Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

motivatie en snelheid

Moderator: moderatorteam

Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

motivatie en snelheid

Ongelezen bericht door Moniek B. »

We hebben afgelopen week samen met 15 andere Flatcoateds een trainingsweek gehad in Kaprun, Oostenrijk. Echt he-le-maal geweldig. Op fantastische terreinen enorm veel ervaring opgedaan en zien wat allemaal mogelijk is. Ean was overduidelijk de hond die het minst ver was, maar daar werd in de oefeningen rekening mee gehouden en hij heeft enorm veel geleerd van het alleen al kijken naar de andere honden op B1 en B2-niveau.

Tijdens gesprekken met een aantal ervaren voorjagers is wel mijn eigen idee bevestigd dat Ean hoogstwaarschijnlijk te weinig passie heeft om heel erg ver te komen, maar dat zal voor degene die mijn topics over Ean gevolgd heeft ook wel niet echt een verrassing zijn :hmmm: En dat is ook niet erg. Wat ik wel graag wil is er dat uithalen wat er wel in zit; want hij heeft mij (en ook de ervaren voorjagers) afgelopen week toch wel verbaasd met wat hij wel kan als hij gemotiveerd is.

En daar zit nu mijn vraag.... Hij is tijdens de trainingen langzaam met naar de dummy toelopen en blijft soms onderweg staan. Ook op de terugweg is hij vaak wat langzaam maar dan kan ik hem met mijn stem motiveren en dat gaat dan prima. Ik denk zelf dat het alles te maken heeft met onzekerheid en met druk die hij ervaart tijdens de trainingen, maar geloof me als ik zeg dat ik daar alles aan doe wat ik kan om te vermijden. Maar alleen al aanwezigheid van andere honden maakt denk ik dat hij het moeilijker vind. Aan de andere kant werd hij tijdens deze trainingsweek op sommige momenten en op sommige terreinen zo gemotiveerd dat hij wel ging als een speer.

Kortom; iemand een idee hoe ik hem ook tijdens trainingen wat sneller kan laten worden? Met in het achterhoofd dat wat Netty altijd zegt: "trekken werkt beter dan duwen" zit ik te denken aan iets met een extra motivatie bij de dummy maar hoe? Voerdummy gaat hij niet sneller op, denk zelf omdat het dan nog weer even duurt voordat hij het voer krijgt (namelijk als hij het komt brengen).
Oh ja; de ervaren voorjagers zeiden; het zit er in en het is gedrag wat je er niet uit kunt trainen. Maar ze zeiden een jaar geleden ook dat ik Ean niet kon laten apporteren :F: Wil het toch eerst eens proberen!

edit: foto van alle honden, Ean zit helemaal links
Afbeelding
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: motivatie en snelheid

Ongelezen bericht door ranetje »

Zo'n trainingsweek lijkt me ontzettend leuk :ok:

Heel ervaren trainers zeggen soms ook iets omdat het in hun systeem nooit is gelukt :mrgreen:
Dus kijken of je het enthousiasme en de prooidrift kan vergroten lijkt me zeker het proberen waard :ok:

Mijn teckel is heel enthousiast geworden door een touwtje aan de dummy te doen en er mee te trekken.
Feestje bouwen met de dummy dus, maar nu mag hij mee doen.
Ik las laatst ook van iemand die de dummy aan een touw aan een lange stok had gedaan en dan daarmee de hond verleidde tot sneller en feller vastpakken.

Natuurlijk zitten aan dit soort oefeningetjes altijd een paar haken en ogen.
Maar ik denk dat het risico dat Ean te hard en te fel wordt niet zo vreselijk groot is?

Verder zou ik hem denk ik meer vrijheid bieden en lekker laten racen.
Maar dat is zuiver gevoelsmatig. :wink:
Misschien heb je net te veel appèl op hem gezet?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Geweldige foto en wat een leuke ervaring moet dit geweest zijn :ok:
Een konijnenvel om de dummy kan soms ook wonderen doen (althans dat was bij Beauty wel zo). Zij had niet veel met de dummy en liep vaak ook zo langzaam en nonchalant richting dummy en dat veranderde toen dat velletje om de dummy ging .... toen ging ze wel voluit.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

als ie nou halverwege blijft staan met de dummy kan je misschien door je hurken gaan en hem dan blij bij je roepen?
hoop dat dat je wat kan helpen.

verder lijkt me het me een hele leuke week geweest....

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

zou het een probleem van teveel appel kunnen zijn? jemble is met z'n bijna 16 maanden een erg jonge hond en we trainen op een leuk nivo maar hij hoeft van mij niet altijd netjes zittend de dummy te brengen en train ik zelf met hem thuis dan mag hij bij dubbel apportjes ook meteen weer weg naar de andere dummy.hij kan netjes de dummy zittend brengen als ik daar zelf de houding voor aanneem maar omdat ik een beetje spirit er in wil houden hoeft dat dus niet altijd van mij zodat het niet een moeten wordt.misschien ook weer terug naar kleine afstanden en niet te veel achter elkaar,dus 3x leuk werk laten zien en dan stoppen op het hoogte punt(als hij eigenlijk nog wel wilt dus)
en misschien nog belangrijker voor ean,altijd succes hebben.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

laura23 schreef:als ie nou halverwege blijft staan met de dummy kan je misschien door je hurken gaan en hem dan blij bij je roepen?
Doe ik ook als hij tijdens het terugbrengen langzaam is, maar... het gaat vooral om het naar de dummy toe gaan. Dat is het "probleem".
fabienne s schreef:jemble is met z'n bijna 16 maanden een erg jonge hond en we trainen op een leuk nivo maar hij hoeft van mij niet altijd netjes zittend de dummy te brengen
Herkenbaar; Ean hoeft dat thuis ook zeker niet altijd en ook op de training werk ik het niet altijd netjes af. Vaak mag hij de dummy nog vasthouden terwijl ik hem uitgebreid beloon en de riem weer aandoe en wegloop. Daar ligt ook niet echt het probleem. Dit speelt denk ik wel:
fabienne s schreef: zou het een probleem van teveel appel kunnen zijn?
Waarbij ik wil opmerken dat ik niet veel minder appel zou kunnen geven, maar dat Ean iets al heel snel als druk ervaart (zie ander topic over Ean en zwemmen). Daarom denk ik ook dat hij thuis wel sneller gaat dan op de training. Als eerste omdat dan alles 'losser' gaat. En als tweede minstens net zo belangrijk denk ik, is dat hij tijdens de training niet alles wat hij graag zou willen mag. Zoals teefjes besnuffelen en reuen uitdagen. Ik leid dat in banen door hem op zo'n moment het commando nee te geven (met normale stem, zeker niet hard en als hij stopt krijgt hij beloning) maar ik kan me gezien zijn gevoeligheid voorstellen dat hij dat als druk ervaart :19: Maar ja, omwille van de goede gang van zaken tijdens zo'n training en straks een keer op een certificaatdag kan ik hem natuurlijk ook niet helemaal zijn gang laten gaan. Ik denk dat ik het daarom vooral moet zoeken in de motivatie-kant.

Ik heb gisteren even geprobeerd hoe hij reageert als ik een dummy wegtrek zoals Nettie ook zei (en ik zelf ook al een beetje in gedachten had). Nadeel daarvan is dat hij eerst met zijn poten op de dummy gaat staan en dan pas de dummy oppakt. En daar dan ook erg in aarzelt, alsof hij afwacht of de dummy opnieuw weggetrokken wordt. Mijn gevoel zegt dat dat hem ook niet gaat worden eigenlijk.

Ben nu begonnen met hem met mijn stem te belonen als hij naar de dummy toeloopt. Want ik betrapte mezelf erop dat ik, totdat hij bij de dummy is, niets zeg.. Misschien dat dat hem nog wat stimuleert?
Kortom; ik kan nog goede ideeen gebruiken :engel:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Moniek B. schreef:Kortom; ik kan nog goede ideeen gebruiken :engel:
:denken:
Ben geloof ik even uitgel.. :mrgreen:

Kent hij het commando "vast" eigenlijk?
Dan zou je tijdens het wegtrekken van de dummy dat commando kunnen geven.
Misschien helpt dat?

Eigenlijk zou ik in eerste instantie die poten op de dummy niet zo erg vinden.
Hij moet dat ding belangrijk genoeg gaan vinden om snel op te halen ..............
Zou het eigenlijk moeten zien :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Ik wil een voorbeeld geven. Bij de reddingshondengroep is vorige week een kooiker geslaagd voor inzet puin examen. De hond is nu 6 jaar en is op een leeftijd van 4 begonnen en daarvoor niets mee gedaan. Door uitgestippelde trainingsroute naar het einddoel in hele kleine stapjes te doen met veel motivatie en daarin regelmatig stappen terug te doen is dit doel bereikt. Ik denk dat dit ook voor jou hond mogelijk zou kunnen zijn in de jachttraining

Jan
Jan
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef:Ik wil een voorbeeld geven. Bij de reddingshondengroep is vorige week een kooiker geslaagd voor inzet puin examen. De hond is nu 6 jaar en is op een leeftijd van 4 begonnen en daarvoor niets mee gedaan. Door uitgestippelde trainingsroute naar het einddoel in hele kleine stapjes te doen met veel motivatie en daarin regelmatig stappen terug te doen is dit doel bereikt. Ik denk dat dit ook voor jou hond mogelijk zou kunnen zijn in de jachttraining

Jan
Dat denk ik ook :E:
Alleen is de vraag; hoe krijg ik hem zo gemotiveerd om die hele kleine stapjes ook te doen? Welke middelen zet ik daarbij in...
Wat is er bij die Kooiker gebruikt?
ranetje schreef: Kent hij het commando "vast" eigenlijk?
Dan zou je tijdens het wegtrekken van de dummy dat commando kunnen geven.
Misschien helpt dat?
Ja, kent ie.. Kan het eens proberen...
ranetje schreef:Eigenlijk zou ik in eerste instantie die poten op de dummy niet zo erg vinden.
Hij moet dat ding belangrijk genoeg gaan vinden om snel op te halen ..............
Ik ben een beetje bang dat hij dan, als het touw er over een (hele :wink: ) tijd niet meer aanzit hij er alsnog op gaat staan.. Met name omdat het al wat moeite gekost heeft om hem de dummy op te laten pakken in een eerder stadium...Vandaar mijn twijfel...
ranetje schreef:Zou het eigenlijk moeten zien
Tijd voor een afspraak? :F:
Kan ook kijken of ik keer een filmpje kan maken...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

is het niet een idee om ean tijdens de trainingen dat hij niet aan de beurt is aan een pin te leggen?en dan zo dat hij een beetje uit de groep vandaan is?als voor hem de 'bemoeienissen' van jou m.b.t. andere honden al teveel zou zijn is misschien een rustige plek zonder de baas wel een beter idee?dan hoef je je daar al in elk geval niet meer mee bezig te houden. ik laat jemble tijdens te trainingen ook gewoon gaan(tussen door dan,hij hoeft dan niks) en probeer me er ook niet teveel mee te bemoeien.jemble is ook heel erg gevoelog en ook daar moet ik dus mee oppassen dat ik niet teveel 'nee'en 'laat dat'gebruik.ik ben dus tussen door met hem bezig met klein spel en knuffen.
is het nivo wat je nu met ean loopt makkelijk te behappen voor hem?ik train met jemble in 2 groepen de c op maandag en de b(wt achtig)op dinsdag maar die dinsdag training heeft hij nog wel wat hulp bij nodig en die krijgt hij ook,ik sta daar dus heel vaak met het idee dat ik het wel zie of ie het wel of niet doet,en zo niet dan krijgt hij aan alle kanten hulp.daar groeit z'n ego ook lekker van en ik sta meestal verbaasd omdat hij het dus vaak wel erg goed doet.krijg jij daar ook de ruimte en tijd voor in de groep?
als ik met jemble dat met de dummy doe wat jij dus met ean deed dan gaat hij ook met z'n poten meppen en slaan,mij mij mij! denkt ie dan.heerlijk toch?de dummy wilt hij dan dus wel erg graag hebben(mits het geen scheuren en trekken wordt)
moeilijk en lastig hoor,bij m'n vorige teef hielp 1 jaar vakantie trouwens het beste.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”