Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welk ras?

Moderator: moderatorteam

Sonicske
nieuw lid
Mijn ras(sen): Lhasa Apso

welk ras?

Ongelezen bericht door Sonicske »

welke honden zijn geschikt op agility te doen?(Enkel als ontspanning)
Kan dit ook voor kleine honden?
Zijn er bepaalde voorwaarden of maakt het niet uit? :U:
~Suzanne~
Zeer actief

Re: welk ras?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Sonicske schreef:welke honden zijn geschikt op agility te doen?(Enkel als ontspanning)
Natuurlijk kan het ook met kleine honden!
Het enige waar je op moet letten is "lichaamsbouw"... tekkels zie ik het niet doen ;-) en "willen werken voor de baas".
Grote zware honden (newfoundlanders...) zie ik het ook niet doen ;-)

Hond moet verder lichamelijk in staat zijn de sport te doen qua bouw en moet ook gezond zijn.

Er zijn "specifieke rassen" die normaliter best zin hebben in een spelletje, maar je kunt probleemloos een exemplaar vinden wat denkt dat JIJ maar door zo'n hoepeltje moet springen ;-) Je mag er dus nooit 100% vanuit gaan! ;-)

Type "Boomer" en honden van gelijke hoogte... kan prima hoor ;-)
Of een chiwawa het ook kan.. in beginsel zeg ik "ja" maar goed... dat hangt van de hond zelf af denk ik!

Suzanne
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Dit kan, mits de hond in goede gezondheid is.
Kooikerhondjes en Vlinderhondjes zijn bijv. prima geschikt.

Wel heb je met kleine rassen meer kans op bijv. patella luxatie. Als je hond zoiets heeft, dan is het niet aan te raden om flyball of behendigheid te gaan doen.
Vince
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Kangal Hovawart
Contacteer:

Ongelezen bericht door Vince »

Ik heb zelfs met mijn Berner Sennen behendigheid gedaan. Ok ze was wel klein voor een Berner maar toch. Ze vond het ook hartstikke leuk om te doen. Zolang je hond in gezonde staat is en je het idd alleen recreatief wilt uitoefenen kan het met veel rassen naar mijn idee. Ik heb nu een kruising Kangal x Hovawart en als de foto's donderdag goed zijn dan ga ik ook met hem behendigheid proberen!

Ik denk dat je alleen bij bepaalde rassen (zoals ook al hierboven genoemd) het 'probleem' kan hebben dat de hond het niet leuk vind om te doen. Dan houd het snel op natuurlijk.

Bij mij op de hondenschool zie je ook veel tollertjes behendigheid doen, is ook een wat kleinere hond.
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

Ik zou eerste kijken welk ras ik zou willen hebben/ leuk vind en als de pup dan oud genoeg ik kijken of die behendigheid leuk vind. Want een geschikt ras is geen garantie dat jou hond behendigheid ook leuk gaat vinden.
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
Vince
Zeer actief
Contacteer:

Pumi schreef:Ik zou eerste kijken welk ras ik zou willen hebben/ leuk vind en als de pup dan oud genoeg ik kijken of die behendigheid leuk vind. Want een geschikt ras is geen garantie dat jou hond behendigheid ook leuk gaat vinden.
Waarheid als een koe! :D
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Kleine hondjes kunnen ook prima op (recreatief) niveau behendigheid doen hoor. Ik heb een aantal jaar met onze kruizing uit het asiel behendigheid gedaan en ook nog wel wedstrijden, waar best leuke uitkomsten uit kwamen. Als Bas jogner was geweest waren we denk ik ook best nog wel een behoorlijk eind gekomen. Bij mij op training zaten een aantal jack russels, een malteser, aantal cavalier spanieltjes, (kleine) keeshonden, en nog wat kleine kruizinkjes. Zijn weinig rassen die echt ongeschikt zijn, als zal een teckel inderdaad neit handig zijn. Chihuahua hebben kwa gewicht ook nog wel eens problemen met het kantelen van de wip.
Afbeelding
Vince
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:Zijn weinig rassen die echt ongeschikt zijn
Een Leonberger, die past namelijk niet door de tunnel heen :mrgreen:
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

gyanty schreef:Kleine hondjes kunnen ook prima op (recreatief) niveau behendigheid doen hoor. Ik heb een aantal jaar met onze kruizing uit het asiel behendigheid gedaan en ook nog wel wedstrijden, waar best leuke uitkomsten uit kwamen. Als Bas jogner was geweest waren we denk ik ook best nog wel een behoorlijk eind gekomen. Bij mij op training zaten een aantal jack russels, een malteser, aantal cavalier spanieltjes, (kleine) keeshonden, en nog wat kleine kruizinkjes. Zijn weinig rassen die echt ongeschikt zijn, als zal een teckel inderdaad neit handig zijn. Chihuahua hebben kwa gewicht ook nog wel eens problemen met het kantelen van de wip.

wij hebben een kruizing chihuahua lopen en die doet het super op de wedstrijden en de wip is geen probleem :wink:
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Suzanne123 schreef:
Sonicske schreef:welke honden zijn geschikt op agility te doen?(Enkel als ontspanning)
Natuurlijk kan het ook met kleine honden!
Het enige waar je op moet letten is "lichaamsbouw"... tekkels zie ik het niet doen ;-) en "willen werken voor de baas".
:neenee: Teckels kunnen het ook hoor :pffff: :F:
Afbeelding
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Eigenlijk kunnen alle rassen behendigheid leren en doen, op 1 of ander niveau.
In frankrijk bv is er zelfs een mollosserklasse, voor zeer grote honden, de tunnel en kattenloop enzo zijn dan ook wat groter.

De grootste hond die ook ooit eens in de les gehad heb is een Duitse dog, wel een voor het ras kleinere variant.
Maar zelfs die was zo gek te krijgen en kon met wat bukken prima door de tunnel. Alleen de kattenloop vondt ik erg gevaarlijk omdat hij daar niet stabiel op kon lopen.

De kleinste hond was een inimikees of pomerarian (hoe schrijf je dat), beestje is denk ik 2 miss 3kg en doet het helemaal leuk in de behendigheid. De wip duurt idd wat langer, maar het baasje heeft de hond geleerd geheel tot het eind door te lopen en zo valt dat wel weer mee.

Enige honden waarmee ik het niet zou proberen zijn echte kortsnuiten die er last van hebben, ierse wolfshonden en bv bassethounds met teveel vel, die komen wat minder makkelijk van de grond.
rakker2000
Zeer actief
Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox

Ongelezen bericht door rakker2000 »

May Linn schreef: De kleinste hond was een inimikees of pomerarian (hoe schrijf je dat), beestje is denk ik 2 miss 3kg en doet het helemaal leuk in de behendigheid. De wip duurt idd wat langer, maar het baasje heeft de hond geleerd geheel tot het eind door te lopen en zo valt dat wel weer mee.
wie nu bij ons op de vereniging loop is dacht ik net 1,5 kilo, tenminste wie van haar zelf is,
dus nog ietsjes lichter
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
Vince
Zeer actief
Contacteer:

May Linn schreef:De grootste hond die ook ooit eens in de les gehad heb is een Duitse dog, wel een voor het ras kleinere variant.
Maar zelfs die was zo gek te krijgen en kon met wat bukken prima door de tunnel. Alleen de kattenloop vondt ik erg gevaarlijk omdat hij daar niet stabiel op kon lopen.
Dat had ik graag willen zien!! fantastisch :smile:
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Kan best met zon joekel, kijk maar " onclick="window.open(this.href);return false; :smile:
Sowieso vind ik al die filmpjes leuk van die hond, die vrouw doet er echt veel mee haha.. ze probeert zelfs doggydance :smile:
Afbeelding
Vince
Zeer actief
Contacteer:

_Inge_ schreef:Kan best met zon joekel, kijk maar " onclick="window.open(this.href);return false; :smile:
Sowieso vind ik al die filmpjes leuk van die hond, die vrouw doet er echt veel mee haha.. ze probeert zelfs doggydance :smile:
Hoe die ook de 'band' doet... hahahaha! en dat met die tunnel, mooi opgelost, er gewoon buitenlangs omheen! Wat een topstel die twee! :smile:
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”