DM is 1 van de oudste genetische ziektes waarvoor niet al te lang pas een test is. Zeker in veel rassen waaruit de tamaskan is opgebouwd kampen met deze ziekte zoals de husky en de malamute en herder achtige dus niet alleen de saarloos maar eigenlijk bijna elk ras.
Ja de vader is jammer genoeg drager( geen lijder) maar de moeder hond blijkt achteraf ook minimaal drager te zijn en zolang die niet getest is kan ze dus ook lijdster zijn. Zover ik weet zijn er maar twee uit dat nest getest. Als dit er meer zijn en er is 1 pup vrij getest is de moeder dus drager en geen lijder. Als je een drager met een vrije kruist krijg je geen lijders. Dragers krijgen de ziekte niet!!!
Op de papieren van de pups staat Blustag Apache Horse en in de DNA bank staat deze naam ook bij het DNA. Maar het DNA wat opgeslagen is is wel van Djoser(de saarloos). Degene die een pup van dit nest hebben weten wel degelijk dat hun een pup hebben van deze Saarloos(ok naar mijn mening te laat want toen hadden ze de pup al maar goed men weet het wel)
Kijk en als je een beetje fokt weet je dat je echt wel op lijnen kan fokken en dan bepaald gedrag eruit of juist erin kan fokken en daar doet 1 inkruizing van een ander ras echt niet veel schade aan in het totaal van die lijn. Alleen de f1 en f2 nesten kunnen wat afwijken van de norm en daar selecteer je weer op. Juist omdat daartegen over een overmaat van hysky, malamute en herder gene staat komt dit wel goed.
Tot nu toe zijn zelfs de tamaskan nakomelingen van deze saarloos allen zeer actieve en leergierige honden. 1 is zelfs therapeut hond.
Daarom is ook zeker wel gelet uit wat voor een soort deze saarloos komt en die lijn is dus gewoon open en zijn saarloos nakomelingen ook dus is dat zeker sterk in die lijn de openheid van de honden

De saarloos word niet alleen op uiterlijk gefokt maar bij 1 vereniging juist wel op het behoud van het terughoudende karakter. Dat is geen bijkomstigheid maar juist bij die vereniging ook selectie omdat dit nu eenmaal vanaf het begin bij dit ras hoort maar buiten deze vereniging is er een vereniging van saarlozen en een groep die bij geen 1 is aangesloten die daar weer anders over denken.
Vanaf 2002( de allereerste generatie kruizing)tot nu zijn er verschillende inkruizingen geweest( ik geloof 4 waarvan 1 de saarloos is en de andere weet ik niet precies( wel zijn er geen volle wolf inkruizingen geweest na 2002) de Tsjech is van daarvoor en heeft dus de eerste generatie die tamaskans genoemd worden opgebouwd)
Maar persoonlijk denk ik ook dat men pas over een jaar of 5 een beetje echt stabiel kan zeggen hoe het ras is.
Zelf heb ik dus ook saarloos en tsjech maar denk dat je hun karakter beschijving ook wel iets overdrijft vind ik persoonlijk. Ja er zijn saarlozen die schuwer zijn dan andere maar ligt ook zeker aan de lijn en gelukkig zijn er steeds meer lijnen die open zijn hoor en een tsjech is juist uiters werkbaar( zijn ze immers voor gefokt) enige probleem was hier is dat ze maar 1 baas hebben en de reden waarom ze gefokt zijn wisselde de baas om de twee jaar en dat gaat dus niet.
Tja en de honden die nu geregistreed worden als tamaskans zijn dus wel honden die je goed kan volgen en heeft het dus geen nut om honden die uit dezelfde opbouw ontstaan zijn zomaar tamaskans te gaan noemen want zo werkt het opbouwen van een ras natuurlijk niet. Ik bedoel in de herder zit ook verweg een wolf en een tsjech en saar zijn kruizing wolf / herder dus waarom dan toch de aparte naam. Wijst natuurlijk op deze simpele manier even op het feit dat er wel degelijk meer bij komt kijken.
Persoonlijk ga ik dan ook meer voor de Aatu Tamaskan omdat hun wel openlijk zijn over de opbouw en de gezondheids testen al heb ik daar ook zo mijn ogen bij omdat ze naar mijn mening niet de honden voldoende rust geven(is bv al twee keer gebeurd dat de teef twee loopsheden achter elkaar is gedekt en in mijn ogen kan dat niet/ is dat niet goed)
Als ik ooit de ruimte zou hebben zouden de nakomelingen van mijn tamaskans dan ook Aatu's zijn en zeker geen 1300 euro kosten
Maar buiten dat blijf ik ook zeker achter de Tamaskan staan en hoop bv dat Rahne in de toekomst ook een leuk huisje en ruimte heeft omdat ik persoonlijk weet dat zij dan zeker de beste tamaskan fokker zal worden gezien zij het geheel dus echt serieus neemt en zeker op testen zou letten.