Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

silken windhound

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

silken windhound

Ongelezen bericht door Lellibel »

Iemand ervaring met dit prachtige ras? Afbeelding Afbeelding

Komt in veel kleuren voor Afbeelding

Ik vond het zo'n mooi ras, ik vroeg me af of hij ooit wel erkend wordt..
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Re: silken windhound

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik vind ze ook schitterend maar toch blijf ik bij de Barzoi :mrgreen:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb ze ook in het echt gezien en zeker een uur met ze zitten knuffelen. Geweldig lieve honden met een enorm hoog knuffelgehalte :I: .
Ik vind ze ook heel erg mooi, het enige nadeel is (en dat gaf de fokster eerlijk aan) dat ze graag jagen. Ik woon in een omgeving met erg veel konijnen, e.d. en dat lijkt me toch wat lastig. :wink:
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

ik vind de vacht echt prachtig en de uitstraling, waar ik alleen niet warm van loop is de bolle rug, net als bij de barzoi vind ik dat echt heel lelijk.
Afbeelding
willekebarens
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Ierse wolfshond en Silken windhound

Ongelezen bericht door willekebarens »

Ik heb er twee en ze zijn inderdaad geweldig. Ze zijn erkend in Slovenië en mogen nu wel officieel meedoen aan de coursing in de Verenigde Staten.
Er zijn er op dit moment negen in Nederland.

Mijn blonde heet Finnegan (officieel Bonzoi's Dutch Design) en is eigenlijk ietsje te groot, wel een prachtig type, en de zwarte is Cleithe (officieel Jagnes Black Cleithe) (Cleithe is Iers en betekent veertje - ik heb ook 2 Ieren, vandaar) Cleithe is gitzwart en prachtig van maat en heeft alleen een iets te rechte rug <g>. Hij is de vader van het eerste nest in Duitsland.

Ze zijn allebei stapelgek op coursing, en zijn voor windhonden behoorlijk gehoorzaam.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Een ras wat op mijn nominatie staat als ik ooit met een hond kan leven die zoveel jaagt. :mrgreen:

Vind ze práchtig..
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Wow, prachtige honden :ok:
( ik moet dit eigenlijk niet zien :N: )
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

willekebarens schreef:Ik heb er twee en ze zijn inderdaad geweldig. Ze zijn erkend in Slovenië en mogen nu wel officieel meedoen aan de coursing in de Verenigde Staten.
Er zijn er op dit moment negen in Nederland.

Mijn blonde heet Finnegan (officieel Bonzoi's Dutch Design) en is eigenlijk ietsje te groot, wel een prachtig type, en de zwarte is Cleithe (officieel Jagnes Black Cleithe) (Cleithe is Iers en betekent veertje - ik heb ook 2 Ieren, vandaar) Cleithe is gitzwart en prachtig van maat en heeft alleen een iets te rechte rug <g>. Hij is de vader van het eerste nest in Duitsland.

Ze zijn allebei stapelgek op coursing, en zijn voor windhonden behoorlijk gehoorzaam.
Wat een mooie honden!
Afbeelding
willekebarens
geregistreerd lid

ik heb nog even snel twee foto's opgezocht, Cleithe aan het coursen, dat doet ie geweldig en hij GENIET!!!!

AfbeeldingAfbeelding
Marie-Josée
Erelid

willekebarens schreef:ik heb nog even snel twee foto's opgezocht, Cleithe aan het coursen, dat doet ie geweldig en hij GENIET!!!!

AfbeeldingAfbeelding
Machtig om te zien, zo'n windhond in actie.
Kun je ze wel los laten in de natuur? Ik ben jachthonden gewend maar een windhond is toch net even anders :wink:
willekebarens
geregistreerd lid

ik heb het geluk dat ik het bos van iemand mag gebruiken, dat is helemaal omheind dus daar kunnen ze veilig rondrennen. Conja, de fokker van Finnegan, kan hier beter antwoord op geven. Zij is nog niet geregis0rteerd hier, maar dat zal vandaag of morgen vast wel gebeuren en dan zal zij wel het een en ander zeggen. Zij heeft er drie! En gaat geregeld naar een bos en het strand.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Heerlijk weer een stropend ras en het volgende bos op slot voor loslopende honden.

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Veenmug schreef:Heerlijk weer een stropend ras en het volgende bos op slot voor loslopende honden.
Waar haal je dat vandaan?
Ik zie hier alleen dat ze coursing doen, dat is geen stropen.

Ik zie wel af en toe stropende honden, hoor, daar niet van.
Maar nooit windhonden.
Hier loopt bv een Saluki, die niet stroopt. Die vindt reeën totaal niet interessant en konijnen ook al niet.
Wat hier wel stroopt in een pointer.

Buiten dat: we hebben hier een wet op lange honden, als ik me niet vergis?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:
Marjoleine schreef: Buiten dat: we hebben hier een wet op lange honden, als ik me niet vergis?
Nee. Dat was de jachtwet, die is inmiddels veranderd in de flora- en faunawet.
Lange honden mogen ook los daar wat dat mag MITS duidelijk is dat zij niet aan het stropen zijn.
Die bedoelde ik ;) (Ben je een keer cynisch...)
MITS duidelijk is dat zij niet aan het stropen zijn.
Nou, dan ben je er toch al?

Overigens mogen honden nooit los als ze aan het stropen zijn.
Dat lijkt me zo klaar als een klontje. :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Ik zag er laatst ook 1. Mooi hondje, mooie maat. Misschien minder koud bij lange regenachtige nachten in de winter dan een gewone whippet. Maar voordat ik er 1 aan zou schaffen wil ik ze wel eens zien lopen en rondvragen hoe ze zijn qua blessuregevoeligheid. Ik zou ook een kruising ervan met whippet of galgo wel zien zitten. Harig windhondje van een kilo of 12-15, superideaal.

L
willekebarens
geregistreerd lid

die opmerking van die kruising begrijp ik eerlijk gezegd niet. De silken is al een harig windhondje van een kilo of 15....

in juni kun je ze zien coursen als je ervoor naar Leek wilt komen. weet de details nog niet, maar is altijd erg leuk, sterrendag van de WVCNL.
We hebben helaas geen training in april, en in mei ben ik op vakantie, dus... Maar misschien weet Conja nog wat als ze kan posten, die zit in het westen van het land.
langehond1
Zeer actief

Ik bedoel dat ik niet perse een pure wil. Als mijn oude teef dood is en ik tegen een toevalsnest aanloop van silken x galgo of whippet dan lijkt me dat een leuke kruising als ik op zoek ben naar een enigzins harige windhond van 12-15 kilo. Mogelijk hebben de silken fokkers sterk ingeteeld om het lange haar/uiterlijk vast te leggen waarbij voeten of immuunsysteem minder belangrijk waren. Met een kruising waarvan ik liefst de ouders een beetje ken heb ik misschien meer kans op een taaie hond. Ik hecht nauwelijks aan ras.

Maar ik weet niks van het fokken van silkens, misschien zijn ze wel heel goed gefokt (snel, goede voeten, prooidrift, kalm in huis en vlot en gezond tot op hoge leeftijd) door echte sportwindhondlieffhebbers en is het een ideaal sporthondje. Mijn schrikbeeld zou zijn dat het een zo uniform mogelijke mini barsoi is die gemaakt is om rondjes te lopen op tentoonstellingen. Ik zal me eens gaan verdiepen in het ras. Ik wil ze wel eens zien lopen.

L
willekebarens
geregistreerd lid

ok, ik snap je, Gelukkig is de silken inderdaad gecreëerd door echte hondenliefhebbers en worden ze ERG oud. Er wordt ZEER scherp opgelet wat er met de honden gebeurt; van ALLE silkens is bekend waar ze zijn en of ermee gefokt wordt - wat alleen mag als ze goedgekeurd zijn qua gezondheid en nog een aantal punten. Van elke silken is het DNA geregistreerd.

Als je niet te ver van Drenthe afwoont ben je van harte welkom om te komen kijken als ik ze laat rennen in het bos. Stuur me maar een PBtje <g>.

Er is heel veel informatie in het Engels beschikbaar op de website van de Silken Windhound Society, zie http://www.silkenwindhounds.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
langehond1
Zeer actief

Het klinkt goed. Drente is niet naast de deur en ik heb geen haast want mijn oude teef doet het nog goed, maar op termijn kom ik ze graag eens bekijken.

Weet jij of er silkens meedoen aan NOFCA events of anderszins open field coursing?

L
willekebarens
geregistreerd lid

nee dat weet ik niet, Conja is mijn vraagbaak voor al die dingen, maar die is nog niet aanwezig - ze komt echt wel!
ze kunnen niet meedoen aan CACIL wedstrijden, dat weet ik wel, en die van mij rennen dan ook alleen op de trainingen en op de door Silkens georganiseerde events, en natuurlijk op de onofficiële activiteiten van de vereniging - en in het bos <g>.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Marjoleine schreef:
Veenmug schreef:Heerlijk weer een stropend ras en het volgende bos op slot voor loslopende honden.

Maar nooit windhonden.
Hier loopt bv een Saluki, die niet stroopt. Die vindt reeën totaal niet interessant en konijnen ook al niet.

Coursing is bij mijn weten het op zicht najagen van een kunstmatige prooi dus jachtdrift duidelijk aanwezig. Volgende topic is waarschijnlijk voor degenen die beginnen met prachtige hond zonder zich werkelijk in de hond te verdiepen : ik kan mijn hond nergens loslaten. Zielig maar bezint eer ge begint.

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Marie-Josée
Erelid

Veenmug schreef:
Marjoleine schreef:

Maar nooit windhonden.

Coursing is bij mijn weten het op zicht najagen van een kunstmatige prooi dus jachtdrift duidelijk aanwezig. Volgende topic is waarschijnlijk voor degenen die beginnen met prachtige hond zonder zich werkelijk in de hond te verdiepen : ik kan mijn hond nergens loslaten. Zielig maar bezint eer ge begint.

Mvg Veenmug
Je gaat er zomaar van uit dat degenen hier die het een mooie hond vinden, niet zullen weten waar ze mee bezig zijn.
langehond1
Zeer actief

Mwoah ik denk dat veel brakken of jachthonden met veel neus oncontroleerbaarder zijn dan veel windhonden. Podencos en beagles en dat soort werk, staanders kunnen er ook iets van. Een werkende windhond moet vrij gehoorzaam zijn, hij moet een soort natuurlijke routine hebben dat hij het wild (of een kunsthaas) nazit en dan vlot terugkomt en niet alles verstoort/je geduld op de proef stelt. Als je niet wilt dat je hond iets jaagt of vangt moet je naar terreinen zonder wild, die zijn er ook.

Ik zou geen andere hond dan (oosterse) windhond inclusief prooidrift willen...jakkes.

L
Marie-Josée
Erelid

Ik heb toevallig wel een erg makkelijke staande hond, de vorige was dat ook trouwens, maar mocht ik ooit besluiten tot het nemen van een windhond dan zou ik me evengoed iets beter gaan verdiepen in het ras.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ik vind die ruggen ook zo opvallend. Wat voor reden heeft dat? Bij de DH is juist zo een karperrug niet gewenst
Perry en Noah

Afbeelding
willekebarens
geregistreerd lid

Conja is nu geregistreerd en geactiveerd en probeert al een paar uur iets neer te zetten hier, maar dat lukt nog steeds niet. Hopelijk komt dat snel in orde!
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Ik vind ze prachtig!....... :I: :I:

Maar ik heb toch zowieso een zwak voor windhonden. Vroeger hebben we twee barsois gehad. Ik mis ze nog steeds..... :ugh:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Marie-Josée
Erelid

Nanna schreef:En iemand met een Duitse Staande Langhaar heeft daarmee gefokt en twee pups daarvan in de buurt verkocht. Het hele gezin DSL is inmiddels in een tijdsbestek van twee jaar ruim weggelopen en onder auto's beland......
Geef mij die windhond dus ook maar :ok:
Je kunt dan voor hezelfde geld ook mijn honden als voorbeeld nemen, een zeer gepassioneerde heidewachtel die nooit wegliep en een Duitse staande langhaar van een bejaagde afstamming die zijn rondjes altijd om mij heen en bijna altijd in het zicht maakt.Zelfs nog nooit een bijna-ongeluk gehad :pffff:
Het zal dus ook wel liggen aan welke pup je kiest en hoe je er mee omgaat.
Bij ons in het dorp waren het juist de herders en de Berners die verongelukten.
Een gewaarschuwd man/vrouw etc. :wink:
willekebarens
geregistreerd lid

Ik heb al Ierse wolfshonden sinds 1980 en begon rond te kijken naar een vervangend ras voor als ik oud en gammel zou zijn - ik zie mezelf niet met een Ier lopen als ik 80 ben... maar het moest eenw indhond zijn, en niet kortharig. Ik was persoonljk niet weg van het karakter van de middenmaat langharige windhonden.
En toen kwam ik de Silken tegen en het was liefde op het eerste gezicht. Het gaat ook heel goed samen met de Ieren, ze spelen af en toe met z'n allen en liggen geregeld heerlijk tegen elkaar aan te slapen.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Ik vind de Silkens prachtig!! Wat betreft loslopen, ik heb 3 Podenco's Ibicenco, en alle drie kunnen ze loslopen ( wel niet samen, maar dat is niet erg) Danne mag in dr eentje los en Ceno en Muts kunnen prima samen los, Danne is eigenlijk de enige die flink wat jachtinstinct heeft, maar ook zij is prima terug te roepen ( kwestie van trainen, trainen, trainen tot je broek er bijna van afzakt :smile: )
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”