Minna schreef:
In principe als de hond het goed doet dan beloon je datgene enorm enthousiast. Denk niet wat zij alvast misschien de volgende keer doet. Dus hond aangelijnd- zelf meespringen- op moment dat de hond springt clicken- sprintje trekken van 3 meter-belonen (met voer of speeltje). Kent jou hond het principe van clicken als de hond goed doet en dan rennen naar een beloning? Dat zou hier kunnen werken. Wat je beschrijft met de frisbee in de hand (hond verliest alle concentratie, ziet de hond niet meer, alleen de frisbee) hadden wij ook met Ko (frisbeegek) en Dappie heeft het met een bijtrol. Dus die heeft geleerd de bijtrol gaat op een stoel of op de grond of waar dan ook, zij doet de oefening (bvb 4 paaltjes) en als er de click komt dan gaan we de rol halen en spelen.
Ik zou wel alleen clicken en belonen als ze in een keer met je mee springt en niet weigert. Zou ze weigeren en stilstaan, heeft ze de kans om de beloning te verdienen verprutst. Dan begin je gewoon weer overnieuw. Anders wordt het een gewoonte om eerst te weigeren en dan pas springen.
Even terug naar de fysieke ongemakken. Het kan zijn dat een hond bvb een spierblessure heeft, waar verder niks van te merken is. Als een hond het frisbee-en erg leuk vindt, voelen ze op dat moment helemaal niks. Er zijn honden die met hele ernstige verwondingen nog keihard achter een kat aan rennen, omdat een hond op zo'n moment geen pijn voelt. Is voor mij gewoon een standaard, honden gaan eens per jaar minimaal naar een sportfit keuring. En als ze iets gaan weigeren is fysieke oorzaak de eerste wat ik laat uitsluiten.
Guapa is het typje dat "flipt" als ze door krijgt dat ze met mij iets mag/kan doen, of haar beloning nu de frisbee, een balletje of een voertje is, maakt haar niets uit, bij de clicker heb ik enkel het "probleem" dat ze dan alles uit de kast gaan halen om toch maar die "click" en het snoepje/speeltje te krijgen

, zo gaat ze op haar kont zitten naast mij (achter de "balk") en begint al haar poten te geven, liggen, plat (op haar zij), recht staan en zo en dat terwijl ik niets vraag, maar zij gewoon de clicker ziet/hoort (er hangt zo een ringetje aan dat "lawaai" maakt)
heb ik eigenlijk nog nooit niet geprobeerd, dus geen idee of ze dat kent, wel kent ze clicken en dan gooi ik de bal weg en mag ze die gaan halen, dat wel, maar als het stil ligt geen idee eigenlijk, volgens mij niet, Guapa heeft nog al wat "problemen" met iets te laten liggen, waarvan ze weet dat dat voor haar is, ik kan haar wel elke keer dat ze het wilt pakken, terug roepen, maar dan ben ik langer bezig met haar elke keer terug te roepen, dan dat ze het mag gaan halen
dus ik kan bv wel, de bal bij mij houden, samen springen, clicken, de bal gooien en haar los laten zodat ze de bal kan gaan halen?
oke dan gaan we dat proberen
(in het najaar toch hopelijk komen er eerst pups)
maar ik kan alles al wel eens uitproberen met Zena of Darko (ook zij springen niet als ik dat wil

)
massam schreef:de beloning van het springen moet groter zijn dan de (zelf)beloning van het niet springen.
dus toch die roombotercake

ik zal eens zien of ze dat hier in de winkels hebben hoor, anders zal ik er voor naar NL moeten