Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kattenloop & Wip Sepp

Moderator: moderatorteam

Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Kattenloop & Wip Sepp

Ongelezen bericht door Sepp »

Afgelopen week op vreemd terrein (kleine DIT hal) getrained met Sepp op zijn kattenloop en wip.

De kattenloop op vreemd terrein is met zijn running contacts van groot belang. Omdat hij ook op een vreemde kattenloop zijn pas moet vinden.
De wip is/was bij Sepp een uitdaging omdat hij running contacts gewent is en omdat wij hem uiteindelijk 2 op 2 af moesten aanleren op de wip.

Ben trots op mijn grote man. Af en toe denk ik...poehieh waar ben ik aan begonnen...hoe ga ik dit ooooooooooiiiitttt belopen.....maar aan de andere kant vind ik het allemaal ook wel erg spannend en uitdagend. Het idee is bij running ook dat uiteindelijk de hond volledig zelfstandig de kattenloop kan zoeken en dat jij als handler je kan positioneren (dit is natuurlijk bij 2 op 2 af ook het geval, alleen bij running absoluut noodzakelijk anders loop je echt achter de feiten aan). Op eigen kattenloop ga ik nu beginnen met het trainen van de bochten en trainen dat ik voor hem ben en niet meer achter hem. Hij is daar voor een hoog percentage stabiel rechtdoor.

Waar ik heel erg aan moet wennen is dat de basisinstelling bij running echt anders is. Je gaat nooit voor een 100% goede uitvoering op de wedstrijd. De kans is gewoon groter dat een hond het raakvlak niet heeft, inherent aan de methode.

Hier het resultaat (ennuh commentaar is van een trainingsmaatje van mij :D )

kattenloop
" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij de wip was het de eerste keer dat ik ook echt aan het meelopen was. Dat vind hij nog mega moeilijk...maar stapje voor stapje komen wij er wel :D

wip
" onclick="window.open(this.href);return false;

Groetjes
nanda
Afbeelding
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Re: Kattenloop & Wip Sepp

Ongelezen bericht door mariaa »

:eek: wat gaat hij snel bij de kattenloop..super!

Je ziet het kwartje vallen bij de wip, als hij staat dan staat hij ook echt, compleet met blij bekkie en lange tong :ok:

Buck zou deze manier van trainen niet fijn vinden, jij laat sepp het echt zelf uitzoeken. Buck word onzeker als hij te vaak dezelfde oefening moet doen zonder dat er een beloning vogt maar sepp gaat gewoon onverstoorbaar door :mrgreen:
Afbeelding
SuusBG
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Sheperd

Ongelezen bericht door SuusBG »

wauwie!! ik vind running contacts zo gaaf :mrgreen:
Maar bij de wip heeft hij de 2o2o, en geen running contact toch? omdat hij running contacts gewent is en omdat wij hem uiteindelijk 2 op 2 af moesten aanleren op de wip waarom moesten jullie 2o2o doen?
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

SuusBG schreef:wauwie!! ik vind running contacts zo gaaf :mrgreen:
Maar bij de wip heeft hij de 2o2o, en geen running contact toch? omdat hij running contacts gewent is en omdat wij hem uiteindelijk 2 op 2 af moesten aanleren op de wip waarom moesten jullie 2o2o doen?
Ha ha running zijn zeker gaaf...maar ik zal het niet direct juigend aanbevelen aan iedereen (eigenlijk aan niemand :D ). De methode is nog niet uitgedacht en het is veel experimenteren en denkwerk...kan bekennen dat ik soms echt er veel over zit te piekeren over de volgende stap. Aan de andere kant is een een echte goede 2 op 2 af...met versnelling richting het raakvlak (veel honden vertragen) ook bijna een unicum in Nederland en mega mega mega moeilijk om te trainen.

De wip zijn wij later gaan trainen. Eerst de kattenloop. Ik wilde geen running op de wip omdat de kans op een mega flyer dan wel erg groot is. Zeker omdat het onderscheid voor een jonge hond in het begin moeilijk is te maken tussen oploop kattenloop en oploop wip. Met de snelheid die Sepp ontwikkeld op de oploop kattenloop durfde ik dat echt niet aan. Uiteindelijk zal ik hem sneller gaan releasen met "go"'.

Mooie bijkomstigheid is dat hij het principe van 2 op 2 af nu snapt. Stel stel stel stel dat ik niet succesvol ben uiteindelijk bij de running...dan kan ik altijd de kattenloop terugtrainen naar 2 op 2 af. Ik hoef dan niet meer te beginnen bij niveau 0.

Wat ik wel bij de wip wilde aanleren is dat hij pas gaat remmen na het kantelpunt. Veel honden zie je al vertragen voor het kattelpunt. Ik zou dan ook eerder een net niet goede uitvoering belonen (als hij net te laat stilstaat na de wip, doe ik ook 1 keer op het filmpje) dan een trage uitvoering waarbij langzamer de wip oploopt. Uiteindelijk hoop ik dat Sepp een "buikschuiver" gaat maken bij de wip...hij zal dan glijden in de positie komen...maar ja dat is afwachten (en dromen)

Groetjes
Nanda
Afbeelding
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Mankeer ik wat aan mijn ogen? Ik krijg dat echt niet bijgekeken zo snel en dan ook nog de tekst tussendoor in rap tempo. Helluuuppp !!!! hahaha

Goed hoor. Ziet er echt heel gaaf uit. En ik snap jouw uitdaging, is echt zo leuk om te kijken hoe dit straks gaat als hij "knap" is.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Oh, nog even vraagje ...
Denk je dat hij goed het verschil weet tussen wip en kattenloop? Ik heb het idee bij mijn jonge hond dat hij dat echt (nog) niet weet. Als ik Sepp zo door zie rammen bij die wip, dan heb ik het idee dat hij ook nog in zijn hoofd met running bezig is.

Overigens, geen idee hoe je kunt zien of je hond goed het verschil weet tussen wip en kat. Alleen proefondervindelijk denk ik. Ik denk soms wel eens dat ze gewoon ervaring moeten krijgen. Chasin' vergist zich zelden of nooit, terwijl ik bij hem nooit verschillende commando's heb gegeven voor Wip en Kat. Maar ik gok ook dat hij van te voren al kijkt welke toestellen ongeveer waar staan, kijkt of er latjes zijn etc. En dat door zijn ervaring, hij zich zelden vergist. Rhythm (en ook Sepp) is nog erg jong en daar merk ik aan dat hij echt niet ziet dat iets een kat of een wip is. Gaat hij bv de kat op met het idee dat die zo gaat kantelen. En dan bovenop gaat hij ineens weer rennen, want hij blijkt toch langer, dus een kattenloop.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Wat een snelheid! Wel ideaal dat ding op je raakvlak om te zien of ie hem heeft :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Rosa
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rosa »

Ziet er gaaf uit, super hoe Sepp het doet!
Groetjes Rosa, Pongo en Rayos
Afbeelding
Ik zal je nooit vergeten lieve Pacha (05-11-2008)
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”