Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

help ga vanmiddag kijken!mechelsche herderxrottweiler

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: help ga vanmiddag kijken!mechelsche herderxrottweiler

Ongelezen bericht door Budkes »

DeniseCyril schreef:Ik snap best dat jullie denken ze heeft een dochter en de hond is te druk en noem maar op, ik ben het hier niet mee eens, ik weet wat een mechel inhoud en dat vrouwtjes ook rustiger zijn als mannetjes, en mijn gevoel is niet snel veranderd want dat was de reden dat ik de topic opende om misschien mijn gevoel weg te laten nemen omdat ze toch mooi warren en nog steeds zijn, en daarom al die vragen van waarom niet etc.
Ik blijf bij mijn standpunt ik ben inmiddels ook bij een fokker geweest ik hoop dat iemand wil weten hoe en wat zonder te zeggen dat het niet slim is, ik snap jullie zorgen echt maar weet echt wat ik doe! ik ben ook zeker vanplan om een cursus met de hond te gaan volgen
Nou ja, laten we maar zeggen dat ik hardnekkig ben.
Maar ik zou het dus niet doen als ik jou was. Ik heb 10 jaar les gegeven aan hondeneigenaren, gedrag en gehoorzaamheid, en de enige hond die ik ooit uit huis heb gepraat bij cursisten was een mechelaarteefje. Gelukkig zagen die mensen het ook redelijk op tijd in en voordat 1 van de vriendjes van hun kinderen daadwerkelijk het slachtoffer was geworden van de hond is ze geplaatst bij iemand die er KNPV mee ging doen.
Ik zie ook geen daadwerkelijk grote verschillen tussen reu en teef qua dominantie of felheid.
Dat je moeder vroeger Mechelaars heeft gehad moet je in een ander licht zien denk ik. De honden van 20-30? jaar terug kun je over het algemeen niet echt meer vergelijken met de honden van nu. Daarvoor heeft het fokken op werklust een veel te groot stempel gedrukt op het ras.

Tuurlijk ben je vrij je eigen mening te volgen, maar ik denk oprecht dat je jezelf, je kind en haar vriendjes er geen plezier mee gaat doen. De gemiddelde mechelaar is nu eenmaal niet de gemiddelde huishond. Ik kan fietsen tot ik er bij neer val met die mechelaar van mij, dat maakt geen enkel verschil. Hij is druk, heel erg druk en dat blijft hij ook. Daar helpt geen 10 kilometer fietsen per dag aan.

De hond overal mee naar toe nemen ? Als er 1 ras is die ik daar niet geschikt voor vind is dat wel de mechelse herder. Die wil regelen/gaat regelen en wil maar 1 ding dat is werken met de baas. Niet naar de braderie, en niet op visite. Daar heeft ie helemaal de rust niet voor. Daar ligt z'n hart niet. Z'n hart ligt bij zijn baas en alleen daar wil hij mee aan het werk. En iedereen die dat cirkeltje verstoort is voor de gemiddelde mechelaar een sta in de weg.

Maar als je al deze waarschuwingen in de wind gaat slaan, zoek dan in godsvredesnaam naar een stamboom mechelaar die niet uit werklijnen komt. Dus niet van het internet een leuk nestje zoeken, echt niet doen. Neem contact op met de rasvereniging. Ga eens naar een show en leg een aantal serieuse oprechte fokkers voor wat je met de hond wilt.

Maar nog liever, neem een ander ras.
Gr. Aniek

Afbeelding
DeniseCyril
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door DeniseCyril »

Ik was niet bij de kruising geweest maar bij een zuivere mechelaar ik heb alle informatie gekregen die ik nodig ben, waarom willen hun mij een hondje verkopen die eigelijk niet voor thuis is geschikt? Het was zijn tweede nestje en heb geen stamboom, maar ik weet wel de bloedlijnen etc, ik snap het wel wat je bedoeld maar een goede opvoeding moet ook sschelen toch? ik lees dat jou mechel ook ontzettend druk is maar is hij ook zo gemeen tegen kinderen dan? hier hoor ik dat ze juist beschermend zijn
wil zeggen dat ik weet waar ik aan begin en ik wil jullie best op de hoogte houden hoe het gaat de mama van de hondjes was heel rustig en de papa druk ja ze was wel opzoek naar aandacht
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

DeniseCyril schreef:Ik was niet bij de kruising geweest maar bij een zuivere mechelaar ik heb alle informatie gekregen die ik nodig ben, waarom willen hun mij een hondje verkopen die eigelijk niet voor thuis is geschikt? Het was zijn tweede nestje en heb geen stamboom, maar ik weet wel de bloedlijnen etc, ik snap het wel wat je bedoeld maar een goede opvoeding moet ook sschelen toch? ik lees dat jou mechel ook ontzettend druk is maar is hij ook zo gemeen tegen kinderen dan? hier hoor ik dat ze juist beschermend zijn
wil zeggen dat ik weet waar ik aan begin en ik wil jullie best op de hoogte houden hoe het gaat de mama van de hondjes was heel rustig en de papa druk ja ze was wel opzoek naar aandacht
Ja die van mij is gemeen tegen kinderen. Maar je hebt idd dikke kans dat ze heel beschermend is tegen jouw kinderen. Wat dan vaak automatisch inhoud dat ze de vriendjes bijt als ze denkt dat die jouw kinderen wat doen. Daarin schuilt dan ook direct het grote gevaar. Spelende kinderen.

Als je begint te praten over bloedlijnen maar geen stamboom, dan zou ik helemaal pas op de plaats maken. De x-mechelaars die vermeld staan op bloedlijnen.nl zijn nagenoeg allemaal gefokt en werkzaam binnen de KNPV. En met x-mechelaar bedoel ik alle mechelaars zonder stamboom met een "bloedlijn". Daarvan is de afstamming net zo bekend als van een stamboom-hond echter het blijven x-mechelaars. En waarom zou ik nu juist bij jouw verhaal graag willen dat je absoluut een stamboom hondje neemt. Juist omdat het om een mechelaar gaat. Binnen de stamboom-mechelaars heb je in ieder geval een grotere kans dat je een lijn treft die niet op scherpte zijn gefokt en waar je dus misschien dat mee kunt doen wat jij graag met een hond wilt doen.

En je kunt opvoeden tot je een ons weegt, maar sommige karaktertrekken voed je er niet uit, daar is jaren en jaren op gefokt, die ga je er niet even uit opvoeden.

Bij een fokker die mama en pappa hond aanwezig heeft zou ik nog meer pas op de plaats maken. Want waarom willen hun jou een hondje verkopen die niet geschikt is voor thuis ??
Nou voor een heleboel fokkers is dat heel erg simpel, die willen eraf. Zeker van hun teefjes, want reuen verkopen 10x beter binnen de sport.

Maar je mag me de bloedlijn wel PB-en als je wilt. Daar ben ik dan wel heel erg nieuwschierig naar. Dan weet ik uit welke lijnen ze komt en dan zal ik je graag advies geven.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

DeniseCyril schreef:Ik was niet bij de kruising geweest maar bij een zuivere mechelaar ik heb alle informatie gekregen die ik nodig ben, waarom willen hun mij een hondje verkopen die eigelijk niet voor thuis is geschikt? Het was zijn tweede nestje en heb geen stamboom, maar ik weet wel de bloedlijnen etc, ik snap het wel wat je bedoeld maar een goede opvoeding moet ook sschelen toch? ik lees dat jou mechel ook ontzettend druk is maar is hij ook zo gemeen tegen kinderen dan? hier hoor ik dat ze juist beschermend zijn
Ja die van mij is gemeen tegen kinderen. Maar je hebt idd dikke kans dat ze heel beschermend is tegen jouw kinderen. Wat dan vaak automatisch inhoud dat ze de vriendjes bijt als ze denkt dat die jouw kinderen wat doen. Daarin schuilt dan ook direct het grote gevaar. Spelende kinderen.

Als je begint te praten over bloedlijnen maar geen stamboom, dan zou ik helemaal pas op de plaats maken. De x-mechelaars die vermeld staan op bloedlijnen.nl zijn nagenoeg allemaal gefokt en werkzaam binnen de KNPV. En met x-mechelaar bedoel ik alle mechelaars zonder stamboom met een "bloedlijn". Daarvan is de afstamming net zo bekend als van een stamboom-hond echter het blijven x-mechelaars. En waarom zou ik nu juist bij jouw verhaal graag willen dat je absoluut een stamboom hondje neemt. Juist omdat het om een mechelaar gaat. Binnen de stamboom-mechelaars heb je in ieder geval een grotere kans dat je een lijn treft die niet op scherpte zijn gefokt en waar je dus misschien dat mee kunt doen wat jij graag met een hond wilt doen.

En je kunt opvoeden tot je een ons weegt, maar sommige karaktertrekken voed je er niet uit, daar is jaren en jaren op gefokt, die ga je er niet even uit opvoeden.

Bij een fokker die mama en pappa hond aanwezig heeft zou ik nog meer pas op de plaats maken. Want waarom willen hun jou een hondje verkopen die niet geschikt is voor thuis ??
Nou voor een heleboel fokkers is dat heel erg simpel, die willen eraf. Zeker van hun teefjes, want reuen verkopen 10x beter binnen de sport.

Maar je mag me de bloedlijn wel PB-en als je wilt. Daar ben ik dan wel heel erg nieuwschierig naar. Dan weet ik uit welke lijnen ze komt en dan zal ik je graag advies geven.
Gr. Aniek

Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik wil niet lullig doen maar je slaat precies de weg in die je nooit in moet slaan. Je praat over een cursus met je mechelaar. Een cursus....???? Maak er maar van levenslang werken met de hond. Mijn Belgische herder is redelijk te vergelijken met een mechelaar. Ze is fel, werklustig en erg druk soms. Ze kan niet bij kinderen. :neenee: Ik heb haar vanaf pup en meteen vanaf dag 1 gromde ze naar kinderen. Ze moet er niks van weten. :devil: Meenemen overal naartoe kan alleen als dat een honden-evenement is en de honden allemaal netjes aan de lijn lopen en de mensen met honden om kunnen gaan. Dan is ze prima. Mee naar een kermis, tuinfeest, visite, terrasje etc kan niet. Dronken mensen trekt ze niet, opdringerige mensen ook niet en gillende rondrennende kinderen al helemaal niet. Ze valt er niet naar uit maar ze mogen nooit in haar buurt kunnen komen. Daarvoor is ze te beschermend en ik ben veel te bang dat er een kindje in de buurt struikeld en tegen mijn hond aan zal vallen. Dan bijt ze dat kind. Ze kan best een balspelletje met een kind doen maar alleen onder zeer strenge begeleiding.

Ze is een teef zoals je leest en mijn hond laat niemand in huis komen. Ook niet als wij erbij zijn. Ze bijt bezoek als ze iets verkeerd doen.

Ik weet zeker dat jij niet klaar bent voor een hond van dat kaliber als eerste hond. Ik begrijp ook totaal niet waarom je aan een hond wil beginnen die voor kenners is en waar je zeker niet zomaar iets mee kan aanvangen zonder ervaring. Deze hond is mijn 4e hond in de laatste 20 jaar. En nog vond ik het moeilijk. En dat terwijl ik zelf al kruisingen met Duitse herder ed heb gehad. Toch is deze hond het pittigst. Ze heeft wel een stamboom en is eigenlijk te vergelijken met een volbloed. Pittig, allert, slim en druk. Als je gaat paardrijden moet je ook je eerste lessen niet op een arabische hengts gaan rijden. Waarom zou je met je eerste hond meteen de aller aller moeilijkste gaan opzoeken. Een mechelteefje van bloedlijnen is iets dat je jezelf en je kind gewoon niet moet aandoen. Ik weet 100% zeker dat je er spijt van krijgt. Zeker zoals jij praat over je toekomstige hond en wat je ermee van plan bent. Je gaat op je bek als je hond de kenmerken van een pure scherpe werkhond heeft en je hond wordt de dupe. En misschien je kind, een vriendje ervan of je moeder die op bezoek komt ook. Nou ja, je moeder kent de klappen van de zweep misschien al wel omdat zij wel ervaring heeft met dat soort honden. Maar de mechelaars van vroeger lijken zoals Budkes aangeeft helemaal niet op de honden van bloedlijnen. De laatste zijn al generaties lang gefokt op werklust en activiteit. Geen combi met een kind in handen van een onervaren baas.

Kijk, ik heb bewust gekozen voor zo´n hond. Ik woon helemaal buiten, wil een waakhond en werk thuis. Dus de hond kan goed begeleid worden, heeft enorm veel ruimte, zal nooit met kinderen in huis hoeven leven want die neem en krijg ik niet en de hond wordt elke week 2 avonden meegenomen naar een hondenclub en traint daar behendigheid. Daarnaast loopt ze elke dag 2 uren los bijna en zijn we bv gister samen met haar gaan zwemmen. Het was te druk aan het water dus dan kan een hond van dat kaliber niet los. Maar je moet wat dus dan hou je de lijn eraan en gaat samen met je hond een eind zwemmen, van de stijger springen en zorgen dat hij moe wordt. Stel dat iemand op de hond af komt rennen of tegen ons iets gaat roepen. Dan staat ze er hoor en doe dan niks verkeerd.... Dus ze kan niet los als er spelende kinderen lopen met emmertjes die gillend en spelend per ongeluk te dicht bij de hond komen. Waarom wil je dat met een kindje????
Afbeelding
Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mekkie »

DeniseCyril schreef:Ik snap best dat jullie denken ze heeft een dochter en de hond is te druk en noem maar op, ik ben het hier niet mee eens, ik weet wat een mechel inhoud en dat vrouwtjes ook rustiger zijn als mannetjes, en mijn gevoel is niet snel veranderd want dat was de reden dat ik de topic opende om misschien mijn gevoel weg te laten nemen omdat ze toch mooi warren en nog steeds zijn, en daarom al die vragen van waarom niet etc.
Ik blijf bij mijn standpunt ik ben inmiddels ook bij een fokker geweest ik hoop dat iemand wil weten hoe en wat zonder te zeggen dat het niet slim is, ik snap jullie zorgen echt maar weet echt wat ik doe! ik ben ook zeker vanplan om een cursus met de hond te gaan volgen
Puur uit interesse: Klopt dat? zijn teefjes over het algemeen rustiger dan reuen??
Afbeelding
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

Ik wil absoluut niets bagataliseren maar de ene hond is de andere niet natuurlijk he.
Waar ik het wel mee eens ben is dat er met deze honden echt gewerkt moet worden.
Als je een gezin hebt met jonge kinderen zou ik niet zo snel kiezen voor een mechelaar .
Er zijn zoveel leuke andere honden die wel geschikt zijn voor een gezin.
Ik heb ridgebacks onze oudste is een teef die niet tegen kinderen kan.
Onze kinderen waren 10 en 9 jaar toen zij kwamen daar heeft ze absoluut geen probleem mee maar kinderen die meekwamen om te spelen of zomaar langs kwamen dat ging echt niet.
Dan moest ze in de bench want ze intimideert ze door ernaast te blijven staan en als ze gingen lopen sprong ze op en waarschuwde ze door heel hoog te blaffen.
Dus wij namen geen risico en deden haar dan in de bench en nog steeds.
Er is nooit wat gebeurt met kinderen maar wij zijn altijd alert en kijken heel goed uit .

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Ook hier ervaring met iemand in mijn gehoorzaamheidstraining die een Mechelaar teefje had. Man en hond waren een perfecte combinatie. Een genot om les aan te geven. MAAR, een week voor het examen kwam hij vertellen dat de hond terug ging naar de fokker.
Bleek dat de hond in het eigen gezin een prima en betrouwbaar maatje was, maar een gevaar voor de buurkinderen. Als er ook maar iets van ruzie tussen de kinderen ontstond, dan wilde de hond ingrijpen. Koos onvoorwaardelijk partij voor de eigen kinderen met alle risico van dien voor de buurkindjes. En die kende ze toch ook goed hoor. Deze baas nam zijn verantwoordelijkheid en heeft voorkomen dat er gebeten is, maar hij wist wel zeker dat dat een keer zou gebeuren als hij niet ingreep. Hij was kapot van verdriet, maar heeft de hond dus toch weggedaan. En dit teefje was in mijn ogen een zeer gematigd type, zeker niet uit de nog veel pittiger werklijnen. In de dagelijkse omgang en ook op het trainingsveld was ze zeer goed te hanteren.
Dus, nogmaals een waarschuwing: denk niet te lichtvaardig over een mechelaar, zeker niet als eerste hond en met een kindje in huis. Je eigen kind zal inderdaad waarschijnlijk niks te vrezen hebben, andere kindjes die komen spelen des te meer...
DeniseCyril
Actief

allereerst wil ik reageren op marc, daar ga je al als pup kon hij kids al niet uitstaan ik heb charissa meegnomen naar de pups en allemaal tegek met de hondjes en het teefje is helemaal weg van haar.

Voor de rest ik neem het niet op een zoutkorreltje of hoe je het zegt, ik weet waar ik aan begin en zal ten alle tijde altijd goed opletten ik heb hier geen kinderen in de buurt wonen en als er spelende kindjes zijn en ze zou ooit zo doen wat ik niet hoop dat valt daar ook wat op te verzinnen, ik ben helemaal weg van deze soort hond en ik laat me hier ook echt niet vanaf praten, een kenner moet je worden toch? daarvoor begin je misschien volgens jullie eerst met een andere hond en heb zelf ook andere hond gehad misschien niet wat er op lijkt maar toch, ik vind dat je dingen moet leren en aangezien ik altijd thuis ben kan ik doen wat ik wil en wat nodig zal zijn, en als je als pupje haar laat wennen aan bv ergens op gterrasje zitten dan komt het toch ook wel goed? en misschien vergis ik mij maar ik zal altijd voorkomen dat ze zal bijten, en misschien dat een kenner nu denkt van ja je weet niets maar goed zoals iemand al zei( weet ff naam niet zo) niet elke hond is hetzelfde, ik wil echt niet betweterig overkomen hoop ook dat dat niet zo is, ik wil graag stoppen met dit onderwerp en hoop dat ner ook mensen zijn die me leuke tips kunnen geven want zo komt het ee beetje erop neer dat een mechel helemaal niet leuk is.
en natuurlijik bedankt allemaal
Mekkie
Zeer actief

DeniseCyril schreef:allereerst wil ik reageren op marc, daar ga je al als pup kon hij kids al niet uitstaan ik heb charissa meegnomen naar de pups en allemaal tegek met de hondjes en het teefje is helemaal weg van haar.

Voor de rest ik neem het niet op een zoutkorreltje of hoe je het zegt, ik weet waar ik aan begin en zal ten alle tijde altijd goed opletten ik heb hier geen kinderen in de buurt wonen en als er spelende kindjes zijn en ze zou ooit zo doen wat ik niet hoop dat valt daar ook wat op te verzinnen, ik ben helemaal weg van deze soort hond en ik laat me hier ook echt niet vanaf praten, een kenner moet je worden toch? daarvoor begin je misschien volgens jullie eerst met een andere hond en heb zelf ook andere hond gehad misschien niet wat er op lijkt maar toch, ik vind dat je dingen moet leren en aangezien ik altijd thuis ben kan ik doen wat ik wil en wat nodig zal zijn, en als je als pupje haar laat wennen aan bv ergens op gterrasje zitten dan komt het toch ook wel goed? en misschien vergis ik mij maar ik zal altijd voorkomen dat ze zal bijten, en misschien dat een kenner nu denkt van ja je weet niets maar goed zoals iemand al zei( weet ff naam niet zo) niet elke hond is hetzelfde, ik wil echt niet betweterig overkomen hoop ook dat dat niet zo is, ik wil graag stoppen met dit onderwerp en hoop dat ner ook mensen zijn die me leuke tips kunnen geven want zo komt het ee beetje erop neer dat een mechel helemaal niet leuk is.
Integendeel zelfs! Eerder onwetend...

Wel belangrijk is om een verschil te maken tussen LEUK en gewend/ getraind. Een hond kan idd aan veel dingen wennen, kinderen, terrasje, spelende kinderen etc etc.
Dat een hond niet bijt betekend nog niet dat hij het naar zijn zin heeft. Dat een hond niet heel het terras bij elkaar jankt omdat hij gewend is om daar te zitten betekend nog niet dat hij daar leuk heeft...
DAT is volgens mij precies wat mensen je uit proberen te leggen...
Je moet een hond nemen die PAST bij jou situatie en jou wensen... Dan is de kans groot dat je een brave blije hond in huis haalt. Dit heeft niks te maken met of mechelaars wel of niet leuk zijn en of jij wel of niet een goed baasje bent....
De mensen met meer dan verstand van Mechelaars hier proberen je uit te leggen dat een hond niet GELUKKIG word van het leven in een huis met kinderen en het bewandelen van een braderie en een fietsrondje... een verveelde ongelukkige hond is voor zowel hond als baasje niet leuk...

Tip: ga eens kijken bij een training met Mechelaars, zowel met werkhonden als gewoon tijdens een curusus. Hier kan je zien hoeveel moeite ERVAREN mensen met GETRAINDE honden nog hebben met het sturen van een werklustige Mechelaar.. op vreemd terrein zonder kinderen en ander ongemak...
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Wat verstandig van je! Heel goed dat je de pups hebt laten varen ! :ok:
Zeker omdat het Rouveen is zou ik al denken dat de pups zelf niet netjes ontwormd zijn en dat soort dingen: das vaak te duur voor een boer hoor. Zeker met zo'n oeps-nestje.
DeniseCyril schreef:waarom willen hun mij een hondje verkopen die eigelijk niet voor thuis is geschikt?
Boeren.. Die vinden elke hond geschikt voor iedereen en willen gewoon van de pups af, zéker bij een oeps-nest zitten ze er niet op te wachten dat ze die pups nog veeeel langer moeten hebben.
Mekkie
Zeer actief

LéonieHonden schreef:Wat verstandig van je! Heel goed dat je de pups hebt laten varen ! :ok:
Zeker omdat het Rouveen is zou ik al denken dat de pups zelf niet netjes ontwormd zijn en dat soort dingen: das vaak te duur voor een boer hoor. Zeker met zo'n oeps-nestje.
DeniseCyril schreef:waarom willen hun mij een hondje verkopen die eigelijk niet voor thuis is geschikt?
Boeren.. Die vinden elke hond geschikt voor iedereen en willen gewoon van de pups af, zéker bij een oeps-nest zitten ze er niet op te wachten dat ze die pups nog veeeel langer moeten hebben.
Beetje dimmen over boeren graag :mep:
Juist voor boeren is in het geval van een oeps nestje enten en ontwormen een kleinere stap... De veearts komt regelmatig op het bedrijf en als ie er toch is kan ie gelijk even naar de hond kijken.. Daarnaast kunnen de kosten gewoon op het bedrijf gezet worden..
In het geval van een particulier oeps nestje lijkt mij de stap naar de dierenarts lastiger en duurder....

Daarnaast hebben boeren vaak prima de mogelijkheid om de pups langer onderdak te bieden.. ruimte genoeg...

En als je me niet gelooft kom je maar een keer kijken! De meeste boeren zijn namelijk net mensen... :pffff:
Afbeelding
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

Ik zou ook nooit aan een mechelaar beginnen als eerste hond. Ons eerste hond is een duitse herder en was altijd erg layed back, nu is hij ruim 2 jaar en beginnen de problemen pas te komen. Nou weet ik zeker dat ik met mijn DH nog veeeel minder te stellen heb als met een (werklijn) mechelaar.

Ik denk eerlijk gezegd dat je niet weet waar je aan begint. Ookal lees je er nog zoveel over of ken je er nog genoeg in je buurt. Er een zelf hebben en opvoeden is gewoon heel anders.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Mekkie schreef: De meeste boeren zijn namelijk net mensen... :pffff:
Dat weet ik, woon zelf in een boerendorp gelukkig (omgeving Rouveen ook). Helaas zie ik dus ook vaak dat het mijn kant op slaat. Misschien heb ik dan nog niet de goede boer gekend. :F: Dat kan haha!

Verder ben ik gek op boeren hoor, geloof me, vind dat echt leuke mensen. :ok:
Ben daar liever tussen dan de stadsen.
Sorry als ik je beledigd heb. :roos:
Mekkie
Zeer actief

LéonieHonden schreef:
Mekkie schreef: De meeste boeren zijn namelijk net mensen... :pffff:
Dat weet ik, woon zelf in een boerendorp gelukkig (omgeving Rouveen ook). Helaas zie ik dus ook vaak dat het mijn kant op slaat. Misschien heb ik dan nog niet de goede boer gekend. :F: Dat kan haha!

Verder ben ik gek op boeren hoor, geloof me, vind dat echt leuke mensen. :ok:
Ben daar liever tussen dan de stadsen.
Sorry als ik je beledigd heb. :roos:
No worries :ok:
Afbeelding
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Ik denk dat Leonie meer bedoeld dat het de boeren op Rouveen gewoon niet interresseert :wink: Wat bij het overgrote deel ook zo is
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

Ik denk dat je het onderschat. Dat denk ik omdat je een beetje snel wisseld van mening en bv. het pupje waar je eerst voor ging op kleur hebt gekozen.

Een mechel is niet het makkelijkste ras om mee te beginnen. Maar als ik het zo lees heb je wel de tijd en de wil er vol voor te gaan. Dat moet ook wel trouewens, want bij een mechel kom je er niet met lekker wandelen alleen, hoewel dat natuurlijk wel al prima is.

Ik zou, dus in jou situatie wel voor een mechel gaan. Ik wilde een saarlooswolfhond. iedereen raadde me het af omdat het toen mijn 1e eigen hond was en geen makkelijk ras. Alles valt en staat met een goede voorbereiding en we hebben er een makkelijke gouden hond aan gehad. Als je maar weet wat de hond nodig heeft en wat je kunt verwachten.

Ik denk dat je je goed in moet lezen. Ik zou zeker ook het aanbod van martijn aannemen. Er zit namelijk wel veel verschil in de honden onderling. Ook in lijnen. Wat ik voor een huishond mechelaar heel erg belangrijk vind (maar da's mijn mening dus) is dat de pups echt lang genoeg bij de moeder blijven. Je hoort nog wel eens dat ze uit het nest worden gehaald met 6 weken. Echt nooit doen. Buiten dat het illegaal is is het voor de pups en voor jouw toekomst met de hond niet goed.
Kijk goed naar lijnen. laat je niet verleiden tot een pup uit werklijnen. Klinkt leuk, maar daar heb je niet "een leuke huishond" aan.
Plan 2 dagen in de week in waarbij je iets anders met de pup gaat doen dan de dagelijkse wandeldingen. Cursus is zeker aan te raden, maar ook een mechel uit niet werklijnen heeft meer nodig dus een cursus van iets anders dan gehoorzaamheid zou zeker goed zijn naar mijn mening.
Als je persee wilt dan zou ik dus wel je gevoel volgen en een mechelaar aanschaffen maar dan wel met wat mitsen en maren en niet zo maar 1 van marktplaats.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Veel plezier van je mechelaar straks :ok:
Afbeelding
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

DeniseCyril schreef:allereerst wil ik reageren op marc, daar ga je al als pup kon hij kids al niet uitstaan ik heb charissa meegnomen naar de pups en allemaal tegek met de hondjes en het teefje is helemaal weg van haar.

Ik vind het dan zielig voor je dochtertje.
Nu is ze nog jong, maar over een tijdje dan lopen de vienden en vriendinnetjes gewoon bij jullie binnen. Om te vragen of ze mogen spelen of dat je dochter mee gaat spelen.
Als je dus een hond hebt die niet te vertouwen is met kinderen, dan zal dat nooit kunnen.
Ik zou dat niet willen.
Hier zijn, toen de kinderen klein waren en nu nog, heel veel vrienden en vriendinnen over de vloer gekomen. Ik moet er niet aan denken dat ik bang zou moeten zijn dat een van mijn honden uit zou vallen, want ik sta niet altijd op wacht bij de deur.
Het enige wat we van de vrienden vragen is, dat ze de poort achterom héél goed sluiten, zodat de honden niet weg kunnen lopen.
ik zou een leuke, kleinere hond uitkiezen, waar je dochter ook iets aan heeft. Ik merk dat mijn jongens knettergek zijn op de honden, ze heerlijk knuffelen etc.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
DeniseCyril
Actief

martijn dat is jou mening als jij dat vind prima ik laat je nog wel weten hoe het gaat en hoop echt dat je gewoon geen gelijk hebt en anders geef k dat ook wel toe.

Ik wil flamme bedanken voor wel de fijne reactie en de mensen die het misschien niet verstandig vinden maar het wel leuk vinden ook
Ik hou de mensen die het willen op de hoogte die pb ik even

en ik ben vaak verkocht met alle soorten puppy`s maar de mechelaar blijft mijn nr 1 dus misschien was ik daarmee te snel het vorige nestje
Clauwtje87

Ongelezen bericht door Clauwtje87 »

Hou mij maar op de hoogte ben benieuwd wat het gaat worden
heidie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier en kruising dalmatier
Always in my mind Beau, stacy en Breska
http://moteados.come2me.nl/
Contacteer:

Ongelezen bericht door heidie »

Ik denk dat je je moet gaan inlezen en lekker met het beessie gaan trainen.

Ik ben met twee mechelaar teefje's (zonder stamboom) opgegroeid en buiten het feit dat het niet mij hond is, vond ik ze geweldig! Mijn ouders hebben met de laatste eigenlijk ook niet echt getraind omdat ze zelf al wat ouder waren. De mechelaar was super! Kleinkinderen deden er alles mee en het beest was zo trouw dat ze echt niet aan de loop ging of ook maar iets deed naar de kinderen. Maargoed zo zijn er vele goede en slechte verhalen, dus als je daar opaf gaat ben je denk ik niet goed bezig.

Lees je gewoon goed in, zodat je echt weet wat je gaat doen. Een hond in ouderlijk huis is wel wat anders, zelf een hond nemen. Ik vond het toch (en nog steeds) een stuk moeilijker dan toen de hond van mijn ouders was.

Helemaal goed dat je van de kruising bent afgestapt. Krijg de rillingen al over mijn rug bij het zien van de advertentie
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

flamme schreef:Ik denk dat je het onderschat. Dat denk ik omdat je een beetje snel wisseld van mening en bv. het pupje waar je eerst voor ging op kleur hebt gekozen.

Een mechel is niet het makkelijkste ras om mee te beginnen. Maar als ik het zo lees heb je wel de tijd en de wil er vol voor te gaan. Dat moet ook wel trouewens, want bij een mechel kom je er niet met lekker wandelen alleen, hoewel dat natuurlijk wel al prima is.

Ik zou, dus in jou situatie wel voor een mechel gaan. Ik wilde een saarlooswolfhond. iedereen raadde me het af omdat het toen mijn 1e eigen hond was en geen makkelijk ras. Alles valt en staat met een goede voorbereiding en we hebben er een makkelijke gouden hond aan gehad. Als je maar weet wat de hond nodig heeft en wat je kunt verwachten.
En dat schort er hier dus aan. Tuurlijk, ze wil het heel graag en heeft misschien de tijd maar op mij komt het niet over dat ze zich goed in heeft gelezen/voorbereid.
TS zegt dat ze weet wat een mechel inhoudt maar dat blijkt niet echt uit wat ze schrijft.

Echt Denise, lees je ajb goed in voor je hier aan begint. Je zegt dat je weet wat een mechel inhoud maar je kent er maar 1tje. En uit wat je schrijft blijkt niet echt dat je een goed idee hebt wat het inhoudt.
Dat een teef bijv. rustiger is dan een reu klopt niet(altijd).
Ik heb zelf een teefje van 10 maanden en dat is echt een hittepetit. Ze is hartstikke goed met mensen én kinderen maar als kinderen krijsend voorbij rennen slaat ze toch echt op tilt. Ik moet haar echt goed onder appèl houden anders regelt zij de boel wel even.
Zoals al eerder beschreven zijn MH echte regelneven die niet snel ergens voor terug deinzen. En die doe je geen plezier met gezellie over de markt lopen.
Wat Budkes, Marc en Martijn schrijven komt uit de eerste hand en is echt geen uitzondering.
Er is nog een forum speciaal voor Belgische herders, http://www.belgischeherdersforum.be/index.php. Lees daar eens en ga eens bij een IPO/KNPV vereniging kijken.
Mocht je er uiteindelijk toch voor willen gaan, verdiep je dan goed in de lijnen. Als je een huishond wilt, ga dan voor een stamboommechel. Dat heeft Budkes geloof ik eerder al uitgelegd.

Echt, een Mechel kan een geweldige hond zijn maar dan moet je er wel terdegen van bewust zijn wat je in huis haalt.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

alm@ schreef:Veel plezier van je mechelaar straks :ok:
Hier ook een welgemeend: veel plezier. Je weet nooit 100% zeker hoe iets uitpakt. Als je hart maar op de goede plek zit, komt het met de pup vast wel goed. :ok:
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

christo schreef:
Hier ook een welgemeend: veel plezier. Je weet nooit 100% zeker hoe iets uitpakt. Als je hart maar op de goede plek zit, komt het met de pup vast wel goed. :ok:
Ik wens haar ook veel plezier hoor. Maar ze wil er nu instappen met een totaal verkeerd beeld dat ze over Mechelaars heeft.
Kan je hart nog zó goed op de juiste plek zitten, dat gaat gewoon niet goed. Zit ze straks met een gebeten kind en de zoveelste MH die naar een asiel mag. :roll:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Ik zou zeggen succes, want naar advies luister je volgens mij niet meer.....

Weet wel dat je hier met de achtergrond als gelezen in t topic nooit een pup meegekregen had....
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik heb zelf een 75% mechel.
Denise, jij wilt een mechel omdat ze MOOI zijn. Compleet foute insteek.
Jij kan een middelgrote hond een fantastisch leven gaan bieden, maar je moet en zal het ras dat jij het mooiste vind. Ik zeg nu vast... dat word niets. Mechelaars zijn leuke honden, maar erg scherp en soms ook erg nerveus.

Ervaren moet je worden, maar liever met een gemakkelijker hond. Ik ben zelf in die valkuil getrapt (altijd dromen van een herder, en ineens een probleemhond hebben) en weet dus waar ik over praat. Ik ben dan ook razendsnel meegegroeid, maar ik had ook geen druk gezin, geen kinderen... ik kon me volledig op de hond richten.
Dat gaat jou stomweg niet lukken, jij hebt meer verantwoordelijkheden... voor je gezin. En die zou nu op de eerste plaats moeten komen.

Weet je... de mooiste hond is niet mooi meer als het karakter niet past.
Ik hoop voor je dat het goedkomt, maar ik vind het een enorm risico. Er zijn genoeg mooie honden die bij uitstek geschikt zijn voor gezinnen... en die veel beter hadden gepast bij mensen waar straks kinderen als speelmakkertjes over de vloer gaan komen...
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

christo schreef:
Ik bedoelde het iewat sarcastisch, het besluit staat kennelijk muurvast :U: mijn hart zit best wel op de goede plek en ik heb 'maar' een halve mechel maar alleen met mijn goede hart red ik het niet :W:
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Martijn schreef:
christo schreef:

Wat zit je nou te zwetsen?
Wat heeft je hart met het gedrag van een hond te maken?

Ga jij ze straks uit de brand helpen als ze het zoals zoveel mensen niet meer ziet zitten met haar mechelaarteef van een jaar oud die helemaal ontspoort omdat de baas de basiskennis mist?
Als de hond de schapen uit de wei of de kinderen van hun step trekt omdat ze niet weet hoe je een hond onder appèl krijgt?
Of maakt dat allemaal niet uit als je hart maar op de goede plek zit?

Ik vind trouwens ook dat je een verplichting naar de hond hebt. Als je een hond generaties lang fokt op meer en meer werklust en driften moet je die daarna niet bij een leek neerzetten. Dat is vragen om ellende.

Als ze zo nodig een Mechelaar wil neemt ze maar een volwassen exemplaar die al braaf en lief is. En dan nog vind ik het op het randje.
Precies :ok: 241 herders vandaag op de site dierenasiels.com en de zomer moet nog beginnen!
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Nanna schreef: Je zult hem eerst in zijn bench moeten zetten anders kun je niet fatsoenlijk de mensen binnenlaten.
Hmm ik ken een mechelaar die dan wel met bench en al richting de voordeur ging :ok:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”