Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitsturen en komen op bevel

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Uitsturen en komen op bevel

Ongelezen bericht door ranetje »

In het grote jachthondentopic hebben we er al eens over gesproken
Bedoeld wordt hier het "vrij" weg sturen van de hond zodat je hem terug kunt fluiten.
Onderdeel van de C proef van de KNJV.
De hond moet wel weggaan (minimaal 30 meter) anders kan je hem niet terugroepen.
Daarbij is het de bedoeling dat hij "vrij" is, dus niet overduidelijk loopt te wachten tot je hem terugroep :mrgreen:
Ik heb een hele tijd zitten puzzelen op een ander woord dan "vooruit" omdat dat commando bij het dirigeren wordt gebruikt.
De meeste cursisten gebruiken wel het commando vooruit, maar dat wil ik liever niet gebruiken.
Dan kom ik met het lijnen lopen voor het dirigeren (A proef KNJV) weer in de problemen

Ik heb sinds kort een nieuw commando voor het "uitsturen" op die C proef.
Ontdekt tijdens een obedience oefening met Rana, waar ik sinds kort op een hondenschool weer wat mee train. :D

Ik gebruik het commando "go-go-go" (op zijn Engels uitgesproken, bekend Jaap? :8): ).
Met enige spanning in mijn stem zeggen "even rennen?" en dan heel enthousiast uitgesproken "go-go-go".
Het is kernnelijk een heel "opzwepend" commando. :D

Als ik het bos in ga met de honden dan moeten ze zitten en gaat de lijn er af. Daar heb ik het "commando" eerst mee verbonden omdat ze dan allebei met een noodvaart 100 meter wegsprinten het bos in voor de eerste P&P :wink:

Daarna ben ik het commando gaan gebruiken als ik een appèl oefeningetje met ze had gedaan, dan mochten ze "even rennen" en vervolgens op de fluit terug voor een volgend oefeningetje.

Het lijkt te gaan werken :ok:
Ita ging uitstekend weg op de laatste training.
Het terugroepen gaat ook vrij goed.
Ze maakt alleen een wat ruime boog als ze terugkomt :mrgreen:

Tip van de trainer was om ook te letten op de richting die ze gaat.
Gaat ze recht van je af dan is het fluiten moeilijker dan wanneer ze net even een bocht gaat maken en ze wat meer met de zijkant naar je toe loopt.
Volgens hem komen dan "de oren los" oftewel, dan komt de fluit of de stem beter binnen :ok:

edit: 2 x typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 23 mei 2010 15:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder

Re: Uitsturen en komen op bevel

Ongelezen bericht door josefientje »

Dat is een goeie! Vooruit sturen gaat prima, maar dan verwachten ze wel dat er een eindpunt is, of een commando komt of een stopfluit. Maar vrij vooruit of weg lopen doen ze dan inderdaad niet.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Wat toevallig. Ik heb het hier net vorige week nog over gehad met de trainers. Sita is nog erg onzeker met het vooruitsturen op langere afstanden, dus ik wil het vooruit stuur commando niet gebruiken voor het vrij geven. Ik ga je tip eens proberen. Denk dat dat hier ook gaat werken!
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sita schreef:Wat toevallig. Ik heb het hier net vorige week nog over gehad met de trainers. Sita is nog erg onzeker met het vooruitsturen op langere afstanden, dus ik wil het vooruit stuur commando niet gebruiken voor het vrij geven. Ik ga je tip eens proberen. Denk dat dat hier ook gaat werken!
:ok:
Ik ben benieuwd of het bij jou ook werkt :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Klinkt goed! :ok: Zet me aan het denken, kan ik misschien ook goed toe gaan passen voor Ean en het vooruit. Hoewel het wel redelijk goed gaat moet ik zeggen maar als ik inderdaad ooit toekom aan dirigeren heb ik liever dat hij lijnen loopt...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

ik vindt dit een verschrikkelijke oefening,de meeste retrievers gaan niet vrijwillig 30 mtr rennen voor niks om vervolgens weer terug te moeten naar de baas.zo ook jemble niet en dat koste mij in april een heel mooi certificaat met 9'ns een 8 en een 10.
vooruit sturen betekend voor jemble dat er wat ligt en dat is ook de opbouw van de oefening dus ben ik dat uitsturen en komen op bevel ook maar is anders aan gaan pakken nadat ik te horen had dat 'dirigeren'tijdens deze oefening wat punten kan kosten.wat ik nu doe is met een voerbakje op z'n kop(anders apporteerd hij dat bakje)wat brokjes neer leggen en hem met een vrolijke 'toe maar' :cheer: weg sturen.terug komen is nooit een probleem geweest,1 fluit en hij zit voor me.als ultieme beloning mag hij dat bakje als nog gaan halen.tijdens onze trainings avonden trainen we dit ook en meestal blind(dus geen bakje),gelukkig staat de trainer open voor eigen inbreng en mag ik desnoods dat bakje gebruiken.maar tot nu toe volstaat mijn 'toe maar'meer dan voldoende om hem op afstand te krijgen(moet zeggen dat ik bij deze oefening meestal probeer om de laatste te zijn zodat hij de andere al heeft zien rennen :mrgreen: )
ik hoop dat het zo een beetje gaat werken met hem zodat ik in augustus als nog een leuk diplomatje heb.
Afbeelding

jemble 5 maanden
ranetje
Zeer actief

fabienne s schreef:ik vindt dit een verschrikkelijke oefening,de meeste retrievers gaan niet vrijwillig 30 mtr rennen voor niks om vervolgens weer terug te moeten naar de baas.zo ook jemble niet en dat koste mij in april een heel mooi certificaat met 9'ns een 8 en een 10.
vooruit sturen betekend voor jemble dat er wat ligt en dat is ook de opbouw van de oefening dus ben ik dat uitsturen en komen op bevel ook maar is anders aan gaan pakken nadat ik te horen had dat 'dirigeren'tijdens deze oefening wat punten kan kosten.wat ik nu doe is met een voerbakje op z'n kop(anders apporteerd hij dat bakje)wat brokjes neer leggen en hem met een vrolijke 'toe maar' :cheer: weg sturen.terug komen is nooit een probleem geweest,1 fluit en hij zit voor me.als ultieme beloning mag hij dat bakje als nog gaan halen.tijdens onze trainings avonden trainen we dit ook en meestal blind(dus geen bakje),gelukkig staat de trainer open voor eigen inbreng en mag ik desnoods dat bakje gebruiken.maar tot nu toe volstaat mijn 'toe maar'meer dan voldoende om hem op afstand te krijgen(moet zeggen dat ik bij deze oefening meestal probeer om de laatste te zijn zodat hij de andere al heeft zien rennen :mrgreen: )
ik hoop dat het zo een beetje gaat werken met hem zodat ik in augustus als nog een leuk diplomatje heb.
Je bent de enige niet die deze oefening verschrikkelijk vindt. :wink:
Ik hoopte eigenlijk dat ze hem er uit zouden halen, maar dat lijkt maar steeds niet te kunnen.......
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Gaaf hoor als je dan iets vind wat werkt :ok:
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief

wat is ook het nut van deze oefening?ze willen hem vrij bij je vandaan zien gaan,maar een hond die in het veld z'n eigen plan trekt is ook niet echt handig en volgens mij ook niet echt de bedoeling(ja misschien bij een staande hond?) dus daarom zou die oefening/proef alleen al onzin zijn.willen ze weten of hij wel terug komt op 1/2 fluitjes?zet hem dan op z'n kont op 30-40 meter en fluit hem dan in zou ik denken,of zet op z'n minst iets neer of een paaltje in de grond als aantrekkings punt.op de proef in april moest jemble een end vooruit rennen op een kaal en saai veldje met verder op een sloot die hij niet kon zien.ja leuk :19: ,meneer ging 10 meter en toen kon ik het vergeten en kreeg ik te horen 'hij moet verder'.ja dat snap ik,alleen m'n hond snapt dit niet!hij ging op z'n kont een beetje tongelen en toen heb ik hem maar terug gefloten want dit was sneu voor jemble.ik wilde iets en hij snapte het niet.gelukkig komt hij op 1 fluitje dat is tenminste nog iets.
met een leuke 'toe maar'denkt hij nu ; waar dan,waar dan?en gaat hij wel en ligt er ergens ook een bakje met koek,wel in een rechte lijn voor hem uit.
zou niet weten hoe ik dit anders zou kunnen trainen naast dit wat ik nu doe. naja we gaan lekker door en dit najaar hopenlijk zijn eerste wt en daar komt deze maffe oefening niet in voor.
Afbeelding

jemble 5 maanden
ranetje
Zeer actief

fabienne s schreef:wat is ook het nut van deze oefening?ze willen hem vrij bij je vandaan zien gaan,maar een hond die in het veld z'n eigen plan trekt is ook niet echt handig en volgens mij ook niet echt de bedoeling(ja misschien bij een staande hond?) dus daarom zou die oefening/proef alleen al onzin zijn.willen ze weten of hij wel terug komt op 1/2 fluitjes?zet hem dan op z'n kont op 30-40 meter en fluit hem dan in zou ik denken,of zet op z'n minst iets neer of een paaltje in de grond als aantrekkings punt.op de proef in april moest jemble een end vooruit rennen op een kaal en saai veldje met verder op een sloot die hij niet kon zien.ja leuk :19: ,meneer ging 10 meter en toen kon ik het vergeten en kreeg ik te horen 'hij moet verder'.ja dat snap ik,alleen m'n hond snapt dit niet!hij ging op z'n kont een beetje tongelen en toen heb ik hem maar terug gefloten want dit was sneu voor jemble.ik wilde iets en hij snapte het niet.gelukkig komt hij op 1 fluitje dat is tenminste nog iets.
met een leuke 'toe maar'denkt hij nu ; waar dan,waar dan?en gaat hij wel en ligt er ergens ook een bakje met koek,wel in een rechte lijn voor hem uit.
zou niet weten hoe ik dit anders zou kunnen trainen naast dit wat ik nu doe. naja we gaan lekker door en dit najaar hopenlijk zijn eerste wt en daar komt deze maffe oefening niet in voor.
Het gaat om het werk na het schot, dus of het een staande hond is of niet, maakt voor deze proef niet uit :wink:
Ik ben het helemaal met je eens dat dit nergens op slaat.
Als een hond "vrij" is mag hij ook bij je blijven staan, zitten of liggen :mrgreen:
Dus je moet je hond een truukje leren om "vrij" ongeveer 30 meter weg te lopen en direct terug te komen op de fluit.
Wat voor commando je er ook aan verbindt, het blijft een kunstje dat je hem laat doen.
Want ze hebben op een proef ook niet de hele dag tijd om te wachten tot de hond zelf op onderzoek uit gaat.
Vroeger was deze oefening ook bij de G&G van Cynophilia.
Daar hebben ze het er uit gehaald, omdat ze het nogal zinloos vonden.

Kennelijk is dat nog niet doorgedrongen bij de KNJV :19:

Gelukkig zit dit niet in de workingtests :ok:
Ook bij andere wedstrijden voor jachthonden heb ik er nog niet van gehoord of gezien.

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 25 mei 2010 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Slim bedacht! Ik vind het ook een vreemde oefening, maar super als het dan toch lukt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:Als ik het bos in ga met de honden dan moeten ze zitten en gaat de lijn er af. Daar heb ik het "commando" eerst mee verbonden omdat ze dan allebei met een noodvaart 100 meter wegsprinten het bos in voor de eerste P&P :wink:
Dát was slim bedacht zeg! :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Als ik het bos in ga met de honden dan moeten ze zitten en gaat de lijn er af. Daar heb ik het "commando" eerst mee verbonden omdat ze dan allebei met een noodvaart 100 meter wegsprinten het bos in voor de eerste P&P :wink:
Dát was slim bedacht zeg! :ok:
Het kost soms een beetje tijd :mrgreen:
Maar uiteindelijk ben ik er toch opgekomen.
Gisteren ging het op de training ook perfect.
Alleen had ze een loslopende kip gezien, dus het terugfluiten ................................... :N:
Nou ja niet geweldig zullen we maar zeggen :engel:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Maar het uitstuurgedeelte ging prima? :mrgreen: :wink:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Maar het uitstuurgedeelte ging prima? :mrgreen: :wink:
Ja hoor uitstekend. :ok:
En toen ze zich realiseerde dat ze in de richting ging van een veld waar ze eerder op de avond die kip had gezien ging het nóg beter :mrgreen: :smile:
Kip was al lang weer weg, maar je kunt niet weten hé? :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:En toen ze zich realiseerde dat ze in de richting ging van een veld waar ze eerder op de avond die kip had gezien ging het nóg beter :mrgreen: :smile:
:smile: :smile: :smile:
Nu gaat ze het vast wel leuk vinden :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:En toen ze zich realiseerde dat ze in de richting ging van een veld waar ze eerder op de avond die kip had gezien ging het nóg beter :mrgreen: :smile:
:smile: :smile: :smile:
Nu gaat ze het vast wel leuk vinden :mrgreen:
Dat onderdeel van de training vast wel :mrgreen:
Nou ook nog even het tweede deel ..................................

Snellllllllll terugkomen op de fluit :8):
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief

stuur ook is een paar kippen richting heiloo! wedden dat jemble er dan ook als een gek de meters er in heeft.
wat een mazzel had je met die kippen en ach dat snel terug komen op de fluit komt ook wel weer goed toch?
Afbeelding

jemble 5 maanden
ranetje
Zeer actief

fabienne s schreef:stuur ook is een paar kippen richting heiloo! wedden dat jemble er dan ook als een gek de meters er in heeft.
wat een mazzel had je met die kippen en ach dat snel terug komen op de fluit komt ook wel weer goed toch?
Ja hoor, dat terugkomen komt ook wel weer goed :wink:
Is er geen boer bij je in de buurt die even een kipje te leen heeft? :lol1:
Of misschien een van de buren met kippen in de tuin :idea: :D
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

gogogo werkt hier ook goed. niet voor vrijgeven maar ik gebruikte het met flyball.

lotje had moeite om bij mij weg te lopen en bij flyball heb ik toch graag dat ze snel van mij wegloopt.

door heeeeel enthousiast gogogo!!! te roepen vergat ze op een orf andere manier haar plakband-aan-het-vrouwtje en vloog ze over de baan :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

massam schreef:gogogo werkt hier ook goed. niet voor vrijgeven maar ik gebruikte het met flyball.

lotje had moeite om bij mij weg te lopen en bij flyball heb ik toch graag dat ze snel van mij wegloopt.

door heeeeel enthousiast gogogo!!! te roepen vergat ze op een of andere manier haar plakband-aan-het-vrouwtje en vloog ze over de baan :ok:
:mrgreen:
Plakband-aan-het-vrouwtje ......
Mooie uitdrukking :ok: ik heb er meteen beeld bij :D
Afbeelding
Sepje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner

Ongelezen bericht door Sepje »

Ik ben nog niet zo lang bezig met shiver op de knjv.. ( vanaf april )
Toch vind ik het een lastige oefening, en hij heeft hem nog maar net onder de knie.

Is het dan slim om dan ipv, ''vooruit'', ''go go go'' te roepen?

Wel een goeie tip! ik weet alleen niet of wij zo verkomen ( knjv a ) :wink:
ranetje
Zeer actief

Dat is een keuze die je zelf maakt.
Ik vind "vooruit" een commando om de hond een bepaalde richting op te sturen waar hij dan ook iets moet doen.
En als je dat wegzenden uit de C proef steeds hebt geoefend met dat commando dan zou je de hond kunnen conditioneren op een stuk weglopen en dan meteen terugkomen zonder iets (zinvols) te doen.

Ik train ook niet voor een KNJV A. :wink:
Dat gebeurt waarschijnlijk ook nooit.
Maar vooruit kunnen sturen naar een apport vind ik best nuttig.

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 23 jun 2010 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Sepje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner

Ongelezen bericht door Sepje »

ranetje schreef:Dat is een keuze die je zelf maakt.
Ik vind "vooruit" een commando om de hond een bepaalde richting op te sturen waar hij dan ook iets moet doen.
En als je dat wegzenden uit de C proef steeds hebt geoefend met dat commando dan zou je de hond kunnen conditioneren op een stuk weglopen en dan meteen terugkomen zonder iets (zainvols) te doen.

Als je je hond vooruit stuurt naar een apport. Is het dan niet gewoon het commando ''apport'' ????
Of ''Zoek apport'' ??? ( ben nog niet lang bezig he, dus ik weet het niet! :19: )
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

heel slim bedacht. :E:
je kunt go-go-go ook heel enthousiast zeggen, dat werkt denk ik beter dan vooooooooruit.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
ranetje
Zeer actief

Sepje schreef:
ranetje schreef:Dat is een keuze die je zelf maakt.
En als je dat wegzenden uit de C proef steeds hebt geoefend met dat commando dan zou je de hond kunnen conditioneren op een stuk weglopen en dan meteen terugkomen zonder iets (zainvols) te doen.

Als je je hond vooruit stuurt naar een apport. Is het dan niet gewoon het commando ''apport'' ????
Of ''Zoek apport'' ??? ( ben nog niet lang bezig he, dus ik weet het niet! :19: )
Je stuurt vooruit naar een apport als jij weet waar het ligt en de hond niet :wink:
Eventueel kun je een "zoek" signaal geven als de hond vlak bij het apport is. (territoriumfluit)

Zoek apport zeg je als jij niet weet waar het apport ligt en de hond ook niet.

Apport zeg je als de hond het apport heeft zien vallen en dus weet waar hij wezen moet (bij markereer apport)
Afbeelding
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Langhaar schreef:heel slim bedacht. :E:
je kunt go-go-go ook heel enthousiast zeggen, dat werkt denk ik beter dan vooooooooruit.

Foutje, ik bedoel natuurlijk het commando VRIJ, daar kun je bijna niets inleggen.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Het vrij geven gaat super! Ik heb eerst de bal gegooid en daarna bij het inzetten van de sprint het commando go-go-go gegeven. Nu gaat ze al vooruit op het commando go-go-go. Nu nog de fluit er 100% inkrijgen en dan is de oefening geslaagd. Met Sita vrij laat pas met de fluit gaan werken. Taro reageert er super op en Sita mocht voorheen gewoon doorlopen, dus nu ook haar er aan laten wennen dat de fluit ook voor haar bedoeld is. En die Taro blijft maar braaf komen :mrgreen: Wat natuurlijk meestal nog steeds een heerlijke beloning oplevert.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sita schreef:Het vrij geven gaat super! Ik heb eerst de bal gegooid en daarna bij het inzetten van de sprint het commando go-go-go gegeven. Nu gaat ze al vooruit op het commando go-go-go. Nu nog de fluit er 100% inkrijgen en dan is de oefening geslaagd. Met Sita vrij laat pas met de fluit gaan werken. Taro reageert er super op en Sita mocht voorheen gewoon doorlopen, dus nu ook haar er aan laten wennen dat de fluit ook voor haar bedoeld is. En die Taro blijft maar braaf komen :mrgreen: Wat natuurlijk meestal nog steeds een heerlijke beloning oplevert.
Hartstikke goed :ok: :D
Als je de "hier" fluit wilt versterken probeer dan eerst eens een tijdje te fluiten als ze je richting op komt en dan meteen een balletje naast je opgooien, of een dummy als ze het geweldig vindt om die te apporteren.
Ze ziet dat dat er iets bij jou te beleven valt en dat kan de reactiesnelheid op de fluit verhogen.
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Heb geleerd dat uitsturen opgeheven wordt door een ander commando. Dus de de hond gaat op het commando "vooruit" in de aangegeven lijn vooruit tot er een nieuw commando volgt. Hetzij "zit" daarna "links, rechts of ga door, evt teritoriumfluit" waarom het commando "hier""kom voor" dan ineens taboe is snap ik niet.

Mvg Veenmug

Ps Heb in 2003 mijn laatste KNJV proef gelopen en heb nog nooit een correctie gekregen van de keurmeesters op "vooruit" bij vrij uitsturen.
Kan inmiddels veranderd zijn.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”