Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Laat zien wat je mooi vindt.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Laat zien wat je mooi vindt.

Ongelezen bericht door laeken »

Net een heel artikel gelezen over hoeveel er verzonnen is aan de Tamaskan en voor mij valt het ras dus compleet af. Ik vind het heel erg om te lezen dat Saarlozen verzonnen Tamaskans zijn en dus ook dekken alsof ze Tamaskan zouden zijn. Ik heb niks met Saarloos wolfhonden want ik hou niet van hun gedrag. Als deze honden onderling gaan fokken dan komt de Saarloos er straks keihard doorheen en dan krijg je nerveuze honden die helemaal niet meer trainbaar zijn zoals voorgedaan wordt bij de Tamaskan.

Wat zonde zeg! Wij stonden op het punt om ons op de wachtlijst te laten plaatsen maar als ik een Saarloos kruising wil dan koop ik die wel uit een oepsnest. Ga toch weer voor de DH x Husky kruising denk ik want daar zit geen gelul achter. Dan maar wat minder mooi. Verdorie, wat een gezeik met die rashonden altijd.

Over 2 generaties rennen ook de Tamaskans dus met de staart tussen de benen rond overal en als je pech hebt worden ze blind of krijgen ze een van de andere problemen van Saarloos wolfhonden. De Saarloos was gefokt om te worden wat de Tamaskan zou zijn. Als je die mislukte werkhond dan in de Tamaskan fokt maak je toch het hele ras kapot. Weg karakter. :boos: :boos:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

MARC_S schreef: Verdorie, wat een gezeik met die rashonden altijd.
Zal ik die rashond van jullie dan ook maar op komen halen? :engel:
laeken
Zeer actief

LongFields schreef:
Nee, niet voor de heb. Je mag er wel een nest mee fokken onder jouw naam en verantwoordelijkheid.:engel: Ze wordt weer loops denk ik dus als je een reu weet en een Longfields nest wil fokken mag je je gang gaan. :wink:

Maar ik lees nu dat het hele ras Tamaskan gelul is en genetische testen tonen aan dat er totaal niks van de stambomen klopt. Honden zijn getest en directe afstammelingen van saarloos en tjech oa. Ik hou helemaal niet van dat soort honden en hun karakters. Tjechen vind ik zelfs gevaarlijk. Ik ben een keer bijna gepakt door een Tjech toen ik met Cleo liep. Tanden ontbloot en totaal wild. Beest was niet te controlleren en ik was serieus bang. Het hele beschreven karakter van de Tamaskan is dus verzonnen. Ook het verhaal dat er weinig tot geen wolf in zit is totaal verzonnen. Dat vind ik dus de afknapper van de eeuw. Dat bedoel ik met gelul. Er staan zelfs honden in stambomen die niet bestaan en dan zetten fokkers er gewoon halve wolven op.

Nu is het laatste wat ik in huis wil halen een halve wolf of een hond van 1500 euro met een totaal verzonnen karakter en een totaal verzonnen stamboom. Straks zit ik met een schijtnerveuze F1 Saarloos-kruising met PRA voor 1500 euro. :piew:

Ga maar weer lekker naar husky-herders kijken denk ik. 200 euro en dan geen gedoe met halve wolven en alle problemen die dat geeft. :boos:

Ik ga echt niet door het Reichswald wandelen met een halve wolf die dan wegschiet en nooit meer terug komt omdat hij te nerveus is.

Sorry voor dit epistel, ben gewoon erg telleurgesteld. Niet in Eva overigens :neenee: :wink:
Afbeelding
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

Rami schreef:Kruisingen spreken mij vaak meer aan dan rashonden. Maar voor deze collie die Maxine ooit eens plaatste maak ik een uitzondering. Hoewel uitzondering... ik geloof niet dat deze Luna heel rastypisch is, maar ik vind haar dus echt prachtig!
Maxine schreef:http://www.hondenforum.nl/plaza/fotohoe ... 84853.html

Beter bekend als Luna.
Wat gaat de tijd toch snel. :I:

Afbeelding

Afbeelding
Dít is dus het type collie wat ik wél mooi vind, en hoe mooi, wat een prachtig beest :ok:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

MARC_S schreef:
LongFields schreef:
Nee, niet voor de heb. Je mag er wel een nest mee fokken onder jouw naam en verantwoordelijkheid.:engel: Ze wordt weer loops denk ik dus als je een reu weet en een Longfields nest wil fokken mag je je gang gaan. :wink:
Ja daaag! :neenee:
Daar ga ik niet aan beginnen natuurlijk. Ik zou best een reu kunnen vinden die geschikt is voor haar, maar vooral die verantwoordelijkheid die jullie als eigenaren van de hond in mijn schoenen zouden willen schuiven, daar pas ik voor.
Daarbij heb ik hopelijk dit jaar zelf al een nest, en eentje vind ik wel genoeg als ik eerlijk ben. :wink:
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Ondanks dat ik opgegroeit ben met Rottweilers, ben ik nooit meer een mooie rottweiler tegen gekomen waarvan je zegt wooooowwww :eek:
Mijn favo: Drago, had een stamboom ben alleen de naam vergeten..
Afbeelding

En dan heb ik dit ras op nummer 2:

Beautyfull Akageras Fireball... :ok:
Afbeelding

Stitch from the Southern Stables
Afbeelding

Dirks taiko
Afbeelding

Authentic pride Jolly Joker vind ik ook erg mooi, helaas is zijn foto moeilijk te vinden!! :evil:
laeken
Zeer actief

LongFields schreef: Ja daaag! :neenee:
Daar ga ik niet aan beginnen natuurlijk. Ik zou best een reu kunnen vinden die geschikt is voor haar, maar vooral die verantwoordelijkheid die jullie als eigenaren van de hond in mijn schoenen zouden willen schuiven, daar pas ik voor.
Daarbij heb ik hopelijk dit jaar zelf al een nest, en eentje vind ik wel genoeg als ik eerlijk ben. :wink:
Wij willen ze wel hier groot laten worden. :F: :Q: Als jij maar huisjes hebt voor de evt donders die erin kunnen zitten bij Eva :smile: :lekkerpuh:

Maar even zonder dollen, leuk dat je een nest hoopt te krijgen dit jaar. Ben erg benieuwd. Zullen wel halfbroers en zussen van Eva worden neem ik aan? :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

MARC_S schreef: Maar even zonder dollen, leuk dat je een nest hoopt te krijgen dit jaar. Ben erg benieuwd. Zullen wel halfbroers en zussen van Eva worden neem ik aan? :wink:
Klopt, het ligt in de planning om Nozem te laten dekken dit jaar. Die plannen staan op mijn website trouwens. :wink:
laeken
Zeer actief

Nope, ook geen ander ras wat lijkt op een wolf en dat waarschijnlijk wederom ook stiekem deels is. Ben nu helemaal afgeknapt. Wat best triest is omdat wij erg enthousiast waren over een Tamaskan reu. Zeker door het beschreven karakter wat nu achteraf dus totaal verzonnen is :cry: Immers, welk karakter? Van welk ras? Van de Saarloos? De Tjech? Of ineens toch de husky met herder. Daar bedank ik voor want zodra er Tjech of Saarloos door het karakter komt is het totaal geen hond meer voor mij. :boos:
En ik vind de prijs van een kruising met een verzonnen stamboom ook veel en veel te hoog. 1000-1500 euro en dan met honden als White nog wat erdoor die niet bestaan zeker. :piew:

Nu ik weet dat het hele ras verzonnen is staat internet ineens vol met bloedtesten en andere onderzoeken die aantonen dat de Tamaskan helemaal geen ras is. Dat de bloedtesten aangeven dat er niks van de afstamming blijkt te kloppen en dat er grote fokkers zijn die zeer grote problematiek verzwegen hebben. Las zelfs dat er in het eerste nest PRA, HD en nog veel meer problemen zaten. Hebben ze domweg verzwegen. Ze hebben zelfs aangegeven dat die problemen er niet zijn. Dus dat ze heel erg gezond zijn. Ook zijn de grootste kennels aan het fokken met honden die van niemand zijn en die nooit ergens geboren zijn. Dus domweg namen verzinnen en dan een wolfhybride gebruiken of een van de wolfhond-rassen. :S:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

LongFields schreef:
MARC_S schreef: Maar even zonder dollen, leuk dat je een nest hoopt te krijgen dit jaar. Ben erg benieuwd. Zullen wel halfbroers en zussen van Eva worden neem ik aan? :wink:
Klopt, het ligt in de planning om Nozem te laten dekken dit jaar. Die plannen staan op mijn website trouwens. :wink:
Gaat zo kijken :oohja:
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

MARC_S schreef:Nope, ook geen ander ras wat lijkt op een wolf en dat waarschijnlijk wederom ook stiekem deels is. Ben nu helemaal afgeknapt. Wat best triest is omdat wij erg enthousiast waren over een Tamaskan reu. Zeker door het beschreven karakter wat nu achteraf dus totaal verzonnen is :cry: Immers, welk karakter? Van welk ras? Van de Saarloos? De Tjech? Of ineens toch de husky met herder. Daar bedank ik voor want zodra er Tjech of Saarloos door het karakter komt is het totaal geen hond meer voor mij. :boos:
En ik vind de prijs van een kruising met een verzonnen stamboom ook veel en veel te hoog. 1000-1500 euro en dan met honden als White nog wat erdoor die niet bestaan zeker. :piew:

Nu ik weet dat het hele ras verzonnen is staat internet ineens vol met bloedtesten en andere onderzoeken die aantonen dat de Tamaskan helemaal geen ras is. Dat de bloedtesten aangeven dat er niks van de afstamming blijkt te kloppen en dat er grote fokkers zijn die zeer grote problematiek verzwegen hebben. Las zelfs dat er in het eerste nest PRA, HD en nog veel meer problemen zaten. Hebben ze domweg verzwegen. Ze hebben zelfs aangegeven dat die problemen er niet zijn. Dus dat ze heel erg gezond zijn. Ook zijn de grootste kennels aan het fokken met honden die van niemand zijn en die nooit ergens geboren zijn. Dus domweg namen verzinnen en dan een wolfhybride gebruiken of een van de wolfhond-rassen. :S:
Pfff, ik moet wel even slikken, want dit wist ik ook niet. :ugh: Er stond wel info op internet wat op het Tamaskanforum stond als onterecht en niet kloppend. Ik kon ook nergens veel info vinden over de vader van het nest van Avak en Konah. Ik dacht dat het een Tamaskan was. Heb je links voor me? Mag ook via pb. Ik vind het ook geen ras en zie het als een mooie kruising met gezondheidstesten en leuk karakter, want daarvoor wordt er te veel nieuw bloed ingevoerd. De honden die ik heb gezien waren wel uitermate vriendelijk.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Tja, nog steeds Aik van Bissenmoor:
Afbeelding
Afbeelding
Pure DDR (werk) lijnen en dus een prachtige bouw.
Negro von Eldorado:
Afbeelding
Ook uit werklijnen.
Urs von Eldorado:
Afbeelding
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
laeken
Zeer actief

-Gaby- schreef:
MARC_S schreef:Nope, ook geen ander ras wat lijkt op een wolf en dat waarschijnlijk wederom ook stiekem deels is. Ben nu helemaal afgeknapt. Wat best triest is omdat wij erg enthousiast waren over een Tamaskan reu. Zeker door het beschreven karakter wat nu achteraf dus totaal verzonnen is :cry: Immers, welk karakter? Van welk ras? Van de Saarloos? De Tjech? Of ineens toch de husky met herder. Daar bedank ik voor want zodra er Tjech of Saarloos door het karakter komt is het totaal geen hond meer voor mij. :boos:

Pfff, ik moet wel even slikken, want dit wist ik ook niet. :ugh: Er stond wel info op internet wat op het Tamaskanforum stond als onterecht en niet kloppend. Ik kon ook nergens veel info vinden over de vader van het nest van Avak en Konah. Ik dacht dat het een Tamaskan was. Heb je links voor me? Mag ook via pb. Ik vind het ook geen ras en zie het als een mooie kruising met gezondheidstesten en leuk karakter, want daarvoor wordt er te veel nieuw bloed ingevoerd. De honden die ik heb gezien waren wel uitermate vriendelijk.
Moet ik zo even aan Martijn vragen, die is even weg en die was die stukjes aan mij aan het voorlezen toen ik aan het schilderen was. Mijn probleem is dat er helemaal geen testen gedaan worden aangezien de vaders bij sommige kennels verzonnen worden. Dus als er staat dat White Fang gedekt heeft dan weet niemand wie er gedekt heeft aangezien die hond niet bestaat. Dus die testen zeggen mij ook niks meer. Helaas staat er ook dat het eerste nest vol erfelijke problemen zat. Die zijn dus blijkbaar weggemoffeld. :wink:

Op die manier heb ik er geen vertrouwen meer in. Want de Saarloos barst van de erfelijke problemen en als die in een zgn gezond ras gaan dan geloof ik er niks meer van. Immers, de hele populatie Saarloos is doordrenkt met PRA om maar wat te noemen.

Maar misschien weet iemand hier wel beter. Dat dat een soort anti-campagne was waar niks van klopt. Ik weet het niet. Ik weet wel dat ik geen zin heb in een wolfhybride. Als ik die wil dan koop ik er wel een met stamboom en met testen. Een Saarloos of een Tjech bv. Maar daar heb ik dus zelf helaas helemaal niks mee gezien hun karakters en de zeer slechte ervaringen die ik er in mijn omgeving mee heb. Zo liep hier een Tjech die niet te hanteren was en zwaar agressief op honden. Als dergelijke honden de Tamaskan in gaan dan kan je er gif op innemen dat dat karakter straks bij de F2'tjes keihard door kan komen. Zit je ineens met een snoeiharde tjech ipv een Tamaskan. Tjechen zijn geschikt voor manwerk en bewaking. Saarloos is weer het tegenovergestelde. Wat mij aan dit ras aansprak was het gebrek aan wolf. Ik hou helemaal niet van wolven in huis. Veel te zenuwachtig en bang. Of weer te fel en te hevig. Beide rassen schijnen volop de Tamaskan in te gaan als ik de info moet geloven.

En als jij al de vader van Konah niet kan vinden op internet dan weet ik weer genoeg. Ze praten over Duitse fokkers die de boel bedotten en Engelse fokkers die de boel bedotten. Ze zijn dat gaan uitpluizen omdat ze vonden dat het onmogelijk was om in 2006 al een uniform nest te fokken van een splinternieuw ras. Nu moet ik zeggen dat mij al opviel dat alle kleuren en husky-kenmerken in enkele nesten weg waren. Ineens waren het zeeeeer wolfachtige honden en daar klopt al iets niet. Dan zeggen ze ook nog dat dit eindelijk de hond zonder wolf is met wel het uiterlijk. Blijkbaar is dat larie en zit dit ras zoals net al aangegeven door Tamaskan juist extra vol met wolf.
Afbeelding
Ήυs

Ongelezen bericht door Ήυs »

Afbeelding

Altijd al gek geweest op husky's!
-Gaby-
Zeer actief

MARC_S schreef:
-Gaby- schreef:Pfff, ik moet wel even slikken, want dit wist ik ook niet. :ugh: Er stond wel info op internet wat op het Tamaskanforum stond als onterecht en niet kloppend. Ik kon ook nergens veel info vinden over de vader van het nest van Avak en Konah. Ik dacht dat het een Tamaskan was. Heb je links voor me? Mag ook via pb. Ik vind het ook geen ras en zie het als een mooie kruising met gezondheidstesten en leuk karakter, want daarvoor wordt er te veel nieuw bloed ingevoerd. De honden die ik heb gezien waren wel uitermate vriendelijk.
Moet ik zo even aan Martijn vragen, die is even weg en die was die stukjes aan mij aan het voorlezen toen ik aan het schilderen was. Mijn probleem is dat er helemaal geen testen gedaan worden aangezien de vaders bij sommige kennels verzonnen worden. Dus als er staat dat White Fang gedekt heeft dan weet niemand wie er gedekt heeft aangezien die hond niet bestaat. Dus die testen zeggen mij ook niks meer. Helaas staat er ook dat het eerste nest vol erfelijke problemen zat. Die zijn dus blijkbaar weggemoffeld. :wink:

Op die manier heb ik er geen vertrouwen meer in. Want de Saarloos barst van de erfelijke problemen en als die in een zgn gezond ras gaan dan geloof ik er niks meer van. Immers, de hele populatie Saarloos is doordrenkt met PRA om maar wat te noemen.

Maar misschien weet iemand hier wel beter. Dat dat een soort anti-campagne was waar niks van klopt. Ik weet het niet. Ik weet wel dat ik geen zin heb in een wolfhybride. Als ik die wil dan koop ik er wel een met stamboom en met testen. Een Saarloos of een Tjech bv. Maar daar heb ik dus zelf helaas helemaal niks mee gezien hun karakters en de zeer slechte ervaringen die ik er in mijn omgeving mee heb. Zo liep hier een Tjech die niet te hanteren was en zwaar agressief op honden. Als dergelijke honden de Tamaskan in gaan dan kan je er gif op innemen dat dat karakter straks bij de F2'tjes keihard door kan komen. Zit je ineens met een snoeiharde tjech ipv een Tamaskan. Tjechen zijn geschikt voor manwerk en bewaking. Saarloos is weer het tegenovergestelde. Wat mij aan dit ras aansprak was het gebrek aan wolf. Ik hou helemaal niet van wolven in huis. Veel te zenuwachtig en bang. Of weer te fel en te hevig. Beide rassen schijnen volop de Tamaskan in te gaan als ik de info moet geloven.

En als jij al de vader van Konah niet kan vinden op internet dan weet ik weer genoeg. Ze praten over Duitse fokkers die de boel bedotten en Engelse fokkers die de boel bedotten. Ze zijn dat gaan uitpluizen omdat ze vonden dat het onmogelijk was om in 2006 al een uniform nest te fokken van een splinternieuw ras. Nu moet ik zeggen dat mij al opviel dat alle kleuren en husky-kenmerken in enkele nesten weg waren. Ineens waren het zeeeeer wolfachtige honden en daar klopt al iets niet. Dan zeggen ze ook nog dat dit eindelijk de hond zonder wolf is met wel het uiterlijk. Blijkbaar is dat larie en zit dit ras zoals net al aangegeven door Tamaskan juist extra vol met wolf.
Tsja, ik heb ze wel in het echt gezien, ook een behoorlijk aantal en ik was zeer verrast door de karakters en dat is eigenlijk waarom ik er toch voor zou willen gaan. Als ik de verhalen lees op het Tamaskan forum, wat ik al ruim een jaar in de gaten hou, dan lees ik eigenlijk ook alleen berichten m.b.t. karakter en opvoeding die mij aan staan. En dat er nieuwe honden ingefokt worden, dat wist ik. En het vermoeden van het infokken van honden met toch wat wolvenbloed, dat heb ik ook wel omdat sommige er zo wolfachtig uit zien dat het bijna niet anders kan. Maar ik dacht dat dit gebeurde na een reeks gezondheidstesten. Het zorgelijke zou ik vinden, wanneer er over de testen gelogen is, maar die indruk heb ik niet. Mijn vriend en ik willen binnenkort naar Engeland om bij de oprichtster van het ras thuis te kijken. We hebben haar nu ontmoet en een aantal van haar honden gezien. Wel serieuze plannen dus.
Afbeelding
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Martijn schreef:Hoi Gaby, ik kon het allemaal redelijk snel vinden door op tamaskan en saarloos te googlen (in één zoekopdracht)
Hier staat het ook:
http://the-no-wolf-tamaskan-fable.blogs ... -wolf.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tamaskantruth.com/notice.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Het maakt me eigenlijk niet eens zo gek veel uit wat er wel en niet waar is. Als ik lees dat de fokkers van het ras op die manier met de waarheid omgaan heb ik gegeten en gedronken.

Ik trek als het moet morgen nog een schat van een huskykruising uit Spanje dus wat moet ik in vredesnaam met een "tamaskan" waar saarloos, tjech en wolf in zit? .
Dan weet je toch net zo goed niet wat je in huis haalt? Het blijft altijd deels een gok...
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Martijn schreef:Hoi Gaby, ik kon het allemaal redelijk snel vinden door op tamaskan en saarloos te googlen (in één zoekopdracht)
Hier staat het ook:
http://the-no-wolf-tamaskan-fable.blogs ... -wolf.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tamaskantruth.com/notice.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Het maakt me eigenlijk niet eens zo gek veel uit wat er wel en niet waar is. Als ik lees dat de fokkers van het ras op die manier met de waarheid omgaan heb ik gegeten en gedronken.

Ik trek als het moet morgen nog een schat van een huskykruising uit Spanje dus wat moet ik in vredesnaam met een "tamaskan" waar saarloos, tjech en wolf in zit? Ze roepen met z'n allen dat het zulke vreselijke lieve honden zijn maar dat wordt dus in twijfel getrokken en eerlijk gezegd geloof ik er ook weinig van dat ze in de laatste paar jaar ineens met een ras met een vast karakter op de proppen gekomen zijn.
Ik lees ook al weer over allerlei gezondheidsproblemen, ook bij fokkers die zelf allerlei rotzooi gefokt hebben, en dat schijnt ook al in de doofpot gestopt te worden.

Te veel gedoe. Daar kan niets goeds van komen.
Bedankt voor de info. ;) Ik besef me, dat wist ik al langer, dat het een gok is wat ik in huis haal met zo'n jong "ras". Ik moet zeggen dat ik ook niet te spreken ben over het moddergooien van deze partijen. Want wat de één zegt ontkracht de ander en andersom. Toch maar een keer die kant op om te kijken dan.
Afbeelding
Rahne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tamaskan
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rahne »

Jammer heh al dat gedoe bij de Tamaskan.. Dit soort gedoe lijk je bijna overal wel te vinden :ugh: Ik wil wel even zeggen dat het karakter van de Tamaskan wat staat beschreven wel grotendeels klopt hoor ;) Alle honden die gebruikt zijn voor het ras, daar is wel over nagedacht. Zonder vers bloed gaat de Tamaskan het zeker niet redden, dus er zullen wel nieuwe honden moeten worden toegevoegd aan het ras. Bij de Saarloos en Tjech word het terughoudende en dominante in stand gehouden, dat hoort bij het ras. Bij de Tamaskan willen ze dat niet en dus wordt er op geselecteerd. Ik ben zelf niet bang dat het karakter ineens zal gaan veranderen door inkruisingen en dat er allemaal terughoudende of agressieve honden zullen ontstaan zolang er maar over de combinatie word nagedacht en zorgvuldig geselecteerd. Van alle Tamaskans die ik heb ontmoet heb ik er geen 1 gezien die angstig of agressief was. Ieder ras heeft gezondheidsproblemen dus als je inkruist loop je altijd risico. De genenpool van de Tamaskan is te klein nu, die moet gewoon groter.
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
-Gaby-
Zeer actief

Rahne schreef:Jammer heh al dat gedoe bij de Tamaskan.. Dit soort gedoe lijk je bijna overal wel te vinden :ugh: Ik wil wel even zeggen dat het karakter van de Tamaskan wat staat beschreven wel grotendeels klopt hoor ;) Alle honden die gebruikt zijn voor het ras, daar is wel over nagedacht. Zonder vers bloed gaat de Tamaskan het zeker niet redden, dus er zullen wel nieuwe honden moeten worden toegevoegd aan het ras. Bij de Saarloos en Tjech word het terughoudende en dominante in stand gehouden, dat hoort bij het ras. Bij de Tamaskan willen ze dat niet en dus wordt er op geselecteerd. Ik ben zelf niet bang dat het karakter ineens zal gaan veranderen door inkruisingen en dat er allemaal terughoudende of agressieve honden zullen ontstaan zolang er maar over de combinatie word nagedacht en zorgvuldig geselecteerd. Van alle Tamaskans die ik heb ontmoet heb ik er geen 1 gezien die angstig of agressief was. Ieder ras heeft gezondheidsproblemen dus als je inkruist loop je altijd risico. De genenpool van de Tamaskan is te klein nu, die moet gewoon groter.
Het karakter en het verse bloed daar maak ik mij niet zo'n zorgen over. ;) De gezondheidstesten wel eerlijk gezegd. Ik dacht dat de Tamaskans allemaal getest werden voor ze in worden gezet voor de fok. Dat is toch zo?
Afbeelding
Rahne
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Rahne schreef:Jammer heh al dat gedoe bij de Tamaskan.. Dit soort gedoe .....groter.
Het zal allemaal best maar dat is mijn probleem niet.
Ik neem net zo lief welke willekeurige hond ook. Maar als ik een raspup kóóp wil ik een raspup en geen kruisng.
Daarnaast hou ik niet van gelul. Als het moet dan moet het maar dan zeg je het ook gewoon.
Ik snap je punt wel hoor. Tjsa het ras is gewoon nog te jong om het een ras te noemen eigenlijk. Ze kunnen nu niet alleen maar Tamaskan x Tamaskan doen want de genenpool is te klein. Dan heb je dalijk net als bij de Saarloos allemaal problemen omdat alles te dicht aan elkaar verwant is. Van mij mogen er nog veel meer inkruizingen plaatsvinden, en dat je dan een paar generaties hondjes krijgt die dan niet helemaal voldoen aan de rasstandaard is dan moeilijk helemaal te voorkomen.
-Rahne-
Afbeelding
Rahne
Zeer actief
Contacteer:

-Gaby- schreef:
Rahne schreef:Jammer heh al ... groter.
Het karakter en het verse bloed daar maak ik mij niet zo'n zorgen over. ;) De gezondheidstesten wel eerlijk gezegd. Ik dacht dat de Tamaskans allemaal getest werden voor ze in worden gezet voor de fok. Dat is toch zo?
De heupen zijn verplicht, in Amerika ook de ogen. Verder worden een aantal testen aangeraden maar zijn nog niet verplicht (DM bijv.). Natuurlijk kun je als fokker zelf beslissen waar je allemaal op wil testen. Een aantal honden zijn uit de fok gehaald vanwege epilepsie in de lijn, monorchide reuen mogen niet ingezet worden.
-Rahne-
Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

djow schreef:Afbeelding

Dat is een fokfout :F:
Angelique.

Hier staat het ook:

Ik trek als het moet morgen nog een schat van een huskykruising uit Spanje dus wat moet ik in vredesnaam met een "tamaskan" waar saarloos, tjech en wolf in zit? Ze roepen met z'n allen dat het zulke vreselijke lieve honden zijn maar dat wordt dus in twijfel getrokken en eerlijk gezegd geloof ik er ook weinig van dat ze in de laatste paar jaar ineens met een ras met een vast karakter op de proppen gekomen zijn.
Ik lees ook al weer over allerlei gezondheidsproblemen, ook bij fokkers die zelf allerlei rotzooi gefokt hebben, en dat schijnt ook al in de doofpot gestopt te worden.

Te veel gedoe. Daar kan niets goeds van komen.

Ik heb heel bewust niet gereageerd tot nu toe maar o.a. is dit de reden dat ik nooit zo'n hond zal nemen....in de husky wereld word gelogen en bedrogen maar in die wereld nog vele malen meer is mijn idee, ik ken er 5 in het echt waarvan er 1 leuk is en de andere sporen qua karakter niet of mankeren medisch van alles.

Ik volg de tamaskan al een behoorlijke tijd en verder ken ik er een aantal van forums wat mij heeft doen besluiten met mijn handen van dat "ras" af te blijven.

Waarmee ik dus niet zeg dat ze allemaal zo zijn, zeker niet.....uit betrouwbare bron weet ik dat die van Rahne een geweldig leuke hond is :wink:
Laatst gewijzigd door Angelique. op 05 jan 2011 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nuyvilaq schreef:

Hoezo?
Angelique.

LongFields schreef:
Nuyvilaq schreef:

Hoezo?

langhaar (wooly) mag niet :wink:
Net als mijn Dallas dus, is ook een fokfout, maar daarom des te leuker :F:
Tamaskan
Zeer actief
Mijn ras(sen): wolfhonden
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tamaskan »

Het probleem met de Tamaskan is dat veel mensen die in het wereldje zitten het al als ras beschouwen.
De enige ophef over dit ras wat ik kan begrijpen is dat de afstammingen niet gewoon eerlijk blijven en vervalst worden.
De gehele inkruizing van bepaalde rassen gebeurd nu altijd in een opbouw van een ras in welk stadium de tamaskan nu zit juist voor gene verbreding en te voorkomen dat men door te smalle genepool op nieuwe onbekende ziektes gaat duiken zoals de laatste jaren met vele rashonden is gebeurd.

De inkruizingenen die gebruikt zijn zijn niet zomaar gebruikt. De wolfhybrides die in het verleden zijn gebruikt zijn voor de eerste basis van het uiterlijk gebruikt zo ook de Tsjech Oskari. Daarna zijn er twee generaties geweest en die zijn echt op karakter en gezondheid uitgesplits inzoverre zij de kennis hadden.(jammer genoeg blijkt deze groep weinig kynologische kennis te hebben :( )
De lijn van de Saarloos die gebruikt is is ook PRA vrij. De Saarloos zelf (zoals elke saarloos zou moeten) word nog steeds elk jaar gecontroleerd. De oprichtster van het ras vond deze Saarloos een toevoeging vanwege dat alle testen die toen gedaan waren goed waren en vrij en deze lijn ook totaal niet nerveus of schuw is(en ik kan het weten want al zijn Saarloos kinders zijn ook gewoon open en ken deze Saarloos persoonlijk heel erg goed en een ieder die hem kent is dol op hem en hij op mensen)
Jammer genoeg is pas later de DM test gedaan bij de vader hond en tergelijkertijd op 1 van de zonen.
Als dit nml geweten was bij de saarloos eigenaar op moment van dekking had zij hier alleen aan meegedaan als de moederhond vrij was getest maar goed gedane zaken nemen geen keer en hopenlijk heeft de TDR er alleen van geleerd maar zolang de test niet verplicht is ben ik bang van niet.
Niet te min is de opzet naar het ras tamaskan absoluut niet verkeerd en zoals iedereen weet is er bij elke rashond gesjoemel alleen jammer dat dit ras in opbouw er al zo vroeg mee begint :ugh:

Dat de prijzen voor een tamaskan nu nog zo verschild per fokker en land ligt voornamelijk dus in wat voor een testen de fokkers doen. Neem bv de fokker in Croatie die doet bijna alle gezondheids testen en dan kan ik je dus zeggen dat als zij haar puppen voor 1200 verkoopt zij er nog verlies op lijd. Maar ja als je achter je doelstelling staat is dat dus niet erg want dan doe je het met liefde voor het ras wat je aan het opbouwen ben. Dus ligt ook aan hoe je verder tegen de dingen aankijkt.

Ik persoonlijk blijf erbij dat de doelstelling achter dit ras in opbouw nog steeds goed is en hoop gewoon dat men openheid van zaken gaat geven en niet alles in de dofpot stouwt want dan alleen zou dit dus echt een ras kunnen worden want al met al zijn alle tamaskans en Aatu's(afsplitsing van tamaskans die wel openlijk zijn over de inkruizingen) mooie,gezonde en lieve honden en kwa karakter echt niet te vergelijken met de standaard Tsjech of Saarloos die dan toevallig zijn ingekruisd. Echt men let juist echt heel erg hoe men karakters met elkaar kruist, hopenlijk gaan ze ook nog iets meer letten op bepaalde gezondheidstesten.
Laatst gewijzigd door Tamaskan op 05 jan 2011 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nuyvilaq schreef: langhaar (wooly) mag niet :wink:
Net als mijn Dallas dus, is ook een fokfout, maar daarom des te leuker :F:
Bedankt voor de uitleg, weer wat geleerd! :ok:

Hier nog eens een hele mooie Laekense (vind ik dan):

Afbeelding

:engel:
laeken
Zeer actief

Hoi Tamaskan, bedenkt voor de uitleg. De vader draagt dus DM? Dat is dus iets wat nu via de Saarloos in dit "ras" gefokt is? Dan hoop ik dus ook maar dat daarop getest wordt aangezien dat fataal is lees ik net op internet. Soort MS maar dan bij honden. En dat draagt de Saarloos die in het ras gefokt is dus? Staat die Saarloos ook op de stamboom van die honden of staat daar een Tamaskan die niet bestaat? Want ik las dat er dan op de stamboom staat dat er een Tamaskan heeft gedekt en dus de vader is maar dat het in praktijk een andere hond is. Met andere woorden, mensen hebben geen idee dat hun hond een kruising Saarloos is die DM kan dragen. Want dat staat nergens.

Volgens mij is het ras dan al aardig ver heen als het zo gaat. En hoe kan het karakter van de honden perfect zijn en beschreven worden als leergierige werklustige baasgerichte open honden als de Saarloos dat helemaal niet is? Met een Saarloos hoef je dus echt niet aan te komen bij behendigheid, reddingshonden-trainingen en meer van dat. Mijn grote probleem is dat het uiterlijk boven alles lijkt te staan. Veel beter lijkt het mij als er husky-herder ingefokt zou worden of misschien een Saarloos x husky/herder om maar wat te noemen. Maar pure Saarloos en Tjech in fokken kan toch nooit leiden tot stabiele karakters? Dat is als golden infokken in de mechelaar. Niks van de golden sluit aan bij de mechelaar. Dat vind ik dus ook van de Tjech en de Saarloos. Misschien zijn er wel honden die zo van karakter zijn dat dit enigszins aansluit maar 1 hond met 1 karakter draagt natuurlijk veel meer. Immers, die had ouders en grootouders die wel typisch Saarloos zijn. Ook daar veel uiterlijk gefok en dus erg veel terughoudendheid en gebrek aan werklust en moed.

Ik ga het ras gewoon in de gaten houden en ik wacht even af wat het de komende jaren doet. Immers, men spreekt over perfecte karakters wat Nuyvilaq al tegenspreekt. Ik besef ook dat het eerste nest van 2006 is. Alles wat daarna kwam is nog maar een zeer jonge hond. Van jonge honden van zo'n type is wel te verwachten dat zij pas na een jaar of 3 uitgegroeid zijn wat karakter aangaat. Dus de oudste Tamaskans zijn pas 4 jaar. De meeste zijn veel jonger en dan begrijp ik dus goed dat er op clubdagen ed alleen maar gespeeld wordt en dat het makkelijke lieve honden zijn. Hoeveel reuen van 3+ jaar rennen daar eigenlijk rond? En hoe lang geleden zijn die wolfhonden erin gegaan? Denk dat men over 5 jaar pas echt kan zeggen wat het karakter is van dit ras als men tenminste tegen die tijd Tamaskans met Tamaskans gaat fokken en niet de pa een Saarloos of Tjech laat zijn. Ik zag het gewoon gebeuren in de foto's op internet. De oudere Tamaskans hebben zelfs poolhond aftekening. Dus witte voorhoofdstreepjes van husky ed. De laatste 2 generaties zijn ineens bijna pure wolfhonden. Totaal ander uiterlijk en inderdaad bijzonder wolfachtig. Dat is denk ik de tendens. Meer en meer wolf. En dat moet dus wel tot een totale verschuiving in het karakter leiden. Immers, er zat herder en poolhond in. Dat is een hond. Daar kan je van zeggen dat ze het Tamaskan karakter hebben doordat husky de boventoon voert. Herder schaaft de husky bij en maakt het werkbaar. Maar dat doen wolfhonden dus niet. Die maken het karakter schuw en terughoudend of fel en scherp als het Tjechen zijn. Neem van mij aan dat als er zo gefokt wordt het over 3 jaar slechts wolfhonden zijn met een scheut husky en een miniem scheutje herder. Want nu een herder infokken gaat ten kosten van de wolf in het uiterlijk. Wel ten goede van het karakter maar blijkbaar is het uiterlijk veel belangrijker.

Zijn die honden uit Belgie die voor wolf doorgingen niet gewoon Tamaskans? Uit de oorspronkelijke fok? Dus met hele scheuten wolf? Want ik zie daar herders in met huskybloed en dan hele scheuten wolf die per dier meer of minder naar voren komen. Uiteraard schuw en lastig om te houden wat ik dus ook al snel van de tamaskan ga verwachten. Want die honden zouden net zo hard Tamaskans moeten zijn als de Tamaskans waar nu mee gefokt wordt. Dat zijn nl herder/husky/wolfhonden. :U:
Afbeelding
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

2 mooie herders:
Afbeelding
Afbeelding

En dan mijn ras de border collie :I:
Afbeelding
Afbeelding
Vind mijn meissie erg mooi in verhouding, alleen iets aan de kleine kant (45cm)

En haar pappa:
Afbeelding

Deze vind ik ook erg mooi!
Afbeelding
Tamaskan
Zeer actief
Mijn ras(sen): wolfhonden
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tamaskan »

DM is 1 van de oudste genetische ziektes waarvoor niet al te lang pas een test is. Zeker in veel rassen waaruit de tamaskan is opgebouwd kampen met deze ziekte zoals de husky en de malamute en herder achtige dus niet alleen de saarloos maar eigenlijk bijna elk ras.
Ja de vader is jammer genoeg drager( geen lijder) maar de moeder hond blijkt achteraf ook minimaal drager te zijn en zolang die niet getest is kan ze dus ook lijdster zijn. Zover ik weet zijn er maar twee uit dat nest getest. Als dit er meer zijn en er is 1 pup vrij getest is de moeder dus drager en geen lijder. Als je een drager met een vrije kruist krijg je geen lijders. Dragers krijgen de ziekte niet!!!

Op de papieren van de pups staat Blustag Apache Horse en in de DNA bank staat deze naam ook bij het DNA. Maar het DNA wat opgeslagen is is wel van Djoser(de saarloos). Degene die een pup van dit nest hebben weten wel degelijk dat hun een pup hebben van deze Saarloos(ok naar mijn mening te laat want toen hadden ze de pup al maar goed men weet het wel)
Kijk en als je een beetje fokt weet je dat je echt wel op lijnen kan fokken en dan bepaald gedrag eruit of juist erin kan fokken en daar doet 1 inkruizing van een ander ras echt niet veel schade aan in het totaal van die lijn. Alleen de f1 en f2 nesten kunnen wat afwijken van de norm en daar selecteer je weer op. Juist omdat daartegen over een overmaat van hysky, malamute en herder gene staat komt dit wel goed.

Tot nu toe zijn zelfs de tamaskan nakomelingen van deze saarloos allen zeer actieve en leergierige honden. 1 is zelfs therapeut hond.
Daarom is ook zeker wel gelet uit wat voor een soort deze saarloos komt en die lijn is dus gewoon open en zijn saarloos nakomelingen ook dus is dat zeker sterk in die lijn de openheid van de honden ;)
De saarloos word niet alleen op uiterlijk gefokt maar bij 1 vereniging juist wel op het behoud van het terughoudende karakter. Dat is geen bijkomstigheid maar juist bij die vereniging ook selectie omdat dit nu eenmaal vanaf het begin bij dit ras hoort maar buiten deze vereniging is er een vereniging van saarlozen en een groep die bij geen 1 is aangesloten die daar weer anders over denken.
Vanaf 2002( de allereerste generatie kruizing)tot nu zijn er verschillende inkruizingen geweest( ik geloof 4 waarvan 1 de saarloos is en de andere weet ik niet precies( wel zijn er geen volle wolf inkruizingen geweest na 2002) de Tsjech is van daarvoor en heeft dus de eerste generatie die tamaskans genoemd worden opgebouwd)
Maar persoonlijk denk ik ook dat men pas over een jaar of 5 een beetje echt stabiel kan zeggen hoe het ras is.
Zelf heb ik dus ook saarloos en tsjech maar denk dat je hun karakter beschijving ook wel iets overdrijft vind ik persoonlijk. Ja er zijn saarlozen die schuwer zijn dan andere maar ligt ook zeker aan de lijn en gelukkig zijn er steeds meer lijnen die open zijn hoor en een tsjech is juist uiters werkbaar( zijn ze immers voor gefokt) enige probleem was hier is dat ze maar 1 baas hebben en de reden waarom ze gefokt zijn wisselde de baas om de twee jaar en dat gaat dus niet.

Tja en de honden die nu geregistreed worden als tamaskans zijn dus wel honden die je goed kan volgen en heeft het dus geen nut om honden die uit dezelfde opbouw ontstaan zijn zomaar tamaskans te gaan noemen want zo werkt het opbouwen van een ras natuurlijk niet. Ik bedoel in de herder zit ook verweg een wolf en een tsjech en saar zijn kruizing wolf / herder dus waarom dan toch de aparte naam. Wijst natuurlijk op deze simpele manier even op het feit dat er wel degelijk meer bij komt kijken.
Persoonlijk ga ik dan ook meer voor de Aatu Tamaskan omdat hun wel openlijk zijn over de opbouw en de gezondheids testen al heb ik daar ook zo mijn ogen bij omdat ze naar mijn mening niet de honden voldoende rust geven(is bv al twee keer gebeurd dat de teef twee loopsheden achter elkaar is gedekt en in mijn ogen kan dat niet/ is dat niet goed)
Als ik ooit de ruimte zou hebben zouden de nakomelingen van mijn tamaskans dan ook Aatu's zijn en zeker geen 1300 euro kosten
Maar buiten dat blijf ik ook zeker achter de Tamaskan staan en hoop bv dat Rahne in de toekomst ook een leuk huisje en ruimte heeft omdat ik persoonlijk weet dat zij dan zeker de beste tamaskan fokker zal worden gezien zij het geheel dus echt serieus neemt en zeker op testen zou letten.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”