Ik kan me best voorstellen dat mensen die een hond willen geen 800 of 1000 of meer euro willen uitgeven maar gewoon een leuke, gezonde pup willen. 80% van alle pupkopers houden zich helemaal niet bezig met fokken, showen of genetica. Die willen een leuke, gezonde hond. En leuke pups krijg je wel uit Oost-Europa maar gezond zijn ze niet. Om nog niet te spreken over het vreselijke leven dat de fokteven aldaar leiden.
Trouwens, ik heb een paar keer in de colliewereld geopperd om de stamboeken open te gooien en eens goed te gaan rondkijken (voor mijn part op marktplaats) naar boomloze collies, die aan te keuren en bij voldoende overeenkomsten met de rasstandaard én onderzocht op rasspecifieke gezondheidsaspecten, op te nemen in de stamboeken. Voor mijn part met een aantekening of een 'halve' stamboom en wanneer de pups in de 2e of 3e generatie goed blijken te zijn, een volledige stamboom te geven. Dit om de genenpoel te vergroten. Als je de huidige stambomen doorpluist, zie je iedere keer dezelfde namen opduiken. Kan gewoon niet gezond zijn.
Maar ja, als ik dit zei, had ik er geen verstand van of begreep geen bal van de complexiteit van fokken