Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beter luisteren voor koekje

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Re: Beter luisteren voor koekje

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef:Nog een voorbeeld. Jong meisje staat in enorme worsteling met labrador. Die heeft een stok in z'n bek en weigert te lossen. Ik zeg 'kun je niet ruilen voor een koekje?'. Koekje, die heb ik nooit bij me. Ik pak er een uit m'n zak, houd die voor de labrador, die kwakt de tak uit z'n bek. Ik zeg goed zo en geef het koekje. Ik heb een handjevol koekjes aan het meisje meegegeven en gezegd dat ze daarmee het lossen kan oefenen. Met enige tegenzin pakte ze ze toch maar aan.
:mrgreen:

Of van de hondjes die jouw eigen honden maar blijven volgen, en elke keer snel wegschieten als de baas ze bij de halsband probeert te 'vangen'. Als ik het zat ben omdat ik ook graag door wil lopen pak ik ook altijd een koekje, laat dat zien, roep de hond, pak de halsband vast, en geef hem aan de baas.
Commentaar is dan meestal "jaaa voor koekjes komt ie wel :boos: :boos: " en met een beetje pech wordt de hond nog kwaad toegesisd ook als ze hem van me overpakken :ugh:
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

En vaak gaat het 'hij moet het voor mij doen' gepaard met nogal lompe en onnodige correcties. Ja, denk ik dan, doet hij het nou omdat hij zo van je houdt of omdat hij anders op zijn sodemieter krijgt?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

En toch is het zo makkelijk ook weer niet, ik liep bij Bram toen hij jong was met kroepoek, maar dat was geen tovermiddel hoor :boos: :boos:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:En toch is het zo makkelijk ook weer niet, ik liep bij Bram toen hij jong was met kroepoek, maar dat was geen tovermiddel hoor :boos: :boos:
Och, als Saar mensenpoep in de bosjes gevonden heeft kan ik met mijn gedroogde kip ook ver de boom in hoor. Ergens is het toch meer dan alleen maar koekies erin duwen :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:En toch is het zo makkelijk ook weer niet, ik liep bij Bram toen hij jong was met kroepoek, maar dat was geen tovermiddel hoor :boos: :boos:
Och, als Saar mensenpoep in de bosjes gevonden heeft kan ik met mijn gedroogde kip ook ver de boom in hoor. Ergens is het toch meer dan alleen maar koekies erin duwen :mrgreen: :wink:
Dat stoort mij altijd het meeste namelijk. Ik heb zo m'n best gedaan met die lul van een Bram. Helemaal verkeerd gedaan in het begin, dat moest ik weer rechttrekken. Dan komt er toch meer bij kijken dan met wat voer gaan zwaaien :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Kroepoek. :denken: Wat zul jij een vetvlekken in je kleren gehad hebben zeg.
Gr. Aniek

Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Haha, ik wilde net typen, die koekjes zijn ook niet het tovermiddel. Als Sita een konijn ziet, dan zijn die koekjes van mij echt niet interessant meer. De bal is dan nog een twijfelmoment.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Dat stoort mij altijd het meeste namelijk. Ik heb zo m'n best gedaan met die lul van een Bram. Helemaal verkeerd gedaan in het begin, dat moest ik weer rechttrekken. Dan komt er toch meer bij kijken dan met wat voer gaan zwaaien :wink:
Is ook zo hoor. En het ligt ook gewoon aan het type hond wat je ermee kan bereiken in combinatie met jou als baas lijkt me. Moos kreeg zelfs gewoon lekkers als hij naast me kwam lopen om erom te vragen, dit om meneertje in mijn buurt te houden. Maar dan nog kwam hij weleens niet als ik riep.
Vera kwat datzelfde lekkers uit, maar komt wel uiterst betrouwbaar. Dus tja :19: :wink:

Ik denk wel dat als ik persoonlijk het bij Moos geprobeerd had zonder enige vorm van voerbeloning, dat ik het dan beduidend meer had kunnen schudden :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Moos op 03 sep 2010 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrammmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmieieieieieieieie :cheer: :cheer: :cheer: !!!!

:smile:
Krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrroepoekkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk :F:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrram hierrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrroepoek!

Zo ging dat :smile: Goddank zijn we daar al een tijdje van af. Nu doe ik vaak prrrrrrrrrr :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Budkes schreef:
Kroepoek. :denken: Wat zul jij een vetvlekken in je kleren gehad hebben zeg.
In een plastic zakje :F:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Inge O schreef:
Carma schreef:Ik werk ook alleen voor een salaris :19:

Ik heb niet de illusie dat mijn hond alles gratis en voor niets voor mij wil doen omdat ze dat nou eenmaal zo leuk vindt. Daar staat wel wat tegenover. en terecht.
zeker, maar dat hoeft niet persé voer te zijn toch?

ik beloon vaak en veel (ook nog voor bekende dingetjes) met de stem - voer gebruik ik zelden tenzij bij sommige honden tijdens de aanleerfase.

relax is bv. ontieglijk voergericht dus bij haar doe ik het wel tijdens training, maar tijdens de dagdagelijkse omgang (opvoeding dus) krijgt ze zelden voer, behalve voor de hele goede uitvoering van een moeilijke 'kom hier'.
Klopt, heb je gelijk in. Af en toe een complimentje van de baas is ook wel fijn, daar werk ik ook hard voor :wink:
Ik bouw ook vaak af met de koekjes als de oefening een automatisme is geworden. Soms is een liefkozend woord genoeg en af en toe een speeltje doet ook wonderen, maar ik blijf koekjes bij me hebben (tijdens het wandelen), zeker voor de "moeilijke" momenten. Ik wil ten aller tijden kunnen belonen.

Ik heb laatst ook te horen gekregen "ja voor een koekje zou ik het ook doen, daar is geen kunst aan". Tsja meneer, dan maar geen kunst aan. Mijn hond zit nu wel netjes voor me in plaats van dat ze met haar modderpoten in uw nek zit :roll:
Afbeelding
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

Hier ook beloningen maar dan van alles door elkaar van frolicjes tot stukjes frikandel en kaas. voor Gaia is het altijd een verassinng wat ze gaat krijgen als ze luistert. Als ze weet dat er frikandellen bij zitten gaat het een stuk strakker :F:

Soms krijgt ze ook even niets en voor de allermooiste en moeilijkste opvolgingen krijgt ze haar favoriet: frikandel of kaas.

De variatie werkt het beste :ok:

(heb zelfs agility gedaan op de frikandellen : een kuvasz die door een hoepeltje springt :piew:)
Groetjes Ilse
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Als een hond 'omkoopbaar' is met een voertje, dan :E: Is het een bal, dan de bal :19:
Natuurlijk, afbouwen is goed en belonen met een aai of stem moet ook waarde hebben. Maar als een voertje of een speeltje werkt, dan zou ik dat toch af en toe tevoorschijn blijven toveren.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Zo'n buurvrouw heb ik ook...
Die zegt, al die koekjes, helemaal niet goed voor je hond! Mijne luisterde ook super maar wel zonder koekjes hoor....

Nou, ik heb altijd koekjes bij me, en vrijwel altijd ook een speeltje. Ik beloon niet altijd alles, maar wel geregeld :)
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik heb ook altijd wat lekkers bij me. Nu krijgt Yentle nog voor alles wat ze goed doet iets lekkers, straks niet meer. Maar voor hier en blijf krijgt ze altijd wat lekkers, mij te belangrijk dat ze dat direct opvolgt.

Ik heb het belonen bij Tirsa eerst afgebouwd, maar merkte toch dat sommige commando's minder gingen. Toen weer de koekjes mee en het ging ineens stukken beter.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Kan mij het bommen waarom Nell (of welke hond dan ook) luistert. Is het door wat lekkers prima, is het doordat ze me zo graag gehoorzaamd ook prima :smile: 9 van de 10x is het door wat lekkers. Boeiuh. Nu nog uitvinden waar ik haar mee om kan kopen zodat ze dat blaffen achterwege laat, maar dat zal wel ijdele hoop zijn :smile:

Bouvier die we vroeger hadden was zogezegd "mijn" hond. Die haalde haar neus voor van alles en nog wat op maar voor droog brood deed ze alles. Speelde circus met haar, leerde haar dood liggen, leerde haar omrollen noem maar op, en dat alles voor een stukje droog brood :engel: gelukkig had ze geen voorkeur voor wit of bruin :wink:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Nando krijg ik in losloopgebied (aan de lijn) nu zo ver dat aandacht naar een hond verlegt wordt naar volgen op kip.
Daar heb ik lang aan gewerkt hoor. En eer hij dat los kan zijn we nog even verder.
Dus 'als je lekkers hebt gaat het vanzelf' dat vind ik onzin.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Hier eentje die véél liever een koekje heeft dan een aai, stembeloning of speeltje. Nou, goed zo voor mij. Als hij uiteindelijk maar luistert.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Relaxje is nog jong :wink:
Geleidelijk aan afbouwen en ze is net als de anderen............................ waarschijnlijk :F:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zoek stok!
Zeer actief

Geef het wat tijd inderdaad :wink: Ik gaf Izzie ook voor alles een koekje toen ze pup was en nu wissel ik af. Langzaam afgebouwd, geen probleem.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Gebruikte sommige mensen maar vaker een koekje tijdens trainen :mrgreen: Zolang de hond maar luistert. Hier blijf ik beloningen gebruiken voor het commando "hier" en "wacht". Een beetje afwisselen ook. Ik merkte dat zodra ik dit ging verslappen het ineens allemaal een stuk moeilijker ging. Ik nog mopperen dat ze aan het puberen was :wink: Nee hoor gewoon vaker het commando herhalen en afwisselen van beloning en ze luistert weer prima :ok:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik heb nog steeds altijd koekjes bij me, maar verwacht wel dat hij het altijd doet. Dus ik gebruik het inderdaad niet om te lokken, het koekje ziet hij pas nadat hij braaf bij me zit. Maar het verschilt wel. In het begin beloon ik áltijd en dat hou ik best lang vol. Daarna heel langzaam afbouwen en als het er echt goed in zit kan ik ook belonen met mijn stem, maar zo af en toe toch onverwachts een koekje geven. Daarnaast heb ik altijd een bal bij me. Nilo wil nog wel eens moeilijk doen met andere honden. Zodra hij die ziet besta ik niet meer, dus als hij dan uit zichzelf naar mij toe komt krijgt hij de bal, veel leuker dan koekjes! Maar goed, hij is ook niet makkelijk om te belonen. Buitenshuis wil hij absoluut niet aangeraakt worden dus even een aai of een knuffel kan ik niet als beloning gebruiken, dat zou hem eerder demotiveren. Een stembeloning vind hij wel leuk, maar dan wel zodra hij een oefening echt goed kent. In de aanleerfase zeg maar hoef ik dat nog niet te gebruiken.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Inge O schreef:wat ik wel een nadeel vind aan het belonen met voer (merk ik nu sterk met voergetraind 'laxje) : roep ik haar entousiast, komt ze en beloon ik haar met stem of knuffel dan staat ze me heel teleurgesteld aan te kijken 'huhh, is dit alles :ugh: ?' terwijl ik dit soort reactie echt niet ken van mijn niet-voer-honden, die vinden zo'n beloning al de max en dat is toch het soort binding waar ik het meeste waarde aan hecht.
Dat vind ik een potentieel manco aan voerbeloningen :mrgreen: :wink:
Het is namelijk niet alleen óf het voor de baas doen, óf voor een voertje.
Er is nog een derde optie: Sommige dingen vinden honden gewoon van nature heel erg leuk om te doen. En dat authentieke plezier kun je grondig verprutsen als je ze gedurende die activiteiten steeds lastig valt met eten. Dan gaat het authentieke er vanaf en zal zo'n hond nooit meer zo enthousiaat zijn als voorheen, toen hij het nog gewoon voor de lol deed :wink:
Over het algemeen vind ik trainen met voer erg effectief, maar er zitten absoluut ook haken en ogen aan.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
Inge O schreef:wat ik wel een nadeel vind aan het belonen met voer (merk ik nu sterk met voergetraind 'laxje) : roep ik haar entousiast, komt ze en beloon ik haar met stem of knuffel dan staat ze me heel teleurgesteld aan te kijken 'huhh, is dit alles :ugh: ?' terwijl ik dit soort reactie echt niet ken van mijn niet-voer-honden, die vinden zo'n beloning al de max en dat is toch het soort binding waar ik het meeste waarde aan hecht.
Er is nog een derde optie: Sommige dingen vinden honden gewoon van nature heel erg leuk om te doen. En dat authentieke plezier kun je grondig verprutsen als je ze gedurende die activiteiten steeds lastig valt met eten. Dan gaat het authentieke er vanaf en zal zo'n hond nooit meer zo enthousiaat zijn als voorheen, toen hij het nog gewoon voor de lol deed :wink:
Over het algemeen vind ik trainen met voer erg effectief, maar er zitten absoluut ook haken en ogen aan.
Hoe werkt dat met jouw voerdummy Jaap?
Nu je er langere tijd mee aan de slag bent :wink:

Ik bedoel dus in verband met de discussie hier
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Rest nog even niet gelezen, maar ik heb zelden koekjes bij me. Ze zijn inmiddels 10 en 8, en beiden luisteren ze vanaf ongeveer hun eerste naar de belangrijkste commando's (dat zijn er bij ons maar erg weinig, dat is "wacht" en "hier").

De eerste tijd werk ik natuurlijk ook met lekkers, maar al heel lang niet meer hoor. Ze hoeven van ons ook niet zoveel tijdens een gewone wandeling, dus er valt ook niet zoveel te belonen. Liedjes zingen over hoe braaf ze wel niet zijn, en huppelkutten als ze "hier"' komen doe ik toch wel. En dat vinden ze net zo leuk (zo niet leuker) dan een koekkie.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:
Jaap* schreef:

Die wordt zelden als beloning gebruikt, dat is de hele truuk immers :wink:
'Mijn' voerdummy gaat meer over opvoeding. In tegenstelling tot een voerbeloning zoals die meestal gebruikt wordt om te trainen.

Ik ben er heel erg tevreden mee, het enige aandachtspunt is dat de dummy door felix ook echt als gezamelijke prooi wordt gezien en dus verdedigd moet worden. Een heel enkele keer moeten we hem er even aan herinneren dat wij dat wel doen en dat hij zich daar verder niet mee hoeft te bemoeien :mrgreen:
Het leidt niet tot vechterij, maar hij komt dan wel even kijken of wij wel goed oppassen. Ik heb eerder als eens gezegd dat hij al gerustgesteld is als wij, in geval van een bezoekende hond, een hand op de jaszak leggen en hem laten zien dat we elkaar begrijpen met een vette knipoog :cool2:
We kunnen lezen en schrijven met hem, en hij loopt bijna altijd los. Zorgeloos :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik vind niets mis met het blijven belonen met een koekje.Hier hoeft dat niet, ik heb noit zulke voergerichte honden gehad. Bruno interesseerde zich toen hij jong was niet voor koekjes en Tomas heeft net zo lief een knuffel. Falco had geen tijd voor koekjes :cool2:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:
Jaap* schreef:Dat vind ik een potentieel manco aan voerbeloningen :mrgreen: :wink:

Die wordt zelden als beloning gebruikt, dat is de hele truuk immers :wink:
'Mijn' voerdummy gaat meer over opvoeding. In tegenstelling tot een voerbeloning zoals die meestal gebruikt wordt om te trainen.

Ik ben er heel erg tevreden mee, het enige aandachtspunt is dat de dummy door felix ook echt als gezamelijke prooi wordt gezien en dus verdedigd moet worden. Een heel enkele keer moeten we hem er even aan herinneren dat wij dat wel doen en dat hij zich daar verder niet mee hoeft te bemoeien :mrgreen:
Het leidt niet tot vechterij, maar hij komt dan wel even kijken of wij wel goed oppassen. Ik heb eerder als eens gezegd dat hij al gerustgesteld is als wij, in geval van een bezoekende hond, een hand op de jaszak leggen en hem laten zien dat we elkaar begrijpen met een vette knipoog :cool2:
We kunnen lezen en schrijven met hem, en hij loopt bijna altijd los. Zorgeloos :ok:
Vind jij hierkomen bij opvoeding horen of bij training? :wink:
Ita en Rana lopen zeker niet altijd los.
Is waarschijnlijk mede afhankelijk van de omgeving waar je woont
Afbeelding
Janneke&Mirtillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basenji
Contacteer:

Ongelezen bericht door Janneke&Mirtillo »

Ik heb altijd koekjes/brokjes bij me. Als ik ze vergeet, dan kan Tillo niet loslopen. Ik probeer het wel eens om hem dan toch even los te laten, maar hij vertikt het om ook maar een klein beetje op me te letten. Met koekjes gaat het super. Hij vindt trouwens koekjes uit m'n hand niet zo veel aan. Ik moet ze in het hoge gras gooien en hij gaat ze dan zoeken. Dolle pret..

Met behendigheid heb ik frikandel bij me. Eerst moest ik het in m'n hand houden om te zorgen dat hij hem niet smeerde. Nu is het voldoende om even te laten zien dat ik het heb en hij weet dat hij het aan het eind krijgt :lol1:

En wat anderen er van denken? Dat doet me niks... mijn hondje kan los :pffff: :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”