Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Foto's trainingen... + advies over je hond sturen?

Moderator: moderatorteam

Chasing Clouds
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische herder
Aantal honden: 2

Foto's trainingen... + advies over je hond sturen?

Ongelezen bericht door Chasing Clouds »

Iemand heeft vorige week foto's gemaakt van Elmo's training...Zie dat blije koppie nu :I:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb nog een vraagje over het sturen van je hond.
Ik zit een beetje -na de voorbije drie lessen- met de handen in het haar. Elmo kan ondertussen alle toestellen en springt ondertussen op hoog. Hij heeft een beetje te veel zelfvertrouwen gekregen en is razend snel geworden. Ik weet dat dit goed is, maar voor een onervaren begeleider is dit dus een ramp. Ik vertrek reeds 2 sprongen voor hem, maar ben direct ingehaald. Gevolg is dat hij na zes hindernissen/ toestellen dus voor mij begint te lopen. En dan heb ik dus het probleem dat ik hem niet kan sturen. Hij gaat ofwel kijken waar ik blijf, ofwel neemt hij (op mijn aanwijzingen, die dus verkeerd zijn) een verkeerde sprong/ hindernis.... Ik word er radeloos van. Met de instructeurs neemt hij keurig een parcour van 12 toestellen. Die kunnen hem perfect sturen, maar zodra ik met hem loop... Met mij loopt hij wel iets sneller... Met 'vreemden' is hij niet zo enthousiast. Het ligt dus echt aan mij, aangezien de instructeurs het pacour volledig kunnen lopen met hem.
En dan ben ik jaloers op mijn cursusgenoten die een traag hondje hebben en dat altijd voor of bij kunnen blijven. Die kunnen tenminste goed sturen....

Ik ben hem nu met een balletje rechts en links goed aan het aanleren, in de hoop dat hij daar naar luistert 'in the heat of the moment'. Nog tips?
Laatst gewijzigd door Chasing Clouds op 30 jun 2010 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Re: Foto's trainingen... + advies over je hond sturen?

Ongelezen bericht door Odi »

Ik kan de foto's niet zien.
Zie alleen kruisjes.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Wat voor mij heel erg hielp is bedenken hoe mijn eigen lichaamstaal is. Ik lette in feite alleen op Nilo, die weer op mijn lichaamstaal lette en daardoor waren we allebeu chaotisch bezig. Ik ben toen gewoon een rondje gaan lopen terwijl ik deed alsof hij er niet bij was. Dus 100% op jezelf letten, niet op de hond. Doordat ik minder chaotisch was, lette Nilo ook goed op mij, raakte niet in de war en ik was me dus heel bewust van welke commandos ik hem gaf. Heeft hier echt prima gewerkt! :ok:
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Wellicht heb je een filmpje, tis een beetje koffiedikpraten zo...
Chasing Clouds
Zeer actief

Geen filmpje... Deze foto's (kan niemand ze zien? ik zie ze wel) heeft iemand van de hondenschool gemaakt en doorgestuurd.

Ik denk dat het ook allemaal nog te technisch is voor me... Ik ga vragen minder technische dingen in een parcour te stoppen en me enkel makkelijke parcourtjes te laten lopen.
Gisteren moesten we oa dit doen:
1) Sprong - sprong - sprong (hier stond ik tijdens de start) - band - tunnel (in bocht naar rechts) - sprong - ver - sprong - sprong - sprong (in een 'cirkel' waarbij de eerste sprong op het einde nog eens moest) - tunnel (vlak na die eerste sprong van de cirkel, naar rechts) - sprong - dak

Tot en met de ver ging het héél goed. Is ook recht op recht of in een flauwe bocht... Maar zodra ik aan de ver was, was Elmo aan de eerste sprong. No way dat ik hem dan nog naar rechts over de andere twee sprongen krijg. Hij ging uiteraard hup de tunnel in. Ik heb dan dat stukje vanaf de ver hernomen en zelf al bij de sprongen gaan staan. Uiteindelijk (tweede poging) lukte het me hem de cirkel te laten nemen vooraleer hij de tunnel in mocht.

2) Sprong - sprong - tunnel (in bocht) - weave - sprong (recht van weave) - tunnel (links van de sprong) - sprong (links van de tunnel) - sprong (met twee andere sprongen ernaast) - dak

Zodra Elmo uit de tunnel was, moest ik hem in de weave sturen en achter hem wisselen. Elmo stopte zodra hij de weave inging en merkte dat ik van kant veranderde. Bleef ik langs dezelfde kant lopen, is het uiteindelijk gelukt hem voor me erin te sturen. De rest ging wel... De eerste keer ging hij wel de wip op, omdat ik 'vooruit' zei na een sprong en hij dus lichtjes naar links moest... Tja, hij deed wel wat ik zei... De wip was immers recht voor zijn neus.

Ik vond het gisteren echt moeilijk. Toch voor een groentje met een groentje (zowel Elmo en ik dus)... We trainen uiteindelijk ook nog maar dik twee à drie maanden.
Ik ga vragen terug makkelijke parcourtjes te doen en zo'n technische zaken los van een parcour te trainen.
Mijn medecursisten hadden geen probleem met hun hond te sturen, maar die hondjes zijn nu niet echt snel of gemotiveerd. Baasjes zijn drie keer zo snel.
Chasing Clouds
Zeer actief

Even reageren op de antwoorden:

Ik ga inderdaad proberen samen te vertrekken, hij is inderdaad vol adrenaline om te starten. Hij zit echt te trillen op zijn poten. Op den duur ligt hij zelfs (bij de minste beweging van mij gaat hij een beetje naar voren met zijn voorpoten...).

De trainer had al de tip gegeven dat ik teveel wacht en let op hem. Ik kijk altijd of hij het wel gaat nemen, Elmo voelt mijn twijfel natuurlijk aan. Sinds ik daarop let, gaat hij ook vlotter. Maar dus ook sneller... haha. Het is ook moeilijk: ik mag niet kijken nadat ik gestuurd heb om te zien of hij het neemt (vertrouwen hebben), maar moet wel op de hond blijven letten... Pfft... Zodra ik merk dat hij het neemt moet ik doorlopen en hem op tijd terug 'opvangen' om hem juist te sturen.
Net zoals het sturen met je armen. Daar ben ik dus superslecht in! Ik doe altijd wel iets verkeerd: verkeerd hand, op verkeerd moment, teveel met arm opzij... Pffft...

Ik heb nog veel te leren dus. Arme Elmo: mijn proefkonijn! :mrgreen:

Ik heb de links van de foto's veranderd, zien jullie ze nu?
Ain't he pretty? :I: Rara waar ik stond bij het nemen van de foto's?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Dat is denk ik ook een kwestie van gewenning en je hond leren kennen. Gewoon veel apart oefenen met lichaamstaal :ok:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik ga in september eindelijk weer beginnen. Maar voor mij zal het wennen zijn, want hiervoor had ik een fijn langzaam hondje. Ik heb al vernomen dat Kay andere koek gaat worden.

Ik heb zelf net een instructeurscursus gevolgd. En heb geleerd als instructeur niet meer een hond van een cursist te gebruiken, precies om de woorden die je zelf al omschrijft. Je wordt jaloers of gefrustreerd dat een ander het wel kan en jezel niet. Zou dus zelf ook niet meer je hond aan een instructeur geven, want werkt voor jou gevoel zeker niet mee.

Verder denk ik dat je nu iets te veel van jullie samen verlangt. Zo ver zijn jullie nog niet. Loop of makkelijke lijnen waarbij de hond weinig kans heeft om fout te lopen en houdt moeilijke lijnen nog kort. Hierbij zal je zelvertrouwen groeien en kunnen jullie het langzaam verder uitbreiden.
Afbeelding
Chasing Clouds
Zeer actief

Ik heb zelf niet echt te kiezen welke parcours ik loop :( .
Er zijn twee instructeurs voor vier/ vijf honden.
Er is net een hondje gestart die echt alles nog moet leren (en voor alles bang is) en daarom moet ik meedoen met de anderen die al een jaar bezig zijn. Overigens is Elmo wel beter dan die hondjes :pffff:, alleen ik dus niet... De hondjes waar ik nu mee samen train, moeten constant aangeport worden tot lopen en springen. Met als gevolg dat hun baasjes hen wel kunnen sturen, want jah: hun hond aarzelt voor elk ding. Elmo niet, die vliegt overal door. Hij volgt mijn aanwijzingen wel op, maar tja, als die verkeerd zijn... (ik snap trouwens niet waarom de anderen nog altijd trainen, die honden vinden het duidelijk geen leuk spelletje...)

Ook demotiverend: er is een hond (doet nu een maand mee) na mij gestart en die man kan zijn hond (die toch ook héél snel is) al keigoed sturen. En laat die man nu echt een eikel zijn die me daar graag op wijst... Elmo beheerst alle toestellen héél goed, maar laat zich dus niet goed sturen. Volgens die man ben ik gewoon niet streng genoeg en speelt Elmo met mijn voeten (wat niet zo is, ben ik 100% zeker van, zie hem maar op mij letten op de foto's). Zijn eigen hond is een pracht van een tervuurse herder en gehoorzaamt héél goed. Maar ik denk niet dat een aussie zo opgevoed moet worden zoals hij zijn hond opvoed. Elmo luistert ook heel goed, maar die hond plakt echt aan zijn baas. Donderdags train ik samen met hem, en die lessen zijn altijd wat minder omdat ik me dan geïntimideerd voel. Hij noemt me ook altijd 'juffrouwke', vooral nu hij ondekt heeft dat ik lesgeef of zijn oude school! Echt een ***. Elmo en zijn hond kunnen het overigens niet met elkaar vinden: twee intacte reuen van dezelfde leeftijd met beide een dominante houding.

Straks heb ik een andere trainster (echt een goeike), die zal me wel de technische dingen even apart laten doen, niet in een parcour.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tuurlijk heb jij te kiezen. Als jij nog geen 12 hindernissen kan lopen, dan moeten zij zich ook een beetje aanpassen aan jou. Dan loop je er eerst maar 6 ofzo en dan bouw je het aantal goed op. Je moet je cursisten ook niet laten verzuipen. En je hond kan het misschien, maar jij mag ook de tijd krijgen om dingen rustig te leren. Jij traint met je hond omdat je het leuk vind toch? Niet omdat de instructeur vind dat jij met mensen moet kunnen meelopen die langer trainen dan jij?
Afbeelding
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

Mijn 1e reactie...wees dolgelukkig met een hond die van je af wil werken...wees blij dat hij een toestel neemt als jij nog niet in de buurt bent of omdat jij hem nog niet kan sturen. In the end is dit vele male makkelijker bij te leren door een goede foundation training (richting commando's, shadowhandling voor het volgen van jouw lijn en leren van een goede handlingstyle die bij jouw loopvermogen en jouw hond past, doorkirijgen hoe je een hond stuurt, toesteldiscriminatie etc ect) dan een hond die terughoudend en afwachtend is.

De motivatie en wil om te gaan van Elmo is goud waard! Wees hier mega blij mee en wees er heel zuinig op. Als Elmo een verkeerd toestel neemt omdat jij nog niet duidelijk bent, laat je niet demotiveren en laat dat ook niet blijken...dan maak je hem juist onzeker.

Het enige waar jij nu op gewezen wordt is inderdaad dat jij nog moet groeien als handler. Het is vele malen makkelijker zelf "handling"te moeten leren dan je hond eigen initiatief, snelheid en motivatie aan te moeten leren

Dus ik adviseer je 4 dingen:

1) Verdiep jezelf in verschillende stijlen van handling. Schat goed in waarin jij weet waar je succes kan hebben (en de hond dus ook). Als dat nu nog 6 hindernissen zijn, dan zijn dat er 6. Zorg wel dat je dat lat telkens ietsje hoger legt om goed te groeien (we zijn net honden :))
2) Verdiep je in foundation training en stuurcommando's . Genoeg over te vinden op internet en in boeken (cleanrun o.a.) en door het volgen van workshops
3) Als je echt verder wil met behendigheid, ga ook eens naar wedstrijden praat, kijk rond, zie hoe mensen daar lopen, kijk wat in jouw ogen pas bij Elmo en jou. Daar leer je mega veel van. Er lopen een aantal goede aussies rond op de velden. Wellicht willen deze mensen je helpen of informatie geven hoe je om moet gaan met het specifieke karakter van een ausie ihkv behendigheid.
3) Stop direct met vergelijken met andere koppels....de langzamehond is Elmo niet en Jij wil niet zo zijn als die man van die herder (die naar mijn bescheiden mening gierend ongelijk heeft want in mijn ogen een plakkende honden bij behenidgheid niet het doel )

Ps waar train jij en bij wie?

Groetjes
Nanda
Afbeelding
Chasing Clouds
Zeer actief

Nanda: ik train bij Ter Dries (in Putte, België). Ik ga vandaag (moet binnen tien minuten vertrekken) inderdaad vragen om terug naar 6 - 10 toestellen te gaan, daar ging het héél goed met mij en Elmo als team. Zodra het er meer worden, kan ik dus niet meer sturen.
Ik ben ook blij met mijn dappere en snelle aussie, hoor. Ik weet dat zijn enthousiasme en zelfstandigheid goud waard is. Meestal zijn aussies geen honden die goed van je af kunnen werken. Hij heeft daar geen moeite mee, al komt hij na 6 meter wel kijken waar ik in hemelsnaam blijf.

Die ene man vindt het ook héél abnormaal als een hond niet direct gaat liggen bijvoorbeeld als je daar het bevel voor geeft. Nu verwacht ik ook dat Elmo altijd naar me luistert, maar ik ga hem niet bij zijn lurven grijpen als hij zich eens één keer niet direct tegen de grond smijt bij het bevel "af". Ik vind die man héél intimiderend. Hij geeft duidelijk veel om zijn hond, maar die strenge aanpak is niets voor mij. Die hond luistert wel perfect en volgt zijn baas met duidelijk respect... Daar niets over.
Ik ga me er niet meer mee vergelijken, weet dat het dom is, maar tja...

Bedankt voor de vele tips, iedereen! Ik ga ze NU uitproberen. Al weet ik niet of mijn snelle monster met deze hitte zo snel gaat zijn :mrgreen: .
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Leuk dat jullie zo enthousiast zijn! Er zijn hier al hele goede tips gegeven en verder zit ik in hetzelfde schuitje; net 2 lesjes klein beetje proefgedraaid met mijn aus voor de zomerstop: onze grens ligt nog bij 2 hindernisjes, bij de derde loopt hij te ver voor en gaat maar wat doen (over de tunnel springen b.v.) omdat ik hem niet meer goed kan sturen! Nog veel werk aan de winkel dus maar we hebben nog tijd zat dus geniet voor nu gewoon lekker van zijn fanatisme!

Ik kan het niet laten nog wel even op te merken dat niet iedere langzamere hond het daarmee ook gelijk niet leuk vind. Ik ken er genoeg die heel relaxed door het parcours gaan maar het toch heel leuk vinden; ligt maar net aan je soort hond.
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

spijkerhond schreef: Ik kan het niet laten nog wel even op te merken dat niet iedere langzamere hond het daarmee ook gelijk niet leuk vind. Ik ken er genoeg die heel relaxed door het parcours gaan maar het toch heel leuk vinden; ligt maar net aan je soort hond.
Helemaal eens. Alleen gaat het spelletje wel om zo snel en efficient mogelijk door het parcours te gaan. Als dat het doel is.... dan is mijn mening dat het makkelijker is een snelle hond te leren sturen dan een lanngzame hond sneller te laten gaan. Puur om het feit dat bij de snelle hond het onderwerp van aanpak jijzelf bent en je eigen handlingsskills en bij een langzame hond het draait om zijn / haar motivatie en wellicht fysieke beperkingen (mijn kruising heeft een kortere stijvere rug dan mijn border, met alle wil van de wereld zal zij nooit zo flexibel en hoge snelheid hebben in het parcours dan mijn border).

Groetjes
Nanda
Afbeelding
Chasing Clouds
Zeer actief

Die twee hondjes zijn echt niet enthousiast. Ik kan het niet goed uitleggen. Soms moeten de baasjes voor elk toestel even met hondje spelen om hem erover te krijgen. Uit zichzelf gaan ze er dan echt niet over. Zo'n rondje kan dan 5 minuten gaan duren. Maar ieder zijn ding.

Ik heb gisteren een grote beslissing gemaakt:
Ik ga nog maar één keer in de week agility doen. Donderdags moet ik samen met die man trainen, en het is echt niet leuk meer. Elmo is razend op zijn hond (de les dat hij erbij kwam, is Elmo door een andere reu gegrepen en hij uit dat nu precies op die tervurer) en ik voel me geïntimideerd door de man. Dan begin je dus gefrustreerd aan je les, omdat Elmo uitvliegt tegen de hond zodra die een parcour loopt of speelt. Ik ben constant op mijn hoede als Elmo los is, want ik ben bang dat hij naar die hond zal gaan. Gisteren heb ik op een gegeven moment tien minuten moeten wachten aan de start, omdat die man net ook met zijn hond liep. Toen ik dan uiteindelijk kon, omdat hij gedaan had, luisterde Elmo van geen meter omdat ik zo op van de zenuwen was. Het rare is dat hij het dus enkel bij die reu doet... Andere honden lokken niet dezelfde reactie uit als ze hun parcour lopen.

Dus nu ga ik enkel nog dinsdag agility trainen. Dan is die man er niet en dan is het véél relaxter... Dan loopt Elmo een hele les los, hij gaat niet op andere honden fixeren, maar is lekker met mij bezig. Donderdags ga ik dan terug gehoorzaamheid doen. Niet bij de debutanten (daar zijn ze té wedstrijdgericht, terwijl ik liever leuk met mijn hond bezig ben), maar bij "Happy Dogs". Daar leren ze buiten gehoorzaamheid ook doggydance/ agility/ flyball... Elke week wordt er een inleiding tot iets anders gegeven. Gehoorzaamheid op een héél ander niveau dan we dus gewoon zijn, maar ik denk dat Elmo het speelse eraan wél heel leuk gaat vinden.

Ik vind het héél jammer een stap terug te doen (met pijn in het hart, echt), maar ik ben bang dat als ik dat niet doe, dat de 'fun' er gaat afgaan. Donderdags ben ik enkel bezig Elmo te corrigeren voor zijn gedrag naar die reu. Zodra zijn parcour gedaan is, snel snel aanlijnen, want "stel dat...".
Misschien dat ik later terug ook donderdags agility ga trainen, maar ik denk dat dit voorlopig beter is.

Overigens: gisteren wél voor de rest een goede training (eens ik inzag dat ik héél negatief bezig was en enkel bezig met Elmo te corrigeren). Zes toestellen per keer, en niet al te technische dingen. We hebben wel wat technisch gedaan, maar het was op niveau. Na de les kon ik zeggen dat ik het door had. Er stonden ook waterbadjes, wat Elmo geweldig vond! Na elk parcourtje even in water spetteren. Ideaal!
Chasing Clouds
Zeer actief

Ik denk dat het gedrag naar die hond en het te veel corrigeren met elkaar te maken heeft.

Het is wel heel goed dat je het nu doorbreekt maar ik zou toch gewoon helemaal niet meer corrigeren.
Ik corrigeer enkel het gedrag naar die hond toe. Hij begint dan echt als een razende te blaffen en te trekken. Ik laat hem dan liggen en ben -tot die hond gedaan heeft met zijn parcourtje te trainen- constant bezig hem te laten liggen en zwijgen. Wat niet erg goed lukt. En dan ontstaat er een negatieve spanning waardoor de training niet zo loopt zoals het zou moeten. Dan stop ik liever nu en train wat minder dan dat ik al het plezier er uitneem. Je merkte gisteren dat Elmo er minder plezier in had. Zodra ik de beslissing genomen had (en dus zelf terug relaxter was), ging het terug goed. Dinsdags is echt veel leuker, aangezien die ene reu dan niet meetraint!

Ik weet dat het aan mij als begeleider ligt als hij iets verkeerd doet tijdens het parcours. Meestal stop ik dan met lopen, krijg advies van de trainer en probeer het dan nog eens. Maar zoals de training dinsdag ging (véél te moeilijk voor ons), kwam er geen verbetering in. Het was gewoon nog teveel voor ons. Het "neeneeneenee" is iets dat je snel automatisch doet, hé? Ik probeer er op te letten, maar soms ontglipt het me toch... Gelukkig maakt een speeltje (dat ik dan vluk tevoorschijn tover) véél goed.
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Ik heb zelf ook behendigheid gedaan met 2 snelle honden. Niet tegelijk maar met een paar jaar er tussen. De eerste waar ik behendigheid mee deed was echt mijn leerschool. Als ik in het begin haar liet wachten en een aantal hindernissen verderop ging staan, ging ze tegen mij racen. Dit is pas gestopt nadat we beiden meer ervaring hadden. Ik heb echt heel wat uren in mijn eentje staan handelen op het veld. Mijn lichaamstaal onder de loep genomen en ook mijn druktemakerij om die hond maar bij te houden. Ik heb daar echt goede instructeurs voor gehad. Door zelf je handling goed te hebben en rust in te bouwen, is het goed gekomen. Tuurlijk sjeeste ze in het begin nog over de verkeerde hindernissen maar op een gegeven moment kon ik alleen met mijn lichaamstaal de hond het hele veld over sturen. En ik kan je zeggen: Dat voelt heeeeeeeeel goed en het ziet er echt geweldig uit.

Gewoon volhouden hoor.
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik herken je verhaal een beetje. Sem is een bom op het agilityterrein, en ik was een baasje met amper agility-ervaring. Er is in het begin heel veel misgelopen, vnl omdat ik Sem compleet verkeerd stuurde en omdat hij mij niet begreep.
Links en rechts aanleren is enorm belangrijk, dat heeft goed geholpen met Sem. Ook andere bevelen zoals "tussen", dat is niet over een toestel gaan maar ertussen lopen (bv. tussen twee sprongen). Ook als ik duidelijk mijn hand laat zien aan hem, weet hij dat hij terug richting mij moet komen.
Het begint echt goed te lopen nu, maar het heeft tijd gekost. En dan heb ik het zelfs niet gewoon over maanden ...

Wees maar blij dat je een snelle hond hebt, niets leuker dan met een hond lopen die uit zichzelf vooruit spurt.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

ik herken het helemaal... wat ik heb gedaan (en nog steeds mee aan het werken ben want het is far from perfect)

1 zelf veel rust terug genomen
2 mijn trainingen en wedstrijden gefilmd om te kijken wat ik fout deed en waarom en waar.... en daarna hoe ik het wel zou doen!
3 Tussendoor een balletje gooien na iets waarvan ik dacht dat het erg lastig was voor mij en mijn hond om direct ná dat te belonen. ( 2 in 1 je beloont voor het luisteren en je hond zal weer een beetje extra op je letten want er kan ineens spontaan een beloning komen aanvliegen)
4 Toestellen apart geoefend, korte stukjes geoefend (daarvoor ook spulletjes aangekocht) verschillende situaties uitgeschetst, neergezet en op verschillende manieren (wissels, handen meer overdreven, korter er op lopen) geoefend en de reactie van mijn hond bekeken.
5 goed verkennen van te voren, uitdenken waar te gaan staan en waar ik indien nodig extra moet aangeven, roepen of direct moet belonen.
6 wachten op het raakvlak aangeleerd zodat ik even tijd had om direct goed in de positie te komen om mijn hond extra goed te kunnen sturen
7 droog geoefend (zonder hond OF zonder toestellen)
8 De start extra geoefend net zolang tot ze rustiger werd. Want soms kún je gewoon niet samen met je hond starten en je hond dient hier gewoon mee om te leren gaan
9 veel rondgevraagd op wedstrijden en aan een vriendin van me. Aan mijn trainer gevraagd hoe ik dit beter kan oplossen en vaak gevraagd wat ik fout heb gedaan en waarom mijn hond op dat moment zo reageerd

Ik zie dat je hond er nog niet goed op reageert als je achter hem/haar wisselt bij de paaltjes. Zou adviseren dat te gaan oefenen, kijken wanneer je wel kan wisselen achter je hond, hoe ver je voor hem kunt lopen. Hier een mooi voorbeeld. " onclick="window.open(this.href);return false; bij het spel merk ik dat ik nog niet zo kort erop kon wisselen (had een belg willen doen, is niet gelukt...) bij de Jumping sluit ik achter aan wanneer ze al ver in de palen zit wissel ik pas.
Nu ben ik extra aan het oefenen met de paaltjes en aansluiten/ervoor lopen/wisselen

Hoop dat je er iets aan hebt?
Ik ben zelf namelijk ook een verschrikkelijk groentje, en ben inderdaad ook vaak jaloers op mensen die het wel lukt, verder zijn... maar ik kijk naar mijn hond en zie wat een heerlijke hond het is om mee te werken... ik moet echter nog heel veel leren om maar een fractie van een niveau te behalen wat sommige hebben behaald.

Heb zelfs soms gezegd dat ik liever met een wat langzamere hond was begonnen want het voelt af en toe alsof ik in een stroomversnelling zit maar dan bedenk ik hoe trots ik soms op mijzelf en Escha ben.. ach dan neem ik de stroomversnelling wel voor lief
Afbeelding
Chasing Clouds
Zeer actief

Ja, dat gevoel heb ik ook: dat ik met mijn lieve Elmo direct op een hoger niveau moet.
Ik ga er terug veel meer mee spelen tussendoor, het wisselen oefenen,... En dan pas die dingen in een parcour integreren.
Volgende week kan ik spijtig genoeg niet trainen, erna nog één keer (tenzij ik ook donderdag zou gaan) en dan is het tot midden augustus niets... Maar ik ga in die tijd wel de links en rechts verder aanleren (vooruit kent hij al). Ik doe dit nu met een balletje. Om de zoveel keer gooi ik het naar rechts of links en dan geef ik daarbij ook het bevel. Hopelijk snapt hij het snel. Zijn er nog manieren om het aan te leren? Of is mijn manier niet goed?
SuusBG
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Sheperd

Ongelezen bericht door SuusBG »

Chasing Clouds schreef:Die twee hondjes zijn echt niet enthousiast. Ik kan het niet goed uitleggen. Soms moeten de baasjes voor elk toestel even met hondje spelen om hem erover te krijgen. Uit zichzelf gaan ze er dan echt niet over. Zo'n rondje kan dan 5 minuten gaan duren. Maar ieder zijn ding.
Dat kan nog veranderen hoor ;-) Bij mij op les liep ook een hondje (al hele tijd geleden) en die moest je voor elke sprong heeel erg motiveren met voertjes enzo. Maar hoe langer die hond en de vrouw die ermee liep behendigheid deden hoe leuker ze het begon te vinden. Dit duurde ook echt wel iets van 10 of 20 lessen geloof ik, maar op het einde zag je echt een hele verandering, de hond begon er echt plezier in te krijgen!
Het kan natuurlijk dat die hondjes het nooit leuk zullen vinden, maar naar verloop van tijd kan dit dus zeker nog veranderen (hoe saai ze het in het begin misschien ook vinden).
Wilde ik even laten weten :D
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”