Er zit maar één maar aan, zodra ze in speurmodus zit, blijft ze in speurmodus. Net zolang tot ze helemaal uitgeput is (en dan nog vindt ze het moeilijk om op te houden).
Ze kent het woord 'klaar' van andere oefeningen, en dat gebruik ik ook om het einde van het zoeken/speuren aan te geven. In huis geef ik daarbij heel duidelijk aan dat het ook echt klaar is door te gaan zitten en haar bij me te roepen. Dan geef ik haar een speeltje om aan te geven dat het _ECHT_ klaar is. Maar dat wil ze niet. Het speeltje of lekkers laat ze liggen, en ze speurt weer verder.
In het bos leid ik haar af met een stok (waar ze normaal wild op is), maar die negeert ze, en dan gaat ze....je raadt het al....verder met speuren.
Ze wordt een tikje obsessief, zeg maar.
En dat vind ik geen heel groot probleem, maar ze put zichzelf tot het uiterste uit, en dát heb ik liever niet. het is een beetje een overdreven type A personality, zeg maar

Iemand die dit herkent?
En die misschien een tip heeft om die geweldige neus van haar uit te zetten?
In huis in de bench stoppen of in het bos aanlijnen werkt wel (in het bos tot op zekere hoogte), maar om nou op die manier een eind aan de pret te maken vind ik ook wat bruut. Bovendien zou ik me kunnen voorstellen dat dat haar plezier in het zoeken/speuren niet vergroot....
Aanvulling: Ik wil over een poos met haar naar de club om te gaan speuren, maar dan zal ze toch eerst het VZH moeten halen en ik leid haar heel langzaam op omdat dat beter werkt bij haar. Ze is zo'n enorme pleaser dat ik er nu zeker nog niet teveel druk achter wil zetten. Nu dus nog even niet in clubverband. Misschien als ze een maandje of 9 à 10 is.