Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond los in natuurgebied

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Re: Hond los in natuurgebied

Ongelezen bericht door Moos »

Frenk schreef:
Paddle schreef:Niet iedere hond die losloopt jaagt op alles wat los en vast zit :idea: .
Nee, dat is absoluut waar, maar hoe kun je daar beleid op baseren? :19:
In het Amsterdamse bos hebben ze ingevoerd dat je bekeurd kan worden als je hond overlast veroorzaakt (tenminste, vorig jaar toen ik de regels opzocht was dat zo :mrgreen: ). Ze mogen dus los, maar als ze over picknickkleedjes rennen ofzo kan je daarvoor bekeurd worden. Ik vind dat wel een mooie middenweg eigenlijk.

Alleen het lastige is natuurlijk, hoe controleer je dat? Je kan makkelijker controleren dat gewoon niks los mag lopen, dan dat je echt moet kijken hoe die honden zich gedragen.
Mijn vroegere buur was boswachter en die zei ook, dat mijn honden van alle boswachters best altijd los mochten lopen, maar ja, dat ze geen lichtje op hun kop hebben van "ik luister goed en jaag niet", dus dat ze dat zo niet kunnen controleren...
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

bennie schreef:
Frenk schreef:
Paddle schreef:Niet iedere hond die losloopt jaagt op alles wat los en vast zit :idea: .
Nee, dat is absoluut waar, maar hoe kun je daar beleid op baseren? :19:
Het lijkt mij een eerste stap om beleid op feiten te baseren ipv op aannames.
Dat ben ik met je eens. Maar als er mensen hun honden op grazers laten jagen en zo'n gebied laten verstoren, dan kan dat natuurlijk niet. En hoe moet je dat handhaven? Wat Moos hierboven ook zegt: de mijne heeft 0 jachtinstinct, maar moet ik 'm dan een bordje omhangen?
Daarnaast graag ook een beetje logisch beleid. Dus niet zoals in mijn voorbeeld op de ene hei een aanlijngebod vanwege de grazers en op de andere begraasde hei los laten lopen :19:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

bennie schreef:
jachthond schreef:
bennie schreef:De losloopgebieden hier zijn natuurgebieden. Ik heb overigens geen idee naar welke gevolgen je refereert, poep onder je schoenen?

heel wat ergere gevolgen dan poep onder de schoenen.

Denk hierbij alleen maar aan verstoorde nesten van bodembroeders.
Verwonde of doodgebeten dieren.
Opgejaagde reeën met als gevolg van wildaanrijdingen.
Vernieling van kwetsbare vegetatie
Opjagen van dieren in begrazingsgebieden.

gr. Jachthond
En hoe zie jij dat dat door honden veroorzaakt wordt? Enig idee hoeveel vegetatie door een enkel ree 'vernield' wordt? Enig idee hoe opportunistisch een vos te werk gaat? Wel eens van dashonden gehoord? Wist je dat er zelfs natuurgebieden in Nederland zijn waar Lynxen zijn gesignaleerd? Wist je dat reebokken nogal hardhandig door andere reebokken uit gebieden worden gedreven en daarbij (zeker gezien hun huidige overpopulatie) een gevaar voor het verkeer vormen? Ik vind je uitlatingen werkelijk kant nog wal raken. Het zijn allemaal zaken die bij de natuur horen en honden zijn daar niet voor nodig.
Nou nou, schade doorvraat van reeën is echt wel te herkennen hoor :8):
Ik heb het sterke vermoeden dat @jachthond heel goed is staat is om onderscheid te maken.
Kijk maar in haar profiel :wink:

Het is me laatst wel opgevallen dat een bos hier in de buurt steeds meer bezet wordt door reeën terwijl de honden daar los mogen lopen.
En zeker niet allemaal onder appèl zijn :roll:
En nu wordt de boswachter boos als je hond één stap van het pad zet omdat er reeën lopen. :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ik hou me gewoon aan aanlijnplicht en losloopgebieden. lijkt me wel zo handig.

maar ik ga met een paar voorgangers mee, dat honden zo schadelijk nog niet zijn.

hier is een stadsbos.( incl. konijnen, ligt in de polder en stad) waar voor kort nog zelfs ijsvogels te spotten waren. ook bonte spechten en sperwers e.d.
daar lopen altijd heeel veel honden los. er lopen daar altijd honden. continu.

nu moet daar zonodig een weg langs komen. en daar zijn ze mee bezig.

heb er geen bijzondere vogel meer gezien. behalve een eenzame mus en koolmeesje. en zelfs daarvan nog maar weinig. In en triest vind ik het.

die dieren zijn die honden wel gewent. die storen zich meer aan de gillende groepen kinderen die tegenwoordig met begeleiders daar rond lopen. om punaises en verf op de bomen te zetten. educatief noemen ze dat :eek:
want ze willen dat het bos straks meer een kinderpark wordt. met speeltoestellen en al. en je raad het al : aanlijnplicht.

sorry, maar schiet mij maar lek.

overigens heb ik geen jagende honden. ze sprinten weleens op het pad naar een vogeltje. maar als dat blijft zitten, ( bijvoorbeeld ziek/verlamd) dan doen ze het niets.

overigens is hier verderop (bossen van heiloo/Castricum) ook wel aanlijngebieden en broedgebied. en dan gaan mijn honden ook niet los. waarom ook? als ze net een ei kwijt hebben gehad in wel losloopgebied.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Mijn honden kunnen overal los, want die jagen niet.... :F: :engel: :mrgreen:
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

ranetje schreef:
bennie schreef:
jachthond schreef:[..]

gr. Jachthond
En hoe zie jij dat dat door honden veroorzaakt wordt? Enig idee hoeveel vegetatie door een enkel ree 'vernield' wordt? Enig idee hoe opportunistisch een vos te werk gaat? Wel eens van dashonden gehoord? Wist je dat er zelfs natuurgebieden in Nederland zijn waar Lynxen zijn gesignaleerd? Wist je dat reebokken nogal hardhandig door andere reebokken uit gebieden worden gedreven en daarbij (zeker gezien hun huidige overpopulatie) een gevaar voor het verkeer vormen? Ik vind je uitlatingen werkelijk kant nog wal raken. Het zijn allemaal zaken die bij de natuur horen en honden zijn daar niet voor nodig.
Nou nou, schade doorvraat van reeën is echt wel te herkennen hoor :8):
Ik heb het sterke vermoeden dat @jachthond heel goed is staat is om onderscheid te maken.
Kijk maar in haar profiel :wink:

Het is me laatst wel opgevallen dat een bos hier in de buurt steeds meer bezet wordt door reeën terwijl de honden daar los mogen lopen.
En zeker niet allemaal onder appèl zijn :roll:
En nu wordt de boswachter boos als je hond één stap van het pad zet omdat er reeën lopen. :?
Ik heb het niet over vraat, ze krabben in de grond.
Oh dus de achtergrond van TS is de onderbouwing in deze. Nou breekt mijn klomp ;).
De meeste schade aan de natuur wordt verricht door de natuur zelf (ik heb het nog niet eens over het weer gehad). Naar mijn eigen inschatting staat kunstlicht op plaats twee en zijn de gevalletjes hond procentueel verwaarloosbaar. De natuur is lang niet zo zwak als wij denken dat die is.

Maar ik hoor nog steeds graag van TS hoe die heeft ondervonden dat de genoemde schade door honden is veroorzaakt.
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Een vraag aan de topicstarter: kan je aan het bos wat voor een bos het is dus òf helemaal geen honden, òf losloop, òf aanlijngebod? En waar zie je dat dan aan?
En waarop wordt gebaseerd of en hoe er honden in het bos mogen komen?
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik laat mijn honden niet los in een natuurgebied wat een aanlijngebod heeft. Ben al blij dat je er mag komen met de hond al loopt hij aangelijnd. Ik snap ook niet dat mensen er moeite mee hebben om hun hond aangelijnd te houden, die gaan er echt niet dood van :U:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
jachthond
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Staande Draadhaar
standaard Dashond Ruwhaar

Ongelezen bericht door jachthond »

bennie schreef:
jachthond schreef:
bennie schreef:De losloopgebieden hier zijn natuurgebieden. Ik heb overigens geen idee naar welke gevolgen je refereert, poep onder je schoenen?

gr. Jachthond

ok, ik zal je dan even wat uitleg geven.

Jij noemt het uitlatingen die wal nog kant raken.

Wat de vos, lynx of reebok doen is de natuur. Eten of gegeten worden, Niet meer, niet minder.

Inmiddels ben ik ruim 30 jaar werkzaam als boswachter en jachtopzichter en heb in die jaren het nodige meegemaakt.
Vaak heb ik het met eigen ogen gezien, zoniet bezit ik toch wel de kennis om te zien welke diersoort iets heeft gedaan.

Ik zal je gewoon een aantal voorbeelden geven , die ik met eigen ogen heb gezien.

een tweetal honden achtervolgen een haas en scheuren de haas volledig uitelkaar. De achterlopers waren eraf gescheurd , waarmee de ene hond ervandoor ging. De andere hond had de nog steeds levende haas in de bek. De haas heeft nog een behoorlijke tijd geleefd voordat ik hem uit zijn lijden kon verlossen.

ander voorbeeld: een stel honden jaagt in een begrazingsgebied een aantal runderen in de afrastering. Gevolg twee moesten worden afgemaakt.

nog een voorbeeld:twee honden achtervolgen en ree, ze halen het ree in en werken het tegen de grond.De honden bijten de buik van het ree open.Het ree kan weer op de lopers komen en doordat de honden afgeleid zijn vlucht het ree de dekking in. Het ree heeft nog twee dagen geleefd, voordat ik het kon afmaken.

zo kan ik nog wel even doorgaan. En dit waren de minst erge voorbeelden.

gr.Jachthond
Laatst gewijzigd door jachthond op 06 sep 2010 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Suuz!
Zeer actief

is en blijft een moeilijke discussie dit soort dingen.

Op het leesten lopen ook konijnen..... en ja, mijn honden zitten die konijnen achterna.
Maar het is wel een hondenbos. Die konijnen kunnen dat bordje niet lezen natuurlijk, maar de honden mogen daar gewoon los lopen.
Nu moet ik eerlijk zeggen mijn honden hebben nog nooit een konijn gepakt, en ik heb wel eens gehoord daar dat het wel eens gebeurd (windhonden bijv),
maar mijn gbgv's redden dat tempo echt niet.

Sterker nog, het konijntje rent door de afrastering heen, en steekt bij wijze van nog net zijn middelvinger niet op.

Dus ja, ik laat mijn honden los, en ja, ze mogen jagen, maar dan wel alleen op het leesten ;) ... al was het maar voor mijn eigen gemoedsrust.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
jachthond
Vaste gebruiker

Bonnie F schreef:Een vraag aan de topicstarter: kan je aan het bos wat voor een bos het is dus òf helemaal geen honden, òf losloop, òf aanlijngebod? En waar zie je dat dan aan?

vaak geven de terreinbeheerders via borden aan wat de huisregels zijn.Deze borden staan bij alle ingangen van dit bos/terrein

denk aan: vrij wandelen op wegen en paden, honden welkom mits aangelijnd. Iedere terreinbeheerder heeft weer andere teksten.

Een losloopgebied wordt ook aangegeven via een bordje. Losloopgebied wil dan zeggen, dat je hond los mag, maar onder appel en alleen op wegen en paden. Dit vergeten mensen vaak. Ze denken dan mijn hond mag rustig de bosjes in een jagen.Alleen is dit niet juist en kan je bij controle een aardige duit kosten.

Het wordt gebaseerd op de kwetsbarheid van een bepaald gebied. Hoe kwetsbaarder en gebied is, hoe minder er wordt toegestaan.

Op dit moment is de trent, dat er steeds meer losloopgebieden verdwijnen, omdat zich zeer veel honden eigenaren niet aan de regels houden.
Ook worden veel gebieden helemaal afgesloten omdat hier veel overlast is van motorcrossers, MB-ers enz.

gr.Jachthond
Suuz!
Zeer actief

Je hebt een punt, maar zeker mijn honden en hun zogenoemde wan eh jachtgedrag behoud je dit soort discussies altijd.
En tja, ik gooi niet overal mijn honden los, maar ik kan er ook weinig aan doen dat die konijnen zo stom zijn om in dat hondenbos te gaan leven ;) ...
Ayurveda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayurveda »

als er aanlijnplicht is zal ik ze niet zo snel losgooien.
weet je wat zon boete kost! :N:
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Border Collie

jachthond schreef:
bennie schreef:
jachthond schreef:[..]

gr. Jachthond

ok, ik zal je dan even wat uitleg geven.

Jij noemt het uitlatingen die wal nog kant raken.

Wat de vos, lynx of reebok doen is de natuur. Eten of gegeten worden, Niet meer, niet minder.

Inmiddels ben ik ruim 30 jaar werkzaam als boswachter en jachtopzichter en heb in die jaren het nodige meegemaakt.
Vaak heb ik het met eigen ogen gezien, zoniet bezit ik toch wel de kennis om te zien welke diersoort iets heeft gedaan.

Ik zal je gewoon een aantal voorbeelden geven , die ik met eigen ogen heb gezien.

een tweetal honden achtervolgen een haas en scheuren de haas volledig uitelkaar. De achterlopers waren eraf gescheurd , waarmee de ene hond ervandoor ging. De andere hond had de nog steeds levende haas in de bek. De haas heeft nog een behoorlijke tijd geleefd voordat ik hem uit zijn lijden kon verlossen.

ander voorbeeld: een stel honden jaagd in een begrazingsgebied een aantal runderen in de afrastering. Gevolg twee moesten worden afgemaakt.

nog een voorbeeld:twee honden achtervogen en ree, ze halen het ree in en werken het tegen de grond.De honden bijten de buik van het ree open.Het ree kan weer op de lopers komen en doordat de honden afgeleid zijn vlucht het ree de dekking in. Het ree heeft nog twee dagen geleefd, voordat ik het kon afmaken.

zo kan ik nog wel even doorgaan.

gr.Jachthond
Kijk dit zijn andere voorbeelden dan die je net noemt. Maak je die ook dagelijks mee?
Wat de begrazers betreft ben ik het overigens helemaal eens hoor, honden hebben daar niets te zoeken, tenzij toegestaan en onder strikt appel.
Waarom heb je bij je verhaal van het ree geen zweethond opgeroepen? Althans ik neem aan dat je van het gebeuren getuige bent danwel hebt?

Ik vind je uitlatingen nog steeds veel te kort door de bocht en kant nog wal raken in het grote geheel (wanneer je het in percentages uitdrukt). De gevallen van jacht met slachtoffers zijn 9 van de 10 keer bovendien verzwakte dieren, dus hier doet de natuur feitelijk gewoon waarvoor die bedoeld is. De boswachters alhier bekijken de zaken op een geheel andere wijze. Voor zover ik begrepen heb de voormalig directeur van Staatsbosbeheer ook overigens. Het is erg jammer dat alle gesignaleerde schade eens in de zoveel tijd plots van de hond af moet komen (zonder feitelijke onderbouwing). Dit terwijl juist de hondeneigenaren die dagelijks in de natuur vertoeven dit veelal op zeer verantwoorde wijze doen (helaas op uitzonderingen na ja), in tegenstelling tot de andere recreanten.

Enfin, je wilde graag weten hoe wij er over denken. Dit is hoe ik er over denk. Ben wat natuur betreft groot voorstander van omheining, wildwissels en beperking van kunstlichtverzaaiing. Daar wordt mi veel meer mee bereikt dan voor een zoveelste keer de hond tot pispaal te bombarderen.
jachthond
Vaste gebruiker

Deze voorbeelden maak ik wekelijks een aantal keren mee.
Voorjaar en zomer vaker. In de winter wat minder.

Het voorbeeld van het ree is afgelopen week gebeurd.

Je zegt dat SBB de zaken anders bekijkt. Dan moet je me maar eens vertellen, waarom juist SBB steeds meer losloop gebieden sluit. :wink: En honden zelfs in bepaalde gebieden volledig worden geweerd.

gr.Jachthond
Suuz!
Zeer actief

als SBB nou slim zou zijn, zouden ze meer gebieden als het leesten maken.
Maar nee, in tegenstelling tot dat denken ze zelfs over sluitings van het hondenbos, en willen er een klein kut stukje voor terug geven.
Want we willen zo graag een groen transferium..... :Q:
bennie
Zeer actief
Border Collie

jachthond schreef:Deze voorbeelden maak ik wekelijks een aantal keren mee.

Je zegt dat SBB de zaken anders bekijkt. Dan moet je me maar eens vertellen, waarom juist SBB steeds meer losloop gebieden sluit. :wink: En honden zelfs in bepaalde gebieden volledig worden geweerd.

gr.Jachthond
Zoals ik reeds zei, de voormalig directeur van SBB. Het sluiten van de gebieden heeft te maken met de wissel die er op die functie heeft plaatsgevonden.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik snap je punt want loslopende honden kúnnen inderdaad heel wat schade veroorzaken.
Vraag oa hier de schaapsherder maar eens.
Toch laat ik Tomas ook wel eens los daar waar géén losloopgebied is. Juist daar, gezien zijn gedrag.
Maar hij stroopt niet en blijft altijd in de buurt. In de tijd dat het wild jongen heeft houden we hem trouwens vast maar Tomas heeft sinds zijn jeugd niets meer gevangen. Daar krijgt hij de kans niet voor, en daar ligt zijn interesse ook niet. Hij werkt het liefst sporen uit.
Ook daar waar wegen in de buurt zijn komt hij niet los, niet alleen voor hemzelf maar ook om het risico te vermijden dat hij wild onder een auto jaagt.
We bekijken zelf meestal waar wij denken dat het kan, we lopen tegenwoordig liefst in bos/landbouwgebied.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn hond jaagt niet en blijft op de paden, hij loopt los daar niet aangegeven staat dat hij aan de lijn moet. Overal hier staat waar de honden niet los mogen lopen, dus waar dat niet staat ga ik er vanuit dat ze los mogen :)
Suuz!
Zeer actief

Je zou je als hond toch bijna opgejaagd wild voelen gezien het feit dat er steeds meer losloop stukken verdwijnen voor honden.
Waar je kan wandelen met je hond wordt minder en minder.

Als hondenbezitter krijg je het gevoel de afvoer van de samenleving te worden. We mogen uiteraard in veel plaatsen wel hondenbelasting betalen (en niet te zuinig ook),
maar de voorzieningen voor honden worden minder en minder. Of een stuk kleiner. Uiteindelijk misschien zelfs wel niets meer.
Honden aan de lijn houden, eigenlijk het liefst ook niet plassen en poepen in het openbaar, en vooral geen uitraas mogelijkheden meer hebben voor honden.

En dan vinden ze het gek dat de agressie van honden toeneemt. :piew:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik vind dat we in NL soms nogal hysterisch omgaan met de natuur. Alles moet geregeld worden, het is nog net niet zo ver dat de boswachter bepaalt dat een bepaalde soort onkruid niet in gebied X mag groeien.

Ik heb een gebied in de buurt dat nogal dierrijk is. Tijdens broedseizoen zijn honden alleen toegestaan aan de lijn en daarbuiten mogen ze los. Ik kom daar vaak en heb 1 keer een hond horen jagen op een ree. Dat is shit inderdaad, want de weg is dichtbij. Maar al die andere keren, heb ik dus niks gezien.

Het is jammer dat incidenten zo groot opgeblazen worden dat ik zelfs in dat gebied aangesproken wordt op mijn losse honden omdat er reeen lopen. Net alsof iedere hond reeen in stukken scheurt. Bram zal het een zorg zijn en Izzie vindt een bal veel interessanter.

Het is dus wat dubbel voor mij: aan de ene kant vind ik het zwaar overdreven, aan de andere kant baal ik wel van zo'n incident omdat direct door m'n hoofd schiet dat het vast niet lang losloopgebied blijft als iemand van het beheer het heeft gezien. Daarom verwijt ik het mensen wel, als ze met hun jagende hond mij dus eigenlijk het leven zuur maken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

jachthond schreef:Deze voorbeelden maak ik wekelijks een aantal keren mee.

Je zit nu incidenten op een zo bloederig mogelijke manier te beschrijven. Ik keur het niet goed, voor de duidelijkheid. Maar je kunt een prooidier die wordt gegrepen door een natuurlijk roofdier ook zo beschrijven. En dat is het ineens de natuur. Ik vind dus wel dat je vooringenomen bent mbt honden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

jachthond schreef:
Bonnie F schreef:Een vraag aan de topicstarter: kan je aan het bos wat voor een bos het is dus òf helemaal geen honden, òf losloop, òf aanlijngebod? En waar zie je dat dan aan?

vaak geven de terreinbeheerders via borden aan wat de huisregels zijn.Deze borden staan bij alle ingangen van dit bos/terrein

denk aan: vrij wandelen op wegen en paden, honden welkom mits aangelijnd. Iedere terreinbeheerder heeft weer andere teksten.

Een losloopgebied wordt ook aangegeven via een bordje. Losloopgebied wil dan zeggen, dat je hond los mag, maar onder appel en alleen op wegen en paden. Dit vergeten mensen vaak. Ze denken dan mijn hond mag rustig de bosjes in een jagen.Alleen is dit niet juist en kan je bij controle een aardige duit kosten.

Het wordt gebaseerd op de kwetsbarheid van een bepaald gebied. Hoe kwetsbaarder en gebied is, hoe minder er wordt toegestaan.

Op dit moment is de trent, dat er steeds meer losloopgebieden verdwijnen, omdat zich zeer veel honden eigenaren niet aan de regels houden.
Ook worden veel gebieden helemaal afgesloten omdat hier veel overlast is van motorcrossers, MB-ers enz.

gr.Jachthond
Toen ik nog een hond had die loops werd heb ik regelmatig met los lopende honden in gebieden gelopen waar het eigenlijk niet mocht.Waarom?
Niet omdat ik dat zo fijn vond maar omdat een loopse teef nergens welkom is en toch ook haar ei kwijt moet.Nu kon het met mijn honden ook omdat ze geen horizonflitsers zijn en waren maar buiten dat krijg ik de kriebels van al die verbodsborden.
Ik weet heel zeker dat mijn honden daar niet meer schade aanrichtten dan mountainbikers en de scoutinggroep die er hutten bouwt.
Je hond bewust maar achter wild aan laten zitten mag inderdaad niet maar ik krijg wel het idee dat hondenbezitters wel heel makkelijk van allerlei dingen beschuldigd worden en aangepakt worden terwijl dat niet altijd terecht is.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

bennie schreef:Wat de begrazers betreft ben ik het overigens helemaal eens hoor, honden hebben daar niets te zoeken, tenzij toegestaan en onder strikt appel.
Een vraag aan jou en ook aan Jachthond: zowel hier in Hilversum (op de Hoorneboegse heide) als in Haarlem (in de Haarlemmerhout) lopen grazers, terwijl het (drukbezochte) losloopgebieden zijn. Als dat nou het grootste gedeelte van de tijd goed gaat, wat is daar dan op tegen en waarom zou dat niet op meer begraasde terreinen kunnen?
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Los, mits goed onder appèl, wat mij betreft.
Sil zou best willen struinen (en opjagen) als ze de kans kreeg maar we hebben ons stinkende best gedaan om dat uit haar systeem te krijgen. Met succes.
Ik houd van wandelen in de natuur, met mijn honden. Maar ze moeten zich wel gedragen. :wink:
Afbeelding
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Overigens vraag ik mij serieus af als mensen die hun honden laten jagen op wild, zichzelf ook aan de regels van al dan niet loslopen houden omdat er plots een bordje staat.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

jachthond schreef:Omdat ik bijna dagelijks geconfronteerd wordt met de gevolgen van loslopende honden in natuurgebieden , zou ik graag willen weten hoe jullie hierover denken.
Ik ben er dubbel in. Uiteraard mogen MIJN honden daar los, want die luisteren. Ik word er wel erg triestig van als ze aan het dode baby-reetje gaan vreten, maar dat mogen ze wel van mij. Het is wel triest hoe dat baby-reetje aan zijn einde is gekomen, en waarschijnlijk is dat wel de schuld van loslopende honden.
Ik roep mijn honden ook direct terug als ze iets achterna zitten, maar ja... als het toch al dood is.... Blijft wel triest, maar dan mogen ze hun eigen eten bij elkaar sprokkelen.
Suuz!
Zeer actief

Frenk schreef:
bennie schreef:Wat de begrazers betreft ben ik het overigens helemaal eens hoor, honden hebben daar niets te zoeken, tenzij toegestaan en onder strikt appel.
Een vraag aan jou en ook aan Jachthond: zowel hier in Hilversum (op de Hoorneboegse heide) als in Haarlem (in de Haarlemmerhout) lopen grazers, terwijl het (drukbezochte) losloopgebieden zijn. Als dat nou het grootste gedeelte van de tijd goed gaat, wat is daar dan op tegen en waarom zou dat niet op meer begraasde terreinen kunnen?
Afbeelding

Afbeelding

Ik geloof niet dat de grazers onder de indruk waren...

:smile2:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Frenk schreef:
Wat ik gek vind is dat het geaccepteerd word dat het fout gaat. Die honden staan dus niet onder appel en horen niet los. Maar goed, als er bij elke ingang iemand zou moeten staan om de baasjes met hond te controleren is het eind zoek. Je zou verwachten dat mensen die roepen dat het wel kan ook op hun eigen hond letten maar dat blijkt dus niet het geval.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:
In Vianen lopen paarden en van die enorme runderen. Gaat prima. De paarden zijn alleen wel errug nieuwsgierig :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”