*Anita* schreef:Mijn honden lopen los in natuurgebied in de omgeving. Zijn geen losloopgebieden. Is er maar 1 binnen 45 minuten rijden en die vermijd ik aangezien ik mijn vorige hond daar verloren ben door vergiftiging.
Beide jagen niet en lopen bijna altijd op de paden.(anders roep ik ze terug)
Roep ze terug als andere mensen aankomen of andere dieren.
Ga meestal niet lopen waar begrazing is omdat ik Toya niet 100 % vertrouw op meteen terug komen als ze bv schapen ziet.
Hier dus hetzelfde (tja...zelfde omgeving).
Het losloopgebied is voor mij zo'n 20 minuten rijden, maar niet geschikt. Het is er té druk (niet handig met Biène) en het wordt doorkruisd met ruiterpaden (niet handig met Marouck).
Vlak bij mijn huis is er een bos waar min of meer gedoogd wordt dat honden daar loslopen (is van Philips) maar daar is het én heel druk én het wordt niet onderhouden, waardoor na een aantal stormen de laatste jaren paden compleet onbegaanbaar zijn geworden.
Ik loop dus al ruim 10 jaar voornamelijk in hetzelfde bos, wat officieel geen losloopgebied is.
Mijn honden wil ik wel in het zicht houden, ze mogen dus niet ver van de paden af. Merk ik dat er wild in de omgeving zit dan gaan ze vast. In de tijd dat er reekalfjes zijn gaat Biène zowiezo vast.
In de 10+ jaar dat ik daar loop heb ik nog nooit een boswachter gezien, enkel een keer een auto van landschapsbeheer, maar die zwaaiden vriendelijk (ze zagen dat ik de honden aanlijnde toen ik de auto zag, kon toen nog niet zien dat het van een landschapsbeheer was maar puur voor de veiligheid van mijn honden).
Ik kom er vrijwel nooit iemand tegen, heerlijk!
Begin hem nu wel wat te knijpen overigens, want er worden steeds meer wilde zwijnen in de omgeving gesignaleerd :N: en die wil ik liever niet tegenkomen (nog geen sporen gezien trouwens in dat stuk bos).
Wel wordt er blijkbaar gestroopt.....Biène vond een tijdje geleden een reeënpoot en ik heb begrepen dat stropers die vaak laten liggen. :N:
In het weekend kom ik er overigens zelden, want dan wordt er volop gecrosst met motoren en trikes....en die kijken nergens naar, komen vol gas door de bochten.
Aan de overkant van het bos waar ik loop ligt de Malpie. Daar is wel een boswachter actief.
Heel soms ga ik daar lopen (met name bij slecht weer, minste kans dat ik andere wandelaars tegen kom) en tja...dan neem ik dus bewust het risico op een boete.
Als ze hier zorgen voor losloopgebieden waar je ook kunt lopen met een iets minder sociale hond wil ik daar best gaan lopen hoor, maar die zijn er simpelweg niet.