renee-uk schreef:Ik krijg zo de kriebels van dat dominant en onderdanig gedoe bij pupkes die net uit het nest komen en dan al zeker bij iemand die totaal geen praktijkervaring heeft.
Kijk toch eens gewoon naar je hondje, dat is een baby die alles nog moet leren en het is aan jou om hem de kant heen te krijgen die jij wil.
Als je vanaf het begin dingen die je later ook niet wil zien niet toestaat heb je al een pré op de toekomst.
Afleren is een heel stuk moeilijker dan niet aanleren.
Als je hondje aan de tafelpoot kluift gaat ie daar vast en zeker niet mee ophouden omdat jij dat negeert.
Waarom zou ie ook
Dat kluiven geeft hem een lekker gevoel en er is niemand die zegt dat dat niet mag.
Je zult je hond eerst duidelijk moeten maken wat mag en wat niet mag en de meeste tijd lukt dat niet met negeren, wel met hem vertellen dat iets niet mag en daar iets tegenover stellen dat wel mag.
Alleen de 'nee' aanleren is echt niet voldoende, bij geen enkele pup, je schiet er veel meer mee op als je een alternatief aanbiedt.
En als je constant maar bezig bent met theorieën ben je mooi te laat om adequaat te reageren.
Pupjes (en ook volwassen honden trouwens) leren alleen van ingrijpen bij heterdaadjes en terwijl jij nog staat de bedenken of je al dan niet iets weg gaat halen of gaat toevoegen is wel je tafelpoot aan gort

dat bedoel ik, daarom papiertjes en boekjes zijn allemaal hartstikke leuk en aardig maar ik kijk naar mijn huidige en voorgaande honden en daarnaast naar de honden die ik in mijn omgeving zie. Op de club ook veel pups en ook heel veel manieren van opvoeden en omgang...
DAAR leer ik van, van zien wat iemand doet en welk effect die handeling heeft, daarnaast kijk ik heel braaf naar CM elke avond en ook daar haal ik uit wat ik denk dat voor mijn hond van toepassing is.
van de 7 afleveringen die ik ongeveer zie per week zullen er 2 bruikbaar zijn misschien, soms ook geen enkele...(het is vaak hetzelfde probleem maar dan bij verschillende honden) maar dat wil niet zeggen dat ik aan die andere 5 niks heb... misschien kan ik dat ooit in de toekomst nog weleens gebruiken of een clubgenoot van me of wie dan ook.
Nogmaals mijn draken hoef je niet te negeren, want die gaan er een compleet feest van maken als ze bijv. alleen in de gang gezet zouden worden...
Daarnaast geloof ik niet in het apart zetten, dat is geen 'hondencorrectie' in mijn ogen. Hoorde gisteren CM overigens ook zoiets zeggen, dat honden dit heel anders ervaren dan wij bedoelen... nou die van mij zeker in ieder geval ja

maar ook zoals Rennee zei, ze kunnen er knap ongelukkig van worden als je zomaar uit de roedel knikkert. Dat wordt normaal gesproken in een roedel echt niet gedaan. Dus staat niet in verhouding tot hetgeen hij gedaan heeft in mijn ogen.
Ik kijk heel erg naar mijn honden wat die wel en niet accepteren van een pup en hoe die dat oplossen... ik kan dat niet nadoen maar ik kan wel kijken hoe ze het oplossen.. en ik weet heel zeker dat als mijn pup van 7 maanden op Xena springt en haar hapt dat ie binnen een sec. weet dat ie dat toch maar nooit meer in zn hoofd moet halen...

dat wordt echt niet genegeerd...
:N: