten. Nu kan ik hem halverwege al terugroepen. Hij gaat dus niet tot bij de hond. En als hij tot bij de hond geraakt, dan kan ik hem alsnog terugroepen. Maar plezant is anders...

Zowel mijn instructeurs van agility als van gehoorzaamheid zeggen dat agility dit in de hand durft te werken, omdat de hond er veel vrijheid krijgt. Bovendien zit Elmo met zijn vijftien (bijna zestien) maanden tegen de tweede puberteit aan.

Ik weet niet hoe ik er deze keer mee aan de slag kan gaan, want hij komt dus wél als je hem terugroept (en dan is hij uiteraard de leukste hond ter wereld). Op voorhand waarschuwen helpt niet. Hij peert hem toch! En voor beide cursussen moet hij véél los werken. Dus op training een lange lijn gebruiken gaat niet echt lukken, vrees ik. En tijdens de wandelingen is hij nog steeds goed terug te roepen.
Kan ik dan best verder doen zoals ik bezig ben? Zolang hij terug te roepen is? Hij haalt ook geen beloning uit het weglopen, want hij gaat dus meestal niet tot bij de andere hond (aangezien hij dus op tijd terugkomt). Of een tijdje niet gaan trainen (zie ik zelf tegen op)...

Voor de rest doet hij het zowel bij agility als bij gehoorzaamheid héél goed. Alleen dat af en toe weglopen hé... Ik lijn hem nu altijd aan tussen de oefeningen door.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Re: Nadeel gevonden aan agility!

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Chasing Clouds schreef: Zowel mijn instructeurs van agility als van gehoorzaamheid zeggen dat agility dit in de hand durft te werken, omdat de hond er veel vrijheid krijgt.
Hahaha, er wordt ook steeds meer bedacht om ongehoorzaamheid te verklaren :smile:

Sorry hoor, maar mijn beide honden doen agility en gehoorzaamheid. Beide sporten loop je als een team. Het is absoluut niet de bedoeling dat de hond er vandoor gaat. Ja, bij agility wil je dat je hond van je af durft te lopen, maar dat is wel op commando. Met Bram train ik in een manegebak met twee groepen tegelijk. Je denkt toch niet dat er honden van de ene naar de andere groep rennen onder het mom van 'mijn hond is zo lekker zelfstandig'? :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Chasing Clouds schreef: Zowel mijn instructeurs van agility als van gehoorzaamheid zeggen dat agility dit in de hand durft te werken, omdat de hond er veel vrijheid krijgt.
Dat de hond niet aan een riem zit tijdens de oefening wil niet zeggen dat hij ook "de vrijheid" heeft, er moet wel gewerkt worden. Gaat jouw hond tijdens de oefeningen van je weg of tussen de oefeningen door?
Afbeelding
Carma
Zeer actief

Dat de hond niet aan een riem zit tijdens de oefening wil niet zeggen dat hij ook "de vrijheid" heeft, er moet wel gewerkt worden. Gaat jouw hond tijdens de oefeningen van je weg of tussen de oefeningen door?
Afbeelding
Chasing Clouds
Zeer actief

Tussen de oefeningen door, of toch: meestal.

Gisteren wou ik (maar was dus tijdens gehoorzaamheid) los volgen, ik lijn hem af en hup... meneer was weg. Ik kon hem wel meteen terugroepen en heb dan alsnog los gevolgd met hem. Wat hij keurig deed.
Vorige les agility ging hij één keer tijdens een oefening weg. Maar toen was Elmo wat gefrustreerd (hij had al lang moeten wachten en ik deed tijdens de oefeningen iets fout met mijn lichaamstaal).
Maar over 't algemeen kan ik wel zeggen dat Elmo tijdens de oefeningen héél goed werkt en luistert. Hij doet het duidelijk graag (zowel gehoorzaamheid als agility).

Ik bedenk me wel net dat hij vorige agilityles een aanvaring heeft gehad voor de les begon. We waren in de plasweide en naast ons begon een tervuurse herder (schrijf je dat zo?) uit te dagen en te grommen/ blaffen. Ik kreeg Elmo toen niet bij de draad weg. Ik denk dat als er geen draad had tussengestaan, ze hadden gevochten. Misschien dat hij daardoor wat "opgefokt" was? (+ ik mocht eigenlijk niet lopen van de dokter, dus tijdens de les heeft Elmo zich niet kunnen uitleven) En gisteren was diezelfde herder naast onze groep aan het trainen! Hij liep ook steeds richting die herder... Zou het???

Ik vond het ook raar, hoor. Ze zeiden dat zelfs 100% luisterende honden vroeg of laat problemen kregen met weglopen eens je er agility mee deed. :roll: Ik dacht juist dat het de band tussen mij en Elmo zou versterken, omdat je als team werkt. Dus ik was wel verschoten van die uitspraak.

Ik hoop dat het nog niet de tweede puberteit is, ik ben net van de eerste bekomen... :smile:
Carma
Zeer actief

Chasing Clouds schreef:Tussen de oefeningen door, of toch: meestal.

Gisteren wou ik (maar was dus tijdens gehoorzaamheid) los volgen, ik lijn hem af en hup... meneer was weg. Ik kon hem wel meteen terugroepen en heb dan alsnog los gevolgd met hem. Wat hij keurig deed.
Vorige les agility ging hij één keer tijdens een oefening weg. Maar toen was Elmo wat gefrustreerd (hij had al lang moeten wachten en ik deed tijdens de oefeningen iets fout met mijn lichaamstaal).
Maar over 't algemeen kan ik wel zeggen dat Elmo tijdens de oefeningen héél goed werkt en luistert. Hij doet het duidelijk graag (zowel gehoorzaamheid als agility).

Ik bedenk me wel net dat hij vorige agilityles een aanvaring heeft gehad voor de les begon. We waren in de plasweide en naast ons begon een tervuurse herder (schrijf je dat zo?) uit te dagen en te grommen/ blaffen. Ik kreeg Elmo toen niet bij de draad weg. Ik denk dat als er geen draad had tussengestaan, ze hadden gevochten. Misschien dat hij daardoor wat "opgefokt" was? (+ ik mocht eigenlijk niet lopen van de dokter, dus tijdens de les heeft Elmo zich niet kunnen uitleven) En gisteren was diezelfde herder naast onze groep aan het trainen! Hij liep ook steeds richting die herder... Zou het???

Ik vond het ook raar, hoor. Ze zeiden dat zelfs 100% luisterende honden vroeg of laat problemen kregen met weglopen eens je er agility mee deed. :roll: Ik dacht juist dat het de band tussen mij en Elmo zou versterken, omdat je als team werkt. Dus ik was wel verschoten van die uitspraak.

Ik hoop dat het nog niet de tweede puberteit is, ik ben net van de eerste bekomen... :smile:
Ik zou hem tussen de oefeningen door gewoon aanlijnen, voorkomt veel gedoe. En zoals je het nu beschrijft kun je de hond dus prima terug roepen. Als je dit consequent blijft doen leert Elmo vanzelf dat het niet de bedoeling is om weg te lopen. En ik denk dat als hij straks wat ouder is het allemaal reuze meevalt.Wat betreft het vet gedrukte: bull shit! Ik heb ruim 1.5 jaar agility en GG gedaan met Luka en van weglopen is nooit sprake geweest, waar ze dat vandaan halen is mij werkelijk een raadsel....
Afbeelding
SimoneA
Zeer actief

Ongelezen bericht door SimoneA »

Ze zeiden dat zelfs 100% luisterende honden vroeg of laat problemen kregen met weglopen eens je er agility mee deed. :roll: Ik dacht juist dat het de band tussen mij en Elmo zou versterken, omdat je als team werkt. Dus ik was wel verschoten van die uitspraak.

Ik ook. Heb er nog nooit van gehoord.
Tuurlijk werkt je hond zelfstandig met agility, maar alleen als hij dat aan kan.
Kennelijk nu dus nog niet voor de vrijheid die hij nu krijgt.

Lekker aanlijnen tussendoor en op de momenten dat je hem los doet zorgen dat je leuker bent dan wie en wat dan ook. Met oefeningetjes, lekkers bal enz.

Ik loop nu 14 jaar agility en er is nog nooit een hond 'even weggeweest' .....

Groetejs Simone
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Zoek stok! schreef:
Hahaha, er wordt ook steeds meer bedacht om ongehoorzaamheid te verklaren :smile:

Sorry hoor, maar mijn beide honden doen agility en gehoorzaamheid. Beide sporten loop je als een team. Het is absoluut niet de bedoeling dat de hond er vandoor gaat. Ja, bij agility wil je dat je hond van je af durft te lopen, maar dat is wel op commando. Met Bram train ik in een manegebak met twee groepen tegelijk. Je denkt toch niet dat er honden van de ene naar de andere groep rennen onder het mom van 'mijn hond is zo lekker zelfstandig'? :wink:
En toch he, zit er iets van waarheid in. Ik ben in juli begonnen met Flyball, daar kwam daarna behendigheid bij, op zelfde terrein. Sinds januari doe ik nu ook op dat terrein IPO, met name dus Appel. En dat was in het begin ontzettend moeilijk! een halfjaar lang heeft ze heel veel dingen zelfstandig mogen doen en nu moet ze opeens volgen. Gelukkig gaat dat nu prima, wat ik weer bij behendigheid merk. ik zou dus wel altijd aanraden om naast behendigheid ook appel te blijven doen en ik zou dit dus geen 2e keer meer doen :mrgreen:
Perry en Noah

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

duitse herder schreef:
En toch he, zit er iets van waarheid in. Ik ben in juli begonnen met Flyball, daar kwam daarna behendigheid bij, op zelfde terrein. Sinds januari doe ik nu ook op dat terrein IPO, met name dus Appel. En dat was in het begin ontzettend moeilijk! een halfjaar lang heeft ze heel veel dingen zelfstandig mogen doen en nu moet ze opeens volgen. Gelukkig gaat dat nu prima, wat ik weer bij behendigheid merk. ik zou dus wel altijd aanraden om naast behendigheid ook appel te blijven doen en ik zou dit dus geen 2e keer meer doen :mrgreen:
Dat is wat anders. Dat een hond gewend raakt aan een sport en wat daarin verwacht wordt en het dan lastig schakelen kan zijn. Maar dat heeft toch niks met weglopen te maken? Er zijn best veel mensen die bewust geen GG/obedience willen doen naast agility omdat het de hond te veel bij je kan houden. Ik denk dat een hond dat wel kan scheiden, maar heb dan ook geen WK aspiraties natuurlijk.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Chasing Clouds
Zeer actief

Zolang ik met hem iets doe, blijft hij bij mij. Maar tijdens de agility wordt me nog veel uitgelegd (ik doe vaak iets verkeerd met mijn handen of armen of schouder of... pfft). En dan laat ik hem dus los tussendoor. Ik vond het stom om hem telkens voor dat ene minuutje aan te moeten lijnen. Maar ga dit nu toch doen, want ik wil zoveel mogelijk vermijden dat hij wegloopt. Ookal is hij terug te roepen, ik ben er niet echt blij mee.... (9/10 keer staat hij trouwens naast me te wachten)

Tijdens gehoorzaamheid doe ik hem zowiezo vast tussen de oefeningen door, daar moeten we te lang wachten tussendoor. (we zitten met 7 in één groep) Maar gisteren zag hij dus twee keer toch zijn kans! :mep: En ze zijn zo snel weg hé! Ik ben al blij dat hij niet zo onbereikbaar is. Hij kwam telkens direct terug, is niet eens tot bij de hond geweest.
Ik vind het alleen zo jammer dat Elmo daarmee zo ongehoorzaam en niet-baasgericht lijkt. Want eigenlijk luistert hij heel goed en is hij erg op mij gericht. Ik denk dat het de leeftijd vooral ook is? Het omgaan met al die prikkels is soms nog teveel voor hem... Maar als ik dan hier lees van al die soms nog jongere honden die nooit weggaan en niet eens naar andere honden kijken, dan twijfel ik of ik het allemaal wel goed doe en of ik echt wel een goede band heb met Elmo.
Carma
Zeer actief

Chasing Clouds schreef:Ik vind het alleen zo jammer dat Elmo daarmee zo ongehoorzaam en niet-baasgericht lijkt. Want eigenlijk luistert hij heel goed en is hij erg op mij gericht. Ik denk dat het de leeftijd vooral ook is? Het omgaan met al die prikkels is soms nog teveel voor hem... Maar als ik dan hier lees van al die soms nog jongere honden die nooit weggaan en niet eens naar andere honden kijken, dan twijfel ik of ik het allemaal wel goed doe en of ik echt wel een goede band heb met Elmo.
Ik denk dat leeftijd zeker een rol speelt hoor :wink: Elmo zit nu echt op een leeftijd waarbij hij grenzen gaat verkennen én nog snel geprikkeld is. Ik zou me daar niet teveel zorgen over maken, maar lekker doorgaan met trainen en leuke dingen doen, komt het vanzelf goed :ok:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Chasing Clouds schreef:Maar als ik dan hier lees van al die soms nog jongere honden die nooit weggaan en niet eens naar andere honden kijken, dan twijfel ik of ik het allemaal wel goed doe en of ik echt wel een goede band heb met Elmo.
Veel van die honden zijn gefokt op drive en werklust, al generaties lang :wink: Het is echt niet zo dat elke jonge hond steeds geconcentreerd is, zeker niet als de baas wat anders doet. Gewoon even aanlijnen dus.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Dat gaat vanzelf over, als ze doorhebben dat het spelletje samen met de baas gedaan moet worden. Sita had er ook een handje van om even een rondje voor zichzelf te rennen. En bij de gehoorzaamheidslessen hebben wij haar meerdere keren moeten ophalen bij de behendigheid. Haar dus ook tijdens het wachten continue aangelijnd en verder geen aandacht aan besteedt. Nu lijnen we haar trouwens nog steeds aan, omdat ze vindt dat altijd aan de beurt is :mrgreen:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Instructeurs van gehoorzaamheid hebben over het algemeen niet graag dat je er nog agility bij neemt. Dat heb ik ook ondervonden toen ik met Kai nog de combi agility en gehoorzaamheid deed. Dat ging zonder problemen trouwens, hij was toen 10-12 maand oud en deed op dezelfde dag agility en gehoorzaamheid, zelfs eerst een les agility en dan gehoorzaamheid. Hij liep dan niet weg bij de gehoorzaamheid, ging alleen een rondje lopen met zijn apport vast, maar dat had niets met de agility te maken. :wink:

Ik denk dat het nu ook wat zelfbelonend aan het worden is voor Elmo. Dat hij het leuk vind. Zolang hij terug te roepen is dan zou ik daar niet teveel aandacht aan schenken, maar vooral aandacht schenken aan het wel jou zijn. Bijvoorbeeld als hij gaat weglopen bij het aflijnen, dan al een snoepje of speeltje (waarmee hij te motiveren is) nemen voordat je hem aflijnt en daarmee de aandacht vragen, aflijnen en als hij dan bij jou blijft belonen.
duitse herder
Zeer actief

Chasing Clouds schreef:Zolang ik met hem iets doe, blijft hij bij mij. Maar tijdens de agility wordt me nog veel uitgelegd (ik doe vaak iets verkeerd met mijn handen of armen of schouder of... pfft). En dan laat ik hem dus los tussendoor. Ik vond het stom om hem telkens voor dat ene minuutje aan te moeten lijnen. Maar ga dit nu toch doen, want ik wil zoveel mogelijk vermijden dat hij wegloopt. Ookal is hij terug te roepen, ik ben er niet echt blij mee.... (9/10 keer staat hij trouwens naast me te wachten)

Tijdens gehoorzaamheid doe ik hem zowiezo vast tussen de oefeningen door, daar moeten we te lang wachten tussendoor. (we zitten met 7 in één groep) Maar gisteren zag hij dus twee keer toch zijn kans! :mep: En ze zijn zo snel weg hé! Ik ben al blij dat hij niet zo onbereikbaar is. Hij kwam telkens direct terug, is niet eens tot bij de hond geweest.
Ik vind het alleen zo jammer dat Elmo daarmee zo ongehoorzaam en niet-baasgericht lijkt. Want eigenlijk luistert hij heel goed en is hij erg op mij gericht. Ik denk dat het de leeftijd vooral ook is? Het omgaan met al die prikkels is soms nog teveel voor hem... Maar als ik dan hier lees van al die soms nog jongere honden die nooit weggaan en niet eens naar andere honden kijken, dan twijfel ik of ik het allemaal wel goed doe en of ik echt wel een goede band heb met Elmo.
Baasje staat stil, buurhond gaat Elmo uitdagen. Dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt wat leuker is :tongue:
Als er een 'stilte" moment valt, ga ik stukje volgen, af en blijf oefenen, om te voorkomen dat zij zelf gaat bedenken wat leuk is om te doen.
Moet ik echt opletten, pak ik haar even bij der tuig. Dat is een voordeel van een K9 tuig en grote hond :engel:
Perry en Noah

Afbeelding
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

Carma schreef:
Chasing Clouds schreef:Ik vind het alleen zo jammer dat Elmo daarmee zo ongehoorzaam en niet-baasgericht lijkt. Want eigenlijk luistert hij heel goed en is hij erg op mij gericht. Ik denk dat het de leeftijd vooral ook is? Het omgaan met al die prikkels is soms nog teveel voor hem... Maar als ik dan hier lees van al die soms nog jongere honden die nooit weggaan en niet eens naar andere honden kijken, dan twijfel ik of ik het allemaal wel goed doe en of ik echt wel een goede band heb met Elmo.
Ik denk dat leeftijd zeker een rol speelt hoor :wink: Elmo zit nu echt op een leeftijd waarbij hij grenzen gaat verkennen én nog snel geprikkeld is. Ik zou me daar niet teveel zorgen over maken, maar lekker doorgaan met trainen en leuke dingen doen, komt het vanzelf goed :ok:
Hoeveelste hond is Elmo nu waarmee je behenidgheid doet?
Sepp is mijn 2e hond. Ik heb van Roef heel veel geleerd welke eisen en wensen ik stel aan mijn hond op en langs het parcours. Hierdoor heb ik bepaalde dingen in opvoeding meegenomen of anders proberen aan te pakken.

Als ik Sepp los zou laten op een trainingsveld en zijn eigen gang zou laten gaan...dan stuitert hij de hele boel bij elkaar, wil met alle honden sjeesen en spelen. Vanaf pup werk ik hier dus al aan. Spelen met mij vind ik belangrijker dan mooi te kunnen zitten bijvoorbeeld, blijven liggen met afleiding vind ik belangrijker dan wandelen aan een slappe lijn. In de opvoeding heb ik accenten anders gelegd. .....en ook nu wil ik bij mijn volgende hondje bepaalde dingen weer anders doen ..zo blijft een mens bezig :smile1:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Linsey schreef:Instructeurs van gehoorzaamheid hebben over het algemeen niet graag dat je er nog agility bij neemt.
Ik heb dit echt nog nooit gehoord. Blijkbaar heb ik rare gehoorzaamheidsinstructeurs :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Linsey schreef:
Instructeurs van gehoorzaamheid hebben over het algemeen niet graag dat je er nog agility bij neemt.

Ik heb dit echt nog nooit gehoord. Blijkbaar heb ik rare gehoorzaamheidsinstructeurs
Ik ook dan blijkbaar, want ken het ook niet en vind ook uit eigen ervaring niet dat het elkaar bijt. De honden die in mijn groep wel eens een ''ererondje'' doen bij behendigheid hadden hier eerlijk gezegd bij gehoorzaamheid ook al wel eens een handje van :mrgreen:
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Ik was maandag bij de training van mijn vriend met Jola gaan kijken. En Jola schiet ook wle eens weg. Er zit namelijk een heel mondige witte herder in de groep en ze vind het nodig om die zo nu en dan te corrigeren. Als mijn vriend dan niet genoeg op Jola let schiet ze inderdaad richting die herder. Als je goed op je hond let leer je als het goed is zien wat hij doet vlak voordat hij ervandoor gaat en dat kun je dan later weer gebruiken om hem bij jou te houden. Door bij dat eerste teken meteen extra aandacht van hem te vragen :ok:
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Linsey schreef:Instructeurs van gehoorzaamheid hebben over het algemeen niet graag dat je er nog agility bij neemt.
Ik heb dit echt nog nooit gehoord. Blijkbaar heb ik rare gehoorzaamheidsinstructeurs :wink:
In Belgie is dat heel voorkomend dat instructeurs van gehoorzaamheid er zo over denken, zijn dan natuurlijk mensen die zelf nog nooit die combi gemaakt hebben en alleen ervaring hebben met gehoorzaamheid :roll: Ik zelf heb daar dus nooit problemen mee ondervonden.
Wat je wel kan hebben als je ook agility doet, is dat de hond bij de gehoorzaamheid toestellen gaat nemen die hij op dat moment niet moet nemen, maar daar heb je dan bij G&G weer geen last van omdat daar geen toestellen bijkomen, bij belgische gehoorzaamheid komen er verschillende toestellen in de oefeningen voor.
spijkerhond
Zeer actief

Wat je wel kan hebben als je ook agility doet, is dat de hond bij de gehoorzaamheid toestellen gaat nemen die hij op dat moment niet moet nemen, maar daar heb je dan bij G&G weer geen last van omdat daar geen toestellen bijkomen, bij belgische gehoorzaamheid komen er verschillende toestellen in de oefeningen voor.
hmmm, ik was eerst ook nog wel een beetje bang dat Spike door het schutting (geen A maar dichte planken hindernis, ben naam even kwijt) heen en terug moeten springen zonder (GG1) en met apport (GG2) eerder de neiging zou krijgen met behendigheid een hindernis terug de verkeerde kant op te nemen. Een onderschatting van mijn hond die in de praktijk prima het verschil blijkt te weten.......
Chasing Clouds
Zeer actief

Instructeurs van gehoorzaamheid hebben over het algemeen niet graag dat je er nog agility bij neemt.
Ja, dat is ook zo!
De instructeurs gehoorzaamheid vinden het echt jammer dat ik nu minder lessen kom. Ik doe nu half half...
De gehoorzaamheidslessen zijn ook na de agility, maar dan sta ik bijna drie uur op het plein met Elmo, en dat zie ik zelf niet zitten. Elmo is doorgaans doodop van een agilityles, om dan nog een uur van hem te verwachten dat hij zich concentreerd.. Neen... Liever niet. (de gehoorzaamheidsles duurt ook tot 22u30, en dat is voor een werkende mens die haar slaap echt nodig heeft ook niet zo goed)
De instructeurs laten hier af en toe eens ontvallen hoeveel beter zij zijn dan de ander... :mrgreen:

Naar't schijnt is het hek helemaal van de dam als je naast agility nog flyball doet, daartussen is er een echte vete... Rarara... wat wil ik ooit ook eens proberen? :mrgreen:

Straks agility; hopelijk is Elmo dan braaf! Ik kan weer lopen (allez, iets dat erop lijkt, en ik ga nog redelijk snel ook :pffff: ) dus dan zal het voor Elmo wel weer intensiever zijn. En inderdaad direct aanlijnen zodra ze me iets uitleggen! Ik maak me al wel niet meer kwaad als hij eens wegloopt. Ik kan hem immers goed terugroepen. Ik hoop dat het uiteindelijk uitdoofd...
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Chasing Clouds schreef:
Ja, dat is ook zo!
De instructeurs gehoorzaamheid vinden het echt jammer dat ik nu minder lessen kom. Ik doe nu half half...
De gehoorzaamheidslessen zijn ook na de agility, maar dan sta ik bijna drie uur op het plein met Elmo, en dat zie ik zelf niet zitten. Elmo is doorgaans doodop van een agilityles, om dan nog een uur van hem te verwachten dat hij zich concentreerd.. Neen... Liever niet. (de gehoorzaamheidsles duurt ook tot 22u30, en dat is voor een werkende mens die haar slaap echt nodig heeft ook niet zo goed)
De instructeurs laten hier af en toe eens ontvallen hoeveel beter zij zijn dan de ander... :mrgreen:

Naar't schijnt is het hek helemaal van de dam als je naast agility nog flyball doet, daartussen is er een echte vete... Rarara... wat wil ik ooit ook eens proberen? :mrgreen:

Straks agility; hopelijk is Elmo dan braaf! Ik kan weer lopen (allez, iets dat erop lijkt, en ik ga nog redelijk snel ook :pffff: ) dus dan zal het voor Elmo wel weer intensiever zijn. En inderdaad direct aanlijnen zodra ze me iets uitleggen! Ik maak me al wel niet meer kwaad als hij eens wegloopt. Ik kan hem immers goed terugroepen. Ik hoop dat het uiteindelijk uitdoofd...
Die vetes dat ken ik, ik ben 6 jaar lid geweest van een hondenschool waar je zowel gehoorzaamheid, agility als showtraining kon doen. Er was tussen alledrie ook heel wat gaande. En ik deed alledrie op dat moment :N: Nu ben ik lid van een hondenschool die enkel gehoorzaamheid geeft en dat is echt een opluchting.
spijkerhond schreef:
hmmm, ik was eerst ook nog wel een beetje bang dat Spike door het schutting (geen A maar dichte planken hindernis, ben naam even kwijt) heen en terug moeten springen zonder (GG1) en met apport (GG2) eerder de neiging zou krijgen met behendigheid een hindernis terug de verkeerde kant op te nemen. Een onderschatting van mijn hond die in de praktijk prima het verschil blijkt te weten.......
Hier kan je in de gehoorzaamheid allerlei toestellen tegen komen: stoelen, bruggen, trampolines, a-schuttingen, tunnels, bedveringen, trappen,...noem maar op echt alles. Wat Kai dus soms deed toen ik nog agility met hem deed, was toen we met los volgen vlak naast een tunnel moesten in looppas, hij door de tunnel ging in plaats van er naast. Tenzij ik een van tevoren aangaf dat hij dat niet moest doen, maar dat kost dus punten als je dat doet op wedstrijd. Of bijvoorbeeld ik heb gehoord van de wedstrijd in het weekend dat men bij de houdingen de hond voor een a-schutting moest zetten en jijzelf dan aan de andere kant van de a-schutting, je zag de hond niet en dan houdingen lig en zit en staan (hond moet dan de houdingen voor die schutting doen). Kai zou dan ook gewoon over die schutting komen en er waren veel honden die dat deden. Zo van die dingen, dat leren ze mettertijd ook wel dat dat niet bedoeling is, alleen in het begin kan de hond dan wel eens eerder in de fout gaan als je ook agility doet.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja net als alle anderen denk ik niet dat het zozeer agility is. Als ik Kay los maak van de riem en ik zeg niks voordt ik hem loskoppel dan trekt hij ook een sprint naar voren. Ik moet dus eerst een commando geven (zit/wacht/blijf/volg). In het begin moest ik daar ook meer boven op zitten, dus eerst lekkers in mijn hand, commando, loskoppelen, uitvoeren, belonen. Nu begint kwartje te vallen en heeft hij ook niet de neiging weg te racen als ik commando vergeet, maar eigenlijk is het fout van mezelf. Ik weet dat Kay het doet. Waarschuwen heeft geen zin naar mijn idee. Ik kan dat ook wel bij Kay gebruiken, maar eigenlijk zeg je daarmee al dat hij iets fout dus en maak je ze dus onzeker, waardoor ze juist rare bokkesprongen maken. Dus gewoon eerst commando geven om voorbarig gedrag uit te sluiten.
Als jij aanlijnen voor 1 minuutje te veel vind. Gewoon bij halsband vasthouden of eventueel gewoon nekvel of om de hals vast houden. Ik vind dat heel normaal. Of met jachtlijn lopen, die gooi ze zo om de nek en heb je er zo weer af. Je hond is nog jong en zal zich dus snel vervelend en dus zelf wat gaan zoeken. Gewoon voorkomen, over 5 jaar kan hij wel los blijven :P Is natuurlijk ook gewoon beetje laksigheid dat je niet voor kleine onbenulligheden wil aanlijnen. Gewoon doen!
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Chasing Clouds schreef: Naar't schijnt is het hek helemaal van de dam als je naast agility nog flyball doet, daartussen is er een echte vete... Rarara... wat wil ik ooit ook eens proberen? :mrgreen:
Jeetje nou heb ik wel een goede reden als Noah niet luistert :pffff: zij doet flyball, behendigheid, VZH-IPO en IPO :engel:
Perry en Noah

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Linsey schreef:
Zoek stok! schreef:
In Belgie is dat heel voorkomend dat instructeurs van gehoorzaamheid er zo over denken, zijn dan natuurlijk mensen die zelf nog nooit die combi gemaakt hebben en alleen ervaring hebben met gehoorzaamheid :roll: Ik zelf heb daar dus nooit problemen mee ondervonden.
In de GG alleen de hoogtesprong inderdaad, met of zonder apport. Mijn GG/obedience trainster helpt me zelfs met agility (en ook met drijven). Als ik ergens tegen aan loop, verzint zij wel iets. Op welk vlak dan ook.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Chasing Clouds
Zeer actief

het gaat hier ondertussen van kwaad naar erger...

Elmo is weer drie keer gaan lopen op de agilitytraining. Op een gegeven moment ben ik zelfs beginnen te wenen :cry: , het was zo duidelijk dat hij er een spelletje van maakt! Echt mij uitdagen! Ik krijg hem nu dus niet meer teruggeroepen... Als ik zwijg en naar hem toe loop om hem op te halen, dan begint hij dus rondjes te lopen (met spelbuiging en al) en blijft net uit mijn handen. Wordt ik kwaad, dan doet hij vrijwel hetzelfde (zonder spelbuiging weliswaar). Weglopen, met speeltjes zwaaien, voer voor zijn neus... Niets helpt!

Twee weken geleden was er nog niets aan de hand! Ik kon hem gerust los laten naast mij, een heel les lang... Hij keek niet eens naar andere honden! En nu... Hij deed het nu vlak na een oefening, ik moest iets opnieuw doen en hup... weg... Ik had niet eens de tijd om aan te lijnen tussendoor!

Kan dit de tweede puberteit zijn? Zijn eerste is net twee maanden gedaan (en was ook al zo heftig) en hij luisterde net zo leuk! Had er zelfs een topic over geplaatst dat het zo goed ging tegenwoordig... Ik vind 15 maanden echt nog jong...

Ik heb niet veel gedaan op de training: meneer ging elke keer dat het aan ons was lopen! En de instructeurs vonden dat hij klaar was voor een klein parcourtje, omdat hij alles zo goed deed al. Nu moeten we dus terug per toestel oefenen.

Pfft, ik ben echt radeloos! Ik voel me "afgewezen": ik doe zoveel met en voor hem! En dan loopt hij zo brutaal weg! En dan zie ik rond mij mensen die niets met hun hond doen en die honden doen dat allemaal niet! Ik ga elke dag minstens een uur wandelen, ga drie keer per week naar de hondenschool, doe gehoorzaamheid en agility... Uitdaging genoeg lijkt me?

Waarom wou ik een reu? :cry: :cry: :cry:
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Chasing Clouds schreef:het gaat hier ondertussen van kwaad naar erger...

Elmo is weer drie keer gaan lopen op de agilitytraining. Op een gegeven moment ben ik zelfs beginnen te wenen :cry: , het was zo duidelijk dat hij er een spelletje van maakt! Echt mij uitdagen! Ik krijg hem nu dus niet meer teruggeroepen... Als ik zwijg en naar hem toe loop om hem op te halen, dan begint hij dus rondjes te lopen (met spelbuiging en al) en blijft net uit mijn handen. Wordt ik kwaad, dan doet hij vrijwel hetzelfde (zonder spelbuiging weliswaar). Weglopen, met speeltjes zwaaien, voer voor zijn neus... Niets helpt!

Twee weken geleden was er nog niets aan de hand! Ik kon hem gerust los laten naast mij, een heel les lang... Hij keek niet eens naar andere honden! En nu... Hij deed het nu vlak na een oefening, ik moest iets opnieuw doen en hup... weg... Ik had niet eens de tijd om aan te lijnen tussendoor!

Kan dit de tweede puberteit zijn? Zijn eerste is net twee maanden gedaan (en was ook al zo heftig) en hij luisterde net zo leuk! Had er zelfs een topic over geplaatst dat het zo goed ging tegenwoordig... Ik vind 15 maanden echt nog jong...

Ik heb niet veel gedaan op de training: meneer ging elke keer dat het aan ons was lopen! En de instructeurs vonden dat hij klaar was voor een klein parcourtje, omdat hij alles zo goed deed al. Nu moeten we dus terug per toestel oefenen.

Pfft, ik ben echt radeloos! Ik voel me "afgewezen": ik doe zoveel met en voor hem! En dan loopt hij zo brutaal weg! En dan zie ik rond mij mensen die niets met hun hond doen en die honden doen dat allemaal niet! Ik ga elke dag minstens een uur wandelen, ga drie keer per week naar de hondenschool, doe gehoorzaamheid en agility... Uitdaging genoeg lijkt me?

Waarom wou ik een reu? :cry: :cry: :cry:
Nou, rustig aan maar hoor :wink:
Ik zie dit eerlijk gezegd als een jonge hond, die eens lekker gaat uitproberen.
Nog lekkerder beloning meenemen, goed opletten en hem vóór zijn, trainen op succes dus.
Hij doet het iig niet om je bewust te pesten, dus je hoeft je niet afgewezen te voelen.
spijkerhond
Zeer actief

Meid tip 1 is echt trek het je niet persoonlijk aan en je hond doet dit echt echt niet om jou te ''pesten'' of uit ondankbaarheid. Dat andere honden wel luisteren zegt niets; ze zijn allemaal anders en de baasjes ook! Je hond voelt je stemming; dus echt probeer neutraal en helder te blijven denken. Tuurlijk ga je proberen een oplossing te vinden en het te voorkomen maar zolang hij niemand aanvalt, ongelukken veroorzaakt of andere lessen enorm verstoord is het niet het einde van de wereld; wel iets om over na te denken en aan te gaan pakken.

Probeer na te gaan wat er veranderd is; zit je zelf wel helemaal lekker in je vel, voel je veel druk om goed te ''presteren'' tijdens de les misschien en voelt hij dat, vind hij het gewoon zo razend leuk dat hij door het dolle raakt en even onbereikbaar is? Als je de oorzaak weet kun je gaan werken aan een oplossing.

Je kunt andere deskundige/ervaren mensen vragen wat zij denken dat de oorzaak is en ga ermee aan de slag.

Misschien moet je even terug naar de basis en de band met je hond versterken? Als voorbeeld voor je: ik heb in Spike ook een hond die niet makkelijk is (peert hem met 2,5 jaar nog steeds met regelmaat naar andere honden) en waardoor komt dit nou?? Bij hem is het een combinatie van factoren; 1. hij is nu eenmaal zeer geinteresseerd in andere honden, 2. ik ben hier in mijn onervarenheid te makkelijk in geweest, 3. hij is heel gevoelig, snel gestresd en heeft moeite met druk 4. ik begin nu pas onder begeleiding van een goede instructrice zijn signalen te zien en er met de juiste timing op te anticiperen (echt moeilijk!!!!)5. we zijn bezig op weg naar verbetering maar het gaat 2 stappen vooruit en 1 terug.......... en gelukkig doet Spike ook verder eigenlijk niks dus ik excuseer me en ga weer verder waar we gebleven waren.

succes en het komt vast goed (Later lach je om deze tijd toen hij zo lekker ondeugend was)
Zoek stok!
Zeer actief

Als het zo niet leuk is nu zou ik even stoppen. Er komt nu zoveel druk op te staan. Misschien is het gewoon te veel gevraagd voor hem nu. Hij kan z'n kop er niet bijhouden en zo bouwt hij ervaring op dat weglopen geinig is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”