Expecting schreef:Meeprofiteren van de weerstand van de moeder is niet hetzelfde als een volledig opgebouwde weerstand die oudere kinderen en volwassenen hebben natuurlijk. Ieder moet t idd voor zich weten, maar echt pasgeborenen daar hoef ik zelf geen mensen met modderklauwen of natte hondentongen aan (in het gezicht al helemaal niet). Ik ben bepaald geen hysterische moeder en die van mij hebben echt al de meest vreemde dingen in hun handen en mond gehad, maar vind het verschil tussen een pasgeboren baby een een baby van bijv 5 maanden al echt enorm qua hygiëne. Met 5 maanden kookte ik de fles allang niet meer uit na iedere voeding.
Daar gaat het toch ook verder niet om. Ik gaf antwoord op de vraag van Bons of het niet zo is dat de baby de eerste tijd profiteert van de weerstand van de moeder en ja dat klopt.
En waar het mij om ging met dat stukje wat ik erbij plaatste is dat men soms wel heel erg doordraait waar het de hygiëne aangaat en waarvan ik van mening ben dat te hygiënisch meer kwaad dan goed doet wat wordt gestaafd door dat stukje wat ik erbij plaatste.
Hier komt ook niemand met modderklauwen aan een baby hoor, natte hondentongen evenmin kan me ook niet voorstellen dat mensen dat wel doen maar overdrijven is ook een vak en daarmee bedoel ik jou niet maar gewoon in het algemeen. Je hebt mensen die overal in het hele huis flesjes desinfecterende zeep hebben staan en die de hele dag door hun handen daarmee "wassen" alvorens de baby op te pakken of wat dan ook. Dan draai je naar mijn mening gewoon door. Geeft helemaal niets dat je op 1 dag 2x hetzelfde washandje gebruikt, geeft helemaal niets als je niet 100x maar 10x per dag je handen wast

geeft helemaal niets als er toevallig een niet geziene lik van de hond op het gezicht/hand van de baby terecht komt. Doekje erover en klaar. Daarvoor hoeft het kind echt niet direct weer geheel gewassen te worden
Lijkt misschien alsof ik overdrijf, maar geloof me zo zijn er heel heel veel mensen hoor. :N:
In tegenstelling tot jou was ik trouwens al veel eerder gestopt met het dagelijks uitkoken van alle flessen en spenen. Deed ik dat bij de eerste nog wel braaf omdat mij dat zo "geleerd" was

, bij de 2e was ik daar al veel makkelijker in en bij de 3e al helemaal. Waarom omdat ik in de loop der tijd geleerd heb dat je ook "te hygiënisch" kunt zijn en ik heb meer dan genoeg gelezen waaruit blijkt dat als je je kind overal bij vandaan houd wat "vies" is je alleen maar kwenen kweekt. Oftewel kindjes die later steeds maar ziek zijn omdat het kind niet de kans heeft gehad om een goede darmflora op te bouwen. Het lichaam heeft simpelweg gewoon ook bacteriën nodig. En als men zo spastisch met een baby omgaat waarbij je niet wilt dat je kind op welke manier dan ook in contact komt met bacteriën zorg je er dus naar mijn idee ook voor dat je een kind groot aan het brengen bent die straks ineens als het buiten komt, als het naar de peuterspeelzaal/opvang/school gaat steeds maar ziek is.
Maar goed. Daarover zullen ongetwijfeld de meningen verschillen. Ik ben gewoon iemand die wel hygiënisch is met betrekking tot de baby maar toch ook weer niet dusdanig overdreven dat ik maandenlang dagelijks alle spenen uitkook e.d. of 100x op een dag mijn handen desinfecteerde als ik de baby op wilde pakken of wat dan ook.