malinois schreef:Caro. schreef:christo schreef:
Het gaat mij niet om de standaard maar om het streven naar een ideaal. Ik wil gewoon een doorsnee dobermann. Niet extra gefokt op standvastigheid tot het punt dat je een rotje tussen de poten kunt gooien. Niet zo zwaargebouwd dat je het vermoeden krijgt dat er ergens stiekem een Deense dog in gefokt is. Niets overdreven, gewoon, huis-, tuin- en keuken en niet eerste op Crufts.
Nee, die is te makkelijk vind ik.
Je geeft commentaar op het fokken volgens de rasstandaard en ik geef aan dat je volgens enige richtlijnen moet fokken, anders blijft een Rottweiler zeker niet iets wat op een Rottweiler lijkt en de Dobermann ook niet. Niet zaligmakend, nee, maar wel de enige richtlijnen die er zijn. Anders fok je helemaal in het wilde weg.
En je maakt mij niet wijs dat je bij de Dobermann fokkers van vandaag geen doorsnee Dobermann kan kopen? Nu heb ik geen verstand van dat ras hoor, maar als ik kijk binnen de Rottweilers dan heb ik toch best wat keuze tussen een 'huis tuin en keuken Rottweiler' of een werklijn of een 'doe maar een dotje' Rottweiler (meestal gefokt op stoerheid, grootte).
Ik ben overigens met je eens dat de winnaars imo vaak absoluut niet de mooiste vertegenwoordigers van hun ras zijn, maar ik denk ook niet dat alle fokkers dit klakkeloos volgen.
Is de rasstandaard van de Dobermann dan een zwaargebouwde hond? Nee toch?
nee de NLe dobers zijn dit vaak wel omdat ze hier puur showlijnen gebruiken. En show is groter groter grootst, vol-voller-volst etc.
Vandaar dat wij (nu mn ex en ik) destijds ook direct over de grens hebben gekeken, en natuurlijk zijn ze er wel, Axel was voor ons de dober die we zochten, uit werklijnen, moeder liep weleens een show, maar was ook een uitstekende werkhond en daar was haar bouw en die van haar nakomelingen na... stevig en niet al te groot.
Axel is dan ook uitgegroeid zoals wij dachten en hoopten.
Fokker traint bij Knutt Fuchs, een duitse mechelaarfokker die op menig wk staat. Dus qua africhting zit ze daar ook heel goed.
Dus ze zijn er zeker nog als je maar goed zoekt. En nee, niet in NL...
Zonde hoor
Zo zie je vwb de Rottweiler hier in NL ook steeds meer 'Amerikaans' type, echt gedrongen honden en plat(tere) snuiten. Ik vind het afschuwelijk.
@ Christo, mischien begrijpen we elkaar niet helemaal goed: de huis-tuin en keuken variant bedoel ik absoluut niet denigrerend.
De showlijn vind ik persoonlijk meestal niks, de werkhond is vaak een hele hand vol en dán heb de de huis- tuin en keuken variant. Prima honden voor de meeste mensen.
Alleen zeg ik dus, om een ras te fokken moet je je aan de rasstandaard houden. Geen Dobermanns die lijken op Bullen, geen Rottweilers met platte snuiten en 75 kg wegend. Die 'mode' variëteiten vind ik persoonlijk dus ook vreselijk.
Het is jammer dat keurmeesters hier de hand in hebben, fokkers soms volgen en dus blijkbaar ook rasstandaards hier soms om aangepast worden. Al moet ik wel zeggen, dat als je bij de Dobermann of Rottweiler gaat kijken, ik helemaal niks mis vind met de rasstandaard (maar blijken winnen vaak dan toch types die hier niet aan voldoen).