Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De vegetarische hond

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: De vegetarische hond

Ongelezen bericht door Machie »

Ik word toch nieuwsgierig!
Zal ik het eten van mn hond en paard eens wisselen?
Riemsesy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weim Langhaar†

Ongelezen bericht door Riemsesy »

yuri36 schreef: Daar heb ik al duidelijk antwoord op gegeven: als je hier de idiote en simpele reacties ziet op vegetarisch voeren, dan kan een kind nog constateren dat het geen zin heeft de meeste mensen hier een vegetarisch voer aan te raden.
Goede en wetenschappelijke argumenten tegen vegetarisch voeren hoor je hier niet, alleen maar waarde-oordelen over vegetarisch voeren. Daar is weinig intellectueels aan.
moet jij zeggen.. jij komt ook niet met wetenschappelijk bewijsmateriaal aan

als een hond een herbivoor is dan zou hij vlees niet lusten, en mijn hond loopt 't water in de mond als hij een stuk vlees van me krijgt.
Bonjo kerel.. mis je nog elke dag.
* 04-12-2005
† 27-12-2010
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Yuri, vraagjes

Waarom staat je jonge hond van 7 maanden dan nog niet op vegetarisch als je er zo 100 % achter staat. Waarom moet je daar dan nog over nadenken als het zo enorm goed is zoals jij zegt. Waarom nog geen overstap als je geen dieren wilt laten slachten voor gebruik hondenvoer.
Of zit je er over te denken om zelf te gaan koken voor je hond.
Waarom voer je hondenbrok waar ook vlees in zit.
Waarom citeer je uit een boek en/of haal je er een boek bij terwijl je dat onzinnig vond in een ander topic
Wat doe jij in het dagelijks leven voor werk. Hier ben ik nu toch wel heel niewsgierig na omdat je iedereen dom vind.

ik pas mijn berichtje nog even aan. als jij het niet prettig vind dat dieren geslacht worden draag jij zeer zeker geen leren schoenen, laarzen en ander gerief. Hoe ga jij hier dan mee om.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

volgens mij kunnen we wel concluderen dat je een hond alles kunt voeren, zolang je maar supplementeert :Q: .
Afbeelding
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Hutsje schreef:volgens mij kunnen we wel concluderen dat je een hond alles kunt voeren, zolang je maar supplementeert :Q: .
Dat klopt ook wel voor een heel groot deel. Kijk maar naar de honden die oud zijn geworden op oud bruin brood en pens, aangevuld met levertraan en calcium.
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Minhie »

tjah het kan, maar of het gezond is is een ander verhaal.
Ik kan ook de rest van mijn leven naar de mc-d. :N:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik geloof in de natuur.
Dat er dingen op andere manieren ook kunnen/mogelijk zijn zal ik niet ontkennen.
Maar of het ook gezond is en bijdraagt aan het totale welzijn van een levend wezen als je tegen hun natuur ingaat?
Daar heb ik maar 1 heel kort en bondig antwoord op: NEE

Honden zijn in principe nog gewoon wolven van binnen in hun spijsverterings-stelsel.
Waarom zou ik dan ook maar een seconde willen nadenken over het feit of ze ook op vegetarisch voedsel kunnen overleven?
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
:zweep:
Inc

Ongelezen bericht door Inc »

minhie schreef:tjah het kan, maar of het gezond is is een ander verhaal.
Daar is een documentaire over gemaakt. Een man die een maand lang (?) alleen maar McDonald's at. Inc doktersbezoeken ed, het was niet zo gezond. En dat is een understatement :N:

Link: KLIK
yuri36
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel

Ongelezen bericht door yuri36 »

Dianavdberkt schreef:Yuri, vraagjes

Waarom staat je jonge hond van 7 maanden dan nog niet op vegetarisch als je er zo 100 % achter staat. Waarom moet je daar dan nog over nadenken als het zo enorm goed is zoals jij zegt. Waarom nog geen overstap als je geen dieren wilt laten slachten voor gebruik hondenvoer.
Waarom citeer je uit een boek en/of haal je er een boek bij terwijl je dat onzinnig vond in een ander topic
Wat doe jij in het dagelijks leven voor werk. Hier ben ik nu toch wel heel niewsgierig na omdat je iedereen dom vind.

ik pas mijn berichtje nog even aan. als jij het niet prettig vind dat dieren geslacht worden draag jij zeer zeker geen leren schoenen, laarzen en ander gerief. Hoe ga jij hier dan mee om.
Diana, hier mijn antwoorden:

*Mijn hond van 7 maanden heb ik zelf pas een klein maandje in huis. Mijn andere hond heeft last van zijn maag en verdraagt geen vegetarisch. De hond van 7 maanden ga ik vrijwel zeker vegetarisch voeren, maar ik wacht liever tot ze volgroeid is, en wel om twee redenen: 1) Als ik ze vegetarisch ga voeren, dan wil ik geen vegetarische brokken, maar alles zelf samenstellen. Daarvoor heb ik de precieze kennis op dit moment nog niet. Ik wil me eerst goed inlezen.
2) Als je fouten maakt met zelf voer samenstellen (en dat geldt voor elk zelf samengesteld voer), dan zijn de gevolgen veel groter in de groeiperiode. Ook daarom wacht ik liever tot ze volwassen is.

Ik zeg niet dat vegetarisch zo enorm goed ("beter") is, ik zeg enkel dat het zeker niet slechter is dan brokken of rauw vlees.

En wat zelf koken betreft: dat overweeg ik niet meer, maar het is wel nog altijd mijn ideaal. Alle ingrediënten kies je zelf, geen risico's op ziekteoverdracht, en toch wat makkelijker samen te stellen dan vegetarisch.

Waarom ik toch hondenbrok met vlees geef, is hierboven al beantwoord.

Waarom ik citeer uit een boek terwijl ik dat onzinnig vond bij een ander onderwerp? Ik kan me daar oprecht niets meer van herinneren. Als je me laat zien waar ik dat gezegd zou hebben, dan wil ik ook die vraag beantwoorden.

Wat ik in het dagelijks leven voor werk doe vind ik niet belangrijk. Ik vind ook niet iedereen dom. Maar mensen die zomaar vanalles roepen, onderzoek sowieso flauwekul vinden, of niet fatsoenlijk lezen wat ik schrijf en dan maar beginnen te tieren, die noem ik dom ja.

Wat het dragen van leren schoenen ed betreft: die draag ik wel. Maar als de meerderheid van de mensen geen vlees meer zouden eten (zoals ik), dan zou ik ook geen leren schoenen meer dragen (zelfs niet kunnen, omdat er dan niet meer genoeg leer is voor leren schoen voor iedereen.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Met andere woorden...we bewijzen de mensheid een dienst door vlees te eten, anders was er geen fatsoenlijke schoen meer te vinden.
Ik ben blij dat ik hier mijn steentje aan kan bijdragen :cheer:
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Ik denk dat zelf vegetarisch voer samenstellen nog iets riskanter is dan een vegetarische brok geven.

Mijn hond was op leeftijd en kon niks met stukken waar botten in zaten, of was er te lui voor, dus kreeg hij kvv (haaksbarf) Eigenlijk deed hij het net zo goed (of iets beter zelfs) op medicinale brokken van de dierenarts, maar hij vrat het met lange tanden. Kan me niet voorstellen dat je hondje dus straks aan de groente prakkies zit te smullen en nu nog gewoon voer krijgt. Wat doe je als hij straks verveeld eet, of beter nog, stopt met vreten??????? :oeps:
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

fes/lou schreef:Met andere woorden...we bewijzen de mensheid een dienst door vlees te eten, anders was er geen fatsoenlijke schoen meer te vinden.
Ik ben blij dat ik hier mijn steentje aan kan bijdragen :cheer:
ja inderdaad, hij eet geen vlees omdat ie niet wil dat er daarvoor een beest doodgemaakt wordt, maar leren schoenen mogen wel want het beest is toch al dood.
En dan nog zeggen dat wij dom lullen :piew:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

yuri36 schreef:
Dianavdberkt schreef:Yuri, vraagjes

Diana, hier mijn antwoorden:

*Mijn hond van 7 maanden heb ik zelf pas een klein maandje in huis. Mijn andere hond heeft last van zijn maag en verdraagt geen vegetarisch. De hond van 7 maanden ga ik vrijwel zeker vegetarisch voeren, maar ik wacht liever tot ze volgroeid is, en wel om twee redenen: 1) Als ik ze vegetarisch ga voeren, dan wil ik geen vegetarische brokken, maar alles zelf samenstellen. Daarvoor heb ik de precieze kennis op dit moment nog niet. Ik wil me eerst goed inlezen.
2) Als je fouten maakt met zelf voer samenstellen (en dat geldt voor elk zelf samengesteld voer), dan zijn de gevolgen veel groter in de groeiperiode. Ook daarom wacht ik liever tot ze volwassen is.

Ik zeg niet dat vegetarisch zo enorm goed ("beter") is, ik zeg enkel dat het zeker niet slechter is dan brokken of rauw vlees.

En wat zelf koken betreft: dat overweeg ik niet meer, maar het is wel nog altijd mijn ideaal. Alle ingrediënten kies je zelf, geen risico's op ziekteoverdracht, en toch wat makkelijker samen te stellen dan vegetarisch.

Waarom ik toch hondenbrok met vlees geef, is hierboven al beantwoord.

Waarom ik citeer uit een boek terwijl ik dat onzinnig vond bij een ander onderwerp? Ik kan me daar oprecht niets meer van herinneren. Als je me laat zien waar ik dat gezegd zou hebben, dan wil ik ook die vraag beantwoorden.

Wat ik in het dagelijks leven voor werk doe vind ik niet belangrijk. Ik vind ook niet iedereen dom. Maar mensen die zomaar vanalles roepen, onderzoek sowieso flauwekul vinden, of niet fatsoenlijk lezen wat ik schrijf en dan maar beginnen te tieren, die noem ik dom ja.

Wat het dragen van leren schoenen ed betreft: die draag ik wel. Maar als de meerderheid van de mensen geen vlees meer zouden eten (zoals ik), dan zou ik ook geen leren schoenen meer dragen (zelfs niet kunnen, omdat er dan niet meer genoeg leer is voor leren schoen voor iedereen.
Ondanks dat ik er niet achter sta ben ik toch heel benieuwd naar een samengesteld vegetarisch dieet. Ik zou dan ook graag horen hoe het gaat als je daar aan begint, wie weet kunnen we nog wat menu-tips uitwisselen!
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Ik vind het ronduit dierenmishandeling als je straks je hond zelfgefabriceerde vegetarische hap voorzet. Het beestje kan zelf niet kiezen. Heb je wel eens naar zijn gebit gekeken? Juist, hij heeft het gebit van een carnivoor, Dat zegt dus al genoeg. Je kan ook te ver doorschieten in het vegetarisch zijn. Dat je het zelf doet is niks mis mee, maar mishandel niet je hond er mee......Niet te geloven dit.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
yuki
Zeer actief

Gollum schreef:

Ondanks dat ik er niet achter sta ben ik toch heel benieuwd naar een samengesteld vegetarisch dieet. Ik zou dan ook graag horen hoe het gaat als je daar aan begint, wie weet kunnen we nog wat menu-tips uitwisselen!
Dit heb ik in dit topic al zo'n 4 keer gevraagd, TS antwoordde aanvankelijk niet, maar schreef uiteindelijk dat ze nog geen idee heeft hoe je dat samenstelt :blah:

Esther
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Inc schreef:
minhie schreef:tjah het kan, maar of het gezond is is een ander verhaal.
Daar is een documentaire over gemaakt. Een man die een maand lang (?) alleen maar McDonald's at. Inc doktersbezoeken ed, het was niet zo gezond. En dat is een understatement :N:

Link: KLIK
De rest van mijn leven zou dus niet zo lang zijn. :N:

en Yuri, ik hoop dat je ipv vegetarisch dan maar zelf gaat koken, met toch wat vlees erin, dat lijkt me nog gezonder dan vegetarisch. Of hou het maar bij die brokken van je.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

yuki schreef:
Gollum schreef:

Dit heb ik in dit topic al zo'n 4 keer gevraagd, TS antwoordde aanvankelijk niet, maar schreef uiteindelijk dat ze nog geen idee heeft hoe je dat samenstelt :blah:
Ja ik ben ook heel nieuwschierig, daarom vroeg ik het ook nog maar een keer. Ik hoop ook dat yuri daar antwoord op wilt geven als ze daar aan begint, ik zou het jammer vinden als ze zich laat tegenhouden door al het gezeik en gezuig wat daar ongetwijfeld als antwoord op komt.
yuki
Zeer actief

Gollum schreef:
yuki schreef:
Gollum schreef:

Ja ik ben ook heel nieuwschierig, daarom vroeg ik het ook nog maar een keer. Ik hoop ook dat yuri daar antwoord op wilt geven als ze daar aan begint, ik zou het jammer vinden als ze zich laat tegenhouden door al het gezeik en gezuig wat daar ongetwijfeld als antwoord op komt.
In mijn verbeelding zie ik nl een hond verbaasd naar een bakje groente (al dan niet gekookt) met wie weet nog een eitje erop, beetje taugé of wat andere meuk, kijken? Misschien heb ik weinig fantasie vwb de vegetarische keuken, al eet ik zelf ook weinig vlees. Vandaar mijn nieuwsgierigheid. Hoe kun je een smakelijke hap zelf samenstellen voor een carnivoor?? :roll:

Esther
Mojuan
Zeer actief

Ik weet wel dat je mijn honden gerust enkele dagen achter elkaar wat gekookte groente hapjes voor kunt schotelen, en dat ze het dan nog met liefde zouden eten ook.
Maar dat duurt echt niet lang, ze zullen ook snel aan de dunne gaan, waardoor je dus weer allerlei supplementen nodig hebt om dat tegen te gaan. Ze zullen gaan stinken en een vieze vacht krijgen, waardoor je dus ook daar weer voor moet gaan supplementeren etc etc.
Nee dank u, doe onze honden maar een lekker bakkie met vlees aub.
Gollum
Zeer actief

yuki schreef:
In mijn verbeelding zie ik nl een hond verbaasd naar een bakje groente (al dan niet gekookt) met wie weet nog een eitje erop, beetje taugé of wat andere meuk, kijken? Misschien heb ik weinig fantasie vwb de vegetarische keuken, al eet ik zelf ook weinig vlees. Vandaar mijn nieuwsgierigheid. Hoe kun je een smakelijke hap zelf samenstellen voor een carnivoor?? :roll:
Nou ja ik maak dus ook wel eens een redelijk vegetarisch hapje voor gol en afhankelijk van wat het is eet Gol het met smaak op. Ik doe dan bv wat gekookte bietjes, wat wortel, verschillende fruitsoorten, alfalfa, walnootjes, een eitje, wat kruiden en soms wat ontsloten rijstekorrels door de blender gooien en je krijgt een heerlijke shake :mrgreen:
Door de bietjes is het eigenlijk altijd rood, wil je een andere kleur voor de gein moet je de bietjes eruit laten.

Maar goed, dat krijgt Gol niet alleen als voedsel dus ik weet niet hoe ze zou reageren als ze dat elke maaltijd krijgt ;)
yuki
Zeer actief

Gollum schreef:
yuki schreef:
Nou ja ik maak dus ook wel eens een redelijk vegetarisch hapje voor gol en afhankelijk van wat het is eet Gol het met smaak op. Ik doe dan bv wat gekookte bietjes, wat wortel, verschillende fruitsoorten, alfalfa, walnootjes, een eitje, wat kruiden en soms wat ontsloten rijstekorrels door de blender gooien en je krijgt een heerlijke shake :mrgreen:
Door de bietjes is het eigenlijk altijd rood, wil je een andere kleur voor de gein moet je de bietjes eruit laten.

Maar goed, dat krijgt Gol niet alleen als voedsel dus ik weet niet hoe ze zou reageren als ze dat elke maaltijd krijgt ;)
Mijn hondje was ook dol op groente, aan tafel bedelde hij om spruitjes, een stuk broccoli en hij kreeg regelematig gekookte andijvie, boontjes e.d. DOOR zijn bak kvv heen. :wink:

Esther
Gollum
Zeer actief

yuki schreef:
Gollum schreef:
yuki schreef:

Mijn hondje was ook dol op groente, aan tafel bedelde hij om spruitjes, een stuk broccoli en hij kreeg regelematig gekookte andijvie, boontjes e.d. DOOR zijn bak kvv heen. :wink:
haha mijn hond lust ook graag spruitjes! Gelukkig maar want die zakken die bij de supermarkt te koop zijn vind ik altijd wat veel voor in m'n eentje en ik lust ook zo graag spruitjes.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Gollum schreef: Ja ik ben ook heel nieuwschierig, daarom vroeg ik het ook nog maar een keer. Ik hoop ook dat yuri daar antwoord op wilt geven als ze daar aan begint, ik zou het jammer vinden als ze zich laat tegenhouden door al het gezeik en gezuig wat daar ongetwijfeld als antwoord op komt.
Gol, even OT, maar Yuri heet Leon en komt uit Sittard, lees ik in de openingspost.
Ik gok toch dat we het dan over een hij hebben ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gollum
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Gollum schreef: Ja ik ben ook heel nieuwschierig, daarom vroeg ik het ook nog maar een keer. Ik hoop ook dat yuri daar antwoord op wilt geven als ze daar aan begint, ik zou het jammer vinden als ze zich laat tegenhouden door al het gezeik en gezuig wat daar ongetwijfeld als antwoord op komt.
Gol, even OT, maar Yuri heet Leon en komt uit Sittard, lees ik in de openingspost.
Echt? Jeetje, ik dacht ergens gelezen te hebben dat yuri zei dat hij een vrouw was. Nu ben ik echt in de war.
Mojuan
Zeer actief

Gollum schreef:
Marjoleine schreef:
Echt? Jeetje, ik dacht ergens gelezen te hebben dat yuri zei dat hij een vrouw was. Nu ben ik echt in de war.

Ik denk dat je in de war bent met iets anders.
Volgens mij zei hij ergens dat hij niet op vrouwen valt.
Misschien is dat de verwarring?
yuki
Zeer actief

verwarring komt misschien door het plaatje van de avatar? Dat je daar automatisch een vrouwspersoon bij bedenkt :wink:

Esther
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Gollum schreef:
Marjoleine schreef:

yes yes yes!!! :cheer: :cheer: :smile:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Gollum schreef: Echt? Jeetje, ik dacht ergens gelezen te hebben dat yuri zei dat hij een vrouw was. Nu ben ik echt in de war.
http://www.hondenforum.nl/plaza/profiel ... 08981.html" onclick="window.open(this.href);return false;

:U:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik vind het ronduit dierenmishandeling, je geeft een hond niet waarvoor hij gemaakt is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Mojuan
Zeer actief

Tja, ik vind het ook dierenmishandeling.
Maar mensen schijnen echt niet te begrijpen waarom, ook al leg ik het nog 100x uit.
Want het doden van dieren om te eten vinden ze veel erger nml.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”