Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup niet onder de indruk van correctie (nieuwe vraag pag. 3)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ramoon
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack hussel en poedel

Re: Pup niet onder de indruk van correctie (nieuwe vraag pag. 3)

Ongelezen bericht door ramoon »

renee-uk schreef: Misschien kun jij dan even zeggen hoe oud het hondje is in het voorbeeld??????
het scheelt nogal of je het over een pup van 8 weken hebt of over een hondje van een maand of 5.
ik weet best dat een pup van 8 weken niet dominant is het gaat erom dat niet iedereen kan zien aan een hond wat
voor houding die heeft en dan verkeerd kan reageren hierop, als je alles uit theorie heb
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Pup niet onder de indruk van correctie UPDATE 22 feb...

Ongelezen bericht door Lief »

Baasje van ... schreef:Nu is het hondje inmiddels vijf maanden, zit op cursus, maar is nog steeds hetzelfde.
Iedere keer als ze iets doet wat niet mag en je zegt nee, blaft ze naar je, of hapt ze naar je.
Negeren helpt niet echt. Ik zie haar te kort om een oordeel te geven, maar ik vind het een moeilijk hondje hoor! In de mensen wereld zou je zeggen dat ze ALTIJD het laatste woord wil heben en haar eigen zin wil doordrijven.

Is dat nu echt normaal voor een pup? :denken:
(onze hond was 7 maanden toen we haar kregen en ik heb de pups van mijn zus en moeder meegemaakt en geen van allen heb ik ze dit ooit zien doen.)
ik zou zeggen, Nee is hier geen synoniem meer voor "houd op met wat je aan het doen was".

Hondje is er van overtuigd dat NEE betekent "blaf en hap".

In dat geval zou ik een ander woord of iets simpels als UH of in je handen klappen gaan gebruiken om aandacht te krijgen (af te leiden van snode plannen/ activiteiten)en zo het gedrag te kunnen ombuigen.
Correctie heeft pas zin als de hond weet wat van hem verlangd wordt en het willens en wetens niet doet. Da's bij puppy's niet im frage.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik krijg zo de kriebels van dat dominant en onderdanig gedoe bij pupkes die net uit het nest komen en dan al zeker bij iemand die totaal geen praktijkervaring heeft.
Kijk toch eens gewoon naar je hondje, dat is een baby die alles nog moet leren en het is aan jou om hem de kant heen te krijgen die jij wil.
Als je vanaf het begin dingen die je later ook niet wil zien niet toestaat heb je al een pré op de toekomst.
Afleren is een heel stuk moeilijker dan niet aanleren.

Als je hondje aan de tafelpoot kluift gaat ie daar vast en zeker niet mee ophouden omdat jij dat negeert.
Waarom zou ie ook
Dat kluiven geeft hem een lekker gevoel en er is niemand die zegt dat dat niet mag.
Je zult je hond eerst duidelijk moeten maken wat mag en wat niet mag en de meeste tijd lukt dat niet met negeren, wel met hem vertellen dat iets niet mag en daar iets tegenover stellen dat wel mag.
Alleen de 'nee' aanleren is echt niet voldoende, bij geen enkele pup, je schiet er veel meer mee op als je een alternatief aanbiedt.

En als je constant maar bezig bent met theorieën ben je mooi te laat om adequaat te reageren.
Pupjes (en ook volwassen honden trouwens) leren alleen van ingrijpen bij heterdaadjes en terwijl jij nog staat de bedenken of je al dan niet iets weg gaat halen of gaat toevoegen is wel je tafelpoot aan gort :D
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

ramoon schreef:
renee-uk schreef: Misschien kun jij dan even zeggen hoe oud het hondje is in het voorbeeld??????
het scheelt nogal of je het over een pup van 8 weken hebt of over een hondje van een maand of 5.
ik weet best dat een pup van 8 weken niet dominant is het gaat erom dat niet iedereen kan zien aan een hond wat
voor houding die heeft en dan verkeerd kan reageren hierop, als je alles uit theorie heb
Ik ken legio mensen die dat ook niet kunnen zien na jaren praktijkervaring
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

ramoon schreef: wat er hier dus is is dat ik dit zo'n beetje probeerde duidelijk te maken en dat we hier met een derde persoon te maken hebben die vragen stelt voor de eigenaren van een 5 mnden oude pup waar geen land mee te bezeilen is zoals ik het lees.
ik vind het gewoon knap hoe mensen zonder de hond te zien en dan van leken aan te nemen wat de houding erbij is,
en wat eraan gedaan moet worden.
de topics komt bij mij heel negatief en geirriteerd binnen, en ik denk dus dat als die mensen "tips" willen
ze miss zelf hier hun verhaal doen, evt fimpje maar zo kan je er in mijn ogen weinig mee!
ja én?
Die derde persoon wil antwoord op haar vragen, dat is toch niet verboden?
Wie weet kan ze wat overbrengen aan de mensen die de pup hebben, niet geschoten is altijd mis.
Afbeelding

ramoon
Zeer actief

renee-uk schreef:
ramoon schreef:
Ik ken legio mensen die dat ook niet kunnen zien na jaren praktijkervaring
nou dat bedoel ik dus dan valt er toch ook geen zinnig woord te zeggen over wat ze moeten doen
renee-uk
Zeer actief

ramoon schreef:
Kun jij ook gewoon antwoord geven op de vragen die je quote?
Dat is zo'n stuk makkelijker discussieren :ok:
Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef: en over hoe oud hebben we het, dat lijkt me ook niet onbelangrijk
De pup van (de ouders van?) TS was in januari 13 weken :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief

ramoon schreef:
renee-uk schreef: Ik ken legio mensen die dat ook niet kunnen zien na jaren praktijkervaring
nou dat bedoel ik dus dan valt er toch ook geen zinnig woord te zeggen over wat ze moeten doen
die conclusie is geheel en al voor jouw rekening.
Ik weet van veel mensen die wel degelijk geholpen zijn door adviezen die hier gegeven worden.
Afbeelding

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Baasje van ... schreef:Nu is het hondje inmiddels vijf maanden, zit op cursus, maar is nog steeds hetzelfde.
Iedere keer als ze iets doet wat niet mag en je zegt nee, blaft ze naar je, of hapt ze naar je.
Negeren helpt niet echt. Ik zie haar te kort om een oordeel te geven, maar ik vind het een moeilijk hondje hoor! In de mensen wereld zou je zeggen dat ze ALTIJD het laatste woord wil heben en haar eigen zin wil doordrijven.

(onze hond was 7 maanden toen we haar kregen en ik heb de pups van mijn zus en moeder meegemaakt en geen van allen heb ik ze dit ooit zien doen.)
ranetje
Zeer actief

ramoon schreef:zo ie zo kan je vaak wel iets zeggen over de herkomst van het vuilnisbakkie,
jij weet toch ook wat voor kruising jou hond is?
daarbij komt dat als het vuilnisbakkie ineens in de kinderen hun hielen begint te bijten
je waarschijnlijk heel snel weet waar het vandaan komt. milieu is altijd nog belangrijker dan waarvoor die gefokt is.
dus als de moeder bang voor mannen is terwijl ze voor de pups zorgt krijg je dat er bijna niet meer uit.
blackbox methode staat voor positief opvoeden, dus als jou pup straks je mooie lerenschoentjes te pakken
heeft mag je niet straffen
, ook negeren is straffen trouwens.
de ene hond zal wel reageren op een voertje als beloning een ander totaal niet, er is niet zo moet het, ik lees een
boek ik kijk cesar milan en ik weet het, je zal moeten kijken wat voor jou en jou pupje werkt en daarop in moeten spelen.
maar kijk uit als je dus denkt dat je hondje dominant is en hij is neutraal en je maakt hem een kopje kleiner omdat jij wil laten weten dat je de baas bent dat je dan heel ver van huis bent
Tsjonge :80:
Heb je die "methode" waarvan Peter Beekman zelf zegt dat het geen methode is, goed bestudeerd?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

renee-uk schreef:Ik krijg zo de kriebels van dat dominant en onderdanig gedoe bij pupkes die net uit het nest komen en dan al zeker bij iemand die totaal geen praktijkervaring heeft.
Kijk toch eens gewoon naar je hondje, dat is een baby die alles nog moet leren en het is aan jou om hem de kant heen te krijgen die jij wil.
Als je vanaf het begin dingen die je later ook niet wil zien niet toestaat heb je al een pré op de toekomst.
Afleren is een heel stuk moeilijker dan niet aanleren.

Als je hondje aan de tafelpoot kluift gaat ie daar vast en zeker niet mee ophouden omdat jij dat negeert.
Waarom zou ie ook
Dat kluiven geeft hem een lekker gevoel en er is niemand die zegt dat dat niet mag.
Je zult je hond eerst duidelijk moeten maken wat mag en wat niet mag en de meeste tijd lukt dat niet met negeren, wel met hem vertellen dat iets niet mag en daar iets tegenover stellen dat wel mag.
Alleen de 'nee' aanleren is echt niet voldoende, bij geen enkele pup, je schiet er veel meer mee op als je een alternatief aanbiedt.

En als je constant maar bezig bent met theorieën ben je mooi te laat om adequaat te reageren.
Pupjes (en ook volwassen honden trouwens) leren alleen van ingrijpen bij heterdaadjes en terwijl jij nog staat de bedenken of je al dan niet iets weg gaat halen of gaat toevoegen is wel je tafelpoot aan gort :D
dat bedoel ik, daarom papiertjes en boekjes zijn allemaal hartstikke leuk en aardig maar ik kijk naar mijn huidige en voorgaande honden en daarnaast naar de honden die ik in mijn omgeving zie. Op de club ook veel pups en ook heel veel manieren van opvoeden en omgang...
DAAR leer ik van, van zien wat iemand doet en welk effect die handeling heeft, daarnaast kijk ik heel braaf naar CM elke avond en ook daar haal ik uit wat ik denk dat voor mijn hond van toepassing is.
van de 7 afleveringen die ik ongeveer zie per week zullen er 2 bruikbaar zijn misschien, soms ook geen enkele...(het is vaak hetzelfde probleem maar dan bij verschillende honden) maar dat wil niet zeggen dat ik aan die andere 5 niks heb... misschien kan ik dat ooit in de toekomst nog weleens gebruiken of een clubgenoot van me of wie dan ook.
Nogmaals mijn draken hoef je niet te negeren, want die gaan er een compleet feest van maken als ze bijv. alleen in de gang gezet zouden worden...
Daarnaast geloof ik niet in het apart zetten, dat is geen 'hondencorrectie' in mijn ogen. Hoorde gisteren CM overigens ook zoiets zeggen, dat honden dit heel anders ervaren dan wij bedoelen... nou die van mij zeker in ieder geval ja :tongue: maar ook zoals Rennee zei, ze kunnen er knap ongelukkig van worden als je zomaar uit de roedel knikkert. Dat wordt normaal gesproken in een roedel echt niet gedaan. Dus staat niet in verhouding tot hetgeen hij gedaan heeft in mijn ogen.
Ik kijk heel erg naar mijn honden wat die wel en niet accepteren van een pup en hoe die dat oplossen... ik kan dat niet nadoen maar ik kan wel kijken hoe ze het oplossen.. en ik weet heel zeker dat als mijn pup van 7 maanden op Xena springt en haar hapt dat ie binnen een sec. weet dat ie dat toch maar nooit meer in zn hoofd moet halen... :zweep: dat wordt echt niet genegeerd...
:N:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
renee-uk
Zeer actief

ranetje schreef:
renee-uk schreef: en over hoe oud hebben we het, dat lijkt me ook niet onbelangrijk
De pup van (de ouders van?) TS was in januari 13 weken :wink:
ja maar het gaat nu over een voorbeeld, als ik het tenminste goed begrepen heb ;)
ramoon schreef:het gaat inmiddel hier om een voorbeeld miss moet je even terug lezen
Afbeelding

Marie-Josée
Erelid

Ramoon, als niemand meer advies mag geven kunen we het forum beter sluiten :wink:
Het blijft altijd giswerk vanachter een schermpje maar we hopen allemaal dat de vraagsteller zelf ook nog enige wijsheid en onderscheidingsvermogen heeft.
Verder vind ik dat je wel erg veel energie stopt in het adviseren dat adviseren geen nut heeft :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Marie-Josée schreef:

:ok:

Ik vraag me af in hoeverre de baas op die cursus vraagt hoe hij/zij iets moet oplossen.
En of het hondje dit gedrag ook vertoont op de cursus?
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

En ik quote mezelf nog maar eens :wink:
Marie-Josée schreef:Ik koppel het commando "nee"aan het negeren, dan leert hij ook meteen aan wat nee voor mij betekent en dan weet hij ook dat mijn nee niets leuks oplevert.Als hij me bijt zeg ik bv nee en stop met spelen. Of zet hem op de grond als hij op schoot of op de bank zit.
Als hij in een stoel bijt zeg ik ook meteen nee en geef hem een bv kluif.
Als hij tegen me op wil springen zeg ik nee en stap meteen terug waardoor hij op 4 pootjes ploft en ik me meteen half wegdraai.Dat alles heel rustig! Anders maak je je hond juist alert en dan ziet hij het al gauw als spel.
Sancho kende het commando zit al ( aangeleerd door de fokker denk ik) dus ik probeer het springen voor te zijn door het commando zit te geven en dan krijg hij een aai of een knuffel, waar hem het springen in eerste instantie om te doen was.
ramoon
Zeer actief

renee-uk schreef:
ramoon schreef:
Kun jij ook gewoon antwoord geven op de vragen die je quote?
nee want ookal is de pup daadwerkelijk dominant ik vind het dan niet de oplossing het op zijn rug te gooien.
renee-uk
Zeer actief

malinois schreef: <knip>
Ik kijk heel erg naar mijn honden wat die wel en niet accepteren van een pup en hoe die dat oplossen... ik kan dat niet nadoen maar ik kan wel kijken hoe ze het oplossen.. en ik weet heel zeker dat als mijn pup van 7 maanden op Xena springt en haar hapt dat ie binnen een sec. weet dat ie dat toch maar nooit meer in zn hoofd moet halen... :zweep: dat wordt echt niet genegeerd...
:N:
Daar ben ik het zo verschrikkelijk mee eens :ok: :ok:
Ik heb zo ontzettend veel geleerd van Gina eerst en vooral daarna Luca toen Jan pup was, daar kan geen enkele boekenwijsheid tegenop, echt niet!
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

ramoon schreef:
renee-uk schreef: Kun jij ook gewoon antwoord geven op de vragen die je quote?
nee want ookal is de pup daadwerkelijk dominant ik vind het dan niet de oplossing het op zijn rug te gooien.
ja dan houdt het op natuurlijk, dan lijkt me de hele discussie zinloos
Afbeelding

ramoon
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Ramoon, als niemand meer advies mag geven kunen we het forum beter sluiten :wink:
Het blijft altijd giswerk vanachter een schermpje maar we hopen allemaal dat de vraagsteller zelf ook nog enige wijsheid en onderscheidingsvermogen heeft.
Verder vind ik dat je wel erg veel energie stopt in het adviseren dat adviseren geen nut heeft :mrgreen:
ik denk dat ik heel erg verkeerd begrepen wordt, ik lees hier juist veel om te leren, maar het gaat mij in dit topic erom
dat de schrijfster zo negatief en niks werkt en helpt en pffff, ze zo negatief ook over de eigenaren doet. miss is ze dat niet
hoor en komt ze net als ik verkeerd over, als ze op de hondenschool bepaalde tips hebben gegeven doen ze dat hopelijk niet voor niks die mensen hebben het hondje gezien, en ga ervan uit dat die er ook verstand van hebben,
vind ook zo vaag dat het niet duidelijk is wat voor hondje het is.

a fijn ik hoop dat het goed komt met dit hondje
renee-uk
Zeer actief

Marie-Josée schreef:En ik quote mezelf nog maar eens :wink:
Marie-Josée schreef:Ik koppel het commando "nee"aan het negeren, dan leert hij ook meteen aan wat nee voor mij betekent en dan weet hij ook dat mijn nee niets leuks oplevert.Als hij me bijt zeg ik bv nee en stop met spelen. Of zet hem op de grond als hij op schoot of op de bank zit.
Als hij in een stoel bijt zeg ik ook meteen nee en geef hem een bv kluif.
Als hij tegen me op wil springen zeg ik nee en stap meteen terug waardoor hij op 4 pootjes ploft en ik me meteen half wegdraai.Dat alles heel rustig! Anders maak je je hond juist alert en dan ziet hij het al gauw als spel.
Sancho kende het commando zit al ( aangeleerd door de fokker denk ik) dus ik probeer het springen voor te zijn door het commando zit te geven en dan krijg hij een aai of een knuffel, waar hem het springen in eerste instantie om te doen was.
dan koppel je het negeren dus aan de nee en in het geval van stoelpoten kluiven geef je hem een alternatief
ik zou het zo niet kunnen maar dat is omdat het negeren mij persoonlijk niet aanspreekt, dat zegt dus alleen maar iets over mezelf en niet over jouw aanpak ;)
In feite is die hetzelfde als die van mij, alleen ik speel even samen nadat pupsel weggehaald is bij dat wat ie niet mag doen en nee te horen heeft gekregen ;)
Afbeelding

sterredag
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack russell x boerenfox

Ongelezen bericht door sterredag »

ramoon schreef: vind ook zo vaag dat het niet duidelijk is wat voor hondje het is.
En wat maakt het nou uit wat voor een hondje het is? Je hebt zelf nog gesteld dat omgeving meer uitmaakt dan afkomst.

ramoon schreef: ik denk dat ik heel erg verkeerd begrepen wordt, ik lees hier juist veel om te leren, maar het gaat mij in dit topic erom
dat de schrijfster zo negatief en niks werkt en helpt en pffff, ze zo negatief ook over de eigenaren doet. miss is ze dat niet
hoor en komt ze net als ik verkeerd over, als ze op de hondenschool bepaalde tips hebben gegeven doen ze dat hopelijk niet voor niks die mensen hebben het hondje gezien, en ga ervan uit dat die er ook verstand van hebben,
vind ook zo vaag dat het niet duidelijk is wat voor hondje het is.

a fijn ik hoop dat het goed komt met dit hondje
Ik zie dat trouwens helemaal niet....

Ze zegt niet dat niks werkt (waar dan?) ze zegt alleen dat wat ze tot nu toe geleerd heeft en gezien heeft niet werkt en zoekt juist advies.... ze doet ook niet negatief, ze geeft aan welke problemen zij constateert bij de hond. Ze doet ook niet negatief over de eigenaren, waar haal je dat vandaan? Ze verteld dat ze ervaring hebben met honden, ze naar een cursus gaan, dat het geen watjes zijn en dat de tip groot maken niet werkt. Ik snap niet hoe jij daar bovenstaande uit haalt.

En je zegt dus wel in dit topic:
ramoon schreef:ik vind het zo knap he dat iedereen hier kan vertellen wat ze moeten doen terwijl niemand
weet wat voor ras het is en wat zijn houding is wanneer die het doet.
en dan snap je niet dat mensen denken dat je zegt dat je niet met adviezen moet komen.
en hier zeg je dat je eerst zou moeten weten wat het ras is, terwijl je later juist zelf beweerd dat milieu juist belangrijker is.

Sorry, maar ik vind het nogal tegenstrijdig binnen je eigen zeggen.
Marie-Josée
Erelid

renee-uk schreef:ik zou het zo niet kunnen maar dat is omdat het negeren mij persoonlijk niet aanspreekt, dat zegt dus alleen maar iets over mezelf en niet over jouw aanpak ;)
In feite is die hetzelfde als die van mij, alleen ik speel even samen nadat pupsel weggehaald is bij dat wat ie niet mag doen en nee te horen heeft gekregen ;)
Dat negeren duurt alleen maar zolang tot hij het schakelaartje in zijn koppie omzet en echt, dat duurt bij een pup geen halve minuut :wink:
Daarna speel ik dus ook met hem.Maar ik weiger te spelen met een vliegend speldenkussen :pffff: :mrgreen:
renee-uk
Zeer actief

Inge O schreef:
Marie-Josée schreef:Maar ik weiger te spelen met een vliegend speldenkussen :pffff: :mrgreen:
:smile:
daar sluit ik me van harte bij aan :lol:
Afbeelding

ramoon
Zeer actief

en dan snap je niet dat mensen denken dat je zegt dat je niet met adviezen moet komen.
en hier zeg je dat je eerst zou moeten weten wat het ras is, terwijl je later juist zelf beweerd dat milieu juist belangrijker is.

dat is ook zo milieu weegt zwaarder dan de predispositie maar de predispositie weegt wel mee en daardoor
kan je beter inschatten waarom deze pup dit gedrag vertoond.

en verder als jij niet vind dat deze ts negatief is is toch mooi ik vind dat wel :wink:
Marie-Josée
Erelid

ramoon schreef:en verder als jij niet vind dat deze ts negatief is is toch mooi ik vind dat wel :wink:
Ik eerlijk gezegd ook :wink:
ramoon
Zeer actief

het is dus een finse spits http://www.hondenplaza.nl/rassen/rasfinsespitshier kan je dus
lezen waarom dit hondje zo doet, logisch eigenlijk wel :roll:
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joera »

Ik snap ook niet waarom het ineens logisch is?
Eerlijk gezegd had ik in mn hoofd dat het om een mechelaar ging, weet niet waarom.
Afbeelding
Baasje van ...
Actief

Ongelezen bericht door Baasje van ... »

gyanty schreef: Het is al veel eerder gevraagd, maar wat voor ras is het. Ik krijg uit de beschrijvingen namelijk wel vermoedens, maar soms kan dat ook een heleboel verklaren.
Het is een Finse Spits. Had je dat in gedachten? :wink:
Groetjes
Baasje van ...
Actief

Ongelezen bericht door Baasje van ... »

ramoon schreef:dit helpt niet dat helpt niet de mensen waar die woont heeft volgens de ts geen overwicht
bla bla ze is vanaf het begin af aan negatief over de thuis situatie van de pup, in mijn ogen
als je er toch geen heil inziet gaat dat niet werken ook omdat de eigenaar de irritatie/negatieve
energie opmerkt als deze ts op visite is.
Tjonge jonge wat erger jij je zeg! Wat goed dat jij weet dat ik een en al negativiteit ben. :denken: Zelf een bokkepruikje op vandaag? Toevallig zijn mijn schoonouders inderdaad een van de weinigen zonder computer.
Als ik ze niet zou willen helpen vroeg ik ook niet om raad. Mijn schoonouders krijgen op cursus te horen hoe fel het hondje is en dat ze zich maar groot moeten maken. Dat helpt niet, vandaar dus de vraag.....
Groetjes
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”