neoni schreef:Het is een workshop voor wie nog niet eerder heeft gespeurd in principe. Maar de lat wordt voor een goede speurder wel wat hoger gelegd (langer, moeilijker stuk) zodat hij het niet saai vindt.
Er wordt dagdeel 1 gestart met een stukje theorie. Daarna praktijk op een veld, waarna je het bos in gaat om echt te praktijkspeuren. Dagdeel 2 is alleen praktijkgericht met weer een begin op gras maar daarna vooral praktijkspeuren in het bos. Bij het praktijkspeuren moet de hond iemand terug opsporen die het bos is ingelopen. Hij werkt dus zelfstandig kruisingen van paden uit. Het is een afgeleide van de speurhonden bij de Royal Canadian Mountain Police die honden zo laten speuren naar weggelopen misdadigers of verdwaalde personen.
Je kunt er in de workshop dus even aan snuffelen, als je het heel leuk vindt kun je verder met privetrainingen op eigen niveau. Er zijn ook diploma's in te behalen, dus je kunt dan verder trainen met dat doel, of gewoon hobbymatig.
Ik hou het even in beraad, Zoetermeer is eigenlijk te ver weg om wekelijks naar toe te gaan.
Speuren op een ouder spoor op gras en akker doe ik vaker maar het einddoel is nimmer een persoon.
In een bos heb ik nog nooit gespeurd.
Ik speur nu op dit niveau:
http://www.fhn.nl/downloads/Speurhond%201.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;