Ach ja mensen hebben totaal geen idee van een border collie hoor. Zelf mensen die zelf een border collie hebben, zien in Kay geen border collie. En regelmatig wordt hij uitgescholden voor Husky of Australian Shepherd...... En als ik zeg dat het een border collie is, krijg je als reactie dat het een kruizing is. En Kay heeft een prachtige stamboom van de R.v.B. , dus ik weet 100 % zeker dat hij border collie is.
In principe is de border collie lang al enkel werkras behouden. Het enige wat de overeenkomst was bij de borders was hun manier van schapendrijven. Het uiterlijk was nogal divers. Van ruwharig (zie je soms nog), tot langharig en kortharig. Met staande en met hangende oren. Sinds ze erkend zijn en op shows lopen is er een klassiek beeld ontstaan van de zwart-witte border collie, terwijl deze van oorsprong waarschijnlijk niet eens de meestvoorkomende kleur was.
Kay is nu 20 maanden en heb hem met een jaar ongeveer gemeten en was toen 53 cm en 17 of 18 kilo. Tja en hier lopen meer border collie in de buurt die op die leeftijd allemaal erg schraal waren hoor. En meer eten doen ze gewoon weg niet. En ze bewegen des te meer. Begin nu pas bij Kay iets van een laagje over de ribben te krijgen.
Ik vind hem niet hoog op de poten hoor. Vind hem wel duidelijk jong. De foto's in het water maken het allemaal helemaal moeilijk te beoordelen, maar dan lijkt Kay ook best lange poten te hebben hoor. De standaardmaat is ook maar betrekkelijk. Vergeleken met inderdaad nogal een aantal andere border is Kay relatief groot. Je hebt ook een heleboel kleine borders (kunnen snel wenden) en wat grotere(snellere) en logge (minder snel en wendbaar). Het is dus ook niet per definitie dat de werkborder groter en slanker is hoor. (kay komt overigens wel uit werklijn)
Ik moet wel toegeven dat ik niet zou verbazen als er schotse collie in zou zitten. Maar niet enkel en alleen om de kleur. Maar dat zegt niks dat ik het erin zie hoor. In feite liggen deze 2 honden natuurlijk niet eens zoveel van elkaar af....
He maar even een vergelijkbare foto opgezocht. Kay is hier ergens tussen 1 en 1,5 jaar en ook nat.....