Tijdens gesprekken met een aantal ervaren voorjagers is wel mijn eigen idee bevestigd dat Ean hoogstwaarschijnlijk te weinig passie heeft om heel erg ver te komen, maar dat zal voor degene die mijn topics over Ean gevolgd heeft ook wel niet echt een verrassing zijn

En daar zit nu mijn vraag.... Hij is tijdens de trainingen langzaam met naar de dummy toelopen en blijft soms onderweg staan. Ook op de terugweg is hij vaak wat langzaam maar dan kan ik hem met mijn stem motiveren en dat gaat dan prima. Ik denk zelf dat het alles te maken heeft met onzekerheid en met druk die hij ervaart tijdens de trainingen, maar geloof me als ik zeg dat ik daar alles aan doe wat ik kan om te vermijden. Maar alleen al aanwezigheid van andere honden maakt denk ik dat hij het moeilijker vind. Aan de andere kant werd hij tijdens deze trainingsweek op sommige momenten en op sommige terreinen zo gemotiveerd dat hij wel ging als een speer.
Kortom; iemand een idee hoe ik hem ook tijdens trainingen wat sneller kan laten worden? Met in het achterhoofd dat wat Netty altijd zegt: "trekken werkt beter dan duwen" zit ik te denken aan iets met een extra motivatie bij de dummy maar hoe? Voerdummy gaat hij niet sneller op, denk zelf omdat het dan nog weer even duurt voordat hij het voer krijgt (namelijk als hij het komt brengen).
Oh ja; de ervaren voorjagers zeiden; het zit er in en het is gedrag wat je er niet uit kunt trainen. Maar ze zeiden een jaar geleden ook dat ik Ean niet kon laten apporteren

edit: foto van alle honden, Ean zit helemaal links