Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toestemming RV

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Toestemming RV

Ongelezen bericht door malinois »

Martijn schreef:
malinois schreef:Ik hoorde afgelopen weekend wel dat ze er mee bezig zijn dit aan te passen maar hoever ze daarmee zijn weet ik niet precies.
Niet ver, schat ik. Bij kruisingen kun je de kwestie natuurlijk niet bij de rasvereniging neerdonderen.
Moet je zelf nadenken en dat is moeilijk.
dat is onzin natuurlijk, de NBG staat los van de RV. Maar moeten wel toestemming voor andere rassen dan de werkhondenrassen hebben om een hond van een bepaald ras niet behorende tot de voormalige lijst examens/wedstrijden af te nemen. Trainen is geen probleem, maar zodra je examens/wedstrijden gaat doen wordt het wel een probleem.
Daarom mag je bijv. wel bij een NBG vereniging trainen met een kruising maar bij sommige kringgroepen niet.
Ook niet met een kruising DH bijvoorbeeld.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ik ben de NBG niet, ik zal als ik thuiskom straks een vriend van me bellen, die is jarenlang regiocommisaris geweest bij de NBG dus weet er vast meer van dan ik....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef: De NBG organiseert nu de wedstrijden maar dat mag ook een andere club of gewoon een particulier initiatief zijn.
Ja natuurlijk maar je traint bij een NBG vereniging dus die moet voldoen aan de regels van de NBG niet aan je eigen regels want daarvoor ben je NBG lid.
Er zijn niet veel andere verenigingen dan een kringgroepvereniging of NBGvereniging dus veel andere clubs zijn er niet.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Martijn schreef:Het is een beslissing van de raad van beheer zelf om wedstrijden met andere rassen te sanctioneren.
En als ze dat niet doen dan kun je nog steeds buiten de raad van beheer om wedstrijden organiseren.
Volgens mij is het van oorsprong andersom.
De Raad wil niet beperken, die wilde oorspronkelijk (en nog steeds) juist mogelijk maken dat meer rassen meededen.

Die werkhondenlijst was namelijk niet van de Raad. Die was van de FCI.
En van de FCI mochten alleen de rassen die daarop stonden meedoen aan wedstrijden. Blijkbaar hebben trainingsclubs daar zelf de trainingen aan gehangen, wat wel logisch is: waarom zou je iemand die niet mee mag doen op een examen wel laten trainen? Dat geeft maar ruzie.
Die gedachte snap ik wel.

En de Raad heeft toen gezegd: Wie niet op die lijst staat maar toch wil meedoen mag dat. De RV's kwamen daartegen in opstand: de poedelclub wilde niet dat poedels dat gingen doen, zoiets.
En toen kwam de regel: als de RV toestemming geeft mag je meetrainen en meelopen, óók als je ras niet op de lijst staat.

Voor zover ik weet is dát hoe het is gegaan. :19:
En nu is de lijst vanuit de FCI opgeheven, maar is er blijkbaar (nog) geen aanpassing op gemaakt.
Die lijst is nog niet zo lang opgeheven, dacht ik.
Maar ik zal het eens vragen bij de Raad. Dat lijkt me de aangewezen bron ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Magic schreef: Hoe zou het dan zitten met rassen die twee RV's hebben? :denken:
Toestemming van de RV waar je lid van bent is voldoende voor zover ik weet.
Dat geldt althans wel voor andere dingen wat die twee RV's betreft.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef: De raad en de poedelclub hebben in deze schets een beetje last van grootheidswaanzin.
Het is namelijk niet aan de poedelclub om iets te vinden over wat ik met mijn poedel uitspook.
Nou ja, vinden mag wel maar ga niet doen alsof je er iets over te zeggen hebt want dat is niet zo. Klaar.
Natuurlijk wel. Als zij de titels en de diploma's uitgeven, beslissen ze ook aan wie.
Net als in de mensensport: als je je niet aan de regels van de bond houdt mag je niet meedoen met de grote jongens.
Ik heb zelf meer met de Nederlandse Wet. Ik weet dat de raad graag denkt dat ze wetten maakt maar toch is dat niet zo.
Ik ook Martijn, maar zie boven.
Het is niet alleen Nederlandse wet. Want die geven de titels niet uit.
Het gaat er niet om of ze willen beperken of juist promoten. Het gaat er om dat de rasvereniging geen toestemming kan geven of onthouden.
Die hebben helemaal niets toe te staan.
Ja, dat hebben ze wel. Want ze maken de regels voor hun leden namelijk.
Als de Raad niet wil beperken kunnen ze de boel gewoon open gooien. Daar krijg je geen ruzie met de rasverenigingen over want die hebben daar helemaal geen stem in. Die gaan over fokken. Niet over vrijetijdsbesteding.
Nee.
De Raad is een vereniging. De RV's zijn leden. Die hebben dus inspraak.
En de leden van de Raad beslissen de zaken. Die bepalen wie welke dingen mag en wie welke titels kan halen.
Niet de wet.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Het gaat er om dat je geen toestemming kunt onthouden. Dat kun je nergens op baseren.
Hooguit geen medewerking verlenen. Dat is niet hetzelfde als doen alsof het niet mag.
Dat doen ze niet.
Dat doet de bond. Die wil die toestemming. Zo simpel is het.
Anders mag je best meedoen, maar niet voor het echie.
Nee. De (leden van de )Raad bepaalt wat ze zelf doet en niet doet. Dat is iets heel anders dan doen alsof de rasvereniging er iets over te zeggen heeft.
Dat hebben ze wel, want zo is dat besloten. Democratisch.

Een organisatie die van zichzelf niet weet waar hun zeggenschap begint en ophoudt is geen knip voor de neus waard. Dat geldt zowel voor de Raad als voor rasverenigingen.
Dat je samen een wedstrijdcircuit runt zegt niet dat je daarom de baas over alles wat een wedstrijd is bent.
Gooi je ook de sportbonden op de schop dan? Die werken exact zo namelijk.
Zeg gewoon hoe het zit. Zeg gewoon dat jouw club gekozen heeft om iets niet te doen. Dat is meer dan genoeg.
Als dat zo was, maar dat is niet zo. Er is voor gekozen dat elke club zelf die keuze kan maken.
ALS de rasverenigingen iets in de melk te brokkelen hadden dan hadden ze het toch allang dichtgetimmerd? Waarom zouden ze in de zelfde vergadering niet besloten hebben om zelf die toestemming actief aan de rasverenigingen te vragen? Dus een nieuwe lijst samen te stellen? Dat is een kwestie van één mailing naar een al bestaand adressenbestand.
Nee, dat gaat niet zonder de FCI, want het zijn internationaal erkende titels. Dus zo simpel zal dat niet zijn. Je kan niet als land zomaar een lijst maken die internationaal werkt. Daar vraag je medewerking voor.
En volgens mij is dit een tussenfase omdat de FCi er nog niet uit is. Die hebben ook met andere landen te maken namelijk.
Net zoals je een nest kunt fokken buiten de regels van de rasvereniging kun je ook een wedstrijd organiseren buiten de regels van de rasvereniging. Toestemming heeft niemand nodig.
Natuurlijk. Alleen moet je dan niet boos worden als je niet dezelfde rechten krijgt als de rest.
Ze laten het bewust open en onduidelijk om de indruk te wekken dat er vreselijk veel gedaan moet worden voor het zover is. Dat is onzin en een heel erg onbehoorlijk.
En dat waag ik te betwijfelen.
Maar ik ga het navragen.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Verenigingsrecht, Martijn.
Verdiep je daar eens in.

De Raad houdt zich echt wel aan de wet, hoor.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Dat de Raad de wet niet breekt ben ik met je eens. Ze gaan er wel wat creatief mee om.
Ze doen bijvoorbeeld alsof een rasvereniging er iets over te zeggen heeft wat de leden met hun hond mogen doen. Dat is niet zo.
Dat geeft aan dat ze de kaders wel kennen maar bewust vervagen. Dat vind ik een slechte eigenschap voor een club.
Dat doen ze niet.
Ze hebben wel te maken met de regels van wedstrijden, en in dit geval met de bond die over die wedstrijden gaat.
Als die bond gewoon die rassen zou toestaan was er niks aan de hand. Maar dat doen ze dus niet. Ze willen toestemming van de RV.
De vraag hoort te zijn of de rasvereniging wenst mee te werken aan de door de raad of bond georganiseerde wedstrijden.
Niet of ze toestemming geven om het met een hond van dat ras te doen.
Het zijn twee heel verschillende kwesties en dat weet de Raad heus wel. Of ze weten het niet en dat is dan op zijn eigen manier belachelijk.
Het klopt sowieso niet.
Waarom?
Als een ras bij de FCI niet als specifiek voor dat doel geschikt op hun lijst staat, waarom zou een RV dan mee moeten werken?
Wat een onzin.
De bond wil die toestemming. Blijkbaar willen ze zich daarmee veilig stellen voor iets.
Wat dat dan is weet ik niet, maar blijkbaar vinden ze het nodig.
Misschien moet je gewoon eens aan de bond gaan vragen waarom ze toestemming willen voor een hond, terwijl de FCI die hele lijst heeft opgedoekt?

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik kan je prima volgen.
Maar jij wilt graag de Raad aan het kruis spijkeren terwijl je deze keer echt ergens anders moet zijn.

En je zegt de dingen graag nét even verkeerd.
Maar er wordt mensen niet verteld wat ze met hun hond mogen.
Er wordt ze verteld wat wedstrijdregels zijn.
En die wedstrijden doen ze met hun hond.

Voor je materieel heb je nou eenmaal regels. Gek he?

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
malinois schreef:
Martijn schreef: De NBG organiseert nu de wedstrijden maar dat mag ook een andere club of gewoon een particulier initiatief zijn.
Ja natuurlijk maar je traint bij een NBG vereniging dus die moet voldoen aan de regels van de NBG niet aan je eigen regels want daarvoor ben je NBG lid.
Dat klopt! Het staat een club vrij om het zelf niet te doen. Maar het is niet verboden. Ook niet zonder toestemming van de rasvereniging.
Het is dus een keuze van de clubs, de trainclub en de NBG dus. En daarom is het onzin om naar de rasvereniging te wijzen. Die is helemaal geen partij in de casus.

Zeg dan gewoon "nee. Doen wij niet" Dat mag gewoon. Waarom dan lullen over de rasvereniging? Die kan er helemaal niets mee.

Als de NBG morgen beslist om behendigheid in het programma op te nemen kan dat gewoon.
Als de Raad van Beheer wil dat alle rashonden overal aan mee kunnen doen kan dat ook. Weer zonder toestemming van wie dan ook.
gevraagd en het mag niet, je krijgt geen keurmeester toegewezen als vereniging omdat je je niet aan de regels houdt.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik dacht dat om deze hele bemoeienis de KNPV-titels ook niet meer op stambomen komen te staan. De KNPV heeft geen zin in die bemoeienis en al helemaal niet in regels die de toegang tot wedstrijden e.d. zouden beperken tot rashonden. Het is natuurlijk ook "maar" een nederlandse vereniging, maar ik ben blij dat ze hun eigen plan trekken.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”