Maar is het nog steeds zo dat een RV toestemming moet geven voor een ras dat niet op de werkhondenlijst staat, als iemand IPO en/of speuren wil doen?
Dat is toch afgeschaft?
Moderator: moderatorteam
NahJacksel schreef:wil je IPO gaan doen met Willemijn?
Ja, dat meende ik al.Charles vd B schreef:n het IPO regelment stond vroeger een opsomming van de rassen, maar dat is er nu uit.
je hebt toestemming nodig van de rasvereniging. De clubs van de oude werkhondenlijst hebben automatisch al toestemming gegevenMarjoleine schreef:NahJacksel schreef:wil je IPO gaan doen met Willemijn?
Ja, dat meende ik al.Charles vd B schreef:n het IPO regelment stond vroeger een opsomming van de rassen, maar dat is er nu uit.
Dus iemand met een ras dat niet op de werkhondenlijst staat heeft geen toestemming meer nodig, dat heb ik dan goed toch?
Dan snap ik het nog steeds niet, maar ik weet wel hoe het zit nujaninca2002 schreef: je hebt toestemming nodig van de rasvereniging. De clubs van de oude werkhondenlijst hebben automatisch al toestemming gegeven
toestemming te geven voor een ras of deze aan IPO examens mag deelnemenMartijn schreef:De rasvereniging? Wat heeft die er mee te maken?
Ik heb een hond van een ras welke niet voorkomt op de lijst van werkhondenrassen der FCI. Mag ik nu wel IPO-training en eventueel IPO-exmens doen?Martijn schreef:De rasvereniging? Wat heeft die er mee te maken?
hebben geen toestemming nodig, maar hebben ook geen rashondenlogboek waar examens worden bijgehouden. Voor hen wordt dit bijgehouden in werkboekjes en die komen van de Commissie Werkhonden.Machie schreef:Hoe werkt het dan met kruisingen?
Die staan niet op de werkhondenlijst en hebben geen RV...
Dan heb je geen hond van een ras dat niet op de lijst staat.Machie schreef:Hoe werkt het dan met kruisingen?
Maar dat is dus het gekke, Mal. Die lijst is er niet meer. Maar de toestemming is blijkbaar nog steeds nodig.malinois schreef:Ik heb een hond van een ras welke niet voorkomt op de lijst van werkhondenrassen der FCI. Mag ik nu wel IPO-training en eventueel IPO-exmens doen?
Met Fien dan zekerMarjoleine schreef:NahJacksel schreef:wil je IPO gaan doen met Willemijn?![]()
klopt.Marjoleine schreef:Dan heb je geen hond van een ras dat niet op de lijst staat.Machie schreef:Hoe werkt het dan met kruisingen?
Je hebt namelijk helemaal geen ras.
Werklijnen zijn ook geen ras, dat zijn kruisingen. Dus dat kan dan, neem ik aan.
Maar dat is dus het gekke, Mal. Die lijst is er niet meer. Maar de toestemming is blijkbaar nog steeds nodig.malinois schreef:Ik heb een hond van een ras welke niet voorkomt op de lijst van werkhondenrassen der FCI. Mag ik nu wel IPO-training en eventueel IPO-exmens doen?
Fien heeft een per-ongeluk-gaatje van Willemijn, dus het gaat toch Willemijn worden denk ikMagic schreef:Met Fien dan zekerMarjoleine schreef:NahJacksel schreef:wil je IPO gaan doen met Willemijn?![]()
Is dat alleen in NL zo?malinois schreef: Wat Jan al zei, de rassen van de vroegere rassenlijst mogen zo meedoen, deze toestemming is niet meer nodig... voor alle andere rassen wel.
Blijkbaar wel:Magic schreef:Is dat alleen in NL zo?malinois schreef: Wat Jan al zei, de rassen van de vroegere rassenlijst mogen zo meedoen, deze toestemming is niet meer nodig... voor alle andere rassen wel.
Nee, dat die hond van dat ras die sport beoefent.Martijn schreef:En dan moet de rasvereniging "Euh..ja. We vinden het goed." zeggen? Dat ik met mijn hond bij jouw club lid wordt?
Bezopen.
Kan wel bezopen zijn, maar alle NBG verenigingen zijn aangesloten bij de bond en moeten zich dus houden aan hun regels. Dit is er eentje van...Martijn schreef:Het zal best een regel zijn alleen slaat hij nergens op. De Rasvereniging heeft helemaal nergens toestemming over te geven zolang het mijn hond en jouw club aangaat.malinois schreef:Ik heb een hond van een ras welke niet voorkomt op de lijst van werkhondenrassen der FCI. Mag ik nu wel IPO-training en eventueel IPO-exmens doen?Martijn schreef:De rasvereniging? Wat heeft die er mee te maken?
Ja dat mag, mits u beschikt over een schriftelijke toestemming van de desbetreffende rasvereniging.
niks meer en niks minder. Dat staat nu eenmaal in de reglementen.
De verenigingen zijn akkoord met deze reglementen (van de bond) en moeten zich daar dus ook aan houden.
http://www.nbg-hondensport.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan moet de rasvereniging "Euh..ja. We vinden het goed." zeggen? Dat ik met mijn hond bij jouw club lid wordt?
Bezopen.
Ja dat heb ik er altijd van begrepen...Marjoleine schreef:Nee, dat die hond van dat ras die sport beoefent.Martijn schreef:En dan moet de rasvereniging "Euh..ja. We vinden het goed." zeggen? Dat ik met mijn hond bij jouw club lid wordt?
Bezopen.
Ja, ik snap het ook niet hoor, maar ik vermoed dat het iets te maken heeft met of een RV wel of niet wil dat "hun" ras die sport doet en dus dat imago krijgt?
Dat ze niet willen dat je IPO doet met een Golden of zo?
Ik zeg maar wat, hoor.
dat word over het algemeen zo toegestaanMarjoleine schreef:Indit geval gaat het om een CC en die mag van mij best IPO doen
Hij is de eerste niet trouwens, er is er al eens eerder een geweest.
Het werd trouwens speuren, lijkt me redelijk onschuldig
Hoe zou het dan zitten met rassen die twee RV's hebben?Martijn schreef:[Het blijft raar. Net zo raar als dat je aan de personeelsvereniging van de Volkswagenfabriek moet vragen of je met je Golfje mee mag doen aan een rally.
Is het WK FCI het hoogst haalbare? En daar mogen dus geen X Mechelaars aan meedoen?malinois schreef:hebben geen toestemming nodig, maar hebben ook geen rashondenlogboek waar examens worden bijgehouden. Voor hen wordt dit bijgehouden in werkboekjes en die komen van de Commissie Werkhonden.Machie schreef:Hoe werkt het dan met kruisingen?
Heeft dus niets met de FCI te maken, maar mogen ook niet aan alle wedstrijden meedoen, bijv. de NK Alle Rassen en de WK FCI.
Klopt vandaar dat je de IMCA wedstrijden hebtZoek stok! schreef:Is het WK FCI het hoogst haalbare? En daar mogen dus geen X Mechelaars aan meedoen?malinois schreef:hebben geen toestemming nodig, maar hebben ook geen rashondenlogboek waar examens worden bijgehouden. Voor hen wordt dit bijgehouden in werkboekjes en die komen van de Commissie Werkhonden.Machie schreef:Hoe werkt het dan met kruisingen?
Heeft dus niets met de FCI te maken, maar mogen ook niet aan alle wedstrijden meedoen, bijv. de NK Alle Rassen en de WK FCI.
De vraag heeft zich bij mijn weten nog niet voorgedaanMartijn schreef:Ook nog. Die moeten zeker allebei toestemming geven ofzo?Magic schreef:Hoe zou het dan zitten met rassen die twee RV's hebben?Martijn schreef:[Het blijft raar. Net zo raar als dat je aan de personeelsvereniging van de Volkswagenfabriek moet vragen of je met je Golfje mee mag doen aan een rally.
O joh, ik dacht dat dit alleen bij agility was.janinca2002 schreef: Klopt vandaar dat je de IMCA wedstrijden hebt
Ja, en idd. nee daar mogen tot op heden geen X mechelaars aan meedoen. Ik hoorde afgelopen weekend wel dat ze er mee bezig zijn dit aan te passen maar hoever ze daarmee zijn weet ik niet precies.Zoek stok! schreef:Is het WK FCI het hoogst haalbare? En daar mogen dus geen X Mechelaars aan meedoen?malinois schreef:hebben geen toestemming nodig, maar hebben ook geen rashondenlogboek waar examens worden bijgehouden. Voor hen wordt dit bijgehouden in werkboekjes en die komen van de Commissie Werkhonden.Machie schreef:Hoe werkt het dan met kruisingen?