Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

springen

Moderator: moderatorteam

vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

springen

Ongelezen bericht door vania »

misschien een enorme domme vraag :oeps:

maar hoe leer je een hond over iets over springen??
ik doe met Guapa al (op ons eigen) frisbee en daar springt ze goed bij om de frisbees te pakken, dus ze kan springen

nu wil ik een soort agility-baantje maken (of ff zeuren bij mijn vriend dat hij die maakt)
maar Guapa springt niet, ik had om te proberen een paar weken terug 2 tuinstoelen gepakt en daar een bezemsteel tussen gelegd (op de "balk" tussen de poten, is zo een 10cm van de grond of zo) maar madam springt er niet over, loopt elke keer rond, als ik haar aan de riem doe en zelf mee spring doet ze het overigens wel, als ik de sprong zo zet dat ze er niet langst kan, springt ze ook, maar om nu elke keer die "sprong" in de hoek te duwen is niet zo handig als er nog wat voor moet komen
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Re: springen

Ongelezen bericht door bennie »

Ik denk dat je een heel eind komt als je met de frisbee boven de sprong wappert ;).
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Met heel laagdrempelig beginnen met stok op de grond en de juist beloning moet het wel lukken toch? Paar dagen lang blijven proberen. Als er dan nog geen enthousiasme ontstaat dan zou ik het bouwen van het baantje nog maar even uitstellen.......
vania
Zeer actief

bennie schreef:Ik denk dat je een heel eind komt als je met de frisbee boven de sprong wappert ;).
nee niet echt, want dan loopt ze het of omver :N: of ze loopt er als nog naast (had ik al geprobeerd)

spijkerhond schreef:Met heel laagdrempelig beginnen met stok op de grond en de juist beloning moet het wel lukken toch? Paar dagen lang blijven proberen. Als er dan nog geen enthousiasme ontstaat dan zou ik het bouwen van het baantje nog maar even uitstellen.......
ze is wel enthousiast hoor, enorm zelfs, maar ze "weigert" te springen als er een andere oplossing is (te slim voor mij?? :engel: ) Guapa doet dat wel meer hoor, bv als ze iets wilt (balletjes, koekje of zo dat ik vast heb) haalt ze alles uit de kast om het toch maar goed te doen en de "beloning" te krijgen
Afbeelding
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

zou de hond eerst leren hiertussen door te lopen en vanuit daar een balk neerleggen.
Als ze hier overheen gaat zou ik het langzaam omhoog brengen en uitbouwen.

Als dat niet werkt toch wat langer aan de lijn houden
Afbeelding
vania
Zeer actief

EschaenStefanie schreef:zou de hond eerst leren hiertussen door te lopen en vanuit daar een balk neerleggen.

dus gewoon aan de lijn houden een dikke week of zo (zal wel pas voor het najaar zijn hopelijk) en dan eens kijken of ze het los ook doet?
onze reu (Darko) springt er ook niet over hoor, die blijft er voor zitten :oohja: of loopt ook om
ik kan wel eens zien of ik Zena er kan laten overspringen, zou dat helpen??
als ik kan "laten zien" dat het kei leuk is om er over te springen (maar dan met Zena ipv Guapa) zo heeft Zena ontdekt dat frisbee heel leuk kunnen zijn (terwijl ze er daarvoor bang van had als ik ze richting haar gooide)
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Border Collie

Je kunt wellicht ook zoals je omschrijft de sprong blokkeren en als ze dan gesprongen heeft belonen met de frisbee totdat ze die link legt.
Kayla sprong gewoon uit zichzelf meteen goed op large hoogte en bij Azul heb ik er een jachtspelletje van gemaakt met een flostouwtje. Bij Kayla doe ik dat nu overigens ook in een poging haar sneller te maken. Een sprongetje en dan achtjes laten springen.
Ik zou overigens eerst met een enkele sprong werken totdat ze het als toestel begrijpen en dan pas met meerdere sprongetjes.
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

vania schreef:
EschaenStefanie schreef:zou de hond eerst leren hiertussen door te lopen en vanuit daar een balk neerleggen.

dus gewoon aan de lijn houden een dikke week of zo (zal wel pas voor het najaar zijn hopelijk) en dan eens kijken of ze het los ook doet?
onze reu (Darko) springt er ook niet over hoor, die blijft er voor zitten :oohja: of loopt ook om
ik kan wel eens zien of ik Zena er kan laten overspringen, zou dat helpen??
als ik kan "laten zien" dat het kei leuk is om er over te springen (maar dan met Zena ipv Guapa) zo heeft Zena ontdekt dat frisbee heel leuk kunnen zijn (terwijl ze er daarvoor bang van had als ik ze richting haar gooide)
Zou kunnen dat als je ze laat kijken dat ze de link gaan leggen, sommigen wel sommigen niet.

Van dat aan de lijn houden ja, denk wel wat langer dan een weekje. Ze moeten leren dat er geen mogelijkheid is om er langs te lopen en dat ertussendoor lopen een beloning oplevert.
Wat je ook kan doen is dus lokken met een speeltje(frisbee desnoods)/voertje en dat geven als ze ertussen staat en daarna als ze er doorheen is gelopen.
Je kunt dit ook 'uitlokken' door het te free-shape clickeren (er zijn zoveel methodes)
Als ze er feilloos (dus ook los) erdoorheen loopt kun je een balkje op de grond leggen en weer het hele feest overnieuw doen en dan de balk steeds hoger leggen.
Vergt wat tijd maar als het goed is moet zo het kwartje vallen en zal ze (hopelijk) feilloos springen
Afbeelding
vania
Zeer actief

dank jullie wel voor de redacties alvast
bennie schreef:Je kunt wellicht ook zoals je omschrijft de sprong blokkeren en als ze dan gesprongen heeft belonen met de frisbee totdat ze die link legt.
Kayla sprong gewoon uit zichzelf meteen goed op large hoogte en bij Azul heb ik er een jachtspelletje van gemaakt met een flostouwtje. Bij Kayla doe ik dat nu overigens ook in een poging haar sneller te maken. Een sprongetje en dan achtjes laten springen.
Ik zou overigens eerst met een enkele sprong werken totdat ze het als toestel begrijpen en dan pas met meerdere sprongetjes.
als ik de frisbee gooi en haar achter "de sprong" zet (dus naast mij) dan knalt ze alles op ver :oohja: , Guapa springt wel naar de frisbees, maar dus niet over een stok, heb ik haar nooit niet geleerd, maar ook nooit niet afgeleerd, want over een smalle beek, springt ze wel als ik dat vraag, (terwijl darko dan gaat proberen om een andere "weg" te zoeken)
ik heb maar 2 van die ligstoelen waar een "bar" onder zit om de stok op te leggen, dus meer kan ze op de moment niet doen :engel:
EschaenStefanie schreef:Zou kunnen dat als je ze laat kijken dat ze de link gaan leggen, sommigen wel sommigen niet.

Van dat aan de lijn houden ja, denk wel wat langer dan een weekje. Ze moeten leren dat er geen mogelijkheid is om er langs te lopen en dat ertussendoor lopen een beloning oplevert.
Wat je ook kan doen is dus lokken met een speeltje(frisbee desnoods)/voertje en dat geven als ze ertussen staat en daarna als ze er doorheen is gelopen.
Je kunt dit ook 'uitlokken' door het te free-shape clickeren (er zijn zoveel methodes)
Als ze er feilloos (dus ook los) erdoorheen loopt kun je een balkje op de grond leggen en weer het hele feest overnieuw doen en dan de balk steeds hoger leggen.
Vergt wat tijd maar als het goed is moet zo het kwartje vallen en zal ze (hopelijk) feilloos springen
het stomme is, dat Guapa "slim" genoeg is, verder heeft ze alles heel snel door en blijft ook "zitten", maar dit dus niet :19:
er gewoon tussen lopen doet ze wel, ook met de stok op de grond doet ze het, maar vanaf dat de "weg" geblokkeerd is, gaat ze andere oplossingen zoeken
dan maar aan de lijn houden en mee springen :oeps: :mrgreen: want er naast gaan staan met haar aan de lijn, doet ze dus ook niet, ik MOET mee springen anders springt ze niet :piew:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

vania schreef:dan maar aan de lijn houden en mee springen :oeps: :mrgreen: want er naast gaan staan met haar aan de lijn, doet ze dus ook niet, ik MOET mee springen anders springt ze niet :piew:
filmpje :engel:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

bente sprong ook niet
tot ik een stuk roombotercake voor dr smoeltje hield
en zo die over de hindernis gelokt
nu spring ze wel, en vind ze het erg leuk
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Eerst er zeker van te zijn dat de hond geen fysieke ongemak heeft. Sommige honden zien zo'n lat als barriere en denken juist dat ze er achter moeten blijven (voor bvb dogdance erg handig), dus ik zou eerst 3-4 weken aan de riem oefenen, de sprong gewoon op 20 cm, eerst zelf meelopen en meespringen, dan hond aan de andere kant laten wachten en naar je toe laten springen, elke sprong uiteraard erg enthousiast en voorwaarts (belangrijk!) belonen.
Als de hond de clicker kent daar gebruik van maken.
Als je op een bepaalde moment twee sprongetjes van 20 cm achter elkaar kan doen met een losse riem zodat je wel mee loopt maar niet meer zelf springt, kan je los gaan proberen. en blijven belonen!
vania
Zeer actief

Jacksel schreef:
vania schreef:dan maar aan de lijn houden en mee springen :oeps: :mrgreen: want er naast gaan staan met haar aan de lijn, doet ze dus ook niet, ik MOET mee springen anders springt ze niet :piew:
filmpje :engel:
dat gaat em niet worden hoor, springen, guapa vast houden en filmen :engel:
pammetje schreef:bente sprong ook niet
tot ik een stuk roombotercake voor dr smoeltje hield
en zo die over de hindernis gelokt
nu spring ze wel, en vind ze het erg leuk
Guapa is normaal enorm voergericht/balletjesgericht/frisbeegericht (eigenlijk enorm snel te motiveren) maar zelfs met vlees/balletjes/frisbees voor haar neus en geen "barricade" loopt ze er nog rond ipv er over te springen :19:

Inge O schreef:bij een hond die zo lang weigert of probeert te ontwijken krijg ik toch wat het gevoel dat ze het springen zelf niet leuk vind :denken: .

dat zie ik hier aan mijn honden ook : de enige toestellen die ze soms weigeren (de band bv.) vinden ze gewoon niet leuk en sette (ook geen agilityfreak) zou soms ook wel een keer een sprong weigeren - de anderen hebben dat van in het begin nooit gedaan.

maar ja, misschien valt haar kwartje wat later :mrgreen: .
maar als ze het "niet leuk" zou vinden, het springen he
waarom springt ze voor de frisbee dan wel om hem te kunnen pakken, dan kan ze (net als Zena doet) op de grond blijven staan met haar achter poten en toch springt ze dan wel

ik heb alleen nog maar de "gewone" sprong, verder nog niets, omdat ik eerst echt zeker wil zijn dat (vooral Guapa) ze er de lol van in zien
Afbeelding
vania
Zeer actief

Minna schreef:Eerst er zeker van te zijn dat de hond geen fysieke ongemak heeft. Sommige honden zien zo'n lat als barriere en denken juist dat ze er achter moeten blijven (voor bvb dogdance erg handig), dus ik zou eerst 3-4 weken aan de riem oefenen, de sprong gewoon op 20 cm, eerst zelf meelopen en meespringen, dan hond aan de andere kant laten wachten en naar je toe laten springen, elke sprong uiteraard erg enthousiast en voorwaarts (belangrijk!) belonen.
Als de hond de clicker kent daar gebruik van maken.
Als je op een bepaalde moment twee sprongetjes van 20 cm achter elkaar kan doen met een losse riem zodat je wel mee loopt maar niet meer zelf springt, kan je los gaan proberen. en blijven belonen!

moest ze fysieke ongemakken hebben (wat ik niet denk) zou ze dan ook achter frisbees springen?
Guapa heeft gewoon "perfecte" heupen (zijn officieel getest) en ook verder heeft ze nergens last van
oke dat kan ik wel eens proberen, eerst een maandje of zo aan de riem en dan verder uitbouwen
Guapa kent inderdaad de clicker, maar dan moet ik ook belonen als ze met mij mee springt? (ik beloon haar dan wel, maar niet enorm enthousiast, omdat ze de keer erop, weer eerst weigerd en dan toch springt omdat ik dan al aan de andere kant sta)
Afbeelding
Minna
Zeer actief
Contacteer:

Guapa kent inderdaad de clicker, maar dan moet ik ook belonen als ze met mij mee springt? (ik beloon haar dan wel, maar niet enorm enthousiast, omdat ze de keer erop, weer eerst weigerd en dan toch springt omdat ik dan al aan de andere kant sta)
In principe als de hond het goed doet dan beloon je datgene enorm enthousiast. Denk niet wat zij alvast misschien de volgende keer doet. Dus hond aangelijnd- zelf meespringen- op moment dat de hond springt clicken- sprintje trekken van 3 meter-belonen (met voer of speeltje). Kent jou hond het principe van clicken als de hond goed doet en dan rennen naar een beloning? Dat zou hier kunnen werken. Wat je beschrijft met de frisbee in de hand (hond verliest alle concentratie, ziet de hond niet meer, alleen de frisbee) hadden wij ook met Ko (frisbeegek) en Dappie heeft het met een bijtrol. Dus die heeft geleerd de bijtrol gaat op een stoel of op de grond of waar dan ook, zij doet de oefening (bvb 4 paaltjes) en als er de click komt dan gaan we de rol halen en spelen.
Ik zou wel alleen clicken en belonen als ze in een keer met je mee springt en niet weigert. Zou ze weigeren en stilstaan, heeft ze de kans om de beloning te verdienen verprutst. Dan begin je gewoon weer overnieuw. Anders wordt het een gewoonte om eerst te weigeren en dan pas springen.

Even terug naar de fysieke ongemakken. Het kan zijn dat een hond bvb een spierblessure heeft, waar verder niks van te merken is. Als een hond het frisbee-en erg leuk vindt, voelen ze op dat moment helemaal niks. Er zijn honden die met hele ernstige verwondingen nog keihard achter een kat aan rennen, omdat een hond op zo'n moment geen pijn voelt. Is voor mij gewoon een standaard, honden gaan eens per jaar minimaal naar een sportfit keuring. En als ze iets gaan weigeren is fysieke oorzaak de eerste wat ik laat uitsluiten.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

de beloning van het springen moet groter zijn dan de (zelf)beloning van het niet springen.

dus toch die roombotercake :pffff:
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Border Collie

massam schreef:de beloning van het springen moet groter zijn dan de (zelf)beloning van het niet springen.

Daarmee kun je mij ook wel over een parcours heen krijgen :mrgreen: .
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

bennie schreef:
massam schreef:de beloning van het springen moet groter zijn dan de (zelf)beloning van het niet springen.

Daarmee kun je mij ook wel over een parcours heen krijgen :mrgreen: .

dat bedoel ik, als we jou al aan het springen krijgen moet het met quapa zeker lukken! :pffff: :smile:
Afbeelding
vania
Zeer actief

Minna schreef: In principe als de hond het goed doet dan beloon je datgene enorm enthousiast. Denk niet wat zij alvast misschien de volgende keer doet. Dus hond aangelijnd- zelf meespringen- op moment dat de hond springt clicken- sprintje trekken van 3 meter-belonen (met voer of speeltje). Kent jou hond het principe van clicken als de hond goed doet en dan rennen naar een beloning? Dat zou hier kunnen werken. Wat je beschrijft met de frisbee in de hand (hond verliest alle concentratie, ziet de hond niet meer, alleen de frisbee) hadden wij ook met Ko (frisbeegek) en Dappie heeft het met een bijtrol. Dus die heeft geleerd de bijtrol gaat op een stoel of op de grond of waar dan ook, zij doet de oefening (bvb 4 paaltjes) en als er de click komt dan gaan we de rol halen en spelen.
Ik zou wel alleen clicken en belonen als ze in een keer met je mee springt en niet weigert. Zou ze weigeren en stilstaan, heeft ze de kans om de beloning te verdienen verprutst. Dan begin je gewoon weer overnieuw. Anders wordt het een gewoonte om eerst te weigeren en dan pas springen.

Even terug naar de fysieke ongemakken. Het kan zijn dat een hond bvb een spierblessure heeft, waar verder niks van te merken is. Als een hond het frisbee-en erg leuk vindt, voelen ze op dat moment helemaal niks. Er zijn honden die met hele ernstige verwondingen nog keihard achter een kat aan rennen, omdat een hond op zo'n moment geen pijn voelt. Is voor mij gewoon een standaard, honden gaan eens per jaar minimaal naar een sportfit keuring. En als ze iets gaan weigeren is fysieke oorzaak de eerste wat ik laat uitsluiten.
Guapa is het typje dat "flipt" als ze door krijgt dat ze met mij iets mag/kan doen, of haar beloning nu de frisbee, een balletje of een voertje is, maakt haar niets uit, bij de clicker heb ik enkel het "probleem" dat ze dan alles uit de kast gaan halen om toch maar die "click" en het snoepje/speeltje te krijgen :oohja: , zo gaat ze op haar kont zitten naast mij (achter de "balk") en begint al haar poten te geven, liggen, plat (op haar zij), recht staan en zo en dat terwijl ik niets vraag, maar zij gewoon de clicker ziet/hoort (er hangt zo een ringetje aan dat "lawaai" maakt)

heb ik eigenlijk nog nooit niet geprobeerd, dus geen idee of ze dat kent, wel kent ze clicken en dan gooi ik de bal weg en mag ze die gaan halen, dat wel, maar als het stil ligt geen idee eigenlijk, volgens mij niet, Guapa heeft nog al wat "problemen" met iets te laten liggen, waarvan ze weet dat dat voor haar is, ik kan haar wel elke keer dat ze het wilt pakken, terug roepen, maar dan ben ik langer bezig met haar elke keer terug te roepen, dan dat ze het mag gaan halen :ugh:
dus ik kan bv wel, de bal bij mij houden, samen springen, clicken, de bal gooien en haar los laten zodat ze de bal kan gaan halen?

oke dan gaan we dat proberen (in het najaar toch hopelijk komen er eerst pups)
maar ik kan alles al wel eens uitproberen met Zena of Darko (ook zij springen niet als ik dat wil :oohja: )

ik zal eens zien of ze dat hier in de winkels hebben hoor, anders zal ik er voor naar NL moeten :engel:
Afbeelding
Minna
Zeer actief
Contacteer:

enkel het "probleem" dat ze dan alles uit de kast gaan halen om toch maar die "click" en het snoepje/speeltje te krijgen , zo gaat ze op haar kont zitten naast mij (achter de "balk")
Probeer de clicker alvast in de hand te hebben, hond aanlijnen, en dan gewoon een stuk samen lopen voordat je naar de sprong gaat, en niet zelf stoppen voor de sprong. Dus vooral geen Zit en blijf voordat je gaat springen.
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”