Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Training Ivan 5-6-2010 deel 2

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Training Ivan 5-6-2010 deel 2

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

deel 2:

Afbeelding
Transport lopen

Afbeelding
Bewaken achter het pak in opperste concentratie

Afbeelding
Je mag niet weg vluchten hoor!

Afbeelding
Heel netjes opgelet Ivan, als beloning voor het goede bewaken bied de pakwerker zijn mouw aan.

Afbeelding
Los laten om weer achter de pakwerker te zetten om te bewaken

Afbeelding
Op scherp staan

Afbeelding
Weer transport lopen

Afbeelding
Nogmaals bewaken (en kijk die achterpoten, klaar om te springen om de mouw te pakken)

Afbeelding
Hebbus!!!! (een van mijn favo foto's uit deze serie)

Afbeelding
Leren been stellen op de fiets, pas voor de 2e keer gedaan

Afbeelding
Netjes vast

Afbeelding
Keurig op het been

Afbeelding
Volle beet

Afbeelding
Bewaken

Afbeelding
Als beloning bijten omdat hij goed bewaakt

Afbeelding
Transport lopen

Afbeelding
na het harde werk is het lekker bij komen in de auto in de autokennel

Afbeelding
Goed gedaan ventje!
Marloes*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: Training Ivan 5-6-2010 deel 2

Ongelezen bericht door Marloes* »

Wat een mooie hond!
Hij ziet er al erg "volwassen" uit!
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

:ok: :ok:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Leuke serie hoor!
De foto waar jij bij hebt gezet dat het je favoriete foto is, daarop heeft Ivan niet de mooie volle beet die gewenst is toch? Ik zie dat het pak maar tot halverwege zijn bek zit en dat hij hem niet vast heeft met zijn kiezen.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

LongFields schreef:Leuke serie hoor!
De foto waar jij bij hebt gezet dat het je favoriete foto is, daarop heeft Ivan niet de mooie volle beet die gewenst is toch? Ik zie dat het pak maar tot halverwege zijn bek zit en dat hij hem niet vast heeft met zijn kiezen.
ik geloof dat dat in de knpv minder erg is als bij ipo.
Net als dat verbijten in de knpv ook minder erg is als bij ipo.

toch Carmen (of een andere knpv'er) :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Nou een mooie volle beet wordt wel erg graag gezien hoor, maar voor de punten maakt het ietsje minder uit dan bij de IPO.

Hij heeft trouwens op het been steeds een hele mooie volle beet. Voelt ie zich wss nog net wat zekerder nog met alle voetjes op de grond :ok: .

Mooie serie foto's en er wordt hard gewerkt zo te zien. :ok:
Laatst gewijzigd door Budkes op 11 jun 2010 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Aniek

Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Cash schreef:
ik geloof dat dat in de knpv minder erg is als bij ipo.
Net als dat verbijten in de knpv ook minder erg is als bij ipo.

toch Carmen (of een andere knpv'er) :wink:
Verbijten kost wel punten :wink: Vol bijten zien ze graag maar is niet noodzakelijk :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Serieus vraagje en niet een discussie :wink:

Maar is het normaal dat je zo een jonge hond leert bijten, ik zie op alle foto's de hond aan de prikker, ik dacht ook in de knpv dat je het speelerdewijs trainde, zeker het bijtwerk. :19:
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief

Marloes* schreef:Wat een mooie hond!
Hij ziet er al erg "volwassen" uit!
toch heeft hij nog een puppenkop af en toe :) zal zo wel een foto plaatsen daarvan :)
hij word a.s. dinsdag 1 jaar.
Sonnie1983
Zeer actief

klopt dat hij daar nog niet vol bijt, maar ik vind het een mooie foto zo zijn koppie. Op de mouw moet hij af en toe nog iets vollere beet hebben inderdaad. Op het been doet hij dat wel al goed.
Maar mijn vriend is dit ook pas zijn eerste hondje in de KNPV (uberhaupt zijn eerste hond waar hij mee traint) dus hij heeft nog veel begeleiding nodig en die krijgt hij dan ook op de club. Ze helpen hem allemaal maar vooral 1 clubgenoot begeleid hem met zijn hond.

Af en toe mag Ivan van korte afstand stellen en dan zit hij wel goed op de mouw. maar hier nog geen foto's van omdat hij dit niet elke training doet, hij zet vooral ivan nog gewoon op de mouw.
Sonnie1983
Zeer actief

Budkes schreef:Nou een mooie volle beet wordt wel erg graag gezien hoor, maar voor de punten maakt het ietsje minder uit dan bij de IPO.

Hij heeft trouwens op het been steeds een hele mooie volle beet. Voelt ie zich wss nog net wat zekerder nog met alle voetjes op de grond :ok: .

Mooie serie foto's en er wordt hard gewerkt zo te zien. :ok:
komt wel goed met dat bijten, hij doet het heel graag. het is ook nog dat mijn vriend moet leren hoe en wat, en hoe de hond helpen etc.
Sonnie1983
Zeer actief

billy schreef:Serieus vraagje en niet een discussie :wink:

Maar is het normaal dat je zo een jonge hond leert bijten, ik zie op alle foto's de hond aan de prikker, ik dacht ook in de knpv dat je het speelerdewijs trainde, zeker het bijtwerk. :19:
bijtwerk is ivan als pup geplaagd en mocht hij op de puppenmouw bijten. Daarna overgegaan naar het pak. Waar hij 9 van de 10x nog gewoon opgezet word. Ivan word a.s. dinsdag 1 en af en toe mag hij een keer van korte afstand stellen. Dus nog echt niet de afstanden zoals je ze uiteindelijk ziet. Van pups af aan leer je ze dus al wat straks de bedoeling is. uiteraard gaan ze pas echt bijten op het pak als ze uitgewisseld zijn, voor het wisselen nog wel op de pupmouw maar tijdens het wisselen bijten ze niet of amper.
Hij doet het heel erg graag, dat zie je ook wel aan zijn staart op de foto's.
Ivan is nu al een flinke, sterke hond. Dat zal het komende jaar nog wel wat meer worden verwacht ik.

De prikband gebruikt mijn vriend niet met alle oefeningen. En als hij hem wel gebruikt gebruikt hij hem op correcte wijze. De prikband had hij niet als pup om uiteraard.
Voor ivan is het bijten echt een beloning, het bijten op de jutelap na het kistje revieren bijv. of het bijten na het goed bewaken.

Overigens zal een meer ervaren KNPV-er het wel beter uit kunnen leggen, ik doe zelf geen PH1 maar zoekhonden dus ga af en toe kijken bij training maar vind het moeilijk te verwoorden omdat ik het zelf niet train.
Maar weet wel dat Ivan het bijtwerk erg leuk vind.
Sonnie1983
Zeer actief

Ivan's puppenkoppie (vind dat je nog goed ziet dat het een jonge hond is aan zijnkoppie):

Afbeelding

Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Sonnie1983 schreef:
billy schreef:Serieus vraagje en niet een discussie :wink:

bijtwerk is ivan als pup geplaagd en mocht hij op de puppenmouw bijten. Daarna overgegaan naar het pak. Waar hij 9 van de 10x nog gewoon opgezet word. Ivan word a.s. dinsdag 1 en af en toe mag hij een keer van korte afstand stellen. Dus nog echt niet de afstanden zoals je ze uiteindelijk ziet. Van pups af aan leer je ze dus al wat straks de bedoeling is. uiteraard gaan ze pas echt bijten op het pak als ze uitgewisseld zijn, voor het wisselen nog wel op de pupmouw maar tijdens het wisselen bijten ze niet of amper.
Hij doet het heel erg graag, dat zie je ook wel aan zijn staart op de foto's.
Ivan is nu al een flinke, sterke hond. Dat zal het komende jaar nog wel wat meer worden verwacht ik.

De prikband gebruikt mijn vriend niet met alle oefeningen. En als hij hem wel gebruikt gebruikt hij hem op correcte wijze. De prikband had hij niet als pup om uiteraard.
Voor ivan is het bijten echt een beloning, het bijten op de jutelap na het kistje revieren bijv. of het bijten na het goed bewaken.

Overigens zal een meer ervaren KNPV-er het wel beter uit kunnen leggen, ik doe zelf geen PH1 maar zoekhonden dus ga af en toe kijken bij training maar vind het moeilijk te verwoorden omdat ik het zelf niet train.
Maar weet wel dat Ivan het bijtwerk erg leuk vind.
Oke , maar ik vroeg het me gewoon af, een jonge hond en zie met fiets en beenstellen een strake lijn aan de prikker, vroeg me gewoon af of dat wel leuk was in de opbouwfase :wink:
Ik heb er ook niet zoveel verstand van maar het lijkt me in de knpv juist het stimuleren om te bijten , leuk maken en daarna kan je gaan bijschaven desnoods met een prikker.

Ben ook wel benieuwd naar de knpv mensen hun mening
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief

Een hond heeft op zo'n moment wel ontzettend veel drift wat ze dan wel sterker maakt.

Maar met veel dingen gebruikt hij geen prikband.
Ik heb zelf met bepaalde oefeningen ook bij Diego een prikband gebruikt. Bij mij was dit een goed hulpmiddel. Nu kan ik een heleboel oefeningen gewoon aan de halsband. En beiden honden en beiden bazen trainen met plezier.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

zag mijn naam al ergens voorbij komen :wink:

zoals ik in deel 1 al schreef vind ik Ivan veel te jong om al zo veel te doen (kleuters, jonge kinderen stuur je ook niet naar de universiteit en vind dat je dat wel van je hond verwacht als je zo jong al zo veel wilt doen)......het is nog een jonge hond, je vraagt al zo veel van hem door al deze oefeningen (zoals je in deel 1 beschreef) al te doen, of het moet "vrijblijvend" zijn, maar dan is het geen oefenen (vind ik :F:)

weet het wel een beetje hoor, met mijn eerste hond ook veel vlotter gegaan, maar toch pas dat die op afstand stelde op een maand of 18 en ook toen pas meer echt gaan oefenen, daarvoor vooral meegekeken, meegelopen om zelf kennis op te doen en verder (idd vrijblijvend) wat oefeningen op basis van beloning/voer

over de beet, vol bijten wordt in de KNPV wel graag gezien, maar kost geen punten als het niet zo is, verbijten kost wel punten.

vwb bijten aan de prikker, dat kan, maar niet bij een jonge hond in opbouw (in mijn ogen, ook al mensen om me heen gehad die dat wel vonden kunnen, onder het mom van "daar wordt hij hard van")
zou er dan ook voor kiezen bij het zetten op het been hier de lijn aan de vaste band te hebben ipv aan de prikker....
Sonnie1983
Zeer actief

het is zeker niet in het mom van daar word ie hard van.

op de club waar mijn vriend zit word wel op hoog niveau serieus getraind. Ze zeggen ook eerlijk wat ze van dingen vinden, of als ze je te snel vinden gaan.

maar er zit nog geen druk op of wat dan ook bij de hond. Ook niet gestraft als het een keer wat minder gaat.
De oefeningen doet hij niet allemaal elke training.

Stellen doet Ivan heel af en toe van een korte afstand. Dat zal misschien 1x in de maand zijn ofzo. Verder word hij gewoon opd e mouw of op het been gezet. Dat afstand stellen dat komt straks wel over een aantal maanden.
of zoals het kistje, dat gebeurd nog steeds op het veld. Net zolang tot hij dit helemaal goed doet, dan gaan ze pas weer een stapje verder. Niet overhaast.

Meestal doet hij een oefening of 3/4 per training (volgen altijd uiteraard).
het is niet dat hij de hele avond bezig is met alleen maar ivan. Hij doet zowiezo 1x in de week het pak aan. En verder kijkt hij veel en helpt hij veel.
misschien lijkt het transport lopen hier wel heel lang duren als je al die foto's ziet, maar dit komt omdat ik veel foto's heb geknipt van maar een paar keer 10 meter heen en weer lopen.

Ivan gaat elke week weer een stapje vooruit, doel is om in het jaar dat Ivan 3 word naar de keuring te gaan, maar word dat in het jaar dat ie 4 word ook prima.
Ivan word niet verkocht ofzo (mochten daar ooit aanbiedingen voor komen wat misschien wel niet komt omdat dit zijn eerste hond is) Diego en Ivan blijven nl. bij ons. Vriendje wil daarom dan ook met Ivan alle certificaten gaan halen is de bedoeling. En hij neemt er zijn tijd voor.
Sonnie1983
Zeer actief

overigens geeft het hondje zelf ook de laatste tijd aan dat hij vooruit wil en wil leren. Dus van de ene kant hem uitdaging bieden om wat nieuws te leren of een stap verder te gaan, en van andere kant ook weer niet te snel.
Maar degene die hem begeleid houd hem ook wel terug als hij een stap te snel wil.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Een jonge hond die nog in de opbouwfase is qua bijten zou ik niet aan de prikband laten bijten maar aan de vaste band. Bijten moet nu vooral leuk zijn. :wink:
De lijn hou je strak tijdens het bijten, daarmee kun je hem steunen.
Bij ons wordt de hond ook geholpen door hem er als het ware "in te duwen", pakt ie bij dan wordt ie beloond.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Sonnie1983 schreef:het is zeker niet in het mom van daar word ie hard van.
waarom dan????
op de club waar mijn vriend zit word wel op hoog niveau serieus getraind. Ze zeggen ook eerlijk wat ze van dingen vinden, of als ze je te snel vinden gaan.
ken de club......
maar er zit nog geen druk op of wat dan ook bij de hond. Ook niet gestraft als het een keer wat minder gaat.
De oefeningen doet hij niet allemaal elke training.
gaat niet om of je straft als het een keer wat minder gaat of niet,
straffen heeft nl nog helemaal geen nut als de oefening nog niet begrepen wordt en op deze leeftijd worden oefeningen over het algemeen nog niet dusdanig begrepen....
Stellen doet Ivan heel af en toe van een korte afstand. Dat zal misschien 1x in de maand zijn ofzo. Verder word hij gewoon opd e mouw of op het been gezet. Dat afstand stellen dat komt straks wel over een aantal maanden.
of zoals het kistje, dat gebeurd nog steeds op het veld. Net zolang tot hij dit helemaal goed doet, dan gaan ze pas weer een stapje verder. Niet overhaast.
waarom soms dan wel vanaf korte afstand, of het is goed en hij weet zijn plek (en kan dan dus van afstand stellen of op commando kort aanbijten, hoeft dan in elkgeval niet meer gezet te worden) of hij weet t nog niet en moet altijd gezet worden....
Meestal doet hij een oefening of 3/4 per training (volgen altijd uiteraard).
waarom volgen altijd uiteraard, volgen is ten eerste een oefening die je apart thuis heel handig kan oefenen, gewoon dagelijks mee pakken, zeker als je ze "gewoon" uit moet laten, merk nu met een eigen wei dat het in het dagelijks uitlaten meenemen van dat soort oefeningen wat meer "scherpte" bij mij vraagt, het sluipt er makkelijk in dat niet te doen als je toch niet over straat hoeft.....
en daarnaast kan je volgen in iedere oefening mee pakken (dus hoeft het niet standaard het volgparcours deel te zijn)
het is niet dat hij de hele avond bezig is met alleen maar ivan. Hij doet zowiezo 1x in de week het pak aan. En verder kijkt hij veel en helpt hij veel.
misschien lijkt het transport lopen hier wel heel lang duren als je al die foto's ziet, maar dit komt omdat ik veel foto's heb geknipt van maar een paar keer 10 meter heen en weer lopen.
ehmmmm, dat blijft zo hoor, dat je niet de hele avond alleen maar met je hond bezig bent :wink:
en weet ook prima hoe ik in moet schatten hoeveel tijd/energie etc een oefening (voor een jonge hond) kost....
Ivan gaat elke week weer een stapje vooruit, doel is om in het jaar dat Ivan 3 word naar de keuring te gaan, maar word dat in het jaar dat ie 4 word ook prima.
waarom nu al een leeftijd, weet dat daar in de regio ze ze idd met 2 jaar en een beetje al op de keuring willen hebben, maar ik zou zeggen, gewoon oefenen en als de hond klaar is gaan nadenken over wanneer naar de keuring, niet een tijdsbestek nu al opleggen.....
Ivan word niet verkocht ofzo (mochten daar ooit aanbiedingen voor komen wat misschien wel niet komt omdat dit zijn eerste hond is) Diego en Ivan blijven nl. bij ons. Vriendje wil daarom dan ook met Ivan alle certificaten gaan halen is de bedoeling. En hij neemt er zijn tijd voor.
dacht dat het eerst de bedoeling was dat hij wel vertrok?????
_____________________________________________________________________________________________________________________________

@ Inge, voor het stimuleren van een duwbeet zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.....moet zeggen dat ik al veel voorbij heb zien komen, maar nooit veel succes heb gezien (toch jaren zo getraind bij mijn eerste clubje, pas sinds ik nu een end weg zit echt een goede methode gezien/geleerd) met in de beet duwen......lijnspanning en ruimte geven werkt vaak beter, maar ook hulp vanuit de helper, maar dat is wat lastig op deze wijze uit te leggen.....
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Hahaha....wat dat betreft ben ik ook maar groen hoor.
Ik kom wel een keertje kijken :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Inge schreef: Ik kom wel een keertje kijken :wink:
dat is altijd te regelen :engel:
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:Hahaha....wat dat betreft ben ik ook maar groen hoor.
Ik kom wel een keertje kijken :wink:
ach, heeft bij mij ook jaren geduurd hoor :wink:
eneh, ben ook pas 2 certificaten en 2 toetsingen verder.....
hoop daar 24 juli een 3de certificaat bij te zetten....
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Selena schreef:
Inge weet toch wel wat we met kijkers doen he :wink: (zie Tim..... :engel: )
eneh, Inge, je hoeft niet het hele end te rijden, tot aan Lithoijen is ver zat, dan kan je wel meerijden.....
Inge
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
Selena schreef:
eneh, Inge, je hoeft niet het hele end te rijden, tot aan Lithoijen is ver zat, dan kan je wel meerijden.....
Zal waarschijnlijk niet meer voor jouw keuring lukken (voorbereidingen koppelwedstrijd etc en de laatste weken wil ik je niet in de weg zitten) maar als mijn meisjes ook mee kunnen (of iig Biène) maak ik graag van je aanbod gebruik.

Kom je morgen trouwens ook naar Welschap voor hun jubileumwedstrijd met live-muziek?

Enne.....ik ben een watje dus ik ga niet in het pak voor die debiele honden van Dick :pffff: :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

crutz
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:
crutz schreef:
Selena schreef: dat is altijd te regelen :engel:
Zal waarschijnlijk niet meer voor jouw keuring lukken (voorbereidingen koppelwedstrijd etc en de laatste weken wil ik je niet in de weg zitten) maar als mijn meisjes ook mee kunnen (of iig Biène) maak ik graag van je aanbod gebruik.

Kom je morgen trouwens ook naar Welschap voor hun jubileumwedstrijd met live-muziek?

Enne.....ik ben een watje dus ik ga niet in het pak voor die debiele honden van Dick :pffff: :mrgreen:

nope, morgenmiddag oefenen......eneh, als Frank meegaat (een beetje werk afhankelijk) kan Biene sowieso mee, want dan kan de grote aanhanger mee (ruimte voor 10 honden) dus dat is dan geen probleem, ik heb alleen zelf geen trekhaak en mag er niet mee rijden....

ben over een tijdje wrs wel in Welschap, hoorde dat daar binnenkort een helpers examen is waar ik mss naartoe moet....

eneh, watje, dan dus niet mee..... :Q:

p.s. doe je morgen wel ff bellen...
Selena
Zeer actief

Inge schreef:
Wel die van mij?! :mann:

crutz
Zeer actief
Contacteer:

Selena schreef:
Inge schreef:
Pippi :Q: :Q: :Q:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Selena schreef:
Inge schreef:
Die zijn mogelijk nog gestoorder :N: :N:

Carmen....is goed :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Selena
Zeer actief

crutz schreef:
Selena schreef:
Inge schreef:
Pippi :Q: :Q: :Q:
Nee, dan zijn Dick's honden gewoon een dagje de mijne...wordt wel een feestje met lossen dan denk ik :mrgreen: :smile:

Pippi mag eerst 'ns een jaar worden ofzo, dan zullen we wel kijken of we gaan beginnen met oefenen :lol1:

Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”