Helemaal gemist, deze reacties.
Gaat ie:
Amber & Lootah schreef:Nog even iets, wat me nu opvalt aan jouw foto's is dat je border een gevlekte neus heeft. Bij aussies is dat iets wat alleen voorkomt bij merle's. Een echte solid kleur heeft een neus met volledig pigment. Dus het zou best eens een cryptic merle kunnen zijn. Als je het zeker wilt weten of het echt een merle is kun je een DNA test laten doen.
Cryptic merle is uiterst zeldzaam, daar zou ik zeker niet van uit gaan.
Gevlekte neuzen zie je heel veel bij bonte honden, dus zo vreemd is dat niet. Het komt ook voor bij blessen.
MARC_S schreef:Hoi Marjoleine, dan heb ik wel een leuke vraag voor jou. Hoe kan het dat een hond met het blauwe ogen gen een blauw en een bruin oog heeft? Een volledig zwarte hond kan nl 1 blauw oog hebben. Dat zal het blauwe ogen gen moeten zijn aangezien bont en merle uitgesloten zijn. Aangezien genen maar op 1 locus liggen betekent dat dat bij het ene oog iets anders is gebeurd dan bij het andere.
Ja, daar heb je een punt. Maar ook bij mensen komt dit voor. Het kan een lokale mutatie van iets zijn, een beschadiging of gewoon een oorzaak die we niet kennen.
MARC_S schreef: Bordercollies hebben vaak een blauw oog door de aftekening. Ik heb nooit geweten dat het blauwe ogen gen in de bordercollie zat. Ik heb nl nog nooit een bijna effen bordercollie met blauwe ogen gezien. Wel huskies. Die hebben het blauwe ogen gen wel zeker zover ik weet. Van de bordercollie wist ik dit niet. Het zijn daar nl vrijwel altijd honden met iets te brede blesjes en vrij hevige witte aftekening.
Jawel, daar zit het ook in, zij het zeldzaam. Het kan ook door de aftekening komen inderdaad, maar ook door het blauwe-ogen gen.
Huskies hebben het ook, Malamutes ook en er zijn nog meer rassen. Zou ik na moeten kijken, maar ze zijn er wel.