Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe zet je de speurmodus uit?

Moderator: moderatorteam

Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Hoe zet je de speurmodus uit?

Ongelezen bericht door Miranda »

Skadi heeft een geweldige neus, en ze vindt zoekspelletjes en speuren heel erg leuk. Dat doen we zowel in huis als in het bos, en ze wordt er helemaal blij van.

Er zit maar één maar aan, zodra ze in speurmodus zit, blijft ze in speurmodus. Net zolang tot ze helemaal uitgeput is (en dan nog vindt ze het moeilijk om op te houden).

Ze kent het woord 'klaar' van andere oefeningen, en dat gebruik ik ook om het einde van het zoeken/speuren aan te geven. In huis geef ik daarbij heel duidelijk aan dat het ook echt klaar is door te gaan zitten en haar bij me te roepen. Dan geef ik haar een speeltje om aan te geven dat het _ECHT_ klaar is. Maar dat wil ze niet. Het speeltje of lekkers laat ze liggen, en ze speurt weer verder.
In het bos leid ik haar af met een stok (waar ze normaal wild op is), maar die negeert ze, en dan gaat ze....je raadt het al....verder met speuren.

Ze wordt een tikje obsessief, zeg maar.
En dat vind ik geen heel groot probleem, maar ze put zichzelf tot het uiterste uit, en dát heb ik liever niet. het is een beetje een overdreven type A personality, zeg maar :F:

Iemand die dit herkent?
En die misschien een tip heeft om die geweldige neus van haar uit te zetten?
In huis in de bench stoppen of in het bos aanlijnen werkt wel (in het bos tot op zekere hoogte), maar om nou op die manier een eind aan de pret te maken vind ik ook wat bruut. Bovendien zou ik me kunnen voorstellen dat dat haar plezier in het zoeken/speuren niet vergroot....

Aanvulling: Ik wil over een poos met haar naar de club om te gaan speuren, maar dan zal ze toch eerst het VZH moeten halen en ik leid haar heel langzaam op omdat dat beter werkt bij haar. Ze is zo'n enorme pleaser dat ik er nu zeker nog niet teveel druk achter wil zetten. Nu dus nog even niet in clubverband. Misschien als ze een maandje of 9 à 10 is.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Re: Hoe zet je de speurmodus uit?

Ongelezen bericht door Kit »

Als het goed is, zit er een knopje onder de rechter oksel :mrgreen:

Nee zonder gekheid, trainen, heel simpel, als je een beetje hulp nodig hebt zou ik een goede trainer gaan zoeken :wink:
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Ik vind dit dus een fokfout, hè! Dat knopje ontbreekt bij haar :boos:

Dat is het punt juist, ze weet wat trainen is, ze kent het woord 'klaar'. Ze weet heel erg goed wat het begin van oefenen/werken is, en wat het eind is. Maar ze vindt het speuren zó leuk dat ze er niet mee op kan houden. Zit er wel een beetje in hoor, ze is écht nogal een type A personality. Maar met andere dingen kan ik haar laten ophouden. Met speuren niet, ook niet met (heel leuke) afleiding. Ook niet door ontzettend duidelijk te zijn dat het over is. Ze begrijpt me wel (althans, dat idee heb ik), maar het is net of ze niet kán stoppen.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik speuren/zoeken zoals ik het nu met haar doe, niet ken. Er geen ervaring mee heb. Wel met IPO speuren, maar Skadi laat ik veel vrijer speuren.
Omdat ze (volgens mij) echt een speurtoptalent is, en ik dat niet in een harnas wil duwen of haar verkeerde gewoontes aan wil leren.

En zoals gezegd, een club vind ik nog te vroeg voor haar. Als het echt niet anders kan denk ik dat ik voorlopig ophoud met zoeken/speuren, maar dat zou ik voor haar echt jammer vinden, want ze vindt het speuren een van de allerleukste dingen die er zijn. Ze gaat zelfs vrijwillig naar de gang om zich daar even te laten opsluiten als ik zeg dat we een 'spelletje gaan doen'. Nou, en dat is voor zo'n regelneverige madam heel wat, die wil met d'r snuffert vooraan staan als er wat gebeurd, en laten opsluiten in de gang is dus NIET iets wat je vrijwillig doet als je Skadi heet :F:
And few will ever climb
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Misschien kun je een bepaalde regelmaat inbouwen.
Bijvoorbeeld niet speuren in het bos waar je normaal loopt, maar op een andere plek en die alleen voor het speuren houden?
Hetzelfde in huis, bijvoorbeeld na het eten een (half) uurtje zoekspelletjes doen en de verdere rest van de dag niet.

Mijn ervaring is dat honden heel goed bepaalde zaken kunnen combineren.
Ik doe bijvoorbeeld altijd appèloefeningetjes met Jan op het grasveld in het park en dat weet ie heel prima, balspelletjes doen we weer ergens anders en ook dat is hem bekend. Hij komt er ook niet om zeuren als we niet op dat andere veld zijn.
Na het eten als wij koffie drinken is hier altijd quality time voor de honden en dat weten ze ook precies. Dan wordt hun speeltjesmandje door ze omgekieperd en doen we allerlei spelletjes met ze.
Als wij gaan afwassen is het over en dat is gewoon duidelijk en gaan ze lekker liggen kluiven of slapen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

renee-uk schreef:Misschien kun je een bepaalde regelmaat inbouwen.
Bijvoorbeeld niet speuren in het bos waar je normaal loopt, maar op een andere plek en die alleen voor het speuren houden?
Dat is een goed idee! :ok:
Ga ik proberen.
Hetzelfde in huis, bijvoorbeeld na het eten een (half) uurtje zoekspelletjes doen en de verdere rest van de dag niet.
Dat werkt alvast niet, dat doe ik al. Ben ik vrij vlot mee begonnen nadat ik door had dat ze maar dóór ging.
Ik dacht ook dat dat zou werken, maar nee.
Mijn ervaring is dat honden heel goed bepaalde zaken kunnen combineren.
Yep, de mijne ook. Maar ook een vast omkaderd (met hele vaste rituelen) halfuurtje op altijd hetzelfde moment (nu heb ik het over zoekspelletjes in huis) werkt gewoon niet. Ze wil maar dóór. En ze gaat door, net zolang tot ze volkomen uitgeput is.

Misschien niet meer zoekspelletjes in huis, maar wel een apart bos dan? Zou ik jammer vinden, maar tot ze wat beheerster is, is dat wellicht de oplossing?

(Ik vraag me nu ineens af of ik toch te vroeg begonnen ben.... Zucht. Mechelaars en rotties zijn toch wel gemakkelijker, zo af en toe. Maar ze is wel helemaal geweldig hoor, en ik heb nog nooit in mijn hele leven een hond meegemaakt met zo'n fantastische neus én speurzin :I: )

Edit, nog een aanvulling: Ik bedenk met net iets. Ze droomt ook altijd extreem heftig nadat we hebben gespeurd en ze (eindelijk) in slaap is gevallen. Voor mij een teken dat het in elk geval ook geestelijk heel erg veel met haar doet. Misschien is ze toch nog wat te jong?
Ik weet het niet hoor, ik vraag het me opeens af.
(soms zou je willen dat je in dat koppie kon kruipen :U: )
Laatst gewijzigd door Miranda op 10 dec 2010 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
And few will ever climb
Marlieke met Boris
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door Marlieke met Boris »

ik ga ook met Renee-uk mee, bij Boris werkt het verschil van lijn ook erg goed en natuurlijk zijn speurtuig als we gaan speuren, gewoon tuigje bij gewoon wandelen en halsband bij netjes volgwerk (in de stad, bijv). Misschien kun je dus een speciaal tuigje of dergelijke kopen wat je kan gebruiken wanneer je gaat speuren?
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Ja, dat speciale speurtuig zat ik ook al over te denken, is een goed idee.

Maar ik vroeg me wel af of het zou werken, aangezien ze echt het verschil tussen 'werken' en 'klaar' heel goed kent normaal gesproken. Met andere dingen. Maar ja, dat is met dingen die ZIJ dan weer niet zo nodig vindt. Die ze alleen doet omdat ik vind dat het nodig is. Appèloefeningen, voornamelijk. Maar ook met dingen die ze wel leuk vindt zoals spelen, of zingen :wink:

Zou een speurtuig dan wel werken, denk je?
Want ze _weet_ dat ze klaar is, alleen _wil_ ze niet klaar zijn. Althans, zo interpreteer ik haar gedrag.
And few will ever climb
renee-uk
Zeer actief

Miranda schreef:Ja, dat speciale speurtuig zat ik ook al over te denken, is een goed idee.

Maar ik vroeg me wel af of het zou werken, aangezien ze echt het verschil tussen 'werken' en 'klaar' heel goed kent normaal gesproken. Met andere dingen. Maar ja, dat is met dingen die ZIJ dan weer niet zo nodig vindt. Die ze alleen doet omdat ik vind dat het nodig is. Appèloefeningen, voornamelijk. Maar ook met dingen die ze wel leuk vindt zoals spelen, of zingen :wink:

Zou een speurtuig dan wel werken, denk je?
Want ze _weet_ dat ze klaar is, alleen _wil_ ze niet klaar zijn. Althans, zo interpreteer ik haar gedrag.
ja maar dat ligt ook aan jou of je daarin meegaat natuurlijk
Jan vindt het ook nooit klaar als we bv ballen aan het gooien zijn, maar daar heb ik mooi sch**t aan, ik gooi niet meer en hij mag zn bal naar huis dragen.
Daar berust ie ook in, is het er niet mee eens maar ja toughsky shitsky zoals we hier zeggen

Ik snap dat doorgaan met dat gespeur in huis niet zo?
Als er niks meer te zoeken valt is het toch afgelopen?
En als zij dat niet vindt maakt dat toch niet dat er opeens weer wel gezocht moet worden?
Ik zou haar dan gewoon haar gang laten gaan maar er zelf afstand van nemen, negeren dus.

Een van de weinige keren waar ik dat bij zou toepassen, ik ben niet zo van het negeren maar soms doet het wonderen.
Want in feite is ze natuurlijk gewoon aandacht aan het afdwingen op deze manier.
Ze kent 'klaar' maar ze doet niet 'klaar' en wat doe jij dan op zo'n moment?

Volgens mij heeft mevrouwtje je al aardig onder de duim............. daar sta je dan met al je ervaring :D :D
witjes hè ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Wat ik lees is dat aanlijnen/in de bench stoppen wel een klaar signaal is. Kan je dat niet een tijdje gebruiken om je klaar na het speuren te benadrukken? Dus duidelijk maken dat klaar ook klaar betekent na het speuren door op die manier dus ook echt tot stoppen te dwingen? En dan daarna kijken of je bench/lijn weer af kan bouwen, als duidelijk is dat klaar ma speuren ook echt klaar betekent?

Ik roep maar wat :oeps:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

renee-uk schreef: Ik snap dat doorgaan met dat gespeur in huis niet zo?
Als er niks meer te zoeken valt is het toch afgelopen?
Dat zou je denken, ja :19:
Ik zou haar dan gewoon haar gang laten gaan maar er zelf afstand van nemen, negeren dus.
Dat is precies wat ik ook doe. Ik zeg 'klaar', leid haar eventueel af met een speeltje en beloon haar omdat ze goed gewerkt heeft, en dan ga ik mijn eigen gang waarbij ik dat gezoek straal negeer. Er valt ook niks meer te vinden voor haar.
Ze kent 'klaar' maar ze doet niet 'klaar' en wat doe jij dan op zo'n moment?
Nou, ik doe dus alsof het wel klaar is.
Het snuffelend rondlopen, zowel thuis als in bos wordt straal genegeerd na het 'klaar'.
witjes hè ;)
Yep :lol1:
Dit is wel zo'n beetje de lastigste hond die ik ooit opgevoed of getraind heb :I:
Wát een portret.

Ik kan inderdaad het in de bench doen/aanlijnen wel gaan gebruiken om het te benadrukken, alleen aan de lijn blijft ze speuren. het is alleen gemakkelijker te corrigeren. In de bench stoppen leidt tot een boos hondje, maar daar heb ik dan inderdaad sch**t aan :8):
And few will ever climb
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Eva doet dat ook wel eens. Die kan ineens met de neus op de grond gaan en in de zoekmodus komen. Dan gaat ze haar achterpoten heel gek plaatsen en dan raced ze over de grond met haar neus. Daar erger ik me soms aan omdat ze dan dus gaat trekken en nergens meer op reageert. Ik zeg dan wel eens STOP! en dan geef ik een klein attentie-rukje aan de lijn. Vaak helpt wat wel even. Want ik weet dan niet wat ze zoekt. Konijn, haas, mens, ree, hond. Meestal wel zoiets want in de sneeuw zag ik haar wel eens fixeren op hondenvoetstappen. En ik wil niet dat ze zwaar opgewonden een hond probeert op te sporen. Want ze wordt er heel druk bij en ik weet niet zo goed wat haar motivatie daarbij is. :wink:

Bal zoeken mag, honden en mensen zoeken mag van mij niet. :neenee:

Maar net als jouw hond is Eva in aanleg een hele goede speurder die inderdaad soms wel eens doorslaat als ze een spoortje pakt. Zigzaggend en trekkend aan de lijn over een weg zoeven met de neus op de grond vind ik niet OK :pffff:

Bal zoeken doe ik bijna elke dag dus haar ei kan ze al prima kwijt daarin. Zelf initiatief nemen en sporen kiezen mag van mij dus niet meer.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Jip schreef:Hoe oud is de hond en speur je met voer? Ik kan me voorstellen dat er met voer nog geurtjes achter blijven en dat de hond daarom door blijft gaan ,misschien eens met een speeltje proberen?
5 maanden. En binnen zoeken we zowel met voer als met speeltjes.
In het bos mensen en snoepjes.
Martijn schreef:Talent moet je organiseren. Niet afkappen.
Daarom wil ik het ook niet al te hard verbieden, of haar er voor straffen als ze maar door blijft gaan. Het moet wél leuk blijven, dat speuren. Maar dus niet zo leuk dat ze maar door blijft gaan :mrgreen:

Misschien speur ik te kort, bedenk ik me nu :denken:
Misschien als ik het wat langer doe en wat moeilijker maak, dat haar speurzin meer bevredigd wordt.
Hmmmm, ik ga er nog even over nadenken.
Als jij zorgt dat hij zoekt naar iets wat jij hebt neergelegd is het geen probleem meer.
Maar dat is dus precies wat we doen :U:

Punt is alleen, ze vindt het, wordt beloond, ik zeg dat het klaar is en dan gaat ze gewoon door met zoeken. Alleen is er niks meer te vinden, en gaat ze maar door tot ze uitgeput is.
And few will ever climb
Marlieke met Boris
Zeer actief

ik zou voor in het bos en het speuren ook een vast speelgoedje nemen. Boris heeft altijd aan het eind van zn spoor een fazantenknuffel, die vindt hij als we gewoon speuren, maar speuren we naar mensen, hebben die mensen zn fazantenknuffel en weet hij dus ook dat het het einde is.
Ze is wel een talentje zeg als ze nog maar 5 maanden is! hoelange spoortjes loop je met dr? boris speurt altijd aan de lange lijn, dan vind ik het ook meer samenwerken en haalt boris er naar mijn idee meer bevrediging uit omdat we het 'samen' doen... oke ik race achter hem aan, maar toch, haha.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

weet je, ik zit er steeds aan te denken en ik heb eigenlijk ook niet een oplossing, maar toch zou je hier iets aan moeten doen.
Want hoe leuk het ook is zo'n gedreven pupke, ze heeft toch mooi schijt aan je en als ze die basis nu al legt zul je daar later nog veel erger tegenaan lopen.

Ik geloof echt dat ik, zeker in huis, dat doorgaan nadat het klaar is zou gaan corrigeren, terwijl ik helemaal niet zo van de correcties bij puppen en jonge honden ben :?
Ik denk dat ik die speurspelletjes alleen zou gaan doen als ik daarna een extra halfuurtje niks te doen had, haar bij het doorgaan na de klaar bij haar kladden zou grijpen en aan mijn voeten af zou leggen. En dat dan inderdaad een half uurtje of zo. Even goed uit de fixatie halen en back to basics ;)

Misschien is het wel een hele foute aanpak hoor, ik heb zelf zoiets nooit bij de hand gehad, maar ik geloof toch echt dat ik het zo zou doen.
En als in dat halve uur de rust niet terugkwam zou ik ophouden met zoekspelletjes in huis en wat anders gaan doen. Rare truukjes leren met de clicker of zo.
Afbeelding

Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Hahaha....GMTA!

Ik bedacht me net dat hoe moe ze ook is na het speuren, ze echt niet dood zal gaan van 5 minuten appèloefeningen. Die vindt ze wel leuk, maar niet zo overdreven leuk.
Zo bedacht, zo gedaan daarnet in het bos (we zijn net een kwartiertje terug). En toen was het een blije huppelpup nadat ze 5 minuten appèl had gedaan en was er niks meer aan de hand na mijn 'klaar' en 'vrij'.

Soms is het zo simpel....maar je moet er maar net opkomen :oohja:

Dat lijkt dus inderdaad de oplossing te zijn (ik ga dat in huis morgen eens uitproberen). Bedankt voor het meedenken :ok:
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Marlieke met Boris schreef:ik zou voor in het bos en het speuren ook een vast speelgoedje nemen.
Dat is inderdaad ook een goed idee. Een knuffel, die nergens anders voor gebruikt wordt.
Ze is wel een talentje zeg als ze nog maar 5 maanden is! hoelange spoortjes loop je met dr?
Dat varieert een beetje. Afhankelijk van hoeveel zin en energie ik heb, en hoeveel we verder doen die dag tussen de 75 meter en de 300 meter (gok ik zo). Zo'n twee à drie keer in de week hoogstens, meestal een à twee keer in de week.
boris speurt altijd aan de lange lijn, dan vind ik het ook meer samenwerken en haalt boris er naar mijn idee meer bevrediging uit omdat we het 'samen' doen... oke ik race achter hem aan, maar toch, haha.
Ik was van plan dat later te gaan introduceren, kan absoluut niet beredeneren waarom, maar ik heb het gevoel dat ik daar nu nog niet aan moet beginnen.
And few will ever climb
Marlieke met Boris
Zeer actief

super dat het met appeloefeningetjes daarna gewoon goed was! top oplossing toch.
ik ben benieuwd naar haar vorderingen! weet je al waar je wilt gaan speuren?

met boris ben ik begonnen met 13 maanden (dat had geen reden verder) op een hs waar ze heel vrij mogen speuren, maar wel aan de lange lijn. Het is echt super leuk om te doen en ook heerlijk als ze daarna zo echt moe zijn.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

ah gaaf joh dat het met een stukje appèl erna ook gedaan is, zo wordt ze inderdaad uit die fixatie modus gehaald dus :ok:

Ik ben erg voor gevoel volgen, zou lekker even wachten dan met de lange lijn ;)
Afbeelding

Miranda
Erelid
Tervuerense herder

renee-uk schreef: ah gaaf joh dat het met een stukje appèl erna ook gedaan is, zo wordt ze inderdaad uit die fixatie modus gehaald dus :ok:
Ja, maf, hè?
Weet je wat haar echt uit de fixatie haalde? Het commando 'kijk'.
Het is lastig je vrouwtje aankijken met je neus op de grond :lol1:
Bám direct daar achteraan wat overbekende oefeningen (geen tijd geven die neus weer naar de grond te brengen), daarna iets moeilijker, zodat ze er over na moest denken/haar kop er bij moest houden....en klaar was het al.
Ik ben erg voor gevoel volgen, zou lekker even wachten dan met de lange lijn ;)
Ik ook, de keren dat ik dat soort gevoel negeerde pakte dat meestal niet goed uit, ik heb dus geleerd mijn gevoel met dit soort dingen te volgen.
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Marlieke met Boris schreef:ik ben benieuwd naar haar vorderingen! weet je al waar je wilt gaan speuren?
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar waarschijnlijk bij 't Haartje in Amersfoort.
als ze daarna zo echt moe zijn.
Daarom had ik dat van die appèloefeningen niet eerder bedacht, ze is na het speuren bekaf.
And few will ever climb
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”