Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castratie

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Castratie

Ongelezen bericht door laeken »

Misschien moet je wat met de hond gaan doen? Hoe kan een hond die wat te doen heeft nu de 3 weken lang hele dag met 1 ding bezig zijn? Sorry hoor, een normale hond die een leuk leven heeft gaat geen 3 weken non stop lopen janken. Mijn reu niet, mijn vorige reu niet en ik ken er ook geen die dat doen. Bestaat vast maar daar is een reden voor. Het is onzin om te doen alsof dat gewoon door hormonen komt. Alle honden hebben hormonen. Alleen de ene hond is de andere niet, maar nog meer, het ene hondenleven is het andere niet. Daar zit het probleem. Ik zeg dat omdat ik notabene 2 keer zelf een reu en intacte teef heb gehad. En die reuen waren wel lastig en druk maar zelfs met de teef in 1 kamer was het nog niet zo erg als bij sommige mensen die niet eens een teef hebben. Ik zeg niet dat je niet genoeg met je hond doet want daar weet ik niks van. Maar ik vermoed zomaar dat de hond lekker veel ergens ligt.

Verder moet je het zelf weten dat je hem castreert. Daar zit ik verder natuurlijk niet mee. Maar ik vind dierlijke gedragingen ook niet snel zielig. Net als Fenella. Denk je dat een mannetjeshert eet tijdens de paartijd? En dat ze allemaal aan de beurt komen bij de vrouwtjes? Ik zie het juist als een leuke drukke hevige periode. Beetje afwisseling van de hele dag op de bank hangen. :wink: Honden die totaal geflipt reageren op een geurtje hebben op een ander vlak denk ik eerder hulp nodig dan dat ze een operatie nodig hebben. Zal vast veel commentaar op komen maar omdat ik zelf genoeg honden ken en geen hond die zo is verwacht ik dat het met het dagelijks leven van de hond te maken heeft.

Dieren in de dierentuin zijn ook vrijwel altijd oversekst. Misschien dat daar een link is? :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pumi schreef:
malinois schreef: Ik vind het geen lijden nl. mijn reu at ook ruim een week niet, janken doen ze niet en ze zitten altijd al in de kennel... ik zie dus weinig verschil met die van jou eigenlijk... :19:
verschil is dat wij HUIShonden hebben en geen kennelhonden. Dus stop een hond die normaal in huis leeft 3 weken in de kennel en hij is dood ongelukkig.
tja ik heb die ervaring niet en ook nooit gehad, en een deel van mijn reuen heeft ook altijd in huis geleefd dus nogmaals nee ik vind dat dus niet zielig.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:Misschien moet je wat met de hond gaan doen? Hoe kan een hond die wat te doen heeft nu de 3 weken lang hele dag met 1 ding bezig zijn? Sorry hoor, een normale hond die een leuk leven heeft gaat geen 3 weken non stop lopen janken. Mijn reu niet, mijn vorige reu niet en ik ken er ook geen die dat doen. Bestaat vast maar daar is een reden voor. Het is onzin om te doen alsof dat gewoon door hormonen komt. Alle honden hebben hormonen. Alleen de ene hond is de andere niet, maar nog meer, het ene hondenleven is het andere niet. Daar zit het probleem. Ik zeg dat omdat ik notabene 2 keer zelf een reu en intacte teef heb gehad. En die reuen waren wel lastig en druk maar zelfs met de teef in 1 kamer was het nog niet zo erg als bij sommige mensen die niet eens een teef hebben. Ik zeg niet dat je niet genoeg met je hond doet want daar weet ik niks van. Maar ik vermoed zomaar dat de hond lekker veel ergens ligt.

Verder moet je het zelf weten dat je hem castreert. Daar zit ik verder natuurlijk niet mee. Maar ik vind dierlijke gedragingen ook niet snel zielig. Net als Fenella. Denk je dat een mannetjeshert eet tijdens de paartijd? En dat ze allemaal aan de beurt komen bij de vrouwtjes? Ik zie het juist als een leuke drukke hevige periode. Beetje afwisseling van de hele dag op de bank hangen. :wink: Honden die totaal geflipt reageren op een geurtje hebben op een ander vlak denk ik eerder hulp nodig dan dat ze een operatie nodig hebben. Zal vast veel commentaar op komen maar omdat ik zelf genoeg honden ken en geen hond die zo is verwacht ik dat het met het dagelijks leven van de hond te maken heeft.

Dieren in de dierentuin zijn ook vrijwel altijd oversekst. Misschien dat daar een link is? :ok:
Ik dus ook niet, en niet alleen van mijn mechelaars maar ook niet van de dobers destijds... ja eten was moeizaam maar dat is dan jammer hoor, ze trainden er overigens ook nog volop bij dus de enige die ze tekort deden was zichzelf... En met veel training gingen ze ook veel sneller weer eten dan een hond die stil lag. Xantos trainde ik de laatste loopsheid van Xena niet meer mee, hij heeft ruim 2 weken niet gegeten, dit terwijl hij volop in training veel sneller weer ging eten.
Hetzelfde gold voor Boy, toen hij noodgedwongen niks meer mocht doen, toen at hij echt bijna 3 weken niet, toen hij nog trainde was het een dag of 3.
En deze honden hebben dus nogmaals gewoon binnen gewoond bij Xena en hebben dus ook tijdens de loopsheid gescheiden geweest dmv kennels/benches.
Zulke dingen vind ik niet zielig, nog nooit gevonden ook...
Toen ik hier kwam wonen zaten er 2 reuen die nog nooit een teef in hun roedel gehad hadden, laat staan een loopse teef... ook die hebben er geen sec. last van gehad... wat pieperig, maar daar strak op zitten dat dit dus niet toegestaan is was ruim voldoende...
En de ene reu zat direct naast de kennel waar Xena in zat...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief

En om het commentaar voor te zijn. Kijk eens om je heen op het forum. Als je ziet wie er intacte honden hebben en wie niet dan zie je eigenlijk ook meteen wie elke dag met de honden los naar het bos gaan, op hondensport zitten, hun honden trainen en dus de mensen die gewoon veel tijd aan de honden besteden. En als je dan ziet wie er klagen over hun reuen dan zijn dat altijd mensen die niks met hun honden lijken te doen, ze aangelijnd wat rond laten stappen in de buurt en die honden maken dan de grootste problemen. Duh, wat wil je dan? Dat een mannetjes roofdier genoegen neemt met op de bank liggen en zijn poot liften na je werkdag? Dat lijkt mij wat veel gevraagd. Dat is dus precies hetzelfde probleem als dieren in de dierentuin hebben. De hele dag loungen op je plateau maakt gewoon dat je oversekst raakt. Elke echte natuurprikkel komt dan extreem hard aan op ondergestimuleerde leven.

Als je gewoon lekker elke dag 2 uur met je reu op pad gaat en leuke dingen met hem gaat doen dan heeft hij helemaal geen zin om zo'n gefixeerd verveeld gedrag te vertonen. In de dierentuinen doen ze al aan verrijking om dit probleem op te lossen. Dus het werkt prima. Castreren werkt ook. Maar of het eerlijk is vind ik nogal discutabel.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

malinois schreef:
laeken schreef:Misschien moet je wat met de hond gaan doen? Hoe kan een hond die wat te doen heeft nu de 3 weken lang hele dag met 1 ding bezig zijn? Sorry hoor, een normale hond die een leuk leven heeft gaat geen 3 weken non stop lopen janken. Mijn reu niet, mijn vorige reu niet en ik ken er ook geen die dat doen. Bestaat vast maar daar is een reden voor. Het is onzin om te doen alsof dat gewoon door hormonen komt. Alle honden hebben hormonen. Alleen de ene hond is de andere niet, maar nog meer, het ene hondenleven is het andere niet. Daar zit het probleem. Ik zeg dat omdat ik notabene 2 keer zelf een reu en intacte teef heb gehad. En die reuen waren wel lastig en druk maar zelfs met de teef in 1 kamer was het nog niet zo erg als bij sommige mensen die niet eens een teef hebben. Ik zeg niet dat je niet genoeg met je hond doet want daar weet ik niks van. Maar ik vermoed zomaar dat de hond lekker veel ergens ligt.

Ik dus ook niet, en niet alleen van mijn mechelaars maar ook niet van de dobers destijds... ja eten was moeizaam maar dat is dan jammer hoor, ze trainden er overigens ook nog volop bij dus de enige die ze tekort deden was zichzelf... En met veel training gingen ze ook veel sneller weer eten dan een hond die stil lag. Xantos trainde ik de laatste loopsheid van Xena niet meer mee, hij heeft ruim 2 weken niet gegeten, dit terwijl hij volop in training veel sneller weer ging eten.
Hetzelfde gold voor Boy, toen hij noodgedwongen niks meer mocht doen, toen at hij echt bijna 3 weken niet, toen hij nog trainde was het een dag of 3.
En deze honden hebben dus nogmaals gewoon binnen gewoond bij Xena en hebben dus ook tijdens de loopsheid gescheiden geweest dmv kennels/benches.
Hier idem. Bij ons lag de reu gewoon aangelijnd op de ene bank en Eva stond op de andere bank met de staart opzij. :smile: Geen probleem. Wij namen de reu wel apart mee als we bv alleen maar naar de winkel gingen, liefst overal mee naartoe als dat kon of anders de teef. Veel wandelen, soms wel 5 keer op een dag om te zorgen dat ze wel hun energie kwijt konden. Zelfs eten was hier geen probleem maar dat had best gemogen. Komt wel weer goed en is normaal voor de soort.

Volgens mij castreert niemand zijn hond waar hij mee sport of werkt. Dat is nergens voor nodig en dat heeft een reden. Verveelde honden geven gedrag wat erg overeenkomt met gedrag van andere verveelde dieren in gevangenschap. Er zijn hele onderzoeken naar. Hoe minder prikkels hoe meer seksdrift overmatig op kan spelen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:
malinois schreef:

Hier idem. Bij ons lag de reu gewoon aangelijnd op de ene bank en Eva stond op de andere bank met de staart opzij. :smile: Geen probleem. Wij namen de reu wel apart mee als we bv alleen maar naar de winkel gingen, liefst overal mee naartoe als dat kon of anders de teef. Veel wandelen, soms wel 5 keer op een dag om te zorgen dat ze wel hun energie kwijt konden. Zelfs eten was hier geen probleem maar dat had best gemogen. Komt wel weer goed en is normaal voor de soort.

Volgens mij castreert niemand zijn hond waar hij mee sport of werkt. Dat is nergens voor nodig en dat heeft een reden. Verveelde honden geven gedrag wat erg overeenkomt met gedrag van andere verveelde dieren in gevangenschap. Er zijn hele onderzoeken naar. Hoe minder prikkels hoe meer seksdrift overmatig op kan spelen.
Xito eet er geen seconde minder van hoor :mrgreen: en dat is dus de enige die ook daadwerkelijk eens gedekt heeft...Daar zou ik het dus eerder van verwachten maar die maakt eigenlijk de minste problemen, ik merk heel weinig aan hem.
Boy liep ook altijd bij Xena, zelfs op de dekrijpe dagen... een snauw was voldoende om hem op redelijke afstand te houden, want eigen honden die een poging tot dekken willen doen :neenee: dat feest ging niet door bij die muts.
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Hitsige reuen moet je afmatten.... werkt perfect :ok:
Niet eten is alleen op de dekrijpe dagen aan de orde. Lekker belangrijk :O:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

malinois schreef:
Pumi schreef:Nog even een toevoeging over dat het zielig zou zijn een reu te laten helpen. Heb hier momenteel een teefje lopen die al ruim 3 weken loops is. En die arme Chippy is dus werkelijk al 3 weken helemaal van de leg, janken, jammeren, niet eten aan 1 stuk door. Is dat dan niet zielig? En nee, het is geen optie om mijn reu 3 of 4 weken in pension te doen omdat die er weer een teefje loops is. Dan zit hij gemiddeld 5 maanden per jaar in pension :evil: Zodra Enya's loopsheid voorbij is en hij weer tot rust is gekomen gaat ie dus lekker onder het mes en wat zal dat fijn voor hem zijn als de dames aan hun volgende loopsheid reeks beginnen. En wat dikker ervan word is ook geen probleem, dat zou juist goed zijn, want met die loopse dames eet hij nou ook niet bijzonder goed en door al dat druk doen val je ook enorm af.
Nee dat vind ik idd niet zielig.en ik heb.ook nog.een reu die al eens gedekt heeft. Hij mag wel meer niet wat hij wil,.dat hoort erbij. En niet eten ook prima, scheelt weer een weekje voer, sorry ik zie het probleem niet idd
Nou ik vond het vreselijk dat banjer er als een lampekap bij stond totaal verward,en zelfs het plezier van de lange wandeling was weg want hij liep erals een zombie bij,zou hij alleen niet eten daar kan ik ook meeleven dat zit er zo weer bij maar je hond er zo bij zien staan,ik vond het wel degelijk zielig.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Allemaal leuk en aardig,

Maar het is een feit dat er honden zijn die meer en andere die minder last hebben van "de hormonen".

Bovendien is het beter om ook de individuele omstandigheden van elke hond én diens eigenaar(s) in overweging te nemen, als je het hebt over wat het beste is.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

inderdaad Wil. Tom was zo'n hond die totaal over de zeik ging van een loopse teef, en nu voelt het alsof ik afgeschilderd wordt als een slechte baas omdat ik niet urenlang met hem door bossen ging rennen. beetje jammer. Ik maakte overigens wel lange wandelingen met hem (alles beter dan hem zo totaal over de rooie thuis in de bench te moeten zien) maar dan kon ik hem niet loslaten want dan vloog hij weer naar huis. En op een gegeven moment moet je toch weer terug naar huis en ging het liedje gewoon weer verder.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik vind het ook niet fijn om nu te worden afgeschilderd als een luie baas die alleen 3x per dag een rondje om het blok doet. Er wordt wel verschrikkelijk overdreven, zeg. Nog even en castratie wordt vergeleken met couperen, of zo :roll: .
Kom op zeg, er zijn honden die er wél heel erg veel last van hebben. En die honden hebben bazen die dáár dus weer last van hebben. En buren die het niet aangenaam vinden om naast een loeiende sirene te wonen.

Fijn dat als je je hond intact wil houden. Prima als je daar mee om kunt gaan. Maar zet mensen die wél kiezen voor castratie niet neer als een stel luie imbecielen die niet van zoveel hun hond houden. :roll:
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

lieke schreef:Fijn dat als je je hond intact wil houden. Prima als je daar mee om kunt gaan. Maar zet mensen die wél kiezen voor castratie niet neer als een stel luie imbecielen die niet van zoveel hun hond houden. :roll:
Dat betreft niet alleen reuen trouwens. Als je zag hoe Nell er 3-4 wkn aan toe was als ze loops was :cry: Was gewoon echt zielig en ik ben al helemaal geen huppelkut die dingen snel zielig vind, maar dat vond ik persoonlijk ronduit zielig te zien hoe zij zich dan gedroeg. Prima inderdaad dat andere daar geen moeite mee hebben en hun hond liever tegen de muur aan zien bonken bij wijze van spreken. Ik in ieder geval niet. :F:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:
lieke schreef:Fijn dat als je je hond intact wil houden. Prima als je daar mee om kunt gaan. Maar zet mensen die wél kiezen voor castratie niet neer als een stel luie imbecielen die niet van zoveel hun hond houden. :roll:
Dat betreft niet alleen reuen trouwens. Als je zag hoe Nell er 3-4 wkn aan toe was als ze loops was :cry: Was gewoon echt zielig en ik ben al helemaal geen huppelkut die dingen snel zielig vind, maar dat vond ik persoonlijk ronduit zielig te zien hoe zij zich dan gedroeg. Prima inderdaad dat andere daar geen moeite mee hebben en hun hond liever tegen de muur aan zien bonken bij wijze van spreken. Ik in ieder geval niet. :F:

Ja maar het castreren van reuen is natuurlijk véél erger dan het castreren van teven :roll: .
Ik word er ook een beetje moe van dat de discussie alleen maar gaat over reuen. Dat de ingreep bij teven veel groter is en als operatie veel ingrijpender is maakt niet uit. De reu moet intact blijven, over het snijden in een (gezonde) teef wordt niet gesproken.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

lieke schreef:
smoekie schreef:

Ja maar het castreren van reuen is natuurlijk véél erger dan het castreren van teven :roll: .
Ik word er ook een beetje moe van dat de discussie alleen maar gaat over reuen. Dat de ingreep bij teven veel groter is en als operatie veel ingrijpender is maakt niet uit. De reu moet intact blijven, over het snijden in een (gezonde) teef wordt niet gesproken.

oh shit.. heb ik weer... :N:

het hele topic niet gevolgd maar ik werk fulltime en mijn beide honden zijn gecastreerd :N:

ik kan u vertellen dat ze er allebei gelukkiger van geworden zijn maar dat telt zeker niet
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:oh shit.. heb ik weer... :N:

het hele topic niet gevolgd maar ik werk fulltime en mijn beide honden zijn gecastreerd :N:

ik kan u vertellen dat ze er allebei gelukkiger van geworden zijn maar dat telt zeker niet
Ja Mascha, heel slecht van je :mrgreen: .

Alle drie mijn honden zijn ook gecastreerd. En in ieder geval ben ik er veel gelukkiger van geworden :pffff: .
O ja, ik werk ook fulltime.... wie schakelt de dierenbescherming in? :N:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Niemand hoort mij zeggen dat je een slechte baas bent als je het doet, wel dat ik het in geval van een gillende en niet etende hond NIET zielig vind om hem in tact te laten.
Daar moet ie dan maar ff door inderdaad... gillen mogen ze hier niet, nooit niet, dus ook niet bij loopse teven...
Als ik daar niet strak op had gezeten in het begin hadden ze het gegarandeerd ook gedaan, ze willen het nog wel proberen (piepen) maar dat kap ik ook direct af.
Staat het gelijk aan couperen, ja in mijn ogen wel, dan zal ik het hele forum wel over me heen krijgen, dat is dan maar zo...
Ik snij overigens in geen enkele gezonde hond, dus ook niet in gezonde teven. Xena wordt 10 en is nog steeds in tact.
De enige die geopereerd is, was Dusty... die was letterlijk doodziek van een loopsheid... kon geen water binnenhouden en geen eten... alles kwam er weer uit met als gevolg dat ze aan het infuus zou moeten... dat gaat me te ver dus dan is de gezondheid van mijn hond in het geding...
Helaas heb ik die dus moeten castreren. Met veel nadelige gevolgen tot gevolg overigens.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik heb hier drie castraten lopen zónder nadelige gevolgen voor hun gezondheid. Simone en Topsi bláken gewoonweg. Glanzen en springen.
Ik zie geen verschil tussen hen en de intacte Puliheren :19:
Ik heb dus persoonlijk alleen al andere ervaringen daarnaast heb ik ze ook her en der om me heen gezien...
Dusty kreeg een vreselijke vacht... ze had voorheen een geweldig mooie vacht. Verder werd ze vierkant, ondanks meer beweging en amper een kattenbekertje aan voer. Ze werd incontinent etc.
Nee ik raad het echt iedereen af.... en zou het dus ook niet snel weer doen, tenzij de teef weer zo ziek zou worden als zij dan is het gewoon niet anders dan moet je wel.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
malinois schreef:Nee ik raad het echt iedereen af.... en zou het dus ook niet snel weer doen, tenzij de teef weer zo ziek zou worden als zij dan is het gewoon niet anders dan moet je wel.
Ik raad het niemand af, ook niet aan trouwens. Ik zou zeggen: kijk naar je hond en kijk naar je leefomstandigheden. En neem aan de hand daarvan een beslissing.
Natuurlijk moet iemand het zelf weten, een pupkoper van het nest van Xito wil zijn teefje ook steriliseren, ik heb daar wel mijn mening over gegeven en een stukje van WHG dierenartsen toegestuurd. De rest moeten ze natuurlijk zelf weten, maar hij zegt wel dat daar ineens dingen in stonden die zijn dierenarts nooit besproken had. Er waren dus geen nadelen aan het steriliseren alleen voordelen had hij gezegd. :roll:
Wat hij gaat doen is zijn goed recht, moet hij ook helemaal zelf weten, maar ik zal zeker adviseren....
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

massam schreef:
lieke schreef:
smoekie schreef:Dat betreft niet alleen reuen trouwens. Als je zag hoe Nell er 3-4 wkn aan toe was als ze loops was :cry: Was gewoon echt zielig en ik ben al helemaal geen huppelkut die dingen snel zielig vind, maar dat vond ik persoonlijk ronduit zielig te zien hoe zij zich dan gedroeg. Prima inderdaad dat andere daar geen moeite mee hebben en hun hond liever tegen de muur aan zien bonken bij wijze van spreken. Ik in ieder geval niet. :F:

En ze hebben jou nog nooit beticht van dierenbeulerij :S:

Heb je mazzel tot nog toe :F:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Afbeelding

:oohja: :idea:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
M@scha
Zeer actief

malinois schreef:Niemand hoort mij zeggen dat je een slechte baas bent als je het doet, wel dat ik het in geval van een gillende en niet etende hond NIET zielig vind om hem in tact te laten.
Daar moet ie dan maar ff door inderdaad... gillen mogen ze hier niet, nooit niet, dus ook niet bij loopse teven...
Als ik daar niet strak op had gezeten in het begin hadden ze het gegarandeerd ook gedaan, ze willen het nog wel proberen (piepen) maar dat kap ik ook direct af.
Staat het gelijk aan couperen, ja in mijn ogen wel, dan zal ik het hele forum wel over me heen krijgen, dat is dan maar zo...
Ik snij overigens in geen enkele gezonde hond, dus ook niet in gezonde teven. Xena wordt 10 en is nog steeds in tact.
De enige die geopereerd is, was Dusty... die was letterlijk doodziek van een loopsheid... kon geen water binnenhouden en geen eten... alles kwam er weer uit met als gevolg dat ze aan het infuus zou moeten... dat gaat me te ver dus dan is de gezondheid van mijn hond in het geding...
Helaas heb ik die dus moeten castreren. Met veel nadelige gevolgen tot gevolg overigens.

voor 90% met je eens.

wij noemden sams hyperstatus tijdens lola's hoogtijdagen liefdevol "hellweek". geen reden om te castreren en de hele omgeving wist het ook: nee we kunnen niet want het is hellweek.

als een hond duidelijk altijd last van zijn hormonen heeft vind ik het een ander verhaal. je kent sams geschiedenis en toen het beter met hem ging merkte je pas goed dat hij volledig met zichzelf in de knoop zat (daarvoor zat hij onder de prednison etc en sliep hij 90%) toen de knoop doorgehakt en het heeft hem goed gedaan omdat hij niet steeds tegen zichzelf aanlief.

bij lola is het al even simpel. schijnzwangerschap is an sich geen castratiereden voor mij. na haar nest werden die schijnzwangerschappen,. als dat het was, steeds heftiger maar vooral langer. dat icm steeds fellere vechtpartijtjes tussen sam en lola door haar takketeefstatus hebben haar castratie tot gevolg gehad. erg lastig omdat we eigenlijk nog een nest wilden met haar.

nu gaat het met beiden, hun relatie en ons perfectos!. ik ken trouwens (gelukkig) ook die hellverhalen die jij ervaren hebt niet mal. dat zou mijn beeld ook verscherpen denk ik.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:
malinois schreef:Niemand hoort mij zeggen dat je een slechte baas bent als je het doet, wel dat ik het in geval van een gillende en niet etende hond NIET zielig vind om hem in tact te laten.

voor 90% met je eens.

wij noemden sams hyperstatus tijdens lola's hoogtijdagen liefdevol "hellweek". geen reden om te castreren en de hele omgeving wist het ook: nee we kunnen niet want het is hellweek.

als een hond duidelijk altijd last van zijn hormonen heeft vind ik het een ander verhaal. je kent sams geschiedenis en toen het beter met hem ging merkte je pas goed dat hij volledig met zichzelf in de knoop zat (daarvoor zat hij onder de prednison etc en sliep hij 90%) toen de knoop doorgehakt en het heeft hem goed gedaan omdat hij niet steeds tegen zichzelf aanlief.

bij lola is het al even simpel. schijnzwangerschap is an sich geen castratiereden voor mij. na haar nest werden die schijnzwangerschappen,. als dat het was, steeds heftiger maar vooral langer. dat icm steeds fellere vechtpartijtjes tussen sam en lola door haar takketeefstatus hebben haar castratie tot gevolg gehad. erg lastig omdat we eigenlijk nog een nest wilden met haar.
castratie om medische reden is natuurlijk iets anders :wink: of het nu reu of teef is...dat zou ik ook zeker doen.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

bij zowel sam als lot zie ik het meer als psychische redenen. maar wel zo heftig dat ze gewoon niet meer konden functioneren. sam voelde alsof hij was ingepakt met plasticfolie. je zag hem wel maar hij kon zich niet bewegen. zo enorm gefrustreerd :cry:

lotje wist gewoon niet wat ze met zichzelf aanmoest en was daardoor stikchagerijnig continu.

nu heb ik al meer dan een jaar volgens mij geen aanvaring meer tussen die 2 gehad.

en ze zijn niet vet geworden, geen rare vacht en niet incontinent gelukkig.
Afbeelding
tanja1987
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): labrador retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door tanja1987 »

Ik heb hier een gecastreede labrador reu die nu 1.5 jaar is en al een half jaar is gecastreerd

Ik vind het werkelijk een verademing ik kon niet meer normaal wandelen of hardlopen met hem wat ik elke dag deed en nog steeds doe minimaal 10 km
wat ik ook met hem deed qua beweging het hielp niet het schuimbekken het klappertanden hij kon niet meer los en binnen huilen
ik heb vanaf pup af aan trainingen met hem gedaan en nu nog steeds maar dat ging dus ook niet meer. zelf zijn koekjes/snoepjes konden zijn intressen niet wekken
ook had hij altijd last van voorhuid onstekingen wat nu helemaal niet aan de orde is

aan het uiterlijk heb ik niks gemerkt hij is nog steeds heel slank en erg gespierd zijn vacht glanst ook nog steeds
zijn gedrag naar andere honden is ook niet veranderd en hun gedrag naar hem is ook nog hetzelfde

Ik en Jazzle hebben totaal geen nadeel aan zijn castratie ondervonden
Ik ben zeker voor!
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

massam schreef:
lieke schreef:
smoekie schreef:

Ik heb het hele topic ook niet gevolgd :N: maar even doorgaan op je laatste zin.... ik vraag me soms werkelijk af voor wie ik Puchu niet castreer: voor hem of voor mij? Ik vind het namelijk vreselijk, zowel die prachtige ballen eraf als de narcose.
Maar Puchu verandert van een super relaxte makkelijk hond in een tot het hysterische af alerte hond zodra hij de drempel van de deur overgaat. In de polder kan hij het overzien en loopt hij nog wel relaxed, maar in de buurt dus absoluut niet.
En natuurlijk zal een deel daarvan bij mij liggen en was hij wellicht bij een andere baas niet zo, maar ja.... hij zit bij mij en gaat ook nooit meer weg. Daarnaast betwijfel ik een deel van mijn vorige zin, want ik geloof dat ik toch wel meer kennis heb dan de gemiddelde hondenbezitter, maar wat ik ook probeer, zijn staart gaat van relaxt naar standje zo hoog mogelijk zodra hij de drempel overgaat.

Nu kan ik best leven hiermee zolang het gaat om de rondjes in de buurt. Thuis is hij een geweldige hond, als hij los kan in rustig gebied ook. Dus tja....

Maar goed, straks is Puchu alleen. Kaya is al 9 jaar, daar mogen we iedere maand blij mee zijn dat ze er nog is. Nu heeft hij nog een hondenmaatje, maar straks? Hij kan niet los in de buurt, want hij kan met de meeste reuen niet. Hij vermoord ze niet hoor, maar is veel te geobsedeerd erdoor en hij komt nog eens de verkeerde tegen die zijn dominante houding en grote smoel niet pikt.

Dus dan vraag ik me af of Puchu zelf er niet beter door zou worden, zijn leventje? Wellicht wordt hij relaxter, kan hij wat optrekken met andere honden doordat hij niet helemaal geobsedeerd is van die reu die 10 minuten geleden langs is gelopen.
Zelfs bij de geur van zijn 'vijanden' raakt hij al compleet over de zeik.

En ja, nogmaals ik weet het, misschien krijgt een ander het onder controle, maar ik ben die ander niet. Ik werk er keihard aan al 3 jaar en het enige wat het opgeleverd heeft, is dat hij niet meer compleet uit zijn plaat gaat. Maar de stress die het hem zelf oplevert, die is gebleven.
Ik heb er van de week weer over nagedacht om eens de uitwerking van het implantaat te bekijken.... maar dan krabbel ik weer terug, want tja áls dat wat oplevert dan wil Pieter hem gecastreerd hebben en ik moet er niet aan denken.
Maar of dát nu zo eerlijk is t.o.v. de hond zelf?? :19:
En ik heb dus niks of weinig tegen castratie hoor, alleen bij mijn eigen hond vind ik het heel erg om die ballen eraf te laten halen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Nanna schreef:
Caro. schreef:Ik werk er keihard aan al 3 jaar en het enige wat het opgeleverd heeft, is dat hij niet meer compleet uit zijn plaat gaat. Maar de stress die het hem zelf oplevert, die is gebleven.
Ik heb er van de week weer over nagedacht om eens de uitwerking van het implantaat te bekijken.... maar dan krabbel ik weer terug, want tja áls dat wat oplevert dan wil Pieter hem gecastreerd hebben en ik moet er niet aan denken.
Maar of dát nu zo eerlijk is t.o.v. de hond zelf?? :19:
En ik heb dus niks of weinig tegen castratie hoor, alleen bij mijn eigen hond vind ik het heel erg om die ballen eraf te laten halen.
Ik heb exact zo'n hond gehad zoals jij nu beschrijft. Binnen lief en relaxt, buiten alleen maar buitensporig bezig met luchtjes, teven en vijanden. Ja zeg, dáár heb ik geen hond voor. :neenee:
Hóp, eraf met die ballen dus (toen bestond suprelorin nog niet). En het was de beste beslissing ooit. Hij werd huiselijk, gemoedelijk en kon véél beter met andere honden opschieten.
Ik zou in jouw geval wèl die chemische castratie laten doen, gewoon om te kijken wat voor uitwerking het heeft op Puchu èn op jou ;-)
Als het bevalt kun je het toch gewoon op suprelorin houden, dan hoeven die ballen er ook niet af (ik weet niet hoe lang je dat mag geven, trouwens).
Volgens mij mag dat niet zo heel vaak en dan moet je je ook afvragen wat beter is: altijd die chemische zooi erin of éénmalig castratie.
Pieter denkt er exact zo over als jij en zegt ook, dit is voor ons niet leuk wandelen, maar voor Puchu zelf ook niet. Puchu gedraagt zich dus bij hem exact hetzelfde, het ligt dus niet perse aan mij.
In huis en buitenshuis, zijn het twee verschillende honden lijkt wel. Hij is trouwens geen wegloper buiten hoor, maar wel een wandelende testosteron bom op 4 poten.
Ik ben nog aan het denken, afijn, dat doe ik eigenlijk al twee jaar :oeps:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

laeken schreef:En om het commentaar voor te zijn. Kijk eens om je heen op het forum. Als je ziet wie er intacte honden hebben en wie niet dan zie je eigenlijk ook meteen wie elke dag met de honden los naar het bos gaan, op hondensport zitten, hun honden trainen en dus de mensen die gewoon veel tijd aan de honden besteden. En als je dan ziet wie er klagen over hun reuen dan zijn dat altijd mensen die niks met hun honden lijken te doen, ze aangelijnd wat rond laten stappen in de buurt en die honden maken dan de grootste problemen. Duh, wat wil je dan? Dat een mannetjes roofdier genoegen neemt met op de bank liggen en zijn poot liften na je werkdag? Dat lijkt mij wat veel gevraagd. Dat is dus precies hetzelfde probleem als dieren in de dierentuin hebben. De hele dag loungen op je plateau maakt gewoon dat je oversekst raakt. Elke echte natuurprikkel komt dan extreem hard aan op ondergestimuleerde leven.

Als je gewoon lekker elke dag 2 uur met je reu op pad gaat en leuke dingen met hem gaat doen dan heeft hij helemaal geen zin om zo'n gefixeerd verveeld gedrag te vertonen. In de dierentuinen doen ze al aan verrijking om dit probleem op te lossen. Dus het werkt prima. Castreren werkt ook. Maar of het eerlijk is vind ik nogal discutabel.
En toch, ondanks dat ik vind dat ik onder het kopje actievere hondenbazen geplaatst mag worden ben ik er stellig van overtuigd dat het bij Boy in hem zelf zat dat hij als intacte reu altijd zo makkelijk was op loopse teven-gebied. Hij liep nooit weg, had het pas door als er een loopse teef onder zijn neus zat en haalde je hem weg dan was hij het twee tellen later weer vergeten. Volgens mij boeide het hem gewoon niet zo.
Met zijn eigen loopse teef was het trouwens een ander verhaal, maar ook dat stelde niets voor als ik sommige verhalen van anderen lees.

Zo ken ik ook mensen die heel veel met hun hond doen, zowel lichamelijk als geestelijk, en toch een reu hebben die wél heel heftig op loopse teven reageert.

Ik geloof best dat veel uitdaging een heel eind zal helpen, maar soms heb je denk ik ook gewoon mazzel (of pech).
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik ga even algemeen reageren op de mensen die aanstoot nemen aan mijn eerdere post. Ik besef dat dergelijke posts aanstootgevend kunnen zijn. Echter, soms is een persoonlijke mening dat gewoon. En soms is die mening helemaal niet als aanval bedoeld maar als weergave van iemands eigen referentie en eigen kijk op. Als dat soort posts alleen nog maar leiden tot posts van mensen die daar aanstoot aan nemen dan is dat helaas maar zo. Ik begrijp prima dat iemand anders een andere mening heeft. Echter, ik begrijp niet goed waarom diegene het zo belangrijk vind dat ik begrip heb voor de beslissing om de hond te castreren? Waarom zou dat moeten? Waarom zou ik iemand anders gaan zien die zijn hond castreert? Mij maakt het niet uit. Maar mijn mening geven over het onderwerp wil ik wel gewoon doen. Je kan het ermee eens zijn of niet. Maar als je het persoonlijk opvat kan ik daar niks mee. Als het persoonlijk was dan sprak ik mensen persoonlijk aan op wat ze gedaan hebben. En daar kun je me niet op betrappen hier.

Dus ik kan er helaas niks aan doen dat mensen het niet eens zijn met mijn mening en daar aanstoot aan nemen omdat zij hun honden wel gecastreerd hebben. En mensen die niks merken en zien aan hun honden vind ik ook prima. Ik zie het wel maar daar is al eens een hele lange topic over geweest.

Want uiteindelijk is elke duidelijke mening aanstootgevend voor bepaalde mensen. Dus dan is het toch nooit goed. En ik heb helemaal geen zin om per geval uit te leggen wat ik daar dan van denk. En al denk ik er het mijne van, wat geeft dat? :denken: :wink:
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

laeken schreef:Ik ga even algemeen reageren op de mensen die aanstoot nemen aan mijn eerdere post. Ik besef dat dergelijke posts aanstootgevend kunnen zijn. Echter, soms is een persoonlijke mening dat gewoon. En soms is die mening helemaal niet als aanval bedoeld maar als weergave van iemands eigen referentie en eigen kijk op. Als dat soort posts alleen nog maar leiden tot posts van mensen die daar aanstoot aan nemen dan is dat helaas maar zo. Ik begrijp prima dat iemand anders een andere mening heeft. Echter, ik begrijp niet goed waarom diegene het zo belangrijk vind dat ik begrip heb voor de beslissing om de hond te castreren? Waarom zou dat moeten? Waarom zou ik iemand anders gaan zien die zijn hond castreert? Mij maakt het niet uit. Maar mijn mening geven over het onderwerp wil ik wel gewoon doen. Je kan het ermee eens zijn of niet. Maar als je het persoonlijk opvat kan ik daar niks mee. Als het persoonlijk was dan sprak ik mensen persoonlijk aan op wat ze gedaan hebben. En daar kun je me niet op betrappen hier.

Dus ik kan er helaas niks aan doen dat mensen het niet eens zijn met mijn mening en daar aanstoot aan nemen omdat zij hun honden wel gecastreerd hebben. En mensen die niks merken en zien aan hun honden vind ik ook prima. Ik zie het wel maar daar is al eens een hele lange topic over geweest.

Want uiteindelijk is elke duidelijke mening aanstootgevend voor bepaalde mensen. Dus dan is het toch nooit goed. En ik heb helemaal geen zin om per geval uit te leggen wat ik daar dan van denk. En al denk ik er het mijne van, wat geeft dat? :denken: :wink:
Tsja, logisch dat mensen daarop reageren, want je verkondigt het als een waarheid, zie de vergelijking die je met dierentuinbeesten maakt. Het mag dan wel jouw mening zijn, maar als je er voor kiest het zo over te brengen dan reageren mensen daar op. Ik voel me dan ook wel persoonlijk aangesproken. Dat jouw mening is dat jij je hond nooit laat castreren maakt mij niet zo veel uit en anderen ook niet, want ik geloof dat nog niemand daar fel op heeft gereageerd. ;)
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
lieke
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:En om het commentaar voor te zijn. Kijk eens om je heen op het forum. Als je ziet wie er intacte honden hebben en wie niet dan zie je eigenlijk ook meteen wie elke dag met de honden los naar het bos gaan, op hondensport zitten, hun honden trainen en dus de mensen die gewoon veel tijd aan de honden besteden. En als je dan ziet wie er klagen over hun reuen dan zijn dat altijd mensen die niks met hun honden lijken te doen, ze aangelijnd wat rond laten stappen in de buurt en die honden maken dan de grootste problemen.
Marc, je mag het dan niet persoonlijk bedoeld hebben, maar die vetgedrukte zin komt anders wel heel persoonlijk over. Ik heb idd. veel geklaagd over Cody, zowel voor als ná zijn castratie (ik had natuurlijk het andere eindje moeten laten verwijderen :mrgreen: ). Dus ik voelde me idd. persoonlijk aangesproken. Jouw ongenuanceerde uitspraak, liet daar, wat mij betreft, geen twijfel over bestaan.
Jouw mening is jouw mening, maar dat hele pertinente zonder enig begrip voor de andere kant komt niet erg prettig over.
En dat is mijn mening :pffff: .

:mrgreen:

Edit: Gaby was me net voor, zag ik :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”