ranetje schreef:Jaap* schreef:Inge O schreef:wat ik wel een nadeel vind aan het belonen met voer (merk ik nu sterk met voergetraind 'laxje) : roep ik haar entousiast, komt ze en beloon ik haar met stem of knuffel dan staat ze me heel teleurgesteld aan te kijken 'huhh, is dit alles

?' terwijl ik dit soort reactie echt niet ken van mijn niet-voer-honden, die vinden zo'n beloning al de max en dat is toch het soort binding waar ik het meeste waarde aan hecht.
Dat vind ik een potentieel manco aan voer
beloningen
Het is namelijk niet alleen óf het voor de baas doen, óf voor een voertje.
Er is nog een derde optie: Sommige dingen vinden honden gewoon van nature heel erg leuk om te doen. En dat authentieke plezier kun je grondig verprutsen als je ze gedurende die activiteiten steeds lastig valt met eten. Dan gaat het authentieke er vanaf en zal zo'n hond nooit meer zo enthousiaat zijn als voorheen, toen hij het nog gewoon voor de lol deed

Over het algemeen vind ik trainen met voer erg effectief, maar er zitten absoluut ook haken en ogen aan.
Hoe werkt dat met jouw voerdummy Jaap?
Nu je er langere tijd mee aan de slag bent
Ik bedoel dus in verband met de discussie hier
Die wordt zelden als beloning gebruikt, dat is de hele truuk immers
'Mijn' voerdummy gaat meer over opvoeding. In tegenstelling tot een voerbeloning zoals die meestal gebruikt wordt om te trainen.
Ik ben er heel erg tevreden mee, het enige aandachtspunt is dat de dummy door felix ook echt als gezamelijke prooi wordt gezien en dus verdedigd moet worden. Een heel enkele keer moeten we hem er even aan herinneren dat wij dat wel doen en dat hij zich daar verder niet mee hoeft te bemoeien
Het leidt niet tot vechterij, maar hij komt dan wel even kijken of wij wel goed oppassen. Ik heb eerder als eens gezegd dat hij al gerustgesteld is als wij, in geval van een bezoekende hond, een hand op de jaszak leggen en hem laten zien dat we elkaar begrijpen met een vette knipoog
We kunnen lezen en schrijven met hem, en hij loopt bijna altijd los. Zorgeloos