Ik heb nog een vraagje over het sturen van je hond.
Ik zit een beetje -na de voorbije drie lessen- met de handen in het haar. Elmo kan ondertussen alle toestellen en springt ondertussen op hoog. Hij heeft een beetje te veel zelfvertrouwen gekregen en is razend snel geworden. Ik weet dat dit goed is, maar voor een onervaren begeleider is dit dus een ramp. Ik vertrek reeds 2 sprongen voor hem, maar ben direct ingehaald. Gevolg is dat hij na zes hindernissen/ toestellen dus voor mij begint te lopen. En dan heb ik dus het probleem dat ik hem niet kan sturen. Hij gaat ofwel kijken waar ik blijf, ofwel neemt hij (op mijn aanwijzingen, die dus verkeerd zijn) een verkeerde sprong/ hindernis.... Ik word er radeloos van. Met de instructeurs neemt hij keurig een parcour van 12 toestellen. Die kunnen hem perfect sturen, maar zodra ik met hem loop... Met mij loopt hij wel iets sneller... Met 'vreemden' is hij niet zo enthousiast. Het ligt dus echt aan mij, aangezien de instructeurs het pacour volledig kunnen lopen met hem.
En dan ben ik jaloers op mijn cursusgenoten die een traag hondje hebben en dat altijd voor of bij kunnen blijven. Die kunnen tenminste goed sturen....
Ik ben hem nu met een balletje rechts en links goed aan het aanleren, in de hoop dat hij daar naar luistert 'in the heat of the moment'. Nog tips?