Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Speurworkshop

Moderator: moderatorteam

neoni
Vaste gebruiker

Speurworkshop

Ongelezen bericht door neoni »

Ik weet niet zeker of ik dit hier moet neerzetten of bij evenementen.... maar:

Wij organiseren speurworkshops 'Praktijkspeuren' in Wassenaar. De eerstvolgende workshop (2 dagdelen) is op za-ochtend 19 & zo-ochtend 27 februari. Dus wie het leuk lijkt om te ervaren of speuren wat voor ze is, kijk even op http://www.martingauszoetermeer.nl" onclick="window.open(this.href);return false;! Er is nu nog plaats, vol=vol!

Even een waarschuwing: het is verslavend :)
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Re: Speurworkshop

Ongelezen bericht door Ennath »

neoni schreef:Ik weet niet zeker of ik dit hier moet neerzetten of bij evenementen.... maar:

Wij organiseren speurworkshops 'Praktijkspeuren' in Wassenaar. De eerstvolgende workshop (2 dagdelen) is op za-ochtend 19 & zo-ochtend 27 februari. Dus wie het leuk lijkt om te ervaren of speuren wat voor ze is, kijk even op http://www.martingauszoetermeer.nl" onclick="window.open(this.href);return false;! Er is nu nog plaats, vol=vol!

Even een waarschuwing: het is verslavend :)
Speurworkshop op welk niveau?
Ik heb een SP1 hond waarmee ik graag wat praktijk gerichter (itt wedstrijd gerichter) zou willen speuren.
neoni
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door neoni »

Het is een workshop voor wie nog niet eerder heeft gespeurd in principe. Maar de lat wordt voor een goede speurder wel wat hoger gelegd (langer, moeilijker stuk) zodat hij het niet saai vindt.
Er wordt dagdeel 1 gestart met een stukje theorie. Daarna praktijk op een veld, waarna je het bos in gaat om echt te praktijkspeuren. Dagdeel 2 is alleen praktijkgericht met weer een begin op gras maar daarna vooral praktijkspeuren in het bos. Bij het praktijkspeuren moet de hond iemand terug opsporen die het bos is ingelopen. Hij werkt dus zelfstandig kruisingen van paden uit. Het is een afgeleide van de speurhonden bij de Royal Canadian Mountain Police die honden zo laten speuren naar weggelopen misdadigers of verdwaalde personen.
Je kunt er in de workshop dus even aan snuffelen, als je het heel leuk vindt kun je verder met privetrainingen op eigen niveau. Er zijn ook diploma's in te behalen, dus je kunt dan verder trainen met dat doel, of gewoon hobbymatig.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

neoni schreef:Het is een workshop voor wie nog niet eerder heeft gespeurd in principe. Maar de lat wordt voor een goede speurder wel wat hoger gelegd (langer, moeilijker stuk) zodat hij het niet saai vindt.
Er wordt dagdeel 1 gestart met een stukje theorie. Daarna praktijk op een veld, waarna je het bos in gaat om echt te praktijkspeuren. Dagdeel 2 is alleen praktijkgericht met weer een begin op gras maar daarna vooral praktijkspeuren in het bos. Bij het praktijkspeuren moet de hond iemand terug opsporen die het bos is ingelopen. Hij werkt dus zelfstandig kruisingen van paden uit. Het is een afgeleide van de speurhonden bij de Royal Canadian Mountain Police die honden zo laten speuren naar weggelopen misdadigers of verdwaalde personen.
Je kunt er in de workshop dus even aan snuffelen, als je het heel leuk vindt kun je verder met privetrainingen op eigen niveau. Er zijn ook diploma's in te behalen, dus je kunt dan verder trainen met dat doel, of gewoon hobbymatig.
Ik hou het even in beraad, Zoetermeer is eigenlijk te ver weg om wekelijks naar toe te gaan.
Speuren op een ouder spoor op gras en akker doe ik vaker maar het einddoel is nimmer een persoon.
In een bos heb ik nog nooit gespeurd.
Ik speur nu op dit niveau: http://www.fhn.nl/downloads/Speurhond%201.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Ik heb praktijkspeuren gedaan met onze Tekila (een Dogo). Op een gegeven moment vond ze het niet meer leuk en was de interesse er af. Ze had het wel gehad met de geijkte sporen zeg maar. Zodra je er iets nieuws in gooide (ander iemand om op te sporen of gewoon even een totaal iets anders) ging het goed. Maar het examen programma vond ze saai worden terwijl ze het echt wel goed kon. Ze ging slordig werken en wilde bijv. stukken af snijden. Dogo's werken hoog met hun neus en dat maakte het ook weer lastig om te zorgen dat ze de houtjes pakten. Toen ze het nog leuk en spannend vond niet. Toen dook ze wel naar beneden met haar neus. Maar later niet meer.

Erg jammer want het is wel een hele leuke manier van speuren vind ik.
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Dit soort dingen zijn nou juist altijd net niet om de hoek bij mij :(
Afbeelding
mim1971
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Duitse staande

Ongelezen bericht door mim1971 »

bianca83 schreef:Dit soort dingen zijn nou juist altijd net niet om de hoek bij mij :(
Wat is niet om de hoek?
Wij doen dit ook met Solon in de omgeving van Leusden.
Reuze leuk hoor.
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”