Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond los in natuurgebied

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon
Aantal honden: 2

Re: Hond los in natuurgebied

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Martijn schreef:
Ma-Rianne schreef:
Net zoals ik niet begrijp dat mensen stelselmatig de luidste, meest aanwezige schreeuwers (van de straat) willen zijn.
Het is allemaal ontiegelijk asociaal. Is het! Duidelijk!
Kijk naar jezelf en je snapt het :tong:
:smile: :smile: :smile:

Lieveling, ik begrijp dat je jezelf graag hoort praten maar het gaat hier over honden die loslopen in een natuurgebied. Wat jij van mij vindt doet niet ter zake. Dat is voor mij, maar vooral ook voor de rest totaal oninteressant.
Ik vind jou bijvoorbeeld niet bijzonder intelligent overkomen. Daar ga ik toch ook niet overal over zitten schrijven?

Hou je toch een beetje in, lieve kind.
:smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:
Ik snap wel dat jij blijkbaar een of andere vreemde behoefte hier bevredigd door middel van het uitschelden en (pogingen tot) afbekken van mensen die anders over zaken denken als jij.
Geeft niet hoor, ik blijf je toch wel een akelig kereltje vinden.... :lekkerpuh:
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik heb er eens ooit iets over gelezen maar ik meen dat een boswachter je hond mag afschieten als ie jaagt op een bedreigde diersoort.
Jaagt je hond op een konijn, dan zou de boswachter de hond niet af mogen schieten, konijnen zijn nl geen bedreigde diersoort.
Weet iemand of dit waar is?
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Ik vind het er ook niet toe doen _hoeveel_ erg afgeknald worden.
Het is gewoon bezopen. 5000 zwijnen worden afgeschoten maar owee als mijn hond achter een zwijn aan zou gaan!

Het is eng dat je dus afhankelijk bent van de goodwill of de slechte bui van de bosbewaker. Ik ken inderdaad zo veel verhalen van honden die joegen en waarvan de baas al dan niet een bekeuring kreeg. Laatst een verhaal hier op het forum over die Cane Corso's van die tokkies op de Maasvlakte. Die kregen een boete. En bij een ander krijgt de hond een kogel door de kop ? Dat kan toch niet!

En verder ben ik het ook helemaal eens met Martijn. Scheelt me weer typen.
:ok: , eens.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

wendy71 schreef:Ik heb er eens ooit iets over gelezen maar ik meen dat een boswachter je hond mag afschieten als ie jaagt op een bedreigde diersoort.
Jaagt je hond op een konijn, dan zou de boswachter de hond niet af mogen schieten, konijnen zijn nl geen bedreigde diersoort.
Edelhert, zwijn, haas allemaal niet bedreigt.
Ik ben wel benieuwd of wat jij zegt klopt.
Waar ik woon loopt de Noordse Woelmuis (ff uit mijn hoofd, weet niet meer zeker maar iig 1 of ander bedreigd, zeldzaam muisje) moeten alle katten nu naar binnen ? Mijn honden vangen wel eens muisjes, die woelmuis is vast ook zeldzaam lekker, maar dit gaat toch nergens mee over. Er zijn mensen die dus besluiten welk dier dood moet voor het killen van een ander dier.

Voor de duidelijkheid, ik vind het dus echt niet normaal om je hond te laten jagen en ik praat het ook niet goed als het gebeurt maar ik vind niet dat de hond hiervoor geëxecuteerd hoeft te worden.
Na een frisse douche heb ik besloten dat ik het zelfs nòg erger vind dat je hond bij de da een spuitje kan krijgen voor jagen. Ze hebben de hond, er iets niets meer aan de situatie te veranderen. Dan geef je die eigenaar toch een enorme boete ? Is hij onverbeterlijk (het isdus al vaker gebeurt) neem je de hond in beslag voor herplaatsing.
Maar de doodstraf :neenee:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Ik weet bijgod niet meer waar ik dat gelezen heb, ik meen een editie van Onze Hond..
Ben het 100 % met je eens Sonja, maar daar hebben die al afgeschoten honden niks aan, helaas. :(:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

marian* schreef:
ranetje schreef:
marian* schreef:
Maar daar heb je als hondeneigenaar niks meer aan als je hond dood is.
Nee.
Maar nogmaals:
Iedereen begint nu over "al die honden die zijn doodgeschoten"

Ik wil eerst eens weten hoe veel dat er nou werkelijk zijn voor ik op mijn achterste benen ga staan.
Jij niet? :wink:
Ik denk eerlijk gezegd dat dat er in NL niet zo heel veel zijn,maar die ene zal maar net de jouwe zijn die zich ergens rot van schrok (bijvoorbeeld een figuur die midden in een losloopgebied zijn hond schotvast wil maken),aanlijngebied in vluchtte en daarbij onbedoeld wild opstootte.
Gebeurde jaren geleden op het Roz. veld eens waar een jager bezig was zijn Pointer schotvast te maken midden in het losloopgebied.Hond van andere wandelaar nam de benen en kwam in aanlijngebied terecht waar hij uren later gevonden werd.Die had blijkbaar het geluk geen schietgrage boswachter tegen te komen.
Allebei de kanten hebben in dit soort dingen een beetje gelijk vind ik maar hou het dan ook allebei redelijk.En dat zie je aan beide kanten niet altijd.
Misschien ben ik te goed van vertrouwen................... :wink:
Maar ik denk niet dat de hond uit jouw voorbeeld doodgeschoten zou worden.
Tenzij .........................
De hond niet benaderbaar is en er een situatie ontstaat waarbij er gevaar dreigt.
En dan niet het gevaar voor het wild, maar het gevaar voor automobilisten op de snelweg bijvoorbeeld.
Hopelijk wil @jachthond daar ook duidelijkheid over geven.

Zelfs die twee Vendeens die zelfstandig op jacht gingen en die werkelijk een gevaar werden voor de auto's op de A 12 werden niet afgeschoten, maar werd de baas uiteindelijk gevonden.
Dus zo schietgraag zijn boswachters kennelijk niet.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Binnen de gemeente waar ik woon is er officieel geen losloopgebied. Dit houdt in dat de honden dus nergens, maar dan ook helemaal nergens los mogen lopen. Er wordt ook geen alternatief geboden. DAarom is het ook zo dat je gelijk een bekeuring krijgt als ze het mochten zien. Binnen natuurgebieden is het echter verboden en je loopt kans op een bekeuring.

enerzijds vind ik dus dat honden daar los moeten kunnen lopen omdat ze al bijna overal aangelijnd moeten en er weinig opties over blijven zo. Aan de andere kant wil ik dus NIET dat wild wordt aangevallen en verwond. Dat vind ik wel erg. En dat moet je dan zien te voorkomen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

wendy71 schreef:Ik heb er eens ooit iets over gelezen maar ik meen dat een boswachter je hond mag afschieten als ie jaagt op een bedreigde diersoort.
Denk dat er gestaan heeft beschermde diersoort en dat is vlg de F&F-wet praktisch ieder in Nederland voorkomend dier.

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
ranetje
Zeer actief

Nanna schreef:
ranetje schreef: Dus zo schietgraag zijn boswachters kennelijk niet.
Sja. De twee Whippets van een vriendin die er vandoor waren gegaan werden in Heeze gelokt en opgevangen door een wandelaar.
De boswachter die hij tegenkwam en aan wie hij de honden overdroeg wist niet beter te doen dan die totaal uitgeputte en bloedwarme honden in een koude buitenkennel te gooien en snauwde de eigenares toe dat als HIJ ze was tegengekomen hij ze kapotgeschoten had. :roll:
Zoals jij roept dat je overal je schoenmaat 48 tegenaan zet .................. zonder dat je het doet, :mrgreen: zou je die brul van de boswachter ook kunnen beschouwen. :wink:
Tussen zeggen en doen ligt nog een hele galop. :razz: :tongue:

De huisvesting had hij wel beter moeten verzorgen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ma-Rianne schreef: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:
Ik snap wel dat jij blijkbaar een of andere vreemde behoefte hier bevredigd door middel van het uitschelden en (pogingen tot) afbekken van mensen die anders over zaken denken als jij.
Geeft niet hoor, ik blijf je toch wel een akelig kereltje vinden.... :lekkerpuh:
Voorlopig zit jij hier te schelden hoor. :blah: Wat wil je eigenlijk? Aandacht? Ga heen joh, ga je eigen vent lastig vallen als je je verveelt :roll: :piew:

Dit is de 3e keer deze week dat je zo zit te zuigen. Wat vindt je zelf van je eigen gedrag? Denk je dat je nu populair en leuk doet? :smile:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

ranetje schreef:
Ik wil eerst eens weten hoe veel dat er nou werkelijk zijn voor ik op mijn achterste benen ga staan.
Ik wil niet zozeer weten hoeveel, maar in welke omstandigheid. Als er dit jaar ook maar 1 hond dood is geschoten terwijl er geen gevaarlijke situatie (voor het verkeer bijvoorbeeld) was ontstaan, is dat er 1 teveel. Martijn zei het geloof ik, en dat vind ik een heel goed punt, waarom 1 iemand even mag bepalen dat er daadwerkelijk doodgeschoten moet worden, en dat dan ook mag doen.
Ik vind dat nogal wat :ugh:
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief

Martijn schreef:Momenteel is hier een 14 maand oude springer spaniël van een voorjager weg.
Marc is meehelpen met zoeken.

En nu maar hopen dat hij niet richting de reeën is.

Pang.
Springer spaniel, voorjager dus jachtlijn en weg. Ook mogelijk nog achter de reeen aan. Praat over waar je verstand van hebt.

Mvg Veenmug
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

Veenmug schreef:
Martijn schreef:Momenteel is hier een 14 maand oude springer spaniël van een voorjager weg.

Pang.
Springer spaniel, voorjager dus jachtlijn en weg. Ook mogelijk nog achter de reeen aan. Praat over waar je verstand van hebt.

Mvg Veenmug
:lees: Waar heb jij verstand van?
Groetjes Ilse
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief

MARC_S schreef:
Ma-Rianne schreef: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:
Voorlopig zit jij hier te schelden hoor. :blah: Wat wil je eigenlijk? Aandacht? Ga heen joh, ga je eigen vent lastig vallen als je je verveelt :roll: :piew:

Dit is de 3e keer deze week dat je zo zit te zuigen. Wat vindt je zelf van je eigen gedrag? Denk je dat je nu populair en leuk doet? :smile:
Misschien on-topic.

Mvg Veenmug
Veenmug
Zeer actief

Ilse met haar witte schreef:
Veenmug schreef:

Pang.

Mvg Veenmug
:lees: Waar heb jij verstand van?
>> jaren jachtervaring met retrievers en nu 5 jaar Engelse Springer Spaniel. Ben mijn spaniel nooit kwijt, reeen en hazenrein dus.....

Mvg Veenmug
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Nou Veenmug, hondje is gevonden. Gelukkig maar want voor hetzelfde geld was hij terecht afgeknald toch? Was ontsnapt tijdens de jachttraining. :ok:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Veenmug schreef: Denk dat er gestaan heeft beschermde diersoort en dat is vlg de F&F-wet praktisch ieder in Nederland voorkomend dier.

Mvg Veenmug
Behalve de hond blijkbaar :19:
(sorry,inkoppertje :wink: )
ranetje schreef: Misschien ben ik te goed van vertrouwen................... :wink:
De hond niet benaderbaar is en er een situatie ontstaat waarbij er gevaar dreigt.
En dan niet het gevaar voor het wild, maar het gevaar voor automobilisten op de snelweg bijvoorbeeld.

Zelfs die twee Vendeens die zelfstandig op jacht gingen en die werkelijk een gevaar werden voor de auto's op de A 12 werden niet afgeschoten, maar werd de baas uiteindelijk gevonden.
Hij zou misschien inderdaad niet meteen dood geschoten worden maar ik denk toch wel dat dat erg aan de boswachter ligt.
Als jouw bange hond toevallig nummer zo veel in een week is kan het wel eens snel afgelopen zijn met hem.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Veenmug
Zeer actief

MARC_S schreef:Nou Veenmug, hondje is gevonden. Gelukkig maar want voor hetzelfde geld was hij terecht afgeknald toch? Was ontsnapt tijdens de jachttraining. :ok:
Al vreemd dat een spaniel "ontsnapt" uit de jachttraining. Zo erg kan het toch niet zijn. Dan afschieten @jachthond heeft duidelijk gesteld dat het betrappen op heterdaad van hetzende en stropende honden betreft. Kan me niet voorstellen dat een hondenmens dat niet herkent.

Mvg Veenmug
Veenmug
Zeer actief

@Martijn
Ik weet het. Ook niet helemaal on-topic. Moest simpelweg enige drempels overwinnen om deel te nemen aan een onderwerp waar jij ook in betrokken was. Kost tijd.

Mvg Veenmug
Veenmug
Zeer actief

Inge O schreef:
Veenmug schreef:

Pang.
wat is dit voor stomme reactie - omdat jouw springer hazen- en vanalleswatjijnietwil-rein is zijn alle springers dat :denken: ?
Nee maar je komt in trainingsgroepen met meerdere spaniels en doet ervaring op.

Mvg Veenmug
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Inge O schreef:hoezo 'onbetrouwbaar agressief'? het gaat om het pakken van prooidieren, jaap, toch niet om het aanvallen van mensen :ugh: ? of voel jij 's ochtends ook agressie tov. je ontbijt :ugh: ?
Het kan toch, los van alles, zo zijn dat je een hond hebt gevangen waarvan blijkt dat die beter niet terug de maatschappij in kan? Dat gebeurt overal.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Veenmug schreef:
Inge O schreef:
Veenmug schreef:[..]

wat is dit voor stomme reactie - omdat jouw springer hazen- en vanalleswatjijnietwil-rein is zijn alle springers dat :denken: ?
Nee maar je komt in trainingsgroepen met meerdere spaniels en doet ervaring op.

Mvg Veenmug
Helaas voor jou valt die ervaring dus nogal tegen. In iedere hond schuilt een jager, ongeacht het ras. Doe er mee wat je wilt, maar val me niet lastig met misplaatste 'ervaring'.
Veenmug
Zeer actief

Martijn schreef:Ach Gos. Ik bedenk me ineens dat je waarschijnlijk gewoon een beetje eenzaam bent.

Sterkte.
Mijn bewondering dat je me doorgrondt. Kunnen we nu gewoon terug gaan naar de hetzende, stropende honden. Mijn compimenten voor @jachthond.

Mvg Veenmug
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

Zo heel erg offtopic is al dat hetzen niet :wink:
Groetjes Ilse
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

marian* schreef:
ranetje schreef: Misschien ben ik te goed van vertrouwen................... :wink:

Hij zou misschien inderdaad niet meteen dood geschoten worden maar ik denk toch wel dat dat erg aan de boswachter ligt.
Als jouw bange hond toevallig nummer zo veel in een week is kan het wel eens snel afgelopen zijn met hem.
Het was jouw bange hond (jouw voorbeeld) :tongue:
Maar ik wacht echt op uitleg van @jachthond voor ik verder ga speculeren :wink:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

*Anita* schreef:Mijn honden lopen los in natuurgebied in de omgeving. Zijn geen losloopgebieden. Is er maar 1 binnen 45 minuten rijden en die vermijd ik aangezien ik mijn vorige hond daar verloren ben door vergiftiging.
Beide jagen niet en lopen bijna altijd op de paden.(anders roep ik ze terug)
Roep ze terug als andere mensen aankomen of andere dieren.
Ga meestal niet lopen waar begrazing is omdat ik Toya niet 100 % vertrouw op meteen terug komen als ze bv schapen ziet.
Hier dus hetzelfde (tja...zelfde omgeving). :mrgreen:
Het losloopgebied is voor mij zo'n 20 minuten rijden, maar niet geschikt. Het is er té druk (niet handig met Biène) en het wordt doorkruisd met ruiterpaden (niet handig met Marouck).
Vlak bij mijn huis is er een bos waar min of meer gedoogd wordt dat honden daar loslopen (is van Philips) maar daar is het én heel druk én het wordt niet onderhouden, waardoor na een aantal stormen de laatste jaren paden compleet onbegaanbaar zijn geworden.

Ik loop dus al ruim 10 jaar voornamelijk in hetzelfde bos, wat officieel geen losloopgebied is.
Mijn honden wil ik wel in het zicht houden, ze mogen dus niet ver van de paden af. Merk ik dat er wild in de omgeving zit dan gaan ze vast. In de tijd dat er reekalfjes zijn gaat Biène zowiezo vast.
In de 10+ jaar dat ik daar loop heb ik nog nooit een boswachter gezien, enkel een keer een auto van landschapsbeheer, maar die zwaaiden vriendelijk (ze zagen dat ik de honden aanlijnde toen ik de auto zag, kon toen nog niet zien dat het van een landschapsbeheer was maar puur voor de veiligheid van mijn honden).
Ik kom er vrijwel nooit iemand tegen, heerlijk!
Begin hem nu wel wat te knijpen overigens, want er worden steeds meer wilde zwijnen in de omgeving gesignaleerd :N: en die wil ik liever niet tegenkomen (nog geen sporen gezien trouwens in dat stuk bos). :wink:
Wel wordt er blijkbaar gestroopt.....Biène vond een tijdje geleden een reeënpoot en ik heb begrepen dat stropers die vaak laten liggen. :N:
In het weekend kom ik er overigens zelden, want dan wordt er volop gecrosst met motoren en trikes....en die kijken nergens naar, komen vol gas door de bochten. :roll:

Aan de overkant van het bos waar ik loop ligt de Malpie. Daar is wel een boswachter actief.
Heel soms ga ik daar lopen (met name bij slecht weer, minste kans dat ik andere wandelaars tegen kom) en tja...dan neem ik dus bewust het risico op een boete.
Als ze hier zorgen voor losloopgebieden waar je ook kunt lopen met een iets minder sociale hond wil ik daar best gaan lopen hoor, maar die zijn er simpelweg niet.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
ranetje
Zeer actief

Moos schreef:
ranetje schreef:
Ik wil niet zozeer weten hoeveel, maar in welke omstandigheid. Als er dit jaar ook maar 1 hond dood is geschoten terwijl er geen gevaarlijke situatie (voor het verkeer bijvoorbeeld) was ontstaan, is dat er 1 teveel. Martijn zei het geloof ik, en dat vind ik een heel goed punt, waarom 1 iemand even mag bepalen dat er daadwerkelijk doodgeschoten moet worden, en dat dan ook mag doen.
Ik vind dat nogal wat :ugh:
Dat is inderdaad nogal wat.
Het gebeurt zo te zien dus ook niet zomaar.
@jachthond schreef:Een hond afschieten gebeurd alleen op heterdaad en als een jachtopzichter of een politieagent dit heeft geconstateerd. Niks geen jager, zij hebben deze bevoegdheid namelijk niet. Het is nog aan een aantal criteria gebonden maar dat gaat mij hier te ver om dit hier uit te leggen.

Meestal wordt de hond gewoon ingevangen (indien mogelijk) en mee naar een dierenarts genomen. De dierenarts geeft de hond een braakmiddel. Hij onderzoekt dan het braaksel en kan vaststellen of de hond haren, bloed of weefsel van het bepaalde dier in zijn maag heeft.
Is de test positief , dan geeft de OvJ de opdacht om de hond in beslag te nemen. Hij beslist dan ook wat met de hond gaat gebeuren. De uitslag is over het algemeen negatief voor de hond.
gr.jachthond
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

bennie schreef:Helaas voor jou valt die ervaring dus nogal tegen. In iedere hond schuilt een jager, ongeacht het ras.
Nou.... Dan ken jij Frenk nog niet :F:
geintje moet kunnen toch
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Frenk schreef:
bennie schreef:Helaas voor jou valt die ervaring dus nogal tegen. In iedere hond schuilt een jager, ongeacht het ras.
Nou.... Dan ken jij Frenk nog niet :F:
geintje moet kunnen toch
Oh maar ik bedoel ook niet te zeggen dat iedere hond jaagt, maar dat in ieder ras wel honden voor komen die dermate in het jagen opgaan dat ze onbereikbaar worden, ongeacht wat de rasbeschrijving er over zegt.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Inge O schreef:
Jaap* schreef:
Inge O schreef:hoezo 'onbetrouwbaar agressief'? het gaat om het pakken van prooidieren, jaap, toch niet om het aanvallen van mensen :ugh: ? of voel jij 's ochtends ook agressie tov. je ontbijt :ugh: ?
Het kan toch, los van alles, zo zijn dat je een hond hebt gevangen waarvan blijkt dat die beter niet terug de maatschappij in kan? Dat gebeurt overal.
jamaar, nu hebben we het toch enkel over jagende honden? en waarom zou er daarbij plots een verband zijn tussen een hond die een haas of wat dan ook hetzt en agressie? laat staan agressie die met de kogel moet worden bestraft?
Ik trek die conclusie niet hoor :19:
Ik geef alleen maar aan in welke situatie's ik mij het afschieten van een hond voor zou kunnen stellen. Dat die schapendoder een heel fijne hond kan zijn als je hem bij de schapen vandaan kunt houden weet ik ook wel :wink:
Het gaat mij er even om dat ik mij situaties kan voorstellen, omdat ik zo'n soort situatie wel eens heb meegemaakt, waarin honden met prooi levensgevaarlijk worden. In mijn situatie was dat één hond en die hebben we anderhalf uur laten vreten aan gedumpt schapenslachtafval voordat die hond weer benaderbaar was. Hij vloog je rucksichtloss keihard aan.
Toen heb ik mij wel afgevraagt wat je zou kunnen doen als er één of meerdere onbenaderbare honden bijvoorbeeld schapen uit elkaar staan te trekken. In zo'n geval kan ik mij afschot voorstellen. Of als de hond groot gevaar gaat opleveren voor het verkeer bijvoorbeeld.
En ik kan me het doden van een hond eventueel ook nog voorstellen als die na een, zoals ik al schreef, gedegen gedragstest zodanig onbetrouwbaar agressief blijkt dat je er geen kant mee uit kunt. De kans dat uitgerekend zó'n soort hond ergens loslopend of hetzend wordt aangetroffen is ook weer niet helemáál ondenkbeeldig denk ik.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”