Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

13-11 geboren Truffle & pups (P)update 04-01

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

chocolat
Actief
Mijn ras(sen): Teckel / Dashund
Contacteer:

13-11 geboren Truffle & pups (P)update 04-01

Ongelezen bericht door chocolat »

Hallo iedereen,

Wij zijn nieuw op het forum dus hopelijk doen we het goed.

In het profiel is er al naar boven gekomen dat onze Truffle waarschijnlijk drachtig is, bewezen is dit natuurlijk nog niet maar ik heb er een goed gevoel over.

Truffle is een heerlijke dwergteckel met bovenal een fantastisch karakter.

Hoe het allemaal begon:
Wij hadden toen nog onze Newfy die toen 11 jaar was, toch wilde ik er heel graag weer een klein hondje bij (schoothondje), mijn man die uit een teckelgezin kwam riep gelijk: een ruwharige dwegteckel.
Neee dacht ik een teckel, na heel veel gelezen te hebben en informatie aangevraagd had ik zoiets van; waar beginnen we aan, we hebben een hond met een karakter uit duizenden, en dan willen we een rebel. :oohja: Maar naar diverse honden te hebben bekeken ging de snoet van een teckel toch wel aanstaan, als ze er kwam dan liet ik in ieder geval geen loopje met mee nemen. En ik wilde een choco kleur, deze kleur vond ik zo mooi niet wetende op dat moment dat het nog zeldzaam was. Uiteindelijk is Truffle bij ons gekomen, en wat denk je meteen verliefd en besmet met het zoveel genoemde Teckelvirus. Net als onze newfy is het een hond met karakter uit duizenden, soms zeggen we weleens dat het een teckel is met het karakter van een newfy. Nadat we onze Newfy in het voorjaar hebben laten inslapen geeft het me een goed en mooi gevoel dat ze nog verder leeft in onze teckel.
Vanaf het begin wilde ik graag een netsje. Na lange tijd lezen, verdiepen en informatie te hebben weggevreten, hebben we het besluit genomen dat de tijd nu goed was. Ik hield haar loopsheid iedere keer bij en wist dus dat ze in september loops zou worden.Wat ik niet wist is op de dag dat we van vakantie terugkeerden en onderweg van schiphol naar huis Truffle zouden ophalen, dat ze ook gelijk loops werd. Dus eenmaal thuis gelijk alles in het gareel, gelukkig had ik alles met betrekking tot de dekking al voor onze vakantie geregeld. Ze heeft 3x een progesteron test gehad wat niet van harte verliep. en op maandag 13 september is ze voor de eerste keer gedekt, en woensdag 15 september voor de 2e keer.
In mijn informatie "vreetbui" kwam ik op dit forum en toen gebeurde het; de angst sloeg me om het hart, buiten de mooie verhalen kom je ook de verschikkelijke verhalen (vooral eclampsie) tegen en baasje kreeg nachtmerrie's met de twijfel: heb ik hier wel goed aan gedaan, ik wil absoluut mijn eigen hondje niet verliezen, die gaat me boven alles. Na een gesprek met de dierenarts die me echt heeft gerustgesteld gaan we er nu voor. Het vreemde is ondanks dat we nog niet zeker weten of ze drachtig is dat we wel al vooruit moeten denken met het idee dat er pups komen, mede omdat dit ons eerste nestje is en we niets in de kast hebben klaarstaan. De vraag tante's gezocht komt dus vanuit baasje voor als ze het niet meer trekt en dan mij (truffle) wilt bijstaan als baasje vragen heeft omtrent mijn dracht en bevalling :D Hopelijk zijn er mensen die na dit lange verhaal nog interesse hebben :lol1:
Laatst gewijzigd door chocolat op 04 jan 2011 10:37, 18 keer totaal gewijzigd.
Melanie 74

Re: Tante's gezocht.... Truffle misschien drachtig

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ohh, spannend!! En welkom op het forum ;)

Ik zit ongeveer in het zelfde schuitje.
Ook mijn eerste nestje, Dolina is een de eerste keer op maandag gedekt, de progesteron was toen nog geen 7 ... donderdag weer getest en toen was hij net 8 geweest. Dus een langzame stijging. Toen is ze donderdag de 16de en vrijdag de 17de nog een gedekt. Ik hou nu de 16de aan als datum.

Het is hier dus ook spannend en afwachten of we straks puppy's mogen verwelkomen. Eclampsie kun je voorkomen, en herken je direct hoor.
Mijn ouders ( mijn terug val basis) geven altijd kalktabletjes, en nooit geen eclamspie gehad sindsdien. Ik zal eens navragen hoe dat heet.
chocolat
Actief
Contacteer:

wat leuk zijn we samen in spanning :lol1: en een beetje samen aan het zwangeren.
ik had je foto's al een paar keer gezien op het forum, je honden zijn prachtig.
Dolina is dezelfde week dus uitgerekend; wat leuk en Gefeliciteerd. :cheer:

Die kalktabletjes is dat uit voorzorg, als de hond een aanval krijgt om ze dan te geven? of voor na de bevalling?

ik heb namelijk begrepen om dit niet voor de bevalling te geven, want dan zouden ze namelijk een grotere kan kunnen hebben op eclampsie.
Melanie 74

Dank je, ik had ook al even stiekem op je website een gekeken. Ga straks even verder neuzen.
En grappig dat we samen een beetje kunnen "zwangeren", ik heb dus een puppykoper die al drie jaar wacht. Hij is al helemaal zwanger :smile:
Dat vind ik geweldig ;)

Die kalktabletjes krijgt de teef als ze zoogt, dus pas ná de bevalling, te veel kalk voor de bevalling kan gevaarlijk zijn. Ik geloof dat het weeenzwakte kan veroorzaken oid. Moet ik even na zoeken dan in mijn boeken, heb alleen onthouden dat het pas na de bevalling mag.

Mijn ouders hebben dus één keer eclampsie meegemaakt ( twintig jaar terug) en sindsdien die tabletten en nooit meer mee gemaakt.

Enne shoppen kun je als je zeker weet dat ze drachtig is, ik heb ook nog niet alles in huis. Wel al een lijst;)
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Re: Tante's gezocht.... Truffle gedekt

Ongelezen bericht door samantha! »

Spannend hoor :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
heppiedepeppie
Actief
Mijn ras(sen): Beagles

Ongelezen bericht door heppiedepeppie »

Gewoon je vragen stellen hoor, we zijn allemaal een keer met ons eerste nestje begonnen.
En ook al fok je al 30 jaar elk nest blijft spannend.
Wij verwachten nu ons derde nest (Onze Mystic is 6,5 wk drachtig), maar daarvoor al zoveel bevallingen gedaan/geholpen. Ben nu de tel wel kwijt.
Echter elk nest is anders... Elke keer weer een verrassing. :D
Onze Mystic had bijv. vorig nest nergens last van. Dit nest is ze elke avond onrustig en slaapt amper. Overdags slaapt ze gelukkig wel goed. En ze weet nu al niet meer hoe ze moet liggen en is pas 6,5 week drachtig.

Ik wens je veel succes en je vragen zijn hier van harte welkom.

Groet,
Annelies van Beersum
Laatst gewijzigd door heppiedepeppie op 09 nov 2010 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
In loving memory
Wiljean's Branko (28 augustus 1995 - 16 maart 2010)
Geable v/d Oppershoeve (10 mei 2000 - 14 december 2010)
Mary Tudor of Geable's Pride (11 april 2010 - 22 december 2010)
yvonne dl
Zeer actief

Ongelezen bericht door yvonne dl »

een puppy koper die al 3 jaar wacht?
jeetje zeg.. hoe kan dat dan?
Ik zou noooit zo lang kunnen en willen wachten
Afbeelding

Wanneer je RESPECT hebt voor je dier zal deze ook RESPECT hebben voor zijn baasje,
want LIEFDE geven is Liefde ontvangen
cybert2
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 nepBasset Door, 1 Jack Russel Saar, en 1 Frans Bulldogje (met neusje) Abbby
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door cybert2 »

yvonne dl schreef:een puppy koper die al 3 jaar wacht?
Dat is iemand met geduld en die een goed gevoel heeft bij de fokker en haar honden... ik zou zelf ook zo lang wachten mocht het nodig zijn... ;)
Groet, Janine
Melanie 74

cybert2 schreef:
yvonne dl schreef:een puppy koper die al 3 jaar wacht?
Dat is iemand met geduld en die een goed gevoel heeft bij de fokker en haar honden... ik zou zelf ook zo lang wachten mocht het nodig zijn... ;)
Dat is iemand die al vroeg aan het orienteren is gegaan, ook bij verschillende fokkers op bezoek is geweest en bij mij zich het beste voelt.
Vorig jaar was zijn vrouw klaar met haar studie en nu is de tuin geheel omheind, ze zijn nu "klaar" voor een pupje.
Ik had hem ook gewezen op een andere fokker, maar nee, hij wil per sé een puppy van Dolina. Dus die paar maanden konden er wel bij.

Ik zou ook wachten als het zo uitkomt hoor, beter een goede fokker en wachten dan een puppy nu en uit de krant.

Tel daar bij op dat er echt niet veel Tatrafokkers zijn in Duitsland ( daar woon ik), en er dus ook niet veel nestjes worden geboren.
Ik ben het (hopelijk) derde nestje van dit jaar!

Ik heb ook een pupkoper uit Spanje ... ze is twee weken terug op bezoek geweest, ze is even overgevlogen vanuit Spanje ...
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Reny »

Geeft volgens mij wel een goed gevoel als mensen bereid zijn zo lang te wachten op een pup van jou als fokker. Of even komen overvliegen uit Spanje

:ok:
En de groeten van de mannen :zwaai
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Ik duim voor je mee. Je hebt een leuke combinatie uitgekozen. Qua type reu, maar ook qua haartype en vachtkleur.

Zorg inderdaad maar dat je die kalktabletjes in huis hebt en dan al beginnen tijdens de bevalling. In mijn topic 'Smoochy Poochy puppies' lees je inderdaad dat een eerste nest al allerlei sensatie met zich mee kan brengen (keizersnede, eclampsie, etc.) En bereid je maar vast voor op al die idioten die je per e-mail, telefoon, etc. krijgt :piew:

Deze tante meldt zich dus bij deze aan ;-)
Laatst gewijzigd door hercujess op 26 sep 2010 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Melanie 74

Reny schreef:Geeft volgens mij wel een goed gevoel als mensen bereid zijn zo lang te wachten op een pup van jou als fokker. Of even komen overvliegen uit Spanje

:ok:
Dat geeft een heel goed gevoel! Ik heb al een hele "lijst" met puppymensen, in totaal al 12 waarvan zekers de helft al op bezoek is geweest. Vanuit Thüringen dan bij München uit de buurt. Allemaal niet om de hoek ;)

Dus ik hoop dat ik een hoop mensen blij kan maken.
wilhelmina
Actief

Ongelezen bericht door wilhelmina »

Leuk zo'n nestje ruwhaartjes ,
Gefeliciteerd met de zwangerchap :cheer:
Vroeg me wel het volgende af.
Je hebt twee verschillende maten bij elkaar gezet. Een dwerg bij een kaninchen Ik dacht dat dat niet mocht? Of is dat toch toegestaan? Worden daar dan gewoon stambomen op afgegeven?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

wilhelmina schreef:Leuk zo'n nestje ruwhaartjes ,
Je hebt twee verschillende maten bij elkaar gezet. Een dwerg bij een kaninchen Ik dacht dat dat niet mocht? Of is dat toch toegestaan? Worden daar dan gewoon stambomen op afgegeven?
Toegestane kruisingen varieteiten:

Teckel (dashond), FCI-standaard nr. 148
Kruising is mogelijk tussen honden van dezelfde grootte en tussen de drie haartypes.
Dwergteckel X Kaninchenteckel
christiane
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collies
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door christiane »

spannend
Afbeelding
wilhelmina
Actief

Ongelezen bericht door wilhelmina »

yamie schreef:

Kruising is mogelijk tussen honden van dezelfde grootte en tussen de drie haartypes.

snap er geen drol van.
Dwerg is toch de iets grotere variant als kaninchen, dus niet dezelfde grootte, maar wel toegestaan dan :denken:
Ik vind ruwharige teckels echt aandoenlijk,ze kijken zo lekker eigenwijs.
Er zitten nog al wat varianten in dit ras.De vacht, de grootte ,dus vandaar eigenlijk mijn vraag.
Lijkt me moeilijk om dat allemaal uit elkaar te houden en precies te weten wat wel en wat niet bijelkaar mag.
Ik vind truffle trouwens helemaal leuk :mann:
chocolat
Actief
Contacteer:

hercujess schreef:Ik duim voor je mee. Je hebt een leuke combinatie uitgekozen. Qua type reu, maar ook qua haartype en vachtkleur.

Zorg inderdaad maar dat je die kalktabletjes in huis hebt en dan al beginnen tijdens de bevalling. In mijn topic 'Smoochy Poochy puppies' lees je inderdaad dat een eerste nest al allerlei sensatie met zich mee kan brengen (keizersnede, eclampsie, etc.) En bereid je maar vast voor op al die idioten die je per e-mail, telefoon, etc. krijgt :piew:

Deze tante meldt zich dus bij deze aan ;-)
Wij zijn ook blij met de combinatie, het heeft heel wat moeite gekost maarja dan heb je ook wat. :lol1:

ik had inderdaad jouw verhaal over de dracht/ bevalling al gelezen, dit was dus ook een van de verhalen waar ik dus nachtmerries van kreeg :ugh:
Gelukkig gaat het nu goed met moeders en de kleintjes alsnog GEFELICITEERD.
kalktabletjes staan gelijk op de uitzetlijst :smile1:

... en dank je wel dat je wilt mee moederen :E:
chocolat
Actief
Contacteer:

wilhelmina schreef:
yamie schreef:

snap er geen drol van.
Dwerg is toch de iets grotere variant als kaninchen, dus niet dezelfde grootte, maar wel toegestaan dan :denken:
Ik vind ruwharige teckels echt aandoenlijk,ze kijken zo lekker eigenwijs.
Er zitten nog al wat varianten in dit ras.De vacht, de grootte ,dus vandaar eigenlijk mijn vraag.
Lijkt me moeilijk om dat allemaal uit elkaar te houden en precies te weten wat wel en wat niet bijelkaar mag.
Ik vind truffle trouwens helemaal leuk :mann:
Dank je wel voor je compliment over Truffle, wij zijn ook superblij met haar.

Het is inderdaad wel verwarrend met zoveel varianten. In duitsland is het dus verboden om een dwerg met kaninchen te laten dekken of je moet een aanvraag indienen bij de Duitse teckelclub. De vader van Truffle is namelijk ook een kaninchen.
Laatst gewijzigd door chocolat op 27 sep 2010 16:22, 2 keer totaal gewijzigd.
mon doesie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoezen
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door mon doesie »

Bij een collega fokker heb ik dus mee gemaakt dat een teef eclampsie kreeg.
nee, dat was niet leuk.
over kalk tabletjes heb ik nooit gehoord.

maar idd nu ik dit weet wil ik ze wel in huis halen.

maar hoeveel tabletten moet een hond hebben?
ik heb dus de schapendoes, en hoe vaak per dag?
Direkt na de geboorte geven?
en waar koop ik kalktabletjes?

Idd iedere fokker is ooit met zijn eerste nestje begonnen.
Ik lees ontzettend veel/ leer een hoop bij als ik de topics hier lees.

succes ook! :wink:
en de groetjes van:
Arena,Bali,Bonni,Chakira
Danique,Mila en Monique
http://www.roxroros.com

uit het oog maar niet uit ons hart...Aila.
Melanie 74

Ik heb het even nagevraagd ;)
Het is gewoon Calcuim-D of Calcium Magnesium tabletten, te verkrijgen bij de dierenarts of drogist.

Ook voor grote worpen kun je tijdens de bevalling een calciumspuit onder de huid laten geven, zo gaan de weeen niet uit.
Werkt erg goed.
Leonieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische honden
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Leonieke »

Spannend!!!
Ik blijf het ook leuke hondjes vinden :F: .
www.marengosoutfit.nl
"Exclusief voor hond en paard"
heppiedepeppie
Actief

Wij werken tegenwoordig (mijn teefje heeft zware eclampsie aanval gehad) op advies van de DA met karnemelk.
Honden vinden dit vaak heerlijk. Zit best veel calcium in. We beginnen hiermee tijdens de bevalling.
En na de bevalling gaan we zo'n3-4 weken door. Doe het door de brokken heen.
Geen gezeik met tabletjes (hier is daar één behoorlijk uitgekookt in :D)
Dus heb je geen tabletjes bij de hand, zelfs bij elke supermarkt kan je aan karnemelk komen.
In loving memory
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Calciumcarbonaat is te koop bij Canina, staan ook vaak op shows. Spat zal het ook wel hebben. Het wordt aangeraden om het al vanaf de start van de bevalling te geven ook in verband met weeënzwakte
Chris*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herders

Ongelezen bericht door Chris* »

heppiedepeppie schreef: Wij verwachten nu ons derde nest (Onze Mystic is 6,5 wk loops)
Arme meid!
:jank:

:engel:
chocolat
Actief
Contacteer:

Karnemelk kreeg ze bij ons al, is ze gek op (altijd even de beker leeglikken na het eten) ik was hiermee dus gestopt omdat ik de angst kreeg dat ze dan teveel calcium nu binnen zou krijgen.

De tabletjes zal ik overleggen met de DA, dan weet ik zeker hoeveel mg per kg ik mag geven.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

chocolat schreef:Karnemelk kreeg ze bij ons al, is ze gek op (altijd even de beker leeglikken na het eten) ik was hiermee dus gestopt omdat ik de angst kreeg dat ze dan teveel calcium nu binnen zou krijgen.

De tabletjes zal ik overleggen met de DA, dan weet ik zeker hoeveel mg per kg ik mag geven.

Tijdens de zwangerschap kun je stoppen met de karnemelk, maar tijdens en na de bevalling kun je dit toch ook gewoon weer geven?
Waarom aan tabletten beginnen als je hond graag karnemelk drinkt en gewoon gezond is?

Mijn honden drinken als ze pups hebben wat karnemelk en eten af en toe jogurt. Ik heb in mijn omgeving nog nooit eclampsie meegemaakt. Je moet ook niet TE bang worden voor alles, eclampsie komt bij gezonde teven die goede voeding krijgen tijdens de zwangerschap maar zelden voor. Het enige waar je echt voor moet oppassen is dat je geen kalk extra geeft tijdens de zwangerschap.
heppiedepeppie
Actief

kitty schreef:
chocolat schreef:Karnemelk kreeg ze bij ons al, is ze gek op (altijd even de beker leeglikken na het eten) ik was hiermee dus gestopt omdat ik de angst kreeg dat ze dan teveel calcium nu binnen zou krijgen.

Tijdens de zwangerschap kun je stoppen met de karnemelk, maar tijdens en na de bevalling kun je dit toch ook gewoon weer geven?
Waarom aan tabletten beginnen als je hond graag karnemelk drinkt en gewoon gezond is?

Mijn honden drinken als ze pups hebben wat karnemelk en eten af en toe jogurt. Ik heb in mijn omgeving nog nooit eclampsie meegemaakt. Je moet ook niet TE bang worden voor alles, eclampsie komt bij gezonde teven die goede voeding krijgen tijdens de zwangerschap maar zelden voor. Het enige waar je echt voor moet oppassen is dat je geen kalk extra geeft tijdens de zwangerschap.
Dit klopt. Tijdens de zwangerschap absoluut geen extra calcium: dus geen kaas, melk, karnemelk, enz. We beginnen pas weer op de dag van de bevalling.
Helaas kwam bij ons de eclampsie door te grote puppen en een niet goed op gang komende melkproductie naar een keizersnede. De grote pups hebben toen echt in één dag teveel calcium weggetrokken bij moeders en door herstel naar de keizersnede kon het lichaam dat even niet aan.
Normaal verder nooit meegemaakt ook niet bij kennissen. Gezonde honden waarbij je tijdens de zwangerschap goed let op de calcium toevoer, zullen eigenlijk nooit geen eclampsie krijgen.
In loving memory
heppiedepeppie
Actief

Chris* schreef:
heppiedepeppie schreef: Wij verwachten nu ons derde nest (Onze Mystic is 6,5 wk loops)
Arme meid!
:jank:

:engel:
Ze is echt zielig... Net een tonnetje.
En honger... Ze kan wel 15 KG eten en is dan nog niet verzadigd.
:ugh:
In loving memory
chocolat
Actief
Contacteer:

sinds 2 dagen eet Truffle niet zo best. Normaal eet ze haar bakje in 1x leeg, nu laat ze het staan en eet dan later op de avond de andere helft op.
Ik maak me geen zorgen, maar is dit niet een beetje vroeg om al met "vreemde" eetgewoontes te komen.
Daar ik vers voer weet ik eigenlijk ook niet of het wel goed is om het te laten staan.
heppiedepeppie
Actief

Bij het eerste nest van Mystic had zij erg veel last van misselijkheid. De eerste 4 weken at ze hierdoor erg slecht. Gaf niet over, maar aan haar overige gedrag (veel likken, veel water drinken en gras eten) kon ik merken dat ze eigenlijk dus last had van de traditionele "morning sickness".

Na de vierde week ging ze als een tierelier eten en ook met dit nest kunnen we nooit genoeg aanslepen.
In loving memory
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”