bennie schreef:jachthond schreef:bennie schreef:De losloopgebieden hier zijn natuurgebieden. Ik heb overigens geen idee naar welke gevolgen je refereert, poep onder je schoenen?
heel wat ergere gevolgen dan poep onder de schoenen.
Denk hierbij alleen maar aan verstoorde nesten van bodembroeders.
Verwonde of doodgebeten dieren.
Opgejaagde reeën met als gevolg van wildaanrijdingen.
Vernieling van kwetsbare vegetatie
Opjagen van dieren in begrazingsgebieden.
gr. Jachthond
En hoe zie jij dat dat door honden veroorzaakt wordt? Enig idee hoeveel vegetatie door een enkel ree 'vernield' wordt? Enig idee hoe opportunistisch een vos te werk gaat? Wel eens van dashonden gehoord? Wist je dat er zelfs natuurgebieden in Nederland zijn waar Lynxen zijn gesignaleerd? Wist je dat reebokken nogal hardhandig door andere reebokken uit gebieden worden gedreven en daarbij (zeker gezien hun huidige overpopulatie) een gevaar voor het verkeer vormen? Ik vind je uitlatingen werkelijk kant nog wal raken. Het zijn allemaal zaken die bij de natuur horen en honden zijn daar niet voor nodig.
ok, ik zal je dan even wat uitleg geven.
Jij noemt het uitlatingen die wal nog kant raken.
Wat de vos, lynx of reebok doen is de natuur. Eten of gegeten worden, Niet meer, niet minder.
Inmiddels ben ik ruim 30 jaar werkzaam als boswachter en jachtopzichter en heb in die jaren het nodige meegemaakt.
Vaak heb ik het met eigen ogen gezien, zoniet bezit ik toch wel de kennis om te zien welke diersoort iets heeft gedaan.
Ik zal je gewoon een aantal voorbeelden geven , die ik met eigen ogen heb gezien.
een tweetal honden achtervolgen een haas en scheuren de haas volledig uitelkaar. De achterlopers waren eraf gescheurd , waarmee de ene hond ervandoor ging. De andere hond had de nog steeds levende haas in de bek. De haas heeft nog een behoorlijke tijd geleefd voordat ik hem uit zijn lijden kon verlossen.
ander voorbeeld: een stel honden jaagt in een begrazingsgebied een aantal runderen in de afrastering. Gevolg twee moesten worden afgemaakt.
nog een voorbeeld:twee honden achtervolgen en ree, ze halen het ree in en werken het tegen de grond.De honden bijten de buik van het ree open.Het ree kan weer op de lopers komen en doordat de honden afgeleid zijn vlucht het ree de dekking in. Het ree heeft nog twee dagen geleefd, voordat ik het kon afmaken.
zo kan ik nog wel even doorgaan. En dit waren de minst erge voorbeelden.
gr.Jachthond