Bedoeld wordt hier het "vrij" weg sturen van de hond zodat je hem terug kunt fluiten.
Onderdeel van de C proef van de KNJV.
De hond moet wel weggaan (minimaal 30 meter) anders kan je hem niet terugroepen.
Daarbij is het de bedoeling dat hij "vrij" is, dus niet overduidelijk loopt te wachten tot je hem terugroep

Ik heb een hele tijd zitten puzzelen op een ander woord dan "vooruit" omdat dat commando bij het dirigeren wordt gebruikt.
De meeste cursisten gebruiken wel het commando vooruit, maar dat wil ik liever niet gebruiken.
Dan kom ik met het lijnen lopen voor het dirigeren (A proef KNJV) weer in de problemen
Ik heb sinds kort een nieuw commando voor het "uitsturen" op die C proef.
Ontdekt tijdens een obedience oefening met Rana, waar ik sinds kort op een hondenschool weer wat mee train.

Ik gebruik het commando "go-go-go" (op zijn Engels uitgesproken, bekend Jaap?

Met enige spanning in mijn stem zeggen "even rennen?" en dan heel enthousiast uitgesproken "go-go-go".
Het is kernnelijk een heel "opzwepend" commando.

Als ik het bos in ga met de honden dan moeten ze zitten en gaat de lijn er af. Daar heb ik het "commando" eerst mee verbonden omdat ze dan allebei met een noodvaart 100 meter wegsprinten het bos in voor de eerste P&P

Daarna ben ik het commando gaan gebruiken als ik een appèl oefeningetje met ze had gedaan, dan mochten ze "even rennen" en vervolgens op de fluit terug voor een volgend oefeningetje.
Het lijkt te gaan werken

Ita ging uitstekend weg op de laatste training.
Het terugroepen gaat ook vrij goed.
Ze maakt alleen een wat ruime boog als ze terugkomt

Tip van de trainer was om ook te letten op de richting die ze gaat.
Gaat ze recht van je af dan is het fluiten moeilijker dan wanneer ze net even een bocht gaat maken en ze wat meer met de zijkant naar je toe loopt.
Volgens hem komen dan "de oren los" oftewel, dan komt de fluit of de stem beter binnen

edit: 2 x typo