Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vachtkleur en oogkleur, heeft dit met elkaar te maken?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Vachtkleur en oogkleur, heeft dit met elkaar te maken?

Ongelezen bericht door May Linn »

Ik was eens benieuwd, mijn 3-kleur border collie heeft 2 helblauwe ogen, maar is verder gewoon donker gekleurd.
Ze is ook de enige uit de vader-moeder combinatie die dit heeft.
Vader was een sable en moeder een bruin-witte.
Je ziet blauwe ogen veel bij de merle-varianten, maar ook zie ik wel vaker zwart-witte borders met 1 blauw, 1 bruin ogen.
Ik kom maar weinig gewoon donkere honden tegen met 2 blauwe ogen. Is het toeval dat ze deze heeft?
Of komt dit vaker voor?
En kan dit te maken met de vachtkleur?
Iemand die dit weet?

Hieronder een paar foto's:
Afbeelding
kopstudie
Afbeelding
onderkant is wel voor een groot gedeelte wit
Afbeelding
en hoe ze geheel eruit ziet, vrij donker
Maxine
Zeer actief

Re: Vachtkleur en oogkleur, heeft dit met elkaar te maken?

Ongelezen bericht door Maxine »

Geen idee.
Wou gewoon even zeggen dat ik honden met blauwe ogen wel super mooi vind! :ok:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Onder sable kan ook merle verborgen zitten. Sable merle noemen ze dat geloof ik, maar je ziet alleen sable. Dus misschien dat het mogelijk is voor de moederhond om blauwe ogen te vererven (vanuit het merle gen). Of dat jou hond zelfs een merle is, maar heel onopvallend (cryptic merle noemen ze dat).
May Linn
Zeer actief

Maeve schreef:Onder sable kan ook merle verborgen zitten. Sable merle noemen ze dat geloof ik, maar je ziet alleen sable. Dus misschien dat het mogelijk is voor de moederhond om blauwe ogen te vererven (vanuit het merle gen). Of dat jou hond zelfs een merle is, maar heel onopvallend (cryptic merle noemen ze dat).
Maar stel als er merle onder verborgen zou zijn, dan zou je dat toch ook in de nakomelingen moeten zien (merle is een dominante kleur volgens mij).
Onopvallende merle kende ik nog niet, hoe weet je dan dat het toch een merle is? als je dat niet ziet.

Zag trouwens wel dat de vader een gedeeltelijk blauw oog heeft aan 1 kant.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

May Linn schreef:
Maeve schreef:Onder sable kan ook merle verborgen zitten. Sable merle noemen ze dat geloof ik, maar je ziet alleen sable. Dus misschien dat het mogelijk is voor de moederhond om blauwe ogen te vererven (vanuit het merle gen). Of dat jou hond zelfs een merle is, maar heel onopvallend (cryptic merle noemen ze dat).
Maar stel als er merle onder verborgen zou zijn, dan zou je dat toch ook in de nakomelingen moeten zien (merle is een dominante kleur volgens mij).
Onopvallende merle kende ik nog niet, hoe weet je dan dat het toch een merle is? als je dat niet ziet.

Maar dat is het vervelende van sable: het "verbergt" merle. Hoe het precies werkt weet ik ook niet, maar ik weet dat in de meeste rassen een merle x sable combinatie niet mag omdat er dan dus sable merles geboren kunnen worden, die er precies hetzelfde uit zien als normale sables. Kruis dat weer per ongeluk met een merle en je krijgt dubbel-merle pups.
Cryptic merle is als het heel moeilijk te zien is. Dus als jou hond bijvoorbeeld een stukje van 1x1cm merle in haar vacht heeft. Dan is ze genetisch gezien merle, maar dat kan je zo met het blote oog heel moeilijk zien. En er zijn ook pups bij wie zo'n merle vlek verdwijnt naarmate ze ouder worden. Dat zijn ook cryptic merles.
May Linn
Zeer actief

Leer weer een hoop nieuwe dingen hier, grappig dat dat kan.
Ik schat de kans op een verborgen merle in mijn border niet zo groot (omdat de fokker pertinent niet met merle wil fokken),
maar als het licht is zal ik haar eens grondig onderzoeken op kleur :smile1:
Maar dit alleen over de vachtkleur, heeft dat eigenlijk wel een link met de kleur ogen?
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

May Linn schreef:Leer weer een hoop nieuwe dingen hier, grappig dat dat kan.
Ik schat de kans op een verborgen merle in mijn border niet zo groot (omdat de fokker pertinent niet met merle wil fokken),
maar als het licht is zal ik haar eens grondig onderzoeken op kleur :smile1:
Maar dit alleen over de vachtkleur, heeft dat eigenlijk wel een link met de kleur ogen?
Nouja, als ze zo'n merle blijkt te zijn, verklaart dat ook de blauwe ogen. Want die zijn bij merles wel heel normaal natuurlijk.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Merle verdunt donker pigment, eumelanine dus.
Sable is licht pigment, pheaomelanine, en die verdunning is zo weinig dat je het nauwelijks ziet.
Daarom moet je sable uit merle-lijnen houden: je kunt anders per ongeluk dubbel merle fokken.

Er zijn drie oorzaken voor blauwe ogen.

Blauwe ogen door merle komen doordat de merle de pigmenten aantast en als zo'n aangetaste plek op een oog zit, worden de oogpigmenten aantast. Daardoor komen er samen met die blauwe "merle"ogen ook oogproblemen voor.
Er is namelijk pigment nodig om de zintuigcellen goed te ontwikkelen en dat gaat dus wel eens fout (ook met gehoorcellen bijvoorbeeld).

De tweede mogelijke reden voor blauwe ogen is extreem bont, ofewel genetisch gebrek aan pigment door bont (en dus niet door merle). Denk hierbij aan bijvoorbeeld bullterriers: helemaal wit. Dat kan de oogpigmenten ook aantasten en ook de oorpigmenten. In het laatste geval kun je daardoor doofheid krijgen, in het eerste geval blauwe ogen.

De derde oorzaak is de reden voor de oogkleur van deze hond: hij heeft het zgn "blauwe ogen-gen".
Hoe het precies vererft is (nog) niet bekend, maar waarschijnlijk is het incompleet dominant.
Dat wil zeggen dat dragers geen blauwe ogen hoeven te hebben en dat blauwogige honden gewoon bruinogige pups kunnen geven.
Het komt in sommige rassen veel voor (bv Husky's, whippets), maar ook in andere rassen lijkt het voor te komen.
En één van die rassen is de Border collie.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
May Linn
Zeer actief

Ah bedankt voor je antwoord.
Bij merle komt het dus vaker voor en heeft het in dat geval ook met de kleur te maken. Of met de factor wit.
In het geval m'n eigen hondje, is dus puur mazzel dat ze 2 blauwe ogen heeft.
De kans dat het overerft is volgens mij ook niet erg groot, want de vader is redelijk vaak gebruikt als dekreu en voor zover ik weet kwamen daar geen honden voor met 2 blauwe ogen.
Ben wel benieuwd of ze ooit uit gaan vinden hoe dat gen werkt.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

May Linn schreef:Ben wel benieuwd of ze ooit uit gaan vinden hoe dat gen werkt.
Ze zullen het moeten vinden, en dat zal voorlopig wel niet gebeuren.

Maar in elk geval is deze variant dus niet zo dat het zicht aangetast is, wat bij de andere varianten vaak wel het geval is.

Afbeelding

May Linn
Zeer actief

Marjoleine schreef:
May Linn schreef:Ben wel benieuwd of ze ooit uit gaan vinden hoe dat gen werkt.
Ze zullen het moeten vinden, en dat zal voorlopig wel niet gebeuren.

Maar in elk geval is deze variant dus niet zo dat het zicht aangetast is, wat bij de andere varianten vaak wel het geval is.
Geloof ook niet dat dat bij haar geval is, ze kijkt prima uit die blauwe doppen (meestal dan) :D

Bij merle zou je dan denken niet fokken met honden met geheel blauwe ogen om dat aantasten tegen te gaan, want dat lijkt me niet gezond.
Amber & Lootah
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Shepherd
Jack Russel Terriër
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber & Lootah »

http://www.gis.net/~shepdog/BC_Museum/P ... Color.html Dat is een hele interessante site over border collie kleuren. En in bepaalde lijnen zit indd een gen wat zorgt voor de blauwe ogen bij niet merle's. Bij de aussie komt dit ook voor.

En volgens mij kun je gewoon veilig fokken met een merle met 2 hele blauwe ogen (of een solid kleur zoals jouw hond). Zolang hij/zij verder maar vrij is van oogafwijkingen (en die komen net zoveel voor bij de honden met donkere oogkleuren). Wel komen er veel oogafwijkingen voor bij double merle's. Maar dan maakt het niet zozeer uit welke kleur het oog heeft. Daar staat hier een stukje over http://www.ashgi.org/color/eyedefects.htm Dat is wel bij aussies, maar geld ook bij double merle's in borders.
If it's not an aussie it's just a dog.
Afbeelding
Amber & Lootah
Vaste gebruiker
Jack Russel Terriër
Contacteer:

Nog even iets, wat me nu opvalt aan jouw foto's is dat je border een gevlekte neus heeft. Bij aussies is dat iets wat alleen voorkomt bij merle's. Een echte solid kleur heeft een neus met volledig pigment. Dus het zou best eens een cryptic merle kunnen zijn. Als je het zeker wilt weten of het echt een merle is kun je een DNA test laten doen.
Afbeelding
Amber & Lootah
Vaste gebruiker
Jack Russel Terriër
Contacteer:

Nog 1, ik blijf bezig :engel: Ik kan het op de foto niet super goed zien, maar naast haar ogen, langs haar bles zeg maar, zijn die haren lichtgrijs?
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hoi Marjoleine, dan heb ik wel een leuke vraag voor jou. Hoe kan het dat een hond met het blauwe ogen gen een blauw en een bruin oog heeft? Een volledig zwarte hond kan nl 1 blauw oog hebben. Dat zal het blauwe ogen gen moeten zijn aangezien bont en merle uitgesloten zijn. Aangezien genen maar op 1 locus liggen betekent dat dat bij het ene oog iets anders is gebeurd dan bij het andere.

Bordercollies hebben vaak een blauw oog door de aftekening. Ik heb nooit geweten dat het blauwe ogen gen in de bordercollie zat. Ik heb nl nog nooit een bijna effen bordercollie met blauwe ogen gezien. Wel huskies. Die hebben het blauwe ogen gen wel zeker zover ik weet. Van de bordercollie wist ik dit niet. Het zijn daar nl vrijwel altijd honden met iets te brede blesjes en vrij hevige witte aftekening.

Blauwe ogen gen, moet wel.
Afbeelding

Door aftekening denk ik zelf want anders hadden ze toch 2 blauwe ogen moeten hebben?
Afbeelding

Zeker door de merle:
Afbeelding

Zeker door de aftekening:
Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ah, gevonden. Het blauwe ogen gen in de bordercollie inderdaad:
Afbeelding
Afbeelding
Rosalinde.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosalinde. »

oogkleur ligt toch gewoon aan het gen van de hond
of deze drager is
als de ouders dan bijvoorbeeld drager zijn ook al is er een andere oogkleur dominant
de andere kleur kan als beide ouders drager zijn wel voorkomen
Junior & Showhandler
Afbeelding
http://www.rosalinde.tk
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

MARC_S schreef:Ah, gevonden. Het blauwe ogen gen in de bordercollie inderdaad:
Afbeelding
Nog zo'n mooi voorbeeldje:

Afbeelding
Afbeelding
Magic
Zeer actief

Ongelezen bericht door Magic »

May Linn schreef:

Je kunt alleen een merle pup krijgen als één van de ouders merle is.
Merle kan gemaskeerd worden door sable en door EE-red. In dat geval moet je alert zijn, maar als er nergens merle in de lijn van jouw hond zit, kan je er wel van uit gaan dat je hond geen merle is.
Gemaskeerd merle kan je nog wel zien als de hond pas geboren is, de witte/lichtere plekken zijn dan nog wat groter en zichtbaarder.
Kijk anders eens op de site http://www.bordercolliecolors.com" onclick="window.open(this.href);return false;, daar staat echt alles wat je ooit had willen weten (en meer ;) ) over de kleuren van borders, en de vererving ervan, inclusief voorbeelden/foto's etc.

Blauwe ogen in combinatie met niet-merle zijn, dacht ik, voor de border collie fokuitsluitend.
Afbeelding
Iedere dag feest!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Helemaal gemist, deze reacties.
Gaat ie:
Amber & Lootah schreef:Nog even iets, wat me nu opvalt aan jouw foto's is dat je border een gevlekte neus heeft. Bij aussies is dat iets wat alleen voorkomt bij merle's. Een echte solid kleur heeft een neus met volledig pigment. Dus het zou best eens een cryptic merle kunnen zijn. Als je het zeker wilt weten of het echt een merle is kun je een DNA test laten doen.
Cryptic merle is uiterst zeldzaam, daar zou ik zeker niet van uit gaan.
Gevlekte neuzen zie je heel veel bij bonte honden, dus zo vreemd is dat niet. Het komt ook voor bij blessen.
MARC_S schreef:Hoi Marjoleine, dan heb ik wel een leuke vraag voor jou. Hoe kan het dat een hond met het blauwe ogen gen een blauw en een bruin oog heeft? Een volledig zwarte hond kan nl 1 blauw oog hebben. Dat zal het blauwe ogen gen moeten zijn aangezien bont en merle uitgesloten zijn. Aangezien genen maar op 1 locus liggen betekent dat dat bij het ene oog iets anders is gebeurd dan bij het andere.
Ja, daar heb je een punt. Maar ook bij mensen komt dit voor. Het kan een lokale mutatie van iets zijn, een beschadiging of gewoon een oorzaak die we niet kennen.
MARC_S schreef: Bordercollies hebben vaak een blauw oog door de aftekening. Ik heb nooit geweten dat het blauwe ogen gen in de bordercollie zat. Ik heb nl nog nooit een bijna effen bordercollie met blauwe ogen gezien. Wel huskies. Die hebben het blauwe ogen gen wel zeker zover ik weet. Van de bordercollie wist ik dit niet. Het zijn daar nl vrijwel altijd honden met iets te brede blesjes en vrij hevige witte aftekening.
Jawel, daar zit het ook in, zij het zeldzaam. Het kan ook door de aftekening komen inderdaad, maar ook door het blauwe-ogen gen.
Huskies hebben het ook, Malamutes ook en er zijn nog meer rassen. Zou ik na moeten kijken, maar ze zijn er wel.

Afbeelding

Magic
Zeer actief

Nanna schreef:
Magic schreef:als er nergens merle in de lijn van jouw hond zit, kan je er wel van uit gaan dat je hond geen merle is.
"de lijn" heeft er niets mee te maken ;-) Alleen de directe ouders.
... en grootouders ;).

Maar dat bedoelde ik, ja.
Afbeelding
Iedere dag feest!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Magic schreef:
Nanna schreef:
Magic schreef:als er nergens merle in de lijn van jouw hond zit, kan je er wel van uit gaan dat je hond geen merle is.
"de lijn" heeft er niets mee te maken ;-) Alleen de directe ouders.
... en grootouders ;).

Maar dat bedoelde ik, ja.
Nee, niet de grootouders.

Merle is enkelvoudig dominant.
Als de ouders niet merle zijn, is jouw hond niet merle, klaar.
Ook al zijn (een of twee van) de grootouders dat wel, dat maakt niet uit.

Afbeelding

Magic
Zeer actief

Marjoleine schreef:Nee, niet de grootouders.

Merle is enkelvoudig dominant.
Als de ouders niet merle zijn, is jouw hond niet merle, klaar.
Ook al zijn (een of twee van) de grootouders dat wel, dat maakt niet uit.
Je hebt gelijk, maar ik doelde op een situatie waarin beide ouders ee-red zijn, een kleur die merle kan maskeren. In dat geval moet je naar de grootouders kijken (tenzij die ook weer allemaal ee-red zijn) om zeker te weten dat de hond geen merle is.
Afbeelding
Iedere dag feest!
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Ariane »

Niet dat ik het van plan ben hoor, maar stel dat ik Jagger een black and tan-teef zou laten dekken, zijn de ogen van de pups dan weer bruin?
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Magic
Zeer actief

Nanna schreef:
Ariane schreef:Niet dat ik het van plan ben hoor, maar stel dat ik Jagger een black and tan-teef zou laten dekken, zijn de ogen van de pups dan weer bruin?
Jagger is toch double dapple (uit twee tijgerouders?).
Is double dapple weer wat anders dan double merle?
Afbeelding
Iedere dag feest!
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder

Ongelezen bericht door fleurie »

Even geheel offtopic, wat zijn border collies toch geweldig, met wat voor kleur ogen dan ook :I:
Ooit hoop ik er toch echt eentje te mogen hebben...
Afbeelding
Magic
Zeer actief

Nanna schreef:
Magic schreef: Is double dapple weer wat anders dan double merle?
Nee, dat is hetzelfde. Alllen heet het bij veel rassen weer anders. Bij de Beauceron noemen ze het arlequin, bij de teckels dapple of getijgerd, bij de collies merle.
Maar het is één pot nat.
Geeft double dapple dan ook dezelfde problemen als double merle?
Afbeelding
Iedere dag feest!
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Ariane »

Nanna schreef:
Ariane schreef:Niet dat ik het van plan ben hoor, maar stel dat ik Jagger een black and tan-teef zou laten dekken, zijn de ogen van de pups dan weer bruin?
Jagger is toch double dapple (uit twee tijgerouders?). Als hij een solid teef dekt zijn alle (als in 100%) van de pups normaal getijgerd, Mm dus.
En ja, die kúnnen (gedeeltelijk) blauwe ogen hebben, maar dat hoeft niet.
Klopt, hij is double dapple.
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Marjoleine schreef:
MARC_S schreef: Bordercollies hebben vaak een blauw oog door de aftekening. Ik heb nooit geweten dat het blauwe ogen gen in de bordercollie zat. Ik heb nl nog nooit een bijna effen bordercollie met blauwe ogen gezien. Wel huskies. Die hebben het blauwe ogen gen wel zeker zover ik weet. Van de bordercollie wist ik dit niet. Het zijn daar nl vrijwel altijd honden met iets te brede blesjes en vrij hevige witte aftekening.
Jawel, daar zit het ook in, zij het zeldzaam. Het kan ook door de aftekening komen inderdaad, maar ook door het blauwe-ogen gen.
Huskies hebben het ook, Malamutes ook en er zijn nog meer rassen. Zou ik na moeten kijken, maar ze zijn er wel.

Malamutes niet hoor, die mogen absoluut geen blauwe ogen hebben :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Bij Berners komt het door de blessen.

En nee, bij Malamutes mag hier niet maar daarom komt het nog wel voor ;)

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”