Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond los in natuurgebied

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Re: Hond los in natuurgebied

Ongelezen bericht door Frenk »

chrico schreef:
Frenk schreef:
bennie schreef:Wat de begrazers betreft ben ik het overigens helemaal eens hoor, honden hebben daar niets te zoeken, tenzij toegestaan en onder strikt appel.
Een vraag aan jou en ook aan Jachthond: zowel hier in Hilversum (op de Hoorneboegse heide) als in Haarlem (in de Haarlemmerhout) lopen grazers, terwijl het (drukbezochte) losloopgebieden zijn. Als dat nou het grootste gedeelte van de tijd goed gaat, wat is daar dan op tegen en waarom zou dat niet op meer begraasde terreinen kunnen?
Wat ik gek vind is dat het geaccepteerd word dat het fout gaat. Die honden staan dus niet onder appel en horen niet los. Maar goed, als er bij elke ingang iemand zou moeten staan om de baasjes met hond te controleren is het eind zoek. Je zou verwachten dat mensen die roepen dat het wel kan ook op hun eigen hond letten maar dat blijkt dus niet het geval.
Hoezo wordt er geaccepteerd dat het fout gaat?
Wat Paddle ook zegt, ik denk niet dat de mensen die hun honden reeen of grazers laten opjagen zich wel aan bordjes houden :19:
Je kunt een gebied losloopgebied laten zijn en erop rekenen dat er mensen zijn die hun hond niet voldoende onder controle hebben en wangedrag tolereren. Of je kunt een gebied afsluiten voor honden of tot aanlijngebied verklaren en erop rekenen dat er mensen zijn die hun hond niet voldoende onder controle hebben en wangedrag tolereren EN boetes uitschrijven voor mensen met wel luisterende en/of niet jagende honden die hun hond los hebben lopen. :engel:
Afbeelding
jachthond
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Staande Draadhaar
standaard Dashond Ruwhaar

Ongelezen bericht door jachthond »

Martijn schreef:
jachthond schreef: Op dit moment is de trent, dat er steeds meer losloopgebieden verdwijnen, omdat zich zeer veel honden eigenaren niet aan de regels houden.
Ook worden veel gebieden helemaal afgesloten omdat hier veel overlast is van motorcrossers, MB-ers enz.

gr.Jachthond

En terecht. Als je een madurodamversie van natuur maakt moet je daar natuurlijk heel voorzichtig mee zijn anders gaat het stuk.

Maar ben je met me eens dat er vooral veel en veel meer natuurlijke ruimte moet komen?

De gebieden warover ik spreek zijn geen maduradamversies.
Het betreft gebieden waar zeer veel overlast is van zowel loslopende honden, motorcrossers en MB-ers.

Van mij mag er veel meer natuurlijke ruimte komen, maar ik vind ook dat men overtreders veel harder moet straffen. Ze verknallen het voor alle anderen.

gr.Jachthond
Frenk
Zeer actief

jachthond schreef:De gebieden warover ik spreek zijn geen maduradamversies.
Het betreft gebieden waar zeer veel overlast is van zowel loslopende honden, motorcrossers en MB-ers.

Van mij mag er veel meer natuurlijke ruimte komen, maar ik vind ook dat men overtreders veel harder moet straffen. Ze verknallen het voor alle anderen.

gr.Jachthond
Mijn hond jaagt niet, blijft op de paden en luistert over het algemeen prima. Wat verknal ik voor wie als hij losloopt in een natuurgebied?
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

oh jee, mijn honden geven luid op spoor, en
het konijn rent net met zijn middelvinger omhoog
door de omheining heen. watt nu?
Laatst gewijzigd door Suuz! op 06 sep 2010 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
jachthond
Vaste gebruiker

chrico schreef:
Frenk schreef:
bennie schreef:Wat de begrazers betreft ben ik het overigens helemaal eens hoor, honden hebben daar niets te zoeken, tenzij toegestaan en onder strikt appel.
Een vraag aan jou en ook aan Jachthond: zowel hier in Hilversum (op de Hoorneboegse heide) als in Haarlem (in de Haarlemmerhout) lopen grazers, terwijl het (drukbezochte) losloopgebieden zijn. Als dat nou het grootste gedeelte van de tijd goed gaat, wat is daar dan op tegen en waarom zou dat niet op meer begraasde terreinen kunnen?
Wat ik gek vind is dat het geaccepteerd word dat het fout gaat. Die honden staan dus niet onder appel en horen niet los. Maar goed, als er bij elke ingang iemand zou moeten staan om de baasjes met hond te controleren is het eind zoek. Je zou verwachten dat mensen die roepen dat het wel kan ook op hun eigen hond letten maar dat blijkt dus niet het geval.
Controle bij de ingang .Dat kan natuurlijk ook niet. Heel veel hondenbezitters houden zich aan de regels. Er is een kleine groep die overal de maling aan heeft.
Deze figuren verpesten het voor de rest.
Over die drukbezochte losloop gebieden het volgende. Zoals je schrijft gaat het in de meeste gevallen goed. Maar wat in de gevallen dat het niet goed gaat? Heb je meer van deze gebieden stijgt ook het aantal incidenten. En ik denk , dat men hier niet op staat te wachten.
Alle incidenten halen niet eens het nieuws. Een enkele kees lees je iets, maar dan vaak ook nog in een plaatselijk krantje.

Het is zoals zo vaak. Een kleine groep verpest het voor de rest.

Gr.jachthond
Arline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Arline »

Als ik mijn honden niet zou loslaten in het bos en in natuurgebieden, dan kwamen ze niet van de lijn. Een en al natuur hier :D
Losloopgebieden bestaan hier niet. Echt geen 1, zelf niet een veldje van oid.
Ik vind het heerlijk door de natuur te lopen en mijn honden jagen niet. Ik zie heel regelmatig reeen, hazen en konijnen. De reeën knikken vriendelijk gedag en grazen rustig verder, uiteraard groet ik vriendelijk terug en vervolg mijn weg met mijn natuur vernietigende monsters.
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
jachthond
Vaste gebruiker

Frenk schreef:

gr.Jachthond
Mijn hond jaagt niet, blijft op de paden en luistert over het algemeen prima. Wat verknal ik voor wie als hij losloopt in een natuurgebied?
Je verknalt het voor de mensen die zich wel aan de regels houden .
Uiteindelijk, als laatste maatregel kan een terreinbeheerder beslissen om een gebied helemaal af te sluiten voor honden.
Daar heeft geen ene hondenbezitter iets aan. Dit gebeurd zelfs al.

gr.Jachthond
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik wandel eigenlijk altijd in losloopgebieden. Maar de ongelovelijke intollerantie richting hondeneigenaren en honden begint me behoorlijk de keel uit te hangen. Stel dat mijn hond in een losloopgebied achter een konijn aan hobbelt, bedoel je dat dan met 'niet aan de regels houden' en wordt dit dan door SBB aangegeven als reden om een losloopgebied te sluiten? Want ik ben dan zeer benieuwd naar de reden van 'al die sluitingen'. Aso's heb je in alle lagen van de bevolking; die sluit je niet uit door een bordje te planten met verboden toegang. Het probleem is asociaal gedag, NIET de hond. Ik wou dat SBB dat verschil eens opmerkte. :roll:
Overigens ben ik gek op de natuur; en 3x raden waar ik de meest exotische vogeltjes tegenkom. In de losloopgebieden. Waar het gepeupel met de 10 kids wegblijven, vanwege het gebrek aan een kinderspeelpalleis. :19: En Vianen is ook hier favoriet; de grote grazers lopen mijn honden gewoon met een boogje omheen. Zoals 99% van de honden. En misschien nog geen 80% va de mensen. :19:
Anne&Taar
Zeer actief

Waar ik me persoonlijk maatelooos aan irriteer, is het feit dat mensen overal hun ongelovelijke troep neersmijten. Ik wordt er behoorlijk ziek van als ik weer zo'n McFlrry-egeltje de revue zie passeren. Laat ze daar maar eens wat actiever op posten. :evil:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

jachthond schreef:
Uiteindelijk, als laatste maatregel kan een terreinbeheerder beslissen om een gebied helemaal af te sluiten voor honden.

gr.Jachthond
Maar dat afsluiten van die terreinen komt toch echt niet door mijn honden die netjes op de paden blijven, ook al zijn ze niet aangelijnd. Het gaat toch eigenlijk gewoon over appèl en over het gezonde verstand van een honden-eigenaar.
Ik bedoel: had ik een hond die ging hetzen hield ik 'm echt aangelijnd. :19:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Anne&Taar schreef:Waar ik me persoonlijk maatelooos aan irriteer, is het feit dat mensen overal hun ongelovelijke troep neersmijten. Ik wordt er behoorlijk ziek van als ik weer zo'n McFlrry-egeltje de revue zie passeren. Laat ze daar maar eens wat actiever op posten. :evil:
Zo is dat. Wat een teringzooi maken mensen er van. En mij dan gek aankijken als ik al die plastic troep - die een ander heeft achter gelaten - in mijn fietstas deponeer om thuis weg te gooien. :roll:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Dat afval lijkt mij veel schadelijk voor de natuur dan mijn honden. Maar ja, dat is natuurlijk niet zo makkelijk bekeuren. Die hondeneigenaren komen er dagelijks en dat is een makkelijk doelwit.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Sita schreef:Dat afval lijkt mij veel schadelijk voor de natuur dan mijn honden. Maar ja, dat is natuurlijk niet zo makkelijk bekeuren. Die hondeneigenaren komen er dagelijks en dat is een makkelijk doelwit.
Precies. Of die kinderen die, nota bene onder toezicht van hun ouders, onder het prikkeldraad door van de paden af gaan, of takken van bomen rukken. En dan klagen over een loslopende hond.

Uiteraard vind ik ook niet dat je hond achter een ree aan mag gaan, zeker weten niet. Maar ik vind inderdaad ook dat honden ondertussen wel erg snel overal maar de schuld van krijgen.
Net als wanneer het je 1 keertje net niet op tijd lukt om je hond te laten zitten voor een fietser, en die fietser even af moet remmen. Kreeg laatst een hele tirade naar mijn hoofd over dat mevrouw in kwestie wel had kunnen vallen en wat had kunnen breken etc. etc. Dit terwijl ik Vera allang bij me had zitten, en mevrouw alleen even ietsss op de rem had gemoeten (zij kwam ons achterop fietsen op 1 lang pad van 5 km. Dus het is nou niet zo dat ze ons niet had zien lopen ofzo).
Was Vera een kleutertje op een fietsje geweest hoor je er niemand over. Is het een hond die ook maar ietsiepietsie beetje iemand "belemmert" dan doen die honden weer alles fout.

Juist hierdoor heb ik overigens een hekel aan mensen die hun hond in losloopgebied maar wat aan laten klooien. Want je hebt het zo voor elkaar dat het geen losloopgebied meer is, en dan ben ik ook mooi de pineut.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Mijn honden jagen (gelukkig) niet. Ze zouden niet eens wéten wat ze met wild aan moeten :mrgreen: . En wat al eerder is gezegd: het zijn aso-eigenaren die het verpesten voor iedereen. Maar dit soort aso's gooien ook hun afval overal neer, laten hun kinderen de boel vernielen, scheuren met motorfietsen overal doorheen en hebben waarschijnlijk buiten de natuurgebieden ook sch*t aan verkeers- en andere regels :wink: .

Maar wat mij nog meer verbaast is het feit dat dat van de 17 miljoen inwoners in dit landje 16.999.999 mensen zich wel (mateloos?) ergeren aan IETS. Of het zijn honden, of het zijn kinderen, of het zijn katten, of het zijn buren/ouders/grootouders, grote mensen, kleine mensen, dikke mensen, dunne mensen, oude mensen... en vervolgens wordt er geëist dat er een VERBOD komt voor datgene waaraan men zich ergert.

Kortom, als we nou eens onszelf minder ergeren, wat minder regeltjes (voor een ander :wink: ) eist, wordt het vanzelf weer wat gezelliger in ons landje :mrgreen: .
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Wild zonder zelfredzaamheidsfactor... natuurlijke selectie :pffff:
De boswachter/terreinbeheerder die ik ken heeft twee jachthonden waarmee hij - jawel - jaagt als hij aan het 'werk' is.... :scratch:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Rami schreef:
jachthond schreef:

gr.Jachthond
Maar dat afsluiten van die terreinen komt toch echt niet door mijn honden die netjes op de paden blijven, ook al zijn ze niet aangelijnd. Het gaat toch eigenlijk gewoon over appèl en over het gezonde verstand van een honden-eigenaar.
Het zal niet zozeer om jouw honden gaan maar wel om de honden die niet onder appel staan en achter wild aan gaan.
Op zich heb ik zoiets van als iets aanlijngebied is, hou je hond dan ook aangelijnd of op de voet. Niet alleen voor het wild maar ook bijv voor mensen met honden die niet los kunnen lopen. Laatst waren wij op de hei. Er is een groot deel losloopgebied en de rest aanlijngebied. Ik kwam meer losse honden in het aanlijngedeelte tegen dan in het losloopgedeelte :denken: Hoe vaker regels overtreden worden met gevolg des te eerder er overgegaan word tot meer maatregelen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Frenk
Zeer actief

Rami schreef:
jachthond schreef:

gr.Jachthond
:ok:
Afbeelding
Bonnie F
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bonnie F »

jachthond schreef:
Bonnie F schreef:Een vraag aan de topicstarter: kan je aan het bos wat voor een bos het is dus òf helemaal geen honden, òf losloop, òf aanlijngebod? En waar zie je dat dan aan?
En waarop wordt gebaseerd of en hoe er honden in het bos mogen komen?

vaak geven de terreinbeheerders via borden aan wat de huisregels zijn.Deze borden staan bij alle ingangen van dit bos/terrein

denk aan: vrij wandelen op wegen en paden, honden welkom mits aangelijnd. Iedere terreinbeheerder heeft weer andere teksten.

Een losloopgebied wordt ook aangegeven via een bordje. Losloopgebied wil dan zeggen, dat je hond los mag, maar onder appel en alleen op wegen en paden. Dit vergeten mensen vaak. Ze denken dan mijn hond mag rustig de bosjes in een jagen.Alleen is dit niet juist en kan je bij controle een aardige duit kosten.

Het wordt gebaseerd op de kwetsbarheid van een bepaald gebied. Hoe kwetsbaarder en gebied is, hoe minder er wordt toegestaan.

Op dit moment is de trent, dat er steeds meer losloopgebieden verdwijnen, omdat zich zeer veel honden eigenaren niet aan de regels houden.
Ook worden veel gebieden helemaal afgesloten omdat hier veel overlast is van motorcrossers, MB-ers enz.

gr.Jachthond
Oeps, ik heb me niet zorgvuldig uitgedrukt.
Ik bedoel: kan jij -als boswachter- zien wat voor een soort bos het is en waaraan?
Die rotbordjes met die kleine lettertjes ken ik wel.........
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

Ik heb mijn honden bijna altijd aan de lijn waar het moet, maar ik heb ze, voordat ik een geschikt rustig losloopgebiedje hier in de buurt gevonden had, ook wel eens los gelaten. Ik kan niet met mijn 2 honden tegelijk in een druk losloopgebied gaan wandelen, omdat ze dan niet goed met andere honden kunnen. Nu nog een heel enkele keer, en dan niet een hele wandeling lang, maar even ergens los waar een open plek is ofzo dat ze even kunnen rennen en de energie kwijt kunnen, of op een overzichtelijk stuk waar geen bosjes vlak langs het pad staan waar wild in kan zitten. Ik heb zelf wel een redelijk goed idee waar/wanneer je hier in de omgeving wild tegenkomt dus daar hou ik rekening mee, tegen de schemering bijv zal ik ze nooit los doen. Van het pad af gaan doen de honden niet en jachtinstinct hebben ze nauwelijks. Als ze een egeltje tegenkomen op straat bijvoorbeeld dan snuffelen ze er alleen maar aan, als er een mol beweegt in een molshoop dan pissen ze alleen maar over die hoop heen. Konijnen achterna gaan zouden ze wel doen, maar die zie je nooit waar ik loop.
De enige keer dat een dier door mijn honden is overleden, was juist in een losloopgebied langs de snelweg, daar vloog een fazant op en die vloog zichzelf te pletter tegen het geluidsscherm. Honden liepen netjes op het pad maar die fazant zat daar net naast blijkbaar.
Ik snap -als bioloog zijnde- wel heel goed dat honden niet overal los mogen en ik vind ook niet dat dat zou moeten, maar als hondenbezitter baal ik er wel regelmatig van dat er zo weinig rustige plekken zijn waar je ongestoord kan lopen met de honden los. Dan overweeg ik soms toch weer emigratie :wink: Roemenie waar ik een halfjaar gewoond heb is in veel opzichten geen plezierig land maar de ruimte om rond te struinen zonder hekken, zonder regels, gewoon je neus achterna, dat mis ik enorm.
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
Anne&Taar
Zeer actief

Nanna schreef:De groene taliban op haar best :19: .
He, foei toch...Groenboefmaffia is een juiste term. :pffff: :mann:

Ook zn grappig iets: Al zouden er jaarlijks duizend reeen onder een auto platgewalst worden, denk je dat de autos geweerd worden in een dergelijk gebied? Nou nee. Afschieten die hap ter bescherming van de dierbare automobilist. :cheer:
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Zoë liet ik in natuurgebieden loslopen , die was 100% betrouwbaar met hierkomen.
Altijd terug te roepen als ze ergens achteraan wilde of al ging.

Ko bleef aan de lange lijn, die kreeg ik niet teruggeroepen op wild (of katten).
Suus idem.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

jachthond schreef:

gr.Jachthond
Een makkelijk te pakken groep nog harder aanpakken waarbij dan ook degenen wiens honden helemaal niets verkeerd doen gepakt worden.Daarom krijg ik een steeds grotere hekel aan de groene brigade en krijg ik ook weer steeds meer de neiging om juist bij een verbodsbord de niet toegestane kant op te gaan met los lopende honden.

gr.Jachthond
Juist door het steeds meer en vaker op kleine stukken samenpersen van mensen met honden dwing je ze in feite de niet toegestane stukken op te zoeken om bijvoorbeeld agressie tussen honden onderling en veel andere mensen te ontlopen.
Ik heb gelukkig geen klagen hier maar als ik op dit forum lees dat mensen op postzegeltjes hun hond moeten laten los lopen omdat dat het enige stuk is dat hen daarvoor ter beschikking staat kan ik me heel goed voorstellen dat je tegen de regels in gaat.

Wat is natuurlijke ruimte?Ik heb daar zoiets als de Canadese wildernis bij voor ogen;hier in Nederland hebben we geen echte natuur meer.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

jachthond schreef:
chrico schreef:
Frenk schreef:[..]
Controle bij de ingang .Dat kan natuurlijk ook niet. Heel veel hondenbezitters houden zich aan de regels. Er is een kleine groep die overal de maling aan heeft.
Deze figuren verpesten het voor de rest.
Over die drukbezochte losloop gebieden het volgende. Zoals je schrijft gaat het in de meeste gevallen goed. Maar wat in de gevallen dat het niet goed gaat? Heb je meer van deze gebieden stijgt ook het aantal incidenten. En ik denk , dat men hier niet op staat te wachten.
Alle incidenten halen niet eens het nieuws. Een enkele kees lees je iets, maar dan vaak ook nog in een plaatselijk krantje.

Het is zoals zo vaak. Een kleine groep verpest het voor de rest.

Gr.jachthond
Dan moet je dus zorgen dat maatregelen die kleine groep treffen en de rest niet. Een aanlijnplicht is het tegenovergestelde, daarmee wordt die kleine groep niet getroffen en de rest wel.
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

jachthond schreef:
Frenk schreef:

gr.Jachthond

gr.Jachthond
Dat is regelrechte lariekoek. Want die aanlijnplicht is een wanmaatregel en daar zit de kern van het probleem.
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Mijn honden lopen los in natuurgebied in de omgeving. Zijn geen losloopgebieden. Is er maar 1 binnen 45 minuten rijden en die vermijd ik aangezien ik mijn vorige hond daar verloren ben door vergiftiging.
Beide jagen niet en lopen bijna altijd op de paden.(anders roep ik ze terug)
Roep ze terug als andere mensen aankomen of andere dieren.
Ga meestal niet lopen waar begrazing is omdat ik Toya niet 100 % vertrouw op meteen terug komen als ze bv schapen ziet.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Dapper vroeger was een echte jager en die kwam niet los van de flex.
Troyca mag los, maar toch echt in het oog houden, als ik haar te heftig zie gaan, ruiken of kijken gaat ze aan de lijn.
Zirka die loopt altijd los, als een haas voor haar wegschiet gaat ze raar maar waar gewoon liggen. :lol:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Voor mij is dat heel erg simpel:

Als er borden staan dat honden niet los mogen, gaan ze niet los.

Als er borden staan dat ze überhaupt niet in dat gebied mogen komen dan baal ik als een stekker dat ik daar pas achter kom op het moment dat ik bij zo'n gebeid ben, dat ik dat op internet niet zag... maar dan ga ik het gebied niet in.

Als honden wel los mogen (dwz er staat geen bordje dat dat niet mag) dan doe ik dat alleen als ik dat zelf verantwoord acht. Dus niet in "lammerenseizoen" als het pad door de schapen voert zeg maar. Zowiezo niet als er andere "wilde" dieren zijn die in een kudde leven of als een gebied als "rust" of "stilte" of "broed" gebied is aangegeven. (Doorgaans staan er dan ook van die "hond aan de lijn bordjes".

Maar, ik ben relatief simpel:
als het niet mag, doe ik het niet en verder probeer ik mijn gezond verstand te gbruiken.
Lukt doorgaans redelijk.

Suzanne
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

maar @ jachthond, wat wil je nu met je post bereiken?

want het komt nu een beetje neer op iedereen hier beschuldigen van het hebben van een hond, en daarmee wandelen. of ze zelfs losgooien in jou stukkie bos.

wat ik ook niet snap is dat een boswachter die tegen honden is, of tegen jagen, zelf wel jachthonden heeft.

ik denk dat de meeste forummers hier veel verantwoorder omgaan met hun hond en omgeving dan de hondenbezitters die het niks interesseert, en dus ook zeker niet op een hondenforum komen.
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Hier is best veel ruimte om te lopen met de hond. Op steenworp afstand van hier is een stukje natuurgebied. Vroeger was daar geen aanlijnplicht voor de hond, maar een aantal jaren terug is er een hond zeer zwaargewond geraakt (en later ingeslapen) door de runderen en daarna gold er aan aanlijnplicht voor zover ik me kan herinneren. Ik liet daar Django in het begin los, om te oefenen met loslopen, op een heel overzichtelijk stuk waar ik wild of andere wandelaars van verre kon zien aankomen. Maar omdat ik merkte dat hij graag achter de koeien aangaat, mag hij daar van mij nu alleen nog aan de flex. Nu loop ik met hem aan de flex door het hele gebied, ook de niet zo overzichteljke stukken en als ik er mensen met honden tegenkom, zijn die nooit aangelijnd.

Iets verderop (15-20 minuten lopen) is een grote recreatieplas, waar de honden tussen april en oktober niet losmogen maar de rest van het jaar wel. Een gedeelte van de plas is stiltegebied en permanent aanlijngebied. Daar is Django dan ook aangelijnd, maar ik laat hem wel zwemmen. Niet aan de zandkant waar ook mensen zwemmen, maar aan de andere kant, waar allemaal stenen strandjes zijn. Daar komen alleen andere mensen met honden, en ik 'heb' dan een heel ver achterafstukje aan het einde van het dijkje waar ik Django laat zwemmen. Als er mensen met honden aankomen kan ik dat van ver zien en heb ik genoeg tijd om hem aan te lijnen. Het mág niet, maar aan die kant van de plas op dat stuk wordt het wel gedoogd. Het gedeelte waar ook veel dagjesmensen etc komen zwemmen en bij de nabijgelegen camping waordt wel streng gecontroleerd.
Laatst gewijzigd door Naima op 06 sep 2010 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Rami
Zeer actief

chrico schreef:
Rami schreef:
jachthond schreef:

gr.Jachthond
Het zal niet zozeer om jouw honden gaan maar wel om de honden die niet onder appel staan en achter wild aan gaan.
Op zich heb ik zoiets van als iets aanlijngebied is, hou je hond dan ook aangelijnd of op de voet. Niet alleen voor het wild maar ook bijv voor mensen met honden die niet los kunnen lopen. Laatst waren wij op de hei. Er is een groot deel losloopgebied en de rest aanlijngebied. Ik kwam meer losse honden in het aanlijngedeelte tegen dan in het losloopgedeelte :denken: Hoe vaker regels overtreden worden met gevolg des te eerder er overgegaan word tot meer maatregelen.
Maar dat zeg ik toch ook Whera? Had ik wel honden die niet goed onder appèl staan, hield ik ze aan de riem. Ik heb Silka ook bijna een jaar lang aan de riem (nou ja, lange lijn) gehad, omdat ze wel de paden afging en - als ze een spoor had - niet terug te roepen was.
Maar mijn honden lopen inmiddels wel op de paden en nooit meer dan 5 meter van me af. En kom ik mensen tegen met aangelijnde honden, roep ik ze en moeten ze naast blijven.
Ik ben echt niet een burgerlijk gehoorzaam type, maar op honden-gebied eigenlijk altijd wel. Ik wil geen overlast veroorzaken. Niet wat betreft de natuurgebieden, maar ook niet wat betref mede-honden-bezitters. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”