Ppffffh ik kan het qua tempo bijna niet bijbenen, in de tijd dat ik topic aan het lezen was kwamen er volgens mij nog 3 blz. bij, dus laat staan hoeveel er bij komen wanneer ik dit aan het schrijven ben.
Een riem met een slip, van welk materiaal dan ook blijft voor mij een slip. Een slipketting die hersenvliesontsteking veroorzaakt? Sorry hoor, maar toen ik dit las, begon ik zware twijfels te hebben. Volgens mij (en ik heb inderdaad nog even gegoogled om mezelf ook te overtuigen) kan een hersenvliesontsteking never nooit door een dergelijk trauma/gebruik van een slipketting komen. Dit is even 1 van die dingen die ik daar uit haal, maar er stonden meer mogelijke gevolgen in, die nimmer en nooit zeker met het gebruik van een slipketting te maken kunnen hebben.
Tja een paar prachtige linkjes. Je komt met 1 zogenaamd prachtig onderzoek. Maar 1 onderzoek is niet genoeg. Ik weet niet wat voor opleiding je hebt gevolg, maar als ik onderzoek moet doen en ik baseer mijn feiten op 1 onderzoek, dan krijg ik echt een dikke vette 1. Daarbij zijn er zoveel onzin onderzoeken. Ook daarin heb ik leren selecteren. En alles wat je aanhaalt past bij mij in de verste verte niet in bruikbaar degelijk onderzoek.
Waar wij al onze informatie van rassen en e.d. van halen. Wees gerust, dit is lang(lees bijna niets) uit wetenschappelijk onderzoek. De meeste dingen zijn op ervaring van kenners gebaseerd en worden misschien sinds we beter worden in onderzoeken van bepaalde zaken onderzocht om bewijzen die onze kennis steunen aan te vullen, maar nee het meeste komt echt niet uit (wetenschappelijk) onderzoek. Ik denk dat als jij termen van wetenschappelijk onderzoek wilt gebruiken eerst eens goed door moet hebben hoe je kan beoordelen of een onderzoek wetenschappelijk is of niet (en als dat zo makkelijk was, dan vraag ik me af waarom dat in de meeste opleidingen toch vaak een struikelblok is)
Dan nog iets over drive. Ik doe natuurlijk met Kay natuurlijk nogal wat dingen. Na gehoorzaamheid, treibball, breitensport, ben ik momenteel bezig met schapendrijven en begonnen met behendigheid en doe ik thuis wat doggydance-achtige oefeningen. In alle takken kan Kay erg hoog in drift zitten. Als ik niet oppas inderdaad met een hoog gegil c.q geblaf (heeft dit gelukkig jullie niet ten gehore gebracht op de doe-dag!) Zowel met schapendrijven, als gehoorzaamheid, als doggydance en ja ook met behendigheid. Voor mij ook altijd een teken dat ik hem terug moet nemen. Gas eraf moet halen. Ik ben ook een beginner in schapendrijver en heb best een redelijk goede hond in handen. Voor mij is het ook moeilijk om hem te handelen, maar ik hoef het in principe niet met zwaar geschut. Ja we hebben hem een keer goed moeten corrigeren, omdat hij schapen beet. Als herder moet je je schapen wel beschermen natuurlijk, gaat wel om levende wezens waar je mee traint. Maar in principe is de training dar waar ik train erg gefocust op het goede gedrag van de hond en van zacht trainen (de herder stelt zelf dat een harde hond niet geboren wordt, maar door zijn handler gemaakt wordt en tot nu toe geef ik hem daar voor de volle 100% gelijk in).
Dan nog iets over die lage kruipende houding. Iets waar ik natuurlijk even iets over moet zeggen. Want ik zie dit toch erg veel bij Kay. En niet omdat ik hem (hard en/of vaak) corrigeer), maar dit is ook een beetje kenmerkend voor het ras(tja eyen gaat nou eenmaal ook gepaard met die typerende kruipende houding van een border). Inclusief de gevoeligheid van dit ras (ik hoef maar te fronzen en Kay kan genoeg weten hoor). Ik weet wel wat je bedoelt hoor, want ik zie die honden(met dergelijke bazen) ook wel. Toch denk ik dat je het er bij een border vaak zo uit ziet, terwijl het niet zo is.
Had ik verder nog iets op dit snel uit lopende topic. Oh ja. Ik keek inderdaad verder op je site. Wonderlijk dat iemand die pas 5 jaar geleden volledig onwetend een broodfok husky kocht en een tweede ook in de schoot later geworpen kreeg (waar ik me in je verhaal ook ernstig twijfel over de betrouwbaarheid van die fokker) al denkt zoveel wijsheid in pacht te hebben. Je verhaal komt als mij in ieder geval niet over als betrouwbaar en iemand die veel verstand heeft van het ras. Dat je van je 2 schatten houdt, zal ik ten stelligste niet ontkennen, dat blijkt namelijk duidelijk. En leuk dat je met zoveel kennels contact heb, maar mensen met dergelijke grote groepen honden zijn niet te vergelijken met 2 honden die in huis worden gehouden. Probeer je niet met hen te meten. Ook al is het een gezin met wat meer honden dan normaal. Het is echt toch heel anders. Ga ook eens buiten je boekje op zoek zou ik zeggen. Je bent namelijk heel erg op zoek, naar die dingen die je al denkt te weten. Maar misschien moet je je blik eens verruimen. En als de huskyclub zo graag terug wil naar de oerhusky, tja dan zal jij geen huishuksy meer kunnen hebben. De oerhusky is namelijk een werkhond pur sang. Dan wil de club ze echt niet meer plaatsen bij leuke gezinnetjes, maar enkel honden waar de oorspronkelijke taak ook daadwerkelijk mee uitgevoerd wordt. (iets waar de border collie club jarenlang voor gestreden heeft, maar deze strijd al tijdenlang heeft verloren, te zien aan de groeiende populatie showborder en andere werklijnen als behendigheidslijnen)
Zo zal weer eens verder lezen