Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Border collie"

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

anne_lies
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie, Labrador
Aantal honden: 2
Contacteer:

"Border collie"

Ongelezen bericht door anne_lies »

Ben nu toch wel een klein beetje benieuwd na de mening van kenners :D

Op mijn "border collie" krijg ik veel reactie's meestal neem ik ze niet zo heel serieus als ze vragen of het om een kruising gaat want meestal komt het door de kleur. Maar nu kreeg ik wel voor mij een grappige vraag. Er werd gevonden dat Justy een kruising was omdat hij te smal was in zijn ribben kast en volgens diegene echte BC veel breder waren. Volgens haar moest er wel een veel smaller ras in zitten.

Nou goed het wat er uiteindelijk een keer tussen heeft gezeten weet ik niet. Ik weet wel dat van paps en mams kant tot 2 generaties terug wel bekent is en ook bijgehouden. Nu maakt het voor mij niet echt uit wat er in heeft gezeten gaat er om de reden waarvoor ik hem heb genomen en wat het uiteindelijke doel is. Maar ik vond het wel een leuke vraag en ze kon verder ook niet echt verklaren en uitleg heb ik ook niet gehad dus ik was wel benieuwd naar jullie reacties.

Ik zelf vond hem eingelijk juist wat groter dan een normale BC de meeste die ik tegen kom zijn toch veel smaller.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: "Border collie"

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik vind hem er wel rasecht uit zien, alleen totaal niet uit showlijnen die inderdaad breder zijn. Daarbij is het ook een jonge hond he. Gewoon eentje die ruim de tijd neemt om uit te zwaren maar ik geloof wel dat hij rasecht is.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Er zit wel duidelijk BC in. Maar of er wat anders in zit, geen idee.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Nanna schreef:Vind je niet dattie voor een BC absúrd lange poten heeft?
Ja, vind hem erg hoog.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Vind je niet dattie voor een BC absúrd lange poten heeft?
Ja maar dat zeg ik, hij moet nog uitzwaren. Daarbij lijkt het mij zo een uit een werklijn waar ze nou niet bepaald selecteren op rastypisch. Dan vind ik het best logisch als je dit soort uitschieters krijgt. Ik denk dat hij nog wel meer borstdiepte kan ontwikkelen waardoor zn pootlengte ook wel mee zal vallen.
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

zou wat mij betreft raszuiver kunnen zijn.
je hebt zoveel verschillende types.

Hoe oud is hij nu?
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik vind het echt een mooie hond maar er zit (naast heel veel BC) ook duidelijk iets anders door.
Ik schat collie.
ik dacht ook dat er misschien een collie in heeft gezeten maar ja toen die vrouw zei hij is veel smaller wist ik het ook niet meer.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Als hij niet rasecht is verklaart dat overigens wel waarom Nilo hem toch leuk vind, ondanks zijn Border Collie-fobie :mrgreen:
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

werklijn borders zijn over het algemeen een stuk smaller en staan hoger op de poten.
Heb hier ook een sprietje dat hoog op de poten staat met stamboom.
Zij heeft dezelfde bouw als jouw hondje en wordt door veel mensen ook niet als raszuiver gezien
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Hoe hoog is jouw hond? (schofthoogte)
Ik zie er toch duidelijk een border collie in. Er zijn heel veel borders (met stamboom) die heel hoog op de poten staan.
Het is een prachtige hond.
Mijn Jace is een flinke reu voor een border, hij zal ongeveer 55/56 schofthoogte hebben.
Meagan is echt een kleintje en door haar lange haren lijkt ze nog kleiner (en ze weegt maar 14/15 kilo). Ze is ongeveer 45 cm.
Ik heb 2 echte showborders (maar show nooit), maar bij Jace zit er toch heel veel werklijnen in. Ik heb het nagekeken tot veel generaties terug.
Ik krijg vaak te horen dat mijn honden veel te dun zijn, maar ik wil ze echt niet dikker. Ze voelen heel goed aan, zijn goed gezond, nooit ziek en ik vind het met het sporten veel fijner voor de hond als hij niet teveel gewicht mee hoeft te sjouwen.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

Dankje voor jullie reacties en sorry voor de late reactie maar internet wil het soms niet doen:wink:

Justy is 1jaar en is 55cm schofthoogte 21kilo :D dat is wel iets groter dan in de rasstandaard staat. Maar goed er zijn inderdaad veel verschillende types. Ik ga er maar vanuit dat ik een hele goede namaak heb haha. Wel leuk om de reacties te lezen hoe iemand na mijn hond kijkt.

@maeve: dat kan het idd wel verklaren waarom hij Justy wel leuk vond haha.

(Moet er ook nog wel bij zeggen dat hij op de 1e foto nog geen 9maand was maar had geen betere foto van de zijkant)
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik vind hem er gewoon zoals een border collie uitzien, maar dan meer richting type werkhond zoals de Luna Tale honden. Misschien dat er wel ooit english shepherd is ingekruisd. Dat zie ik er misschien ook nog wel een beetje in:
http://ottawadogblog.ca/odb-files/2009/07/IMG_0388.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nextdaypets.com/directory/br ... 100104.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar dat ras komt hier niet voor, enkel in engeland.
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

Linsey schreef:Ik vind hem er gewoon zoals een border collie uitzien, maar dan meer richting type werkhond zoals de Luna Tale honden. Misschien dat er wel ooit english shepherd is ingekruisd. Dat zie ik er misschien ook nog wel een beetje in:
http://ottawadogblog.ca/odb-files/2009/07/IMG_0388.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nextdaypets.com/directory/br ... 100104.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar dat ras komt hier niet voor, enkel in engeland.
Ik heb geen idee of dat er in zit ook nog nooit echt van gehoord maar toen ik de eerste foto opende schrok ik een beetje van het evenbeeld van justy dat hoofdje precies hoe Jus mij altijd aan kijkt ook die oren :N: wel een erg mooie hond zeg.
Afbeelding
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

ik zie er duidelijk BC in hoor en niets anders.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Tibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tibby »

Bij ons op de vereniging zitten verschillende werk borders en die staan ook hoger op de poten.
Vaak is het ook de kleur die een vertekend beeld geeft. Mensen kennen deze kleur bijna niet en daarbij vind ik zelf deze kleur ook ranker ogen dan bijv. een zwarte. Bij ons hebben we ook eentje in deze kleur gehad, mensen dachten inderdaad vaak dat het een kruising met een schotse herder was, maar hij is raszuiver.
Zeker als ik hem vergelijk met de bc die ik ken, zeg ik toch gewoon een bc.
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike

Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

*Anita* schreef:werklijn borders zijn over het algemeen een stuk smaller en staan hoger op de poten.
Heb hier ook een sprietje dat hoog op de poten staat met stamboom.
Zij heeft dezelfde bouw als jouw hondje en wordt door veel mensen ook niet als raszuiver gezien
Inderdaad ik ken er ook wel meer met zulke lange poten.

Er zit nogal wat verschil in borders :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Sprokkeltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 mopshondjes Sprokkeltje en Stampertje (pup) en Cody de beagle..drie paarden..

Ongelezen bericht door Sprokkeltje »

Geen idee wat het precies is, maar ik vind het een prachtige hond zeg :I:
Afbeelding
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

Tibby schreef:Bij ons op de vereniging zitten verschillende werk borders en die staan ook hoger op de poten.
Vaak is het ook de kleur die een vertekend beeld geeft. Mensen kennen deze kleur bijna niet en daarbij vind ik zelf deze kleur ook ranker ogen dan bijv. een zwarte. Bij ons hebben we ook eentje in deze kleur gehad, mensen dachten inderdaad vaak dat het een kruising met een schotse herder was, maar hij is raszuiver.Zeker als ik hem vergelijk met de bc die ik ken, zeg ik toch gewoon een bc.
Om dezelde reden krijg ik het ook altijd te horen of er collie in zit alleen om de kleur. Over het algemeen denken mensen alleen aan zwart wit. Maar nu ik deze reden kreeg Te smal toen ging ik er over nadenken en vond het toch wel leuk om te vragen of er meer mensen waren die er zo over dachten of anders.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ach ja mensen hebben totaal geen idee van een border collie hoor. Zelf mensen die zelf een border collie hebben, zien in Kay geen border collie. En regelmatig wordt hij uitgescholden voor Husky of Australian Shepherd...... En als ik zeg dat het een border collie is, krijg je als reactie dat het een kruizing is. En Kay heeft een prachtige stamboom van de R.v.B. , dus ik weet 100 % zeker dat hij border collie is.

In principe is de border collie lang al enkel werkras behouden. Het enige wat de overeenkomst was bij de borders was hun manier van schapendrijven. Het uiterlijk was nogal divers. Van ruwharig (zie je soms nog), tot langharig en kortharig. Met staande en met hangende oren. Sinds ze erkend zijn en op shows lopen is er een klassiek beeld ontstaan van de zwart-witte border collie, terwijl deze van oorsprong waarschijnlijk niet eens de meestvoorkomende kleur was.

Kay is nu 20 maanden en heb hem met een jaar ongeveer gemeten en was toen 53 cm en 17 of 18 kilo. Tja en hier lopen meer border collie in de buurt die op die leeftijd allemaal erg schraal waren hoor. En meer eten doen ze gewoon weg niet. En ze bewegen des te meer. Begin nu pas bij Kay iets van een laagje over de ribben te krijgen.

Ik vind hem niet hoog op de poten hoor. Vind hem wel duidelijk jong. De foto's in het water maken het allemaal helemaal moeilijk te beoordelen, maar dan lijkt Kay ook best lange poten te hebben hoor. De standaardmaat is ook maar betrekkelijk. Vergeleken met inderdaad nogal een aantal andere border is Kay relatief groot. Je hebt ook een heleboel kleine borders (kunnen snel wenden) en wat grotere(snellere) en logge (minder snel en wendbaar). Het is dus ook niet per definitie dat de werkborder groter en slanker is hoor. (kay komt overigens wel uit werklijn)

Ik moet wel toegeven dat ik niet zou verbazen als er schotse collie in zou zitten. Maar niet enkel en alleen om de kleur. Maar dat zegt niks dat ik het erin zie hoor. In feite liggen deze 2 honden natuurlijk niet eens zoveel van elkaar af....

He maar even een vergelijkbare foto opgezocht. Kay is hier ergens tussen 1 en 1,5 jaar en ook nat.....

Afbeelding
Afbeelding
Aingail
Actief

Ongelezen bericht door Aingail »

Borders zijn er inderdaad in alle kleuren en maten :)

Als ik met Shadow loop, krijg is ook vaak de vraag of het een echte border is. Volgens mensen moeten de oren hangen, moet hij groter en dikker zijn en moet hij anders getekend zijn.
Shadow is ook wel vrij klein, 49cm schofthoogte. En de tekening klopt ook niet helemaal, hij mist hier een daar wat wit ;). Maar het is toch echt een Border Collie.

Ik zie in jouw hond wel duidelijk een Border Collie, maar ik denk inderdaad dat het de kleur is die de mensen doen twijfelen aangezien deze niet vaak voorkomt. Mensen menen nog altijd dat een Border zwart-wit moet zijn :)
Afbeelding
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

Dankjullie voor de reacties. Is erg duidelijk zo

@gyanty: Het is inderdaad zo dat de water foto's moeilijk te beoordelen zijn en met een natte vacht lijken de poten ook nog langer. Justy blijft ook schraal hij krijgt genoeg maar hij krijgt zoveel beweging dat er ook niks bij aan komt.

@aingail: ik vind die van jou trouwens wel prachtig getekend met zo veel zwart heb ik ze nog niet veel gezien echt heel mooi. En hier krijg ik juist weer veel reacties op zijn hangende oren het is ook nooit goed haha :wink:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Ongelezen bericht door gyanty »

anne_lies schreef:Dankjullie voor de reacties. Is erg duidelijk zo

@gyanty: Het is inderdaad zo dat de water foto's moeilijk te beoordelen zijn en met een natte vacht lijken de poten ook nog langer. Justy blijft ook schraal hij krijgt genoeg maar hij krijgt zoveel beweging dat er ook niks bij aan komt.
Dat schrale zie je veel bij de borders hoor. Zeker op die leeftijd. Het zijn geen enorm grote eters (alhoewel Kay best eet, maar opgegeven moment zit hij wel vol) (als je vergelijks met labradors ofzo). Hier 3 jonge borders in de buurt en ze zijn allemaal wat schraal. 2 wat ouderen in de buurt. 1 werd pas toonbaar met 5 jaar de andere wat eerder. Dus dat geeft de burger dan weer moed. Kay eet op het moment erg veel, dus ik kan trainingen ook weer redelijk oppakken(zwemmen, wandelen, fietsen), maar maandje geleden heb ik toch een stap terug gedaan, omdat meneer meer ging bewegen en steeds minder ging eten :19: . Maar tot zo ver zeg ik dat hij er met een jaar denk ik heel anders uit ziet.....
Afbeelding
Amber & Lootah
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Shepherd
Jack Russel Terriër
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber & Lootah »

Ik vind hem er toch wel als een echte border collie uitzien :wink: Er zijn zoveel verschillende types. En tja dat hij wat groter is als de standaard kan gebeuren toch? Mijn aussie is ook 58cm en daarvan zeggen veel mensen dat ze veel kleiner horen, maar tis toch echt een echte :D Ik vind het wel een pracht hond trouwens! :ok:
If it's not an aussie it's just a dog.
Afbeelding
Magic
Zeer actief

Ongelezen bericht door Magic »

Ik vind hem er ook gewoon als een border uitzien hoor :).
Hij is nog jong he, qua postuur lijkt hij erg op onze Magic vind ik (die is 10 maanden oud en moet nog uitzwaren, staat hoog op zijn poten en is ook erg groot/hoog).
Afbeelding
Iedere dag feest!
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

Ik vind hem er helemaal uitzien als een border collie. Mega mooie hond trouwens!!! :I: Die lange poten zie je ook vaak in bepaalde lijnen (werkhonden). Een type dat ik heel erg graag zie. Ook mijn Sepp is groot met mega lange poten.

Hier krijg je een idee van zijn slange stelten
Afbeelding

Dat schrale komt ook helemaal overeen met mijn idee van een border. In die van mij (stamboom) kon ik in zijn puberteit kilo's vlees naar binnen loodsen en nog bleef hij een spriet.

Groetjes
nanda
Afbeelding
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

nogmaals dank voor de reacties is wel super om te lezen dat iedereen eigenlijk wel een soortgelijke mening heeft. Ik plaats nog wel eens een foto als hij wat ouder is :wink:

Het schrale vind ik ook wel erg mooi precies goed heb eigenlijk ook nog nooit echt een te dikke border collie gezien.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”