Mechelfan schreef:Tja, toevallig in datzelfde A'damse bos laatst een voorvalletje gehad. Mijn hond is niet zo gediend van opdringerige honden en wil dan nog wel eens uitvallen.Geer schreef:Oh dat zal gerust. Maar in een redelijk druk losloopgebied als het Amsterdamse Bos blijf ik er vooralsnog vanuitgaan dat was los komt aangerend niet héul erg veel kwaads in de zin heeft. De gemiddelde eigenaar met bloeddorstige hondverslindend mormel zoekt niet een losloopbos op waarvan hij weet dat het er wemelt van de honden. En ook honden die wel uit zijn op mot kan Sophie alleen veel beter het hoofd bieden dan met een bibberende baas aan de andere kant van de lijn. Ik heb toch liever geen schade doordat het niet tot een confrontatie komt dan dat ik de schade kan verhalen...Mechelfan schreef:Geer, ben je je er van bewust dat als je hond aangelijnd is, jij de schade kan verhalen als een loslopende hond schade maakt aan jouw hond?
Als jouw hond ook losloopt, kun je de schade delen, of erger nog, niets vergoed krijgen....
Voor mij is dat wel een motivatie om mijn hond juist aan te lijnen als er wat op af gestormd komt. Ook al redt mijn hond zich prima.
Een mevrouw kwam met een puberende Weimeraner langs, ik wil mijn hond aanlijnen, vraagt ze of ik hem toch los wil laten omdat het goed is dat haar hond af en toe een beetje 'opgevoed' wordt.
Ik waarschuw haar dat mijn hond wel kan uitvallen, allemaal geen probleem.
Uiteindelijk valt mijn hond inderdaad uit met als resultaat een bloedend Weimeraneroor en een krijsend wijf die mij verantwoordelijk stelt voor alle schade.
En die uitval was helemaal niet heftig, maar wel een tand die in een oor bleef hangen. En dus doe ik nu gewoon mijn hond aan de lijn, ongeacht wat een ander daar van vindt. Ze zoeken maar mooi een andere "opvoeder".
Zo eentje had ik een tijdje terug toen ik nog in Vlissingen woonde ook.
Loop met Elena gemuilkorft over een wandelpaadje , ene kant water andere kant stukje gras en dan een rustige straat. Honden mogen daar niet los.
Afijn jonge hond komt op ons afgestormt , dus ik die straat oversteken want dat gaat natuurlijk niet goedkomen ondanks muilkorf.
Je hoeft niet over te steken hoor, deze doet niks en hij moet t nog leren.
En dan staan ze gek te kijken als je zegt dat ze dat dan maar bij een ander moeten doen ( ondertussen je hond de lucht in hijsend om te voorkomen dat ze wat kan doen ). Die hond is niet voor niets gemuilkorft he