Begrijp me niet verkeerd: ik vind agility nog steeds geweldig en blijf het doen...
MAAR:
Sinds ik begonnen ben met agility, neemt Elmo vaak de benen... Grrr! Vorige agilityles maar liefst DRIE keer! En gisteren tijdens de gehoorzaamheidsles ook twee keer!

Hij heeft dit rond de 10 maanden ook gedaan, toen zat hij vollop in zijn 'lastige' periode
En nu... Er is wel een verschil met vroeger: in zijn puberteit kon ik hem niet meer bereiken, dan was hij niet onder appel te krijgen als hij ging buurten. Nu kan ik hem halverwege al terugroepen. Hij gaat dus niet tot bij de hond. En als hij tot bij de hond geraakt, dan kan ik hem alsnog terugroepen. Maar plezant is anders...
Zowel mijn instructeurs van agility als van gehoorzaamheid zeggen dat agility dit in de hand durft te werken, omdat de hond er veel vrijheid krijgt. Bovendien zit Elmo met zijn vijftien (bijna zestien) maanden tegen de tweede puberteit aan.
Ik weet niet hoe ik er deze keer mee aan de slag kan gaan, want hij komt dus wél als je hem terugroept (en dan is hij uiteraard de leukste hond ter wereld). Op voorhand waarschuwen helpt niet. Hij peert hem toch! En voor beide cursussen moet hij véél los werken. Dus op training een lange lijn gebruiken gaat niet echt lukken, vrees ik. En tijdens de wandelingen is hij nog steeds goed terug te roepen.
Kan ik dan best verder doen zoals ik bezig ben? Zolang hij terug te roepen is? Hij haalt ook geen beloning uit het weglopen, want hij gaat dus meestal niet tot bij de andere hond (aangezien hij dus op tijd terugkomt). Of een tijdje niet gaan trainen (zie ik zelf tegen op)...
Voor de rest doet hij het zowel bij agility als bij gehoorzaamheid héél goed. Alleen dat af en toe weglopen hé... Ik lijn hem nu altijd aan tussen de oefeningen door.